Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 913 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Cilinder verwisselen LC
Geschreven door Blorn
Geplaatst op 9-5-2002 23:59
Categorie Motor gerelateerd

Hier een beschrijving om je Liquid Cooled cilinder te verwisselen:

- Zorg dat je goede nieuwe pakkingen hebt (of dat je de oude goed houd en opnieuw gebruikt) & nieuwe koelvloeistof
- Draai de drie boutjes los van het waterpompje (die zit aan de koppelingskant op je blok, met die twee slangen eraan) zodat het koelvloeistof eruit kan lopen
- Kick een paar keer zodat ie al het water eruit kan pompen (kicken gaat het makkelijkst zonder bougie)
- Haal je carburateur en uitlaat los
- Draai daarna alle 4 de moertjes los van de cilinderkop
- Haal de cilinderkop eraf (ff slangetje etc. los halen)
- Trek de cilinder er rustig af en zorg dat de zuiger niet op het carter flikkert
- Stop een doek of iets dergelijks in je carter zodat de zuigerpen veertjes niet in je carter flikkeren
- Haal met een tang de veertjes weg bij de zuigerpen
- Tik zachtjes de zuigerpen eruit
- Haal het naaldlager uit de drijfstang

Om een cilinder erop te zetten de omgekeerde volgorde doen (duh...)
- Let er op dat de zuiger goede kant opzit (kun je controleren door bovenop de zuiger te kijken (staat meestal IN op) en anders moet de zuiger met de zuigerveer-slotjes naar de inlaat kant toe
- Olie de cilinder, zuiger en naaldlager etc. goed in met tweetakt olie voordat je het er weer in (voor het inrijden etc)
- Goed inrijden (mengels kan dan beter te rijk zijn dan te arm (is eigenlijk altijd zo)) als het een nieuwe cilinder is circa 500km (inrijden betekend lage toeren rijden en langzaam steeds meer toeren; dus niet volgas wegtrekken en als je 30km/u rijdt dan ineens gas los)
- Vergeet niet je koelvloeistof bij tevullen (dit doe je door (bij NSR) je tank eraf te halen en het dopje los te draaien van je radiateur)
- Kick dan weer een paar keer (beter te vaak dan te weinig) zodat de koeling ontlucht kan worden; anders heb je snel kans op een vastloper
- Ow jah, vergeet de pakkingen niet. Ik heb weleens alles weer eraf moet halen omdat ik een voetpakking vergeten was

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Sneks 10-5-2002 Print reply
Posts: 2499
Waarom het waterpompdekseltje loshalen? Terwijl aan de onderkant van dat dekseltje zit een boutje waar je de koelvloeistof kunt aftappen. Dat werkt veel handiger.

 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Robert_S 10-11-02 Print reply
Posts: 513
Hoeveel tijd kost dit alles de geoefende sleutelaar?

[Voor het geval dat de boel schnell standaard moet worden gemaakt ivm de coppers]

 
Dr. Hans fanclub voorzitter
Hier_ben_ik - Administrator 10-11-02 Print reply

Posts: 8499
ligt eraan of je je hele 80blok om moet wisselen of alleen een cilindertje

alleen cilinder is klaar binnen een kwartier

(uitlaat eraf, koelvloeistof eraf, carb losmaken van luchtfilterslang, gasschuif eruit, pak andere cil met al goed afgestelde 12mm carb en spruitstuk/membraam erop gebout, sluit dit aan op je luchtslang, pet op, uitlaat aansluiten, koelvloeistof erop KLAAAR...



 
Members zijn vervelend :-|
crazypeter 10-11-02 Print reply

Posts: 1298
kwatier is wel erg snell hoor

 
bla bla bal bla bla bla blah
solidsjakie 20-11-02 Print reply

Posts: 2291
hoe doe je dat zonder kappen??
En waarom nieuwe koelvloeistof?
En dat boutje zoals de 1 replie beschreven had?
En koppakking gaat zoiezo verrot, anders hejem dr nie goed opzitte.
Ontluchten doe je door in de slangen te knijpen, dan borreltie en zuigtie een paar keer, dan bijvulle, dan kicke, dan istie goed ontlucht.
Weetje wel hoeveel werk ut is om de tank eraf tehale, gebruik een stuk tuinslang, die je in het vulgat zet, en bovenin voorzichtig beetje bij beetje bijvullen. Je kan net de radiateur dop erafdraaien van de voorkant.

[This message is edited by Solidsjakie met NSR on 20-11-02 10:19]
 
Hier_ben_ik - Administrator 20-11-02 Print reply

Posts: 8499
de koppakking gaat niet altijd kapot hoor... da dikke karton kun je gerust 2 keer gebruiken
 
Members zijn vervelend :-|
MotorHispaniaMaus 21-11-02 Print reply

Posts: 160
als er een pijl op de zuiger staat dan moet die toch naar de uitlaatpoort toe wijzen
 
erikrulezz 21-11-02 Print reply
Posts: 382
ik heb mijn koppakking al 5 keer gebruikt of zo. hij is nog goed zat hoor. (ik vergeet altijd een koppaking te halen voor ik de cilinder er af haal. en bij ons in de buurt kun je die bijna nergens krijgen. misschien dat otr ze heeft maar in ieder geval twins, van de burg, roestenburg heeft ze niet.
 
Hier_ben_ik - Administrator 23-11-02 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Originally posted by: MotorHispaniaMaus

als er een pijl op de zuiger staat dan moet die toch naar de uitlaatpoort toe wijzen


jah.. kun je onthouden door: de pijl staat in de richting dat de gassen gaan


Quote:
Originally posted by: erikrulezz

ik heb mijn koppakking al 5 keer gebruikt of zo. hij is nog goed zat hoor. (ik vergeet altijd een koppaking te halen voor ik de cilinder er af haal. en bij ons in de buurt kun je die bijna nergens krijgen. misschien dat otr ze heeft maar in ieder geval twins, van de burg, roestenburg heeft ze niet.


koppakking zit altijd in complete pakkingset, als hij dan is lek gaat heb je er nog wel een paar liggen omdat je niet altijd een nieuwe koppakking pakt, wazige zinsconstructie maar ik hoop dat jullie me snappen hehe
 
Members zijn vervelend :-|
Frysk 16-6-2005 15:49 Print reply

Posts: 34928
ik heb nu koelvloeistof in mijn kawa maar er mist wat uit kan ik er gewoon antivries bij doen ? of moet ik het er alles eruit halen ? en dan met antivries vullen ?
 
giggitybyte
Crosser [Corn 18-6-2005 21:15 Print reply
Posts: 603


Dit bericht is ge-edit door Crosser [Corn?] op 26-6-2005 22:33
 
Crosser [Corn 26-6-2005 22:33 Print reply
Posts: 603
Foutje srry!

Dit bericht is ge-edit door Crosser [Corn?] op 26-6-2005 22:33
 
zundappchefke 26-6-2005 22:44 Print reply

Posts: 1715
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: crazypeter

kwatier is wel erg snell hoor



als het moet verwisseln ik een carb in 5 min
doe ik meestal ook
en als ie er af moet binne 1 min
kap los luchtifiler er an filter trechter los trekke carb los trekke kapje ope hoeft zelfs nie om de gas los te hale
 
verhuist maar blijft het zelfde
kawa-cross 24-6-2008 16:39 Print reply

Posts: 194
waarom moet je je naaldlager er uit halen??
 
bobboiten 24-8-2009 10:41 Print reply

Posts: 2771
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kawa-cross
waarom moet je je naaldlager er uit halen??


hoeft niet maar is wel slim om het niet kwijt te raken
 
Haal eruit wat erin zit | Live by the day & enjoy each one
jasper1457 9-9-2009 7:35 Print reply

Posts: 122
Ik heb weer een 50 cc cilinder + zuiger op mijn derbi drd gezet, oude was versleten.
voor de rest is mijn brommer.
helemaal standaard behalve prop uit uitlaat en dus andere sproeier enz.. maah daar heb ik verder niet aangezeten (ong 85 km. liep ie)

moet ik mijn brommer nu opnieuw afstellen?

Dit bericht is gewijzigd door jasper1457 op 9-9-2009 om 7:36 uur.
 
Gary - Forum en Gallery Moderator 9-9-2009 7:37 Print reply

Posts: 12846
Ja.
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
Spaniard 5-1-2010 10:51 Print reply

Posts: 82
ok, dit is allemaal leuk en aardig, maar hoe doe je dit voor een AM6 op een aprilia rs 50?

die heb geen kickstart. en zonder koelvloeistof draaien lijkt me niet zo super.
of kan dit geen kwaad om de vloeistof er even in te laten zakken.

en het kicken om de koelvloeistof gebeuren te ontluchten.
hoe doe je dit bij een am6?

dit komt zomaar bij mij op omdat ik binnenkort een nieuwe cilinder moet gaan monteren.
zonder kickstart lijkt dit allemaal wat gecompliceerder te gaan worden.
 
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.
.luuk 5-1-2010 10:58 Print reply

Posts: 1483
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Spaniard
ok, dit is allemaal leuk en aardig, maar hoe doe je dit voor een AM6 op een aprilia rs 50?

die heb geen kickstart. en zonder koelvloeistof draaien lijkt me niet zo super.
of kan dit geen kwaad om de vloeistof er even in te laten zakken.

en het kicken om de koelvloeistof gebeuren te ontluchten.
hoe doe je dit bij een am6?

dit komt zomaar bij mij op omdat ik binnenkort een nieuwe cilinder moet gaan monteren.
zonder kickstart lijkt dit allemaal wat gecompliceerder te gaan worden.



Dan draai je toch gewoon aan je vliegwiel,
of met de bougie eruit gewoon electrisch starten
of op een paddock,in de versnelling, aan het achterwiel draaien

wees eens creatief
 
RobinRS98 5-1-2010 11:03 Print reply

Posts: 879
Je kan gewoon je koelvloeistof bij de waterpomp eruit laten lopen door het onderste schroefje los te draaien dan is het meeste koelvloeistof er al uit zeker uit de cilinder,
 
Stamp die air uit je nikes !
Spaniard 5-1-2010 11:10 Print reply

Posts: 82
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: .LUUK
[...]



Dan draai je toch gewoon aan je vliegwiel,
of met de bougie eruit gewoon electrisch starten
of op een paddock,in de versnelling, aan het achterwiel draaien

wees eens creatief


ach tuurlijk, stom dat ik daar niet aan heb gedacht.
thnx

ga het binnenkort eens proberen.
ga toch in 1 keer heel me blok opknappen dus heb dan toch alles openliggenl.

nogmaals excuus voor mijn domheid
 
Mijn baas maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.
joop2 24-8-2024 3:35 Print reply
Posts: 55
tip:

bij 80cc watergekoeld loopt koelwater tot onder het uitlaatkanaal.
die ruimte is in de cilinder open naar het pasvlak van het carter.
na het aftappen van de koelvloeistof blijft er in die ruimte koelvloeistof achter omdat de slangaansluiting hoger dan het pasvlak van het blok zit.
als je dan zo de cilinder omhoog trekt en de voetpakking op het carter blijft zitten loopt die koelvloeistof je krukasruimte in.

als je daarna de boel weer in elkaar hebt gezet en start dan word die koelvloeistof onder de zuiger op de cilinderwand gespetterd en het komt in je krukaslagers.
olie drijft op water, dus waar de koelvloeistof nevel/druppels komen daar heb je geen smering.
het gevolg kan zijn dat je cilinderwand, zuiger en lagers beschadigen.

de oplossing is simpel: smeer op dat deel van het cilinder pasvlak een dun laagje vloeibare pakking zodat de voetpakking aan de cilinder blijft plakken als je em de volgende keer loshaalt. het restje koelvloeistof kan dan niet meer in je carteropening komen.

honda heeft bij de latere modellen met 80cc dit ook ontdekt en een nieuwe voetpakking gebruikt (12191 GAS 901).
deze heeft een plaklaag waarmee je de pakking op de cilinder plakt waardoor de pakking bij demontage aan de cilinder blijft zitten.
(de witte kant is de plakkant, daar moet je de beschermfolie afhalen zoals bij een sticker).

 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved