Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1321 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Simpel een begrenzer bouwen
Geschreven door Nikoz
Geplaatst op 16-3-02 16:07
Categorie Electronisch

Hoe maak je simpel een begrenzer.

Dit is het schema wat ik ga fixen op mijn NSR :


Wat moet je nou kopen?
-Elco’s ( ik heb 3 van 1uF en 1 van 2,2 uF )
-Schakelaar (ik heb dus de “jackplug&#8221
dit is bijelkaar ongeveer € 2,-

Ik heb gekozen voor de “jackplug” schakelaar omdat het makkelijk is en als hij begrensd is valt hij niet op. Het werkt przies het zelfde als je walkman maar dan omgekeerd zeg maar want als je het stekkertje erin hebt is hij Niet begrensd en als je hem eruit trekt is hij begrensd dus als je het nou bijv. Onder je stuur bouwd heb je dus dat stekkertje met een draad eraan hangen zie je wouten rop je dat ding eruit en walaa je brommer is begrends en ze kunnen geen schakelaartje omhalen zodat ie onbegrends is hij is pas weer onbegrends als het stekkertje erin plugd. ( wat verstandig is om 2 stekkertjes te kopen want als je geen tijd hebt om stekkertje in je zak te doen bijv maar gewoon weggooid dan ben je hem kwijt dus koop er 2 en maak erbijv 1 aan je sleutelbos (niet van je brommer) ).
Een fototje van de ingredienten: ( dat ding rechts boven hoort er niet bij )


Hoe bouw je het op je brommer?
Het lijkt mij het slimst om eerst is te kijken hoeveel uF je nodig hebt om je brommer te begrenzen ( dit is bij iedere brommer weer anders ) en ook tot hoever je hem wilt begrenzen ik wil hem ongeveer net voor de powerband begrenzen dus rond de 6000-7000 rpm dan loopt mijn nsr zo rond de 60 ( TE langzaam valt ook op! ). Je zoekt dus eerst ff je signaaldraad op. dan gewoon wat elco’s aansluiten om waardes op te tellen kan je ze gewoon parallel schakelen. Dit stukje signaaldraad heb ik gebruikt :



Zoals je ziet gewoon bij dat stekkertje een draad tussen gepropt J ( dit is gewoon om te testen om het af te werken raad ik je aan om gewoon zwarte draden te gebruiken.
Foto van elco’s aangesloten :


Hehe let niet op hoe het is gedaan beetje slordig maargoed het is maar om te testen hier heb ik 2,2+1 uF aangesloten dit was net niet genoeg ging nog 8000 rpm dus nog 1 uF erbij.
Nou toen moest ik een plaats verzinnen waar ik het neer ging planten ik heb het dus in me luchtfilter geplaatst en de jack plug bovenop met draadje zodat het net bij mijn buddy en tussen de kappen in uitsteekt (wat je niet ziet als je op je brommer zit ) dus als je op roller moet kan je redelijk ongemerkt dat plugje eruit trekken en weggooien of in je zak stoppen.
Foto van hoe het in me luchtfilter zit:


Heb het niet helemaal netjes gedaan maar vond het zo wel goed J heb overigens wel alle draden gesoldeerd en tape eroverheen. Op de foto zie je rechts dat zwarte draadje wat gestript is dat moet je dus ergens op je frame ( KAAL dus geen lak erop ) planten (massa)
Foto van totaal :


valt niet op lopen alleen 2 kleine zwarte draadjes me luchtfilter in en bovenop zit een gat ( van die jackplug ). Nahja zo heb ik em dus gemaakt hoop dat jullie er ook wat mee kunnen. voor vragen kan je me mailen op: Quaint_X@hotmail.com

Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Mr Pain 17-2-03 Print reply
Posts: 4966
ik doe ook elektro en ik heb ook een paar van die elco's mee gekregen van mijn leraar
maar worden die dingen ook heet, niet dat ik ze straks in mijn kabelboom bevestig
en dat mijn hele kabelboom wegsmelt,

ik ga het trouwens gewoon in mijn stuur maken met een sootr maak contact
 
Nikoz 17-2-03 Print reply
Posts: 819
weet niet of ze warm worden maar echt heet worden ze iig niet ik heb ze ook in me kabelboom zitten en smelt niks weg.
 
mito maaaster
Killerbean 22-6-2003 13:22 Print reply

Posts: 3243
De foto's doen t helaas niet....
 
RX loos
BlizzarD 26-8-2003 1:48 Print reply

Posts: 2050
Wij willen foto's
 
Koos non-brommerloos!
PlaceR 25-1-2004 0:16 Print reply
Posts: 1588
bij honda kun je ze in die holen achter je ontsteking maken, kun je gelijk signaaldraad op pickup zelf aftappen. loopt er 1 draad extra je ontsteking uit en die moet massa maken als je hem aanwil.

valt nog minder op

welke wout gaat een passende vliegwieltrekker voor honda regelen en je ontsteking eraf draaien?

geen enkele denk ik en een extra draad valt neit op. gewoon mee intape
 
KaWaReZ 25-1-2004 0:20 Print reply

Posts: 20582
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PlaceR

bij honda kun je ze in die holen achter je ontsteking maken, kun je gelijk signaaldraad op pickup zelf aftappen. loopt er 1 draad extra je ontsteking uit en die moet massa maken als je hem aanwil.

valt nog minder op

welke wout gaat een passende vliegwieltrekker voor honda regelen en je ontsteking eraf draaien?

geen enkele denk ik en een extra draad valt neit op. gewoon mee intape


geen optie om em aan de grondplaat te zetten ?? (of is dat de "schakelaar"draad ?)
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
sc00py 19-2-2004 4:26 Print reply

Posts: 142


Dit bericht is ge-edit door sc00py op 19-2-2004 4:40
 
Olaf 19-2-2004 8:31 Print reply
Posts: 473
die 'elco's' wat zijn dat voor dingetjes? weerstanden? en hoe duur zijn ze?

deze begrenzer lijkt een beetje op deze : www.begrenzer.nl
 
MBX_cruiser 13-6-2004 17:16 Print reply

Posts: 828
zou je ff een tekeningetje kunnen maken met de schakeling van de jack plug.
Ik snap namelijk niet hoe jij het voor mekaar hebt gekregen om het te laten werken als je geen contact maakt(zonder plug), en het niet te laten werken als je wel contact maakt(met plug).

alvast bedankt

 
BlizzarD 13-6-2004 17:28 Print reply

Posts: 2050
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Olaf

die 'elco's' wat zijn dat voor dingetjes? weerstanden? en hoe duur zijn ze?

deze begrenzer lijkt een beetje op deze : www.begrenzer.nl


Elco's zijn condensatoren, dus die geven spanning in een hele korte tijd af. Die dingen kosten 10 cent per stuk ofzo..
 
Koos non-brommerloos!
wiebutt 13-6-2004 17:40 Print reply

Posts: 6264
Waar haal je zon schakelaar vandaan dan ?
ik wil er ook 1 maken op me MB namelijk

Enne je fotos werken niet bij mij
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
brutus 13-6-2004 18:03 Print reply

Posts: 7934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wiebutt

Waar haal je zon schakelaar vandaan dan ?
ik wil er ook 1 maken op me MB namelijk

Enne je fotos werken niet bij mij


gek als de faq al 2 jaar oud is. schakelaartjes kan je gewoon bij elektronica zaak halen.
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
wiebutt 13-6-2004 18:04 Print reply

Posts: 6264
Oke , en dat heet jackplug schakelaar ?

 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
MWvdK 13-6-2004 18:14 Print reply

Posts: 2247
Even een vraagje, ik ben nu ook bezig met die elco's, maar mijn brommer reageert heel vaag op die dingen. Met 1 elco van 2,2 uF rijdt hij nog maar 25 ofzo, en trekt hij het nauwelijks in de 2e versnelling. Met een elco van 1,0 uF merk ik geen verschil, die helpt geen flikker.... Heb voor de rest ook al veel geprobeerd, maar waar kan dit aan liggen? Is het btw zo dat als je elco's in serie zet, dat je dan het gemiddelde van de waarde's moet nemen? En bij parralel tel je ze op dus...?
 
MBX_cruiser 13-6-2004 18:22 Print reply

Posts: 828
Weet er nu niemand hoe die jackplug juist werkt??

Want het functioneert eigenlijk als een omgekeerde schakelaar...
 
