Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 795 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Deel 2; Het afstellen van de carburateur.
Geschreven door Joost
Geplaatst op 6-3-02 17:09
Categorie Carburateur

Deel 2; Het afstellen van de carburateur.

Dit is het tweede deel van de FAQ over de carburateur van een brommer. In deze FAQ ga ik uitleggen hoe je de carburateur snel correct kan afstellen. Deze FAQ is geschreven voor mensen die al weten hoe de carburateur er van binnen er uit ziet en geen problemen hebben met bijvoorbeeld het wisselen van sproeiers. Heb je deze kennis nog niet dan raad ik je aan eerst deel een ; De werking van de carburateur, door te lezen. Daar in staat volledig beschreven hoe de carburateur werkt en welke functie de verschillende onderdelen hebben.

Het enigste speciale gereedschap dat je voor deze FAQ nodig hebt is een bougie sleutel. Als je deze nog niet heb is het verstandig om er eentje te halen, al dan niet voor het afstellen van je brommer.

Op je carburateur zitten twee schroefjes die van belang zijn bij het afstellen van de carburateur. Dit is als eerste de luchtstel schroef en de stationair stel schroef. Per carburateur zitten ze op verschillende plekken, meestal vindt je de luchtschroef onderaan bij de inlaat, het is een klein schroefje. De stationair stel schroef zit altijd in het midden en is de grootste schroef op de carburateur. Voor de rest moet je de sproeier weten te vinden. Deze zit meestal in de vlotterbak-, of als je geluk hebt, in een externe sproeier houder gemonteerd (vb. mikunie 20mm 2-bout).

Al vorens te beginnen met het afstellen van de carburateur is het van belang dat moter loopt en op temperatuur is. Hier voor heb je een basis afstelling nodig. Draai als eerste de lucht schroef helemaal in en vervolgens twee slagen uit, hier door kan hij gemakkelijker starten. Vervolgens draai je de stationair stel schroef zover in dat de moter rustig loopt. Van uit deze situatie kunnen we vervolgens beginnen met het afstellen van de carburateur. Wil de moter nog niet starten met deze afstelling, dan moet je de hoofd sproeier wisselen voor een (veel) grotere.

Het afstellen van de carburateur bestaat uit drie delen, de hoofdafstelling, de fijneafstelling en de stationair afstelling. Met de hoofd afstelling word de maat van de hoofd sproeier bedoelt. Met de fijneafstelling de stand van de gasnaald en lucht schroef. Als laatste stel je de stationair af.

De hoofd afstelling gebeurt door het verwisselen van de hoofd sproeier. Een grotere maat hoofd sproeier betekend een sproeier met een groter gat, hierdoor kan er meer benzine door stromen. Je heb twee verschillende maten sproeiers, namelijk mikunie en khein. Mikunie sproeiers worden altijd aangegeven in 1/1000 mm terwijl khein in een engelse SI maat word aangegeven. Let daar goed op bij het halen van een sproeier! Tijdens deze FAQ ga ik van mikunie maten uit.

We beginnen met de hoofd afstelling, dit omdat het veranderen van de hoofd sproeier invloed op alle ander afstellingen heeft. Deze moet dus als eerst word gekozen. De hoofd sproeier regelt voornamelijk het mengsel bij volgas. Bij kwart- en halfgas zij de luchtschroef en de gasnaald belangrijker.

Het afstellen van de hoofd sproeier is een simpel maar toch tijd rovend karwijtje. Als eerste moet je er voor zorgen dat je moter al goed loopt. Als de moter warm is ga je een stukje rijden(5-10km) en terwijl je volgas in de hoogste versnelling rijdt knijp je de koppeling in en draai je het kontact slot om. Het is van het grootste belang dat je de koppeling niet meer los laat tot dat je stil staat. Het zal je als snel opvallen dat het tegenvalt om tegelijkertijd de koppeling in te knijpen en het kontact slot om te draaien. Een maal tot stilstand kun je ter pleke de bougie uit de cilinderkop draaien (denk er aan, hij is warm) of in de vrij naar huis toe 'rollen' en daar de bougie verwijderen.
Nu we de bougie hebben verwijdert kunnen we het bougie beeld gaan bekijken. Aan het bougie beeld is te zien of je een grotere of kleinere sproeier maat moet nemen. Bij een vettige, beroete zwarte bougie heb je bijvoorbeeld een kleinere sproeier nodig. Een wittige elektrode betekend een te arm mengesel. Maar omdat woorden in dit geval maar weinig zegen kun je op foto's 1 tot en 5 bijna alle mogelijke bougie beelden en de daar bij behorende sproeier verandering lezen.
Nadat je de hoofd sproeier hebt gewisseld moet je de moter weer starten en langzaam op temperatuur laten komen. Vervolgens ga je een eindje rijden en nu moet je goed opletten of hij anders is gaan rijden. Vaak is het verschil heel subtiel, vooral bij kleine sproeier wijzigingen. Vervolgens herhaal je de al eerder beschreven stappen totdat er een koffie bruin bougie beeld tot stand komt, zoals op foto 3. Let op, een te kleine sproeier is verantwoordelijk voor 99% alle vastlopers! Met een te arm mengsel wordt de moter heel snel heel heet!.

Nu de hoofd afstelling klaar is kunnen we beginnen met het afstellen van de fijn afstelling. We zullen als eerste beginnen met de gas naald. Het afstellen van de gas naald is een beetje vogel werk maar zeker de moeite waard. Als je de gas schuif uit je carburateur. haalt zul je zien dat de gasnaald door een veerring en een borgclipje worden vast gehouden. Raak deze twee kleine onder delen niet kwijt! Het scheelt je namelijk een fiets toch door de regen naar de lokale brommerboer. Maar ok?, we gaan nu eerst de gasnaald in zijn standaard stand zetten. Als je de gas naald uit de gas schuif haalt zie je dat er een 5 tal groeven in zitten. Door het borg clipje een groef naar boven of beneden te zetten verstel je de gasnaald in hoogte.
Door je gas naald hoger te zetten komen er meer venture gaatjes vrij in de venture buis. Hier door krijgt de motor standaard een vetter mengsel bij de zelfde stand van de gas handel. Je kunt dus met de gas naald beperkt de verhouding tussen de hoeveelheid lucht en benzine afstellen. Het stellen met de gas naald heeft nog een aantal trucjes. Op het bovenste stuk van de de venture buis zitten namelijk geen gaatjes meer. Dat houd in dat als je de gas handel meer 75% opendraait de moter enkel extra lucht krijgt. Door de gas naald naar beneden te zetten kun je dit een beetje compenseren, je hebt dan wel een grotere sproeier nodig.

Maar ok?, als standaard afstelling zet je de gas-naald op twee groeven van onderen, dus net iets boven het midden. Stop nu de gas schuif weer in je carburateur en ga een stukje rijden. Let nu vooral op wat er gebeurt als je het gas in een keer open doet, en wat er gebeurt als je het gas langzaam dicht draait. Probeer een beetje gevoel te krijgen van wat de brommer doet al je met het gas speelt.
Vervolgens set je de gas naald in de aller onderste stand (clipje in de hoogste groef), ga weer rijden. Als het goed is kun je nu duidelijk verschil merken tijdens volgas, vooral als je veel toeren maakt in de een. Verstel nu de gas naald helemaal naar boven (clipje in de laagste stand). Ga weer een beetje rond rijden en spelen met het gas. Als het goed is voel je op je de boven de standaard afstelling moet hebben staan over onder de standaard afstelling. Probeer nog een keer met de gas naald op de positie die jij nu denkt die het beste zal zijn. Als het goed is moet de moter nu perfect lopen. Het moet in ieder geval niet zo zijn dat hij beter loopt als je van af vol gas het gas een stukje terug draait. Ook mag hij niet sputteren boven in. De gas-naald is regelt het mengsel van 25% tot 75% gas. Het is dus van belang dat hij op dat gebied een goede gas reactie vertoond. Blijft de gas reactie traag, of blijft hij sputteren in het midden gebied. Dan kan het zijn dat je een dunnere gas-naald nodig hebt.

Als laatste gaan we de luchtstel schroef afstellen. Deze zorgt voor een goede gas-reactie en dat de moter in een keer start. Voor de lucht stel schroef is ook een standaard afstelling, helmaal dicht en dan 2 slagen uit. Als het goed is start de moter nu perfect. Laat de moter nu weer even warm worden. Als de moter warm is kunnen we de gas reactie testen. Draai het gas in een keer snel open ( in de vrij ) en let op het geluid van je moter. Als het goed is schiet het toerental direct omhoog als je de handel open draait. Vaak is dit niet het geval, en houd de moter eerst in en schiet dan pas omhoog. Draai het schroefje nu een kwart slag in en test de gas reactie. Is de gas reactie nog niet goed ga dan nog een halve slag verder en test weer de gas reactie. Als die nu nog niet beter is moet je gasnaald bij stellen.
Zet de moter uit en laat hem even afkoelen ( +-10min), probeer nu de moter weer te starten. Het zal je nu op vallen dat hij moeilijk of niet start. Draai de stationair stel schroef een slag in. En probeer het weer. Is het probleem nog steeds niet verholpen draai dan voorzichtig de luchtstel schroef weer een beetje uit. Ga zo door tot hij weer in een keer start. Als de brommer weer start kun je de stationair weer een beetje uit draaien en de luchtstel schroef een beetje in. Laat de moter nu even warm worden.
Draai de stationair schroef weer uit tot dat de moter rustig, maar wel constant loopt. Stel hem niet te laag af, want dan slaat ie af als hij echt warm word!. Zet de moter weer uit en laat hem weer afkoelen, als het goed is start hij nu in een keer. Zo niet, blijf dan een beetje vogelen met de twee schroefjes. Een klein tikje bij draaien kan vaak net genoeg zijn.

Voor het afstellen van de carburateur moet je langzamerhand gewoon een beetje gevoel krijgen. Heb je een maal meerdere brommers afgesteld dan kun je door in de 'vrij' even met het gas te spelen al snel zeggen of de gasnaald en de luchtstel schroef goed staan. Door een stukje te rijden kan je voelen of er een grotere of kleinere sproeier in moet. Ook als is de bougie koffie bruin, dan kan het nog zijn dat er een iets kleinere of groter sproeier in moet. Dit is gewoon een kwestie van gevoel dat je krijgt tijdens het rijden. Kijk ook even naar het onderste figuur, dit geeft een goed beeld van de verschillende afstel gebieden.
Hou er ook rekening mee dat je afstelling in de zomer en winter kan verschillen en dat naar mate er meer slijtage optreed er een groter sproeier nodig is. Ook door een hele vette smering gaat je brommer armer lopen.

Dus kort samengevat:

  • Sproeier kiezen naar aanleiding van de bougie (volgas).
  • Gasnaald afstellen voor half gas.
  • Luchtschroef afstellen voor gasreactie (kwartgas).
  • Pagina 1 van 6
    Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    SpeedYveS 8-4-02 Print reply
    Posts: 1644
    Goeie faq, scheelt een hoop vragen denk ik zo.
     
    Kouwe Arie 15-7-2002 Print reply
    Posts: 2065
    Quote:
    Originally posted by: bart@blaah?bosma

    Jah idd heel erg duidelijk, ik zou het niet beter kunnen verwoorden



    duhhhh




     
    PlaceR 17-1-03 Print reply
    Posts: 1588
    ga morgen dan eens lekker beetje aankutten. want de mijne krijg je kickstartend niet aan de gang (of je meot 20keer kicken) en volgas loopt ie kutter als 3kwarttgas.

    maar dan ga ik heir wel achteraf beejt rondknorren.
     
    rtfm<kevin>rtfm 29-1-03 Print reply
    Posts: 1
    ff over dat helemaal vast zetten en dan 2 slagenopen ik neem aan dat je 2 slagen in de ronte bedoeld dus 720 graden.ff voor de zekerheid?!?!?!?!?!
     
    Rudy 29-1-03 Print reply

    Posts: 3471
    2 slagen is idd 720 graden
     
    "I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
    Neonlampje 1-4-2003 0:16 Print reply

    Posts: 14825
    Hele mooie faq!!!

    Nog niet veel nieuws, maar ik zal met veel verwachting uitkijken naar het 3e deel!
     
    Pistonpen Paultje 25-7-2003 9:34 Print reply

    Posts: 8678
    Waar o waar blijven de foto's?
     
    JIMMY 25-7-2003 9:49 Print reply

    Posts: 2765
    je wou toch niet zeggen dat je het niet zonder foto?s kan he
     
    thijs 6-10-2003 20:37 Print reply
    Posts: 448
    misschien een domme vraag, maar hoe stel je hem nu rijker af, luchtschroef indraaien of uitdraaien
     
    Honda_boy 6-10-2003 20:40 Print reply

    Posts: 555
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: thijs

    misschien een domme vraag, maar hoe stel je hem nu rijker af, luchtschroef indraaien of uitdraaien


    door grotere sproeier te steken, tot je een mooie melk kofie bruine kleur hebt op de bougie. Als dat goed is kun je met de luchtschroef wat spelen tot je hoort dat hij stationair het beste loopt, als dat goed is zet je de stationair schroef zo, dat hij niet uitvalt maar toch lage toeren draait.
     
    Honda rulezzz !!!
    ferran 1-11-2003 12:14 Print reply
    Posts: 40
    ik heb een standaard dellorto op m'n rs maar ik kan nergens een luchtschroef vinden alleen een stationairschroef
     
    SavagePielk 28-11-2003 21:24 Print reply

    Posts: 4562
    ey mensen,
    hoe doe je dat dan bij de Aprilia Classic, zonder luchtstelschroef? Ik doe het nu steeds met veel verschillende sproeiers maar dat moet toch beter kunnen?
     
    Ralf 28-11-2003 21:26 Print reply

    Posts: 9073
    Nee, gewoon met sproeier, moet je maar niet met SHA carbs gaan rijden
     
    arrier 4-1-2004 21:09 Print reply
    Posts: 2221
    de foto's doen het bij mij niet ben ik de enige of hebben meer mensen hier last van ik vind het voor de rest een hele goed faq
     
    arie-de-arier 28-1-2004 18:36 Print reply

    Posts: 10000
    nee fotos doen het bij mij ook niet, die hele oldenzeel clansite doet het trouwens niet
     
    Allah is beter
    erwinrt 3-4-2004 23:43 Print reply
    Posts: 541
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: arie-de-arier

    nee fotos doen het bij mij ook niet, die hele oldenzeel clansite doet het trouwens niet


    Jammer dat die foto`s nooit meer zijn gekomen !! Heeft er iemand foto`s ??
    Ik wil graag weten waar je naar moet kijken bij je bougie.. dat puntje? Want bij mij is het puntje lichtbruin en het schroefdraad nat zwart
     
    tsxerr 30-4-2004 20:41 Print reply

    Posts: 1478
    Zou ook wel graag de foto's willen zien
     
    http://groups.msn.com/tsxer
    Teunmenator 30-4-2004 20:49 Print reply

    Posts: 2524
    Ik kan me bougie eruit draaien, die ziet er netjes uit. En ik heb nog wel een zwarte liggen. als iemand nog een witte regelt is het helemaal mooi. dan maak ik wel ff foto's. (het gaat dus echt om het boogje op je bougie zeg maar)
     
    tsxerr 30-4-2004 20:51 Print reply

    Posts: 1478
    zou wel handig zijn. weet ik ook weer wat ik me er bij voor moet stellen, met het afstellen
     
    http://groups.msn.com/tsxer
    Ed Honda CB50J 30-4-2004 21:20 Print reply

    Posts: 4190
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Teunmenator

    Ik kan me bougie eruit draaien, die ziet er netjes uit. En ik heb nog wel een zwarte liggen. als iemand nog een witte regelt is het helemaal mooi. dan maak ik wel ff foto's. (het gaat dus echt om het boogje op je bougie zeg maar)


    lolz, denk dat er weinig vrijwilligers zullen zijn om ff een wit bougietje te maken

    Ik heb nog een oude bougie en een witte karwei spuitbus, telt dat ook
     
    Moto-GP is weer helemaal fantastisch !! Succes is een keuze : Rij 4takt.. > Zal ik je een geheimpje vertellen ? ..... je vader komt oorspronkelijk uit Marokko.. Gezocht : goedkope/goede Honda C50..
    Teunmenator 8-5-2004 21:43 Print reply

    Posts: 2524
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Ed Honda CB50J

    [...]


    lolz, denk dat er weinig vrijwilligers zullen zijn om ff een wit bougietje te maken

    Ik heb nog een oude bougie en een witte karwei spuitbus, telt dat ook


    dat klopt maar daar heb ik nu wat op gevonden :p
    [img]http://members.chello.nl/h.ven2/bougie faq.JPG[/img]

    bij de woorden "arm, goed en rijk" gaat het dus over de afstelling. Vaak zit de bougiekleur tussen het bruine en het zwarte in.

    In theorie is deze bruine kleur dus goed. Is ie lichter dan is het eigenlijk altijd NIET goed. Dus dan is het mengsel zeer zeker te arm. Is ie zo zwart als het rechtse streepje (en je smeert niet te dik) dan is het mengsel te rijk.

    En dit wilde ik even poste want ik hem me er (toen ik net mijn brommer had) bijzonder aan geergerd dat ik niet wist hoe het zat met die bougiekleuren...

    Dit bericht is ge-edit door Teunmenator op 8-5-2004 21:44
     
    Roedie 8-5-2004 23:06 Print reply

    Posts: 3531
    k heb nu een mtx 80 blok eronder met 20 mm mikuni welke mikuni maat sproeier zou k moeten? heb geen zin meer om te kutten. morgen weer een dag. maar iemand id tje? 150 ofzo?

    Dit bericht is ge-edit door Roedie op 8-5-2004 23:06
     
    BrommerForum... vernieuwingen zijn eng
    ThaYankee 12-6-2004 12:52 Print reply

    Posts: 699
    en wat nou als je geen luchtstelschroef EN geen gasnaald hebt (dellorto sha14), dan kun je dus alleen maar afstellen aan de hand van sproeiers neem ik aan?
     
    malaguti rst ! ! !
    Roedi-Loerbeek 1-9-2004 21:44 Print reply

    Posts: 1492
    Heb je foto van zo'n carb lijk me sterk geen gasnaald. maar dan denk ik idd met je sproeier.
     
    Wa Motte Ze Dan? ---- 't trilt, 't krast, 't tikt, het stinkt, het dampt, het zuup, oftewel XT
    bart de scootergek 1-9-2004 21:46 Print reply

    Posts: 8916
    alle dellorto sha carbjes hebben dat, zitten standaard op tomos en maleguti rst dus.
     
    Honda RC-33

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 6
    Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved