Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1041 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Carb afstellen 2 - syptomen
Geschreven door -Michiel RS-
Geplaatst op 1-3-02 23:56
Categorie Carburateur

Hier nog effe voor de duidelijkheid want op 1 of andere manier denkt 80% van de forummers het verkeerde:

Stotteren = verzuipen, meestal rond 5 a 6000 toeren net voor de powerband, oplossing: kleinere sproeier.
Syptomen te grote sproeier=
-Start vaak gewoon wel goed, ook zonder choke
soms wel veel gas bijgeven om hem stationair te krijgen.
-stotteren vlakvoor powerband
-weinig/minder vermogen
-veel rook uit uitlaat/meureh

Inhouden (bluuuuuh geluid) = DIT IS NIET VERZUIPEN!! iedereen denkt van wel omdat het zo BLUHHHH klinkt maar het mengsel ontbrand gewoon niet, omdat het te arm is, doe er dus een grotere sproeiert in!!
Ook als je maar heel voorzichtig gas kan geven omdat ie anders afslaat is een te kleine sproeier.
syptomen van te kleine sproeier=
-Maakt wel gewoon veel toeren,trekt hard door enzo
-BLuuh geluid
-lastige gasreactie, blijft in toeren hangen
-lastig/niet starten als hij koud is
-Loopt bij koude motor vaak heel hoog stationair
-cilinder slijt als de kanker.

Stotteren als je brommer koud is is normaal, heb je dit niet , dan is er kans dat je met een te kleine sproeier rijdt.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor korte duur omdat je cilinder hierdoor kapot gaat, je zuiger(veren) slijten heel snel en de compressie neemt af (zuiger+veren gaan hoorbaar erg rammelen). Dus doe daarom altijd het zekere voor t onzekere en rij met een ietsie te grote sproeier, hierdoor gaatie veel langer mee, hij trekt alleen wat minder snel op, maar je top is vaak evenhoog. Ook je blok heeft van een te kleine sproeier te lijden want een aantal lagers worden dankzij de benzine+olie gesmeerd.

Controle via bougie:
Ik vind dit maar niets, ookal is je sproeier veels te klein dan is hij vaak gewoon een mooie bruine kleur, dus de bougie is heel onprecies, ik zou hier niet (te erg) opletten, het is meer een indicatie van als je brommer niet loopt of hij wel benzine krijgt, want dan issie nat duz.
En alleen bij extreme gevallen is het wel te zien als je brommer extreem verkeerd staat afgesteld.


Dit was een brommermatieve bijdrage van Michiel uit Heemstede
Succes en hou je schakel heel en laat um niet afpakken door die giroschrijvers!!

Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

jorgen_blok1 26-1-2009 13:51 Print reply
Posts: 97
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotappel86
[...]


beetje late reactie maar ik denk dat je bougie/spoel gewoon gaar is ofzo...

jha of de ontsteking is niet goed afgesteld da kan t ook zijn

 
steef159 10-5-2009 11:33 Print reply
Posts: 7
hallo,
ik heb yamaha tzr met een yasuni r2 en mhr team 50 en andere membraam vl6 en zwaardere koppelings veertjes van mallossi voor de rest alles standaard nou is mijn vraag welke sproeier heb ik ongv nodig in mijn 16mm cabrateur gr stefan
 
Twizz 18-6-2009 20:19 Print reply

Posts: 851
Ik vind t sterk dat 6 sproeiermaat zoveel verschil kan maken..

Met mijn 70malossi 12mm carb ge2 uitlaat had ik eerst sproeier 100, daar liepie kei netjes stationair mee, opzich best goeie gasreactie, startte echt super, maar stotterde echt als de tering voor de powerband (vanaf 4k tot aan 7.5k stotterde die) en bij terugschakelen in powerband verzoop ie.. Te grote sproeier dus, en ik dacht, dat is wel erg veel te groot, dus ik doe er 94 in.... Maar deze is weer te klein? Iig, gasnaald maxbenzine, luchtschroef dicht, en nog hoog stationair, moeilijk starten, lastige gasreactie.. te klein dus. En met 100 had ik gasnaald minimaal benzine, en luchtschroef best ver open. Afstelling is het dus ook niet.

Mijn vraag; wat kan er mis zijn? of kan dit echt gewoon aan die 6 maten sproeierverschil liggen? En welke zou ik dan moeten pakken?
 
houw ns op!
Tim_DR 18-6-2009 20:34 Print reply

Posts: 196
die 6 maten kan het echt wel maken hoor.
Op mijn MT heb ik nu een 105, en die stottert wat voor de powerband. heb al gasnaald op het armst gezet, helpt niet veel. Dan deed ik sproeier 100 erin, en die was al te klein, moest al choke gebruiken. je kan echt wel afregelen tot op de 2 maten juist hoor. Het enigste probleem bij mij is ik vind geen keihin sproeiers van 104 of 103 ofzo, iemand die weet waar ik daar kan aangeraken?
 
Twizz 18-6-2009 20:54 Print reply

Posts: 851
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tim_DR
die 6 maten kan het echt wel maken hoor.
Op mijn MT heb ik nu een 105, en die stottert wat voor de powerband. heb al gasnaald op het armst gezet, helpt niet veel. Dan deed ik sproeier 100 erin, en die was al te klein, moest al choke gebruiken. je kan echt wel afregelen tot op de 2 maten juist hoor. Het enigste probleem bij mij is ik vind geen keihin sproeiers van 104 of 103 ofzo, iemand die weet waar ik daar kan aangeraken?

Het maakt allemaal al niet meer uit

tis altijd gezéik met deze KUTbrommer...

zojuist wilde ik de oude sproeier er weer in doen, ik draai met mn hand de boutjes van de carb los(eerst losgemaakt met sleutel) en jawel hoor, opeens een stuk carb in me hand
 
houw ns op!
De Schout 18-6-2009 21:13 Print reply
Posts: 5327
je geeft de brommer de schult van je eigen onkunde...


 
tune tweak fiddle bang bummer
rik hulkenberg 18-6-2009 21:15 Print reply

Posts: 10029
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Twizz
[...]

Het maakt allemaal al niet meer uit

tis altijd gezéik met deze KUTbrommer...

zojuist wilde ik de oude sproeier er weer in doen, ik draai met mn hand de boutjes van de carb los(eerst losgemaakt met sleutel) en jawel hoor, opeens een stuk carb in me hand

niet toevallig 1 kant al helemaal los gedraait terwijl de andere kant nog goed vast zat ?
 
Twizz 18-6-2009 21:19 Print reply

Posts: 851
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
[...]

niet toevallig 1 kant al helemaal los gedraait terwijl de andere kant nog goed vast zat ?

Nop, zijn geen krachten aan te pas gekomen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
je geeft de brommer de schult van je eigen onkunde...



Zo zou je het ook kunnen noemen natuurlijk

Dit bericht is gewijzigd door Twizz op 18-6-2009 om 21:19 uur.
 
houw ns op!
Royal Club 18-6-2009 21:22 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Twizz
[...]

Nop, zijn geen krachten aan te pas gekomen.

[...]

Zo zou je het ook kunnen noemen natuurlijk

Dit bericht is gewijzigd door Twizz op 18-6-2009 om 21:19 uur.


kunnen noemen?
zooi gaat heus niet uit zichzelf stuk
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Twizz 18-6-2009 23:54 Print reply

Posts: 851
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


kunnen noemen?
zooi gaat heus niet uit zichzelf stuk

Zou je zeggen van wel he, maar toch weet ik zeker dat dit bij een nieuwe carburateur níet gebeurd was Maja.. wellicht valt het nog te lijmen,,, maar waarmee? Ik zal hier binnenkort trouwens gewoon een apart topic over aanmaken.
 
houw ns op!
RD50mx 8-3-2011 22:19 Print reply
Posts: 353
ik heb een RD, en weet niet of de sproeier goed is:
setup: 50 ori 2L7 cilinder, 12mm carb, ori luchtfilter, ori uitlaat. loopt 62. bij 3000 toeren in 3 of 4 en dan volgas gaan geven geeft hij het bluuhhh geluid, en trekt hij niet omhoog. als ik rustig gas bij ga geven, trekt hij wel omhoog. hij is makkelijk aan te krijgen, ook zonder choke, rookt als de ****, maar ik smeer via oliepompje. nog niet op gelet of hij voor de powerband stotterd. moet ik nou een grotere of kleinere sproeier steken? hij heeft namelijk geen van de andere symptonen...
 
Als je brommer geen ducttape bevat, is 'ie waardeloos

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved