Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 595 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Simpel een begrenzer bouwen
Geschreven door Nikoz
Geplaatst op 16-3-02 16:07
Categorie Electronisch

Hoe maak je simpel een begrenzer.

Dit is het schema wat ik ga fixen op mijn NSR :


Wat moet je nou kopen?
-Elco’s ( ik heb 3 van 1uF en 1 van 2,2 uF )
-Schakelaar (ik heb dus de “jackplug&#8221
dit is bijelkaar ongeveer € 2,-

Ik heb gekozen voor de “jackplug” schakelaar omdat het makkelijk is en als hij begrensd is valt hij niet op. Het werkt przies het zelfde als je walkman maar dan omgekeerd zeg maar want als je het stekkertje erin hebt is hij Niet begrensd en als je hem eruit trekt is hij begrensd dus als je het nou bijv. Onder je stuur bouwd heb je dus dat stekkertje met een draad eraan hangen zie je wouten rop je dat ding eruit en walaa je brommer is begrends en ze kunnen geen schakelaartje omhalen zodat ie onbegrends is hij is pas weer onbegrends als het stekkertje erin plugd. ( wat verstandig is om 2 stekkertjes te kopen want als je geen tijd hebt om stekkertje in je zak te doen bijv maar gewoon weggooid dan ben je hem kwijt dus koop er 2 en maak erbijv 1 aan je sleutelbos (niet van je brommer) ).
Een fototje van de ingredienten: ( dat ding rechts boven hoort er niet bij )


Hoe bouw je het op je brommer?
Het lijkt mij het slimst om eerst is te kijken hoeveel uF je nodig hebt om je brommer te begrenzen ( dit is bij iedere brommer weer anders ) en ook tot hoever je hem wilt begrenzen ik wil hem ongeveer net voor de powerband begrenzen dus rond de 6000-7000 rpm dan loopt mijn nsr zo rond de 60 ( TE langzaam valt ook op! ). Je zoekt dus eerst ff je signaaldraad op. dan gewoon wat elco’s aansluiten om waardes op te tellen kan je ze gewoon parallel schakelen. Dit stukje signaaldraad heb ik gebruikt :



Zoals je ziet gewoon bij dat stekkertje een draad tussen gepropt J ( dit is gewoon om te testen om het af te werken raad ik je aan om gewoon zwarte draden te gebruiken.
Foto van elco’s aangesloten :


Hehe let niet op hoe het is gedaan beetje slordig maargoed het is maar om te testen hier heb ik 2,2+1 uF aangesloten dit was net niet genoeg ging nog 8000 rpm dus nog 1 uF erbij.
Nou toen moest ik een plaats verzinnen waar ik het neer ging planten ik heb het dus in me luchtfilter geplaatst en de jack plug bovenop met draadje zodat het net bij mijn buddy en tussen de kappen in uitsteekt (wat je niet ziet als je op je brommer zit ) dus als je op roller moet kan je redelijk ongemerkt dat plugje eruit trekken en weggooien of in je zak stoppen.
Foto van hoe het in me luchtfilter zit:


Heb het niet helemaal netjes gedaan maar vond het zo wel goed J heb overigens wel alle draden gesoldeerd en tape eroverheen. Op de foto zie je rechts dat zwarte draadje wat gestript is dat moet je dus ergens op je frame ( KAAL dus geen lak erop ) planten (massa)
Foto van totaal :


valt niet op lopen alleen 2 kleine zwarte draadjes me luchtfilter in en bovenop zit een gat ( van die jackplug ). Nahja zo heb ik em dus gemaakt hoop dat jullie er ook wat mee kunnen. voor vragen kan je me mailen op: Quaint_X@hotmail.com

Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Martijn 17-3-02 Print reply
Posts: 10000
ik zou em niet in je luchtfilter doen eigenlijk...
beter in je kabelboom...
ze hoeven maar even je luchtfilter te willen verwijderen ofzo (bij technische controle) hmmm draadjes... electronische luchtfilter???

jaja je snapt het wel...maja...het zal wel goed gaan... hopen dat je begrenzer niet in je motor wordt gezogen :n
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Nikoz 17-3-02 Print reply
Posts: 819
ja klopt ik heb ook nog is goed over na gedacht maar gister d8 ik van die elco's zijn toch redelijk groot voor in kabelboom en had geen zin om alles weer los te gaan halen maar ik ga hem vandaag mooi in me kabelboom wegwerken maar nog wel een foto
 
mito maaaster
Sneks 17-3-02 Print reply
Posts: 2499
juist wel in luchtfilter, je hoort vaak genoeg dat die dingen doorbranden. Ze worden blijkbaar erg heet, en in de luchtfilter is de enige plek waar nog koeling is als je op de rollenbank moet.

Maar? Heb je die begrenzer geinstalleerd met al je kappen erop? Moet echt een tyfus werk zijn geweest.
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Nikoz 17-3-02 Print reply
Posts: 819
met tank en voorkuip alleen erop ja soms wel ff lastig maar vandaag moet het toch nog los. dus ik ga ff kijken wat ik nu ga doen want ze werden wel warm ja hm misschien kan ik het anders oplossen dat je geen 2 draden in luchtfilter ziet lopen. nahja kzie wel
 
mito maaaster
Martijn 17-3-02 Print reply
Posts: 10000
ik heb hier anders nog nooit gehoord dat het kon doorbranden....

maja zal wel kunnen dus... dan wel in luchtfilter..
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
NSR JunK 17-3-02 Print reply

Posts: 2339
hoi handig forum!!
ben nieuw hier maarre ik wou ook een begrenser inmekaar knutselen maar ik snap iets niet je hebt eerst die tekening met die elco's die je paralel op elkaar aan sluit dan krijg je toch (als je meerdere elco's) op elkaar aansluit 1 hoofdraad die zich vertakt naar de elco's zeg maar 3 elco's dan heb je dus een hoofd draad waar je 3 ander draden opzet die naar de + van de elco gaan, niet? en dan zet je op de - van die elco's weer een draad (weer 3 dus) die je op het uiteinde weer bij elkaar voegd. dus dan krijg je 1 eind draad maar waarom zit er op die laatste foto dan 2 draden op het einde??? (net voordat ze je luchtfilterbox weer uitgaan) en dan heb ik nog een vraag je hebt die plug op je luchtfilter gebouwt hoe wil je daar ooit bijkomen dan voor de rest top stukkie hoor
 
Nikoz 17-3-02 Print reply
Posts: 819
Quote:
Originally posted by: NSR JunK?

hoi handig forum!!
ben nieuw hier maarre ik wou ook een begrenser inmekaar knutselen maar ik snap iets niet je hebt eerst die tekening met die elco's die je paralel op elkaar aan sluit dan krijg je toch (als je meerdere elco's) op elkaar aansluit 1 hoofdraad die zich vertakt naar de elco's zeg maar 3 elco's dan heb je dus een hoofd draad waar je 3 ander draden opzet die naar de + van de elco gaan, niet? en dan zet je op de - van die elco's weer een draad (weer 3 dus) die je op het uiteinde weer bij elkaar voegd. dus dan krijg je 1 eind draad maar waarom zit er op die laatste foto dan 2 draden op het einde??? (net voordat ze je luchtfilterbox weer uitgaan) en dan heb ik nog een vraag je hebt die plug op je luchtfilter gebouwt hoe wil je daar ooit bijkomen dan voor de rest top stukkie hoor


Ehm paralel schakelen heb ik gewoon alle + aanelkaar verbonden en daar kwam 1 draad vanaf en alle - en ook 1 draad . Die plug heb ik juist erop gebouwd daar want valt niet op ja zien ze wel als ze kappen eraf halen maar dan zeg je extra gaatje voor meer lucht ofso en heb draad aan gemaakt aan die plug en kan przies onder me buddy door dat draadje dus als ik hem wil begrenzen geef een ruk aan die draad vliegt die plug eruit en hebi k hem in me handen maar om weer uit te schakelen moet ik wel zijkap eraf halen ja.
 
mito maaaster
Neonlampje 17-3-02 Print reply

Posts: 14825
die jackplug heeftie ingebouwde schakelaar om te zien of er plug in zit ofzo? (wel geinig systeem btw)
 
Martijn 17-3-02 Print reply
Posts: 10000
nee schrale... de jackplug is de schakelaar...
het stekkertje is kort gesloten, als ie er in zit wordt de stroomkring gewoon gesloten... stekker eruit, geen verbinding via stekker.. dus geen gesloten stroomkring ... dus begrenzer aan...

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Rene 24-3-02 Print reply
Posts: 2573
volgens mij leg je het verkeerd uit.
In dat ding waar je die jackplug kan insteken
zit dus ook een verbreek0schakeling,
dus als je de jackplug eruit haalt, dat die
dan contact maakt
 
24 uur in een dag, 24 bierflesjes in een krat, toeval? / Fairings are for homosexuals
Neonlampje 24-3-02 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Originally posted by: Rene?

volgens mij leg je het verkeerd uit.
In dat ding waar je die jackplug kan insteken
zit dus ook een verbreek0schakeling,
dus als je de jackplug eruit haalt, dat die
dan contact maakt

ja idd, dat moet dan wel.. dus je kan het niet met elke willekeurige plug doen
 
dutchviggen 24-3-02 Print reply
Posts: 241
:n wat een ingewikkelde bende zeg...
zonde van je luchtfilter, als je ze zonodig gekoeld wil hebben, waarvoor neem je dan geen zwaardere elco?s?!!! ik heb ze van 50 volt.12 uf, maar begrenst nog iets te veel. de button zit bovenop m?n benzinekraan, dichtbij de accu en de blauw gele draad.

die jackplug is wel weer handig...
 
[URL[t]]http://www.radiobergeijk.nl[/t]radiobergeijk[/URL]
Neonlampje 24-3-02 Print reply

Posts: 14825
hmmja wel geinig
maar imho teveel visuele componenten

i (l) my begrenzertje
 
Zeta-boy 13-5-2002 Print reply

Posts: 2066
Hehehe die begrenzer heb je van mij gekregen man
 
The show must go on, on and on. Does anyone know what we are living for??
Nikoz 13-5-2002 Print reply
Posts: 819
klopt het schema heb ik allereerst van zeta-boy gekregen credits go to him. ik heb btw nu Lude's zijn begrenzer erop gefixt toch wel ffies wat beter
 
mito maaaster
NSR RULEZZ 29-6-2002 Print reply

Posts: 4934
jo heeft iemand deze foto's nog ik wil hem namenlijk ook bouwen en ik wou ook graag ff die foto's erbij dan is het wat duidenlijker hoop ik
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
Zoetahmeerdah [Marcel] 5-7-2002 Print reply

Posts: 5996
kut :( fotos doen ut nie :a
 
ik haat mensen
wipe-out 28-9-02 Print reply

Posts: 7672
nadeel van deze begrenzer (ivm met de neon-begrenzer) is volgens mij alleen dat er meer makkelijk zichtbare dingen opzitten. voordeel is juist weer dat je voor deze begrenzer geen accu nodig hebt, en ook zo gauw bij de begrenzer van neon de stroom eraf gehaalt word (bijv. accu klem die losgehaald word oid), is het reedcontact ook weer ontsloten, en de begrenzer weer uitgeschakeld (maar daarbij trekt de politie niet gelijk je accuklem eraf, dus dat zal op zich best meevallen)
 
mikey 28-9-02 Print reply
Posts: 2392
dan moeten der toch betere begrenzers te maken zijn, ik denk al een tijdje aan een andere begrenzer te denken, iets met cdi wisselen ofzo, dus iets van een wallaroo dertusse gooie ipv degene die je anders gebruikt, rijd nog normaal maar draait geen toeren meer h
 
* Mental Militia * SuPeRmOtArD's Rule * fairings are for homosexuals *
Schuimpie 30-9-02 Print reply
Posts: 376
Als je wil voorkomen dat je begrenzer uitgaat als ze je accu eraf trekken moet je em na je contact schakelen. Dus dat ie niet vanaf de accu stroom haalt maar waar je normale licht het ook vandaan haalt. (beetje vaag maar ik heb geen accu en heb wel licht... weetnie hoe k et anders moet zeggen...) bij wijze van spreken je neemt het draadje van je licht (voordat de schakelaar ertussen zit) en dan trek je et lijntje door voor je reedcontact...
weetnie cker maar volgens mij meot het werken
(mind me if i'm wrong)
 
Don't be drunk and drive... if you can be stoned and fly...
Rudy 18-10-02 Print reply

Posts: 3471
pics doen het niet meer
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
chriss 11-12-02 Print reply
Posts: 1859
heeft iemand dr nog pics van op zn pc staan?

dan is het mischien wat duidelijker, wat doet zon elco eigelijk?

 
Mark_o 16-12-02 Print reply
Posts: 232
Quote:
Originally posted by: wipe-out

nadeel van deze begrenzer (ivm met de neon-begrenzer) is volgens mij alleen dat er meer makkelijk zichtbare dingen opzitten. voordeel is juist weer dat je voor deze begrenzer geen accu nodig hebt, en ook zo gauw bij de begrenzer van neon de stroom eraf gehaalt word (bijv. accu klem die losgehaald word oid), is het reedcontact ook weer ontsloten, en de begrenzer weer uitgeschakeld (maar daarbij trekt de politie niet gelijk je accuklem eraf, dus dat zal op zich best meevallen)


Zullen ze dan gouw de accu er af halen? Want anders kan je het ook via een aparte battery doen zodat hij altijd aanblijft staan wat ze ook doen.


 
Hier_ben_ik - Administrator 17-12-02 Print reply

Posts: 8499
ik ben ook met een begrenser bezig, heb hem iig al ingewikkeld in kabelboom en aangesloten op cockpit, moet nog eerst inrijden voordat ik hem af kan maken (elcos enzo) maar als hij klaar is maak ik er ook wel een faq over

moet nog een hoop faqs maken maar nu niet
 
Members zijn vervelend :-|
Blijhoofd 15-2-03 Print reply

Posts: 7378
wel interesting ide maareh de foto's doen het nie meer :(
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved