Sneks |
10-5-2002 |
Posts: 2499 |
Waarom het waterpompdekseltje loshalen? Terwijl aan de onderkant van dat dekseltje zit een boutje waar je de koelvloeistof kunt aftappen. Dat werkt veel handiger.
|
|
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :) |
|
Robert_S |
10-11-02 |
Posts: 513 |
Hoeveel tijd kost dit alles de geoefende sleutelaar?
[Voor het geval dat de boel schnell standaard moet worden gemaakt ivm de coppers]
|
|
Dr. Hans fanclub voorzitter |
|
Hier_ben_ik - Administrator |
10-11-02 |
 Posts: 8499 |
ligt eraan of je je hele 80blok om moet wisselen of alleen een cilindertje
alleen cilinder is klaar binnen een kwartier
(uitlaat eraf, koelvloeistof eraf, carb losmaken van luchtfilterslang, gasschuif eruit, pak andere cil met al goed afgestelde 12mm carb en spruitstuk/membraam erop gebout, sluit dit aan op je luchtslang, pet op, uitlaat aansluiten, koelvloeistof erop KLAAAR...
|
|
Members zijn vervelend :-| |
|
crazypeter |
10-11-02 |
 Posts: 1298 |
kwatier is wel erg snell hoor
|
|
bla bla bal bla bla bla blah |
|
solidsjakie |
20-11-02 |
 Posts: 2291 |
hoe doe je dat zonder kappen??
En waarom nieuwe koelvloeistof?
En dat boutje zoals de 1 replie beschreven had?
En koppakking gaat zoiezo verrot, anders hejem dr nie goed opzitte.
Ontluchten doe je door in de slangen te knijpen, dan borreltie en zuigtie een paar keer, dan bijvulle, dan kicke, dan istie goed ontlucht.
Weetje wel hoeveel werk ut is om de tank eraf tehale, gebruik een stuk tuinslang, die je in het vulgat zet, en bovenin voorzichtig beetje bij beetje bijvullen. Je kan net de radiateur dop erafdraaien van de voorkant.
[This message is edited by Solidsjakie met NSR on 20-11-02 10:19]
|
|
|
|
Hier_ben_ik - Administrator |
20-11-02 |
 Posts: 8499 |
de koppakking gaat niet altijd kapot hoor... da dikke karton kun je gerust 2 keer gebruiken
|
|
Members zijn vervelend :-| |
|
MotorHispaniaMaus |
21-11-02 |
 Posts: 160 |
als er een pijl op de zuiger staat dan moet die toch naar de uitlaatpoort toe wijzen
|
|
|
|
erikrulezz |
21-11-02 |
Posts: 382 |
ik heb mijn koppakking al 5 keer gebruikt of zo. hij is nog goed zat hoor. (ik vergeet altijd een koppaking te halen voor ik de cilinder er af haal. en bij ons in de buurt kun je die bijna nergens krijgen. misschien dat otr ze heeft maar in ieder geval twins, van de burg, roestenburg heeft ze niet.
|
|
|
|
Hier_ben_ik - Administrator |
23-11-02 |
 Posts: 8499 |
Quote: Originally posted by: MotorHispaniaMaus
als er een pijl op de zuiger staat dan moet die toch naar de uitlaatpoort toe wijzen
jah.. kun je onthouden door: de pijl staat in de richting dat de gassen gaan
Quote: Originally posted by: erikrulezz
ik heb mijn koppakking al 5 keer gebruikt of zo. hij is nog goed zat hoor. (ik vergeet altijd een koppaking te halen voor ik de cilinder er af haal. en bij ons in de buurt kun je die bijna nergens krijgen. misschien dat otr ze heeft maar in ieder geval twins, van de burg, roestenburg heeft ze niet.
koppakking zit altijd in complete pakkingset, als hij dan is lek gaat heb je er nog wel een paar liggen omdat je niet altijd een nieuwe koppakking pakt, wazige zinsconstructie maar ik hoop dat jullie me snappen hehe
|
|
Members zijn vervelend :-| |
|
Frysk |
16-6-2005 15:49 |
 Posts: 34930 |
ik heb nu koelvloeistof in mijn kawa maar er mist wat uit kan ik er gewoon antivries bij doen ? of moet ik het er alles eruit halen ? en dan met antivries vullen ?
|
|
giggitybyte |
|
Crosser [Corn |
18-6-2005 21:15 |
Posts: 603 |
Dit bericht is ge-edit door Crosser [Corn?] op 26-6-2005 22:33
|
|
|
|
Crosser [Corn |
26-6-2005 22:33 |
Posts: 603 |
Foutje srry!
Dit bericht is ge-edit door Crosser [Corn?] op 26-6-2005 22:33
|
|
|
|
zundappchefke |
26-6-2005 22:44 |
 Posts: 1715 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crazypeter
kwatier is wel erg snell hoor
als het moet verwisseln ik een carb in 5 min
doe ik meestal ook
en als ie er af moet binne 1 min
kap los luchtifiler er an filter trechter los trekke carb los trekke kapje ope hoeft zelfs nie om de gas los te hale
|
|
verhuist maar blijft het zelfde |
|
kawa-cross |
24-6-2008 16:39 |
 Posts: 194 |
waarom moet je je naaldlager er uit halen??
|
|
|
|
bobboiten |
24-8-2009 10:41 |
 Posts: 2771 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kawa-cross
waarom moet je je naaldlager er uit halen??
hoeft niet maar is wel slim om het niet kwijt te raken
|
|
Haal eruit wat erin zit | Live by the day & enjoy each one |
|
jasper1457 |
9-9-2009 7:35 |
 Posts: 122 |
Ik heb weer een 50 cc cilinder + zuiger op mijn derbi drd gezet, oude was versleten.
voor de rest is mijn brommer.
helemaal standaard behalve prop uit uitlaat en dus andere sproeier enz.. maah daar heb ik verder niet aangezeten (ong 85 km. liep ie)
moet ik mijn brommer nu opnieuw afstellen?
Dit bericht is gewijzigd door jasper1457 op 9-9-2009 om 7:36 uur.
|
|
|
|
Gary - Forum en Gallery Moderator |
9-9-2009 7:37 |
 Posts: 12846 |
Ja.
|
|
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen..... |
|
Spaniard |
5-1-2010 10:51 |
 Posts: 82 |
ok, dit is allemaal leuk en aardig, maar hoe doe je dit voor een AM6 op een aprilia rs 50?
die heb geen kickstart. en zonder koelvloeistof draaien lijkt me niet zo super.
of kan dit geen kwaad om de vloeistof er even in te laten zakken.
en het kicken om de koelvloeistof gebeuren te ontluchten.
hoe doe je dit bij een am6?
dit komt zomaar bij mij op omdat ik binnenkort een nieuwe cilinder moet gaan monteren.
zonder kickstart lijkt dit allemaal wat gecompliceerder te gaan worden.
|
|
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken. |
|
.luuk |
5-1-2010 10:58 |
 Posts: 1483 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Spaniard
ok, dit is allemaal leuk en aardig, maar hoe doe je dit voor een AM6 op een aprilia rs 50?
die heb geen kickstart. en zonder koelvloeistof draaien lijkt me niet zo super.
of kan dit geen kwaad om de vloeistof er even in te laten zakken.
en het kicken om de koelvloeistof gebeuren te ontluchten.
hoe doe je dit bij een am6?
dit komt zomaar bij mij op omdat ik binnenkort een nieuwe cilinder moet gaan monteren.
zonder kickstart lijkt dit allemaal wat gecompliceerder te gaan worden.
Dan draai je toch gewoon aan je vliegwiel,
of met de bougie eruit gewoon electrisch starten
of op een paddock,in de versnelling, aan het achterwiel draaien
wees eens creatief
|
|
|
|
RobinRS98 |
5-1-2010 11:03 |
 Posts: 879 |
Je kan gewoon je koelvloeistof bij de waterpomp eruit laten lopen door het onderste schroefje los te draaien dan is het meeste koelvloeistof er al uit zeker uit de cilinder,
|
|
Stamp die air uit je nikes ! |
|
Spaniard |
5-1-2010 11:10 |
 Posts: 82 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: .LUUK
[...]
Dan draai je toch gewoon aan je vliegwiel,
of met de bougie eruit gewoon electrisch starten
of op een paddock,in de versnelling, aan het achterwiel draaien
wees eens creatief
ach tuurlijk, stom dat ik daar niet aan heb gedacht.
thnx
ga het binnenkort eens proberen.
ga toch in 1 keer heel me blok opknappen dus heb dan toch alles openliggenl.
nogmaals excuus voor mijn domheid
|
|
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken. |
|
joop2 |
24-8-2024 3:35 |
Posts: 133 |
tip:
bij 80cc watergekoeld loopt koelwater tot onder het uitlaatkanaal.
die ruimte is in de cilinder open naar het pasvlak van het carter.
na het aftappen van de koelvloeistof blijft er in die ruimte koelvloeistof achter omdat de slangaansluiting hoger dan het pasvlak van het blok zit.
als je dan zo de cilinder omhoog trekt en de voetpakking op het carter blijft zitten loopt die koelvloeistof je krukasruimte in.
als je daarna de boel weer in elkaar hebt gezet en start dan word die koelvloeistof onder de zuiger op de cilinderwand gespetterd en het komt in je krukaslagers.
olie drijft op water, dus waar de koelvloeistof nevel/druppels komen daar heb je geen smering.
het gevolg kan zijn dat je cilinderwand, zuiger en lagers beschadigen.
de oplossing is simpel: smeer op dat deel van het cilinder pasvlak een dun laagje vloeibare pakking zodat de voetpakking aan de cilinder blijft plakken als je em de volgende keer loshaalt. het restje koelvloeistof kan dan niet meer in je carteropening komen.
honda heeft bij de latere modellen met 80cc dit ook ontdekt en een nieuwe voetpakking gebruikt (12191 GAS 901).
deze heeft een plaklaag waarmee je de pakking op de cilinder plakt waardoor de pakking bij demontage aan de cilinder blijft zitten.
(de witte kant is de plakkant, daar moet je de beschermfolie afhalen zoals bij een sticker).
|
|
|
|