MBX_cruiser 13-6-2004 18:23 Print reply

Posts: 828
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MWvdK

Even een vraagje, ik ben nu ook bezig met die elco's, maar mijn brommer reageert heel vaag op die dingen. Met 1 elco van 2,2 uF rijdt hij nog maar 25 ofzo, en trekt hij het nauwelijks in de 2e versnelling. Met een elco van 1,0 uF merk ik geen verschil, die helpt geen flikker.... Heb voor de rest ook al veel geprobeerd, maar waar kan dit aan liggen? Is het btw zo dat als je elco's in serie zet, dat je dan het gemiddelde van de waarde's moet nemen? En bij parralel tel je ze op dus...?



voor serie: 1/[cond1]+1/[cond2]+...
parallel: [cond1]+[cond2]+...
 
Laura 13-6-2004 18:24 Print reply
Posts: 344
bij serie is het toch wel: 1/serie = 1/[cond1] + 1/[cond2]

Dit bericht is ge-edit door Laura op 13-6-2004 18:27
 
Ik ben het levende bewijs: ook meisjes kunnen met schakels omgaan
MWvdK 13-6-2004 18:29 Print reply

Posts: 2247
Nu snap je het wel wss:





Dit bericht is ge-edit door MWvdK op 13-6-2004 18:31
 
bart de scootergek 13-6-2004 18:32 Print reply

Posts: 8916
ik heb hem zelf nu ook sinds een week erop zitten. ik heb een aantal condesatoren gekocht en ook die jackplug schakelaar. als jij die plug van je oordopjes in de schakelaar duwt verbreekt hij het contact tussen de 2 draden die je hebt aangesloten, begrenzer is dus uit, als je hem er weer uit trekt dan maken ze weer contact en staat hij aan. ik had overigens maar 2,2 uF nodig om hem van 90 naar 50 te krijgen, maar hij stottert wel op top.
 
Honda RC-33
MWvdK 13-6-2004 18:57 Print reply

Posts: 2247
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda cr80

ik heb hem zelf nu ook sinds een week erop zitten. ik heb een aantal condesatoren gekocht en ook die jackplug schakelaar. als jij die plug van je oordopjes in de schakelaar duwt verbreekt hij het contact tussen de 2 draden die je hebt aangesloten, begrenzer is dus uit, als je hem er weer uit trekt dan maken ze weer contact en staat hij aan. ik had overigens maar 2,2 uF nodig om hem van 90 naar 50 te krijgen, maar hij stottert wel op top.



Had je ook extreme verschillen in rijgedrag als je maar een heel klein beetje minder uF had?
 
maartenb 12-12-2004 19:36 Print reply

Posts: 914
maakt et niet uit hoeveel volt die elcos zijn ik heb er hier een stuk of 10 op een printplaatje van een radiotje maar zijn die niet geschikt? er staat dit op:

bij eentje dit: 16V 1000uF
andere: 10V 470 uF
andere: 10V 47uF


kan iemand mij helpen

edit: dingen zijn cillinder vormig en best klein

Dit bericht is ge-edit door maartenb op 12-12-2004 19:37
 
hallo
MT5-honda_pwnz 12-12-2004 19:42 Print reply

Posts: 1595
de capaciteit is veel te groot om die als begrenzer te gebruiken, en elco's worden niet warm alleen als ze kortsluiting maken..
endan zou ik me niet druk maken over het wegsmelten van iets maar het maken van een gat in je kap :P
 
puch_master 12-12-2004 19:48 Print reply

Posts: 3429
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maartenb

maakt et niet uit hoeveel volt die elcos zijn ik heb er hier een stuk of 10 op een printplaatje van een radiotje maar zijn die niet geschikt? er staat dit op:

bij eentje dit: 16V 1000uF
andere: 10V 470 uF
andere: 10V 47uF


kan iemand mij helpen

edit: dingen zijn cillinder vormig en best klein

Dit bericht is ge-edit door maartenb op 12-12-2004 19:37


je moet ff met de multimeter de spanning opmeten en dan weetje hoeveel volt de elco's minimaal moeten zijn. en de waarde moet je gewoon uitproberen door verschillende elco's aan te sluiten
 
Toyota AE86 Levin coupé
maartenb 12-12-2004 19:51 Print reply

Posts: 914
ik moet ze op mijn signaal draad (groen uit ontsteking aansluiten? en die moet ik meten hoeveel volt? dus andere kant moet frame zijn voor massa
 
hallo
maartenb 12-12-2004 20:11 Print reply

Posts: 914
kan iemand ff vertellen hoe dit op een honda mt moet!! please!!
 
hallo

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved