Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1072 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Carb afstellen 2 - syptomen
Geschreven door -Michiel RS-
Geplaatst op 1-3-02 23:56
Categorie Carburateur

Hier nog effe voor de duidelijkheid want op 1 of andere manier denkt 80% van de forummers het verkeerde:

Stotteren = verzuipen, meestal rond 5 a 6000 toeren net voor de powerband, oplossing: kleinere sproeier.
Syptomen te grote sproeier=
-Start vaak gewoon wel goed, ook zonder choke
soms wel veel gas bijgeven om hem stationair te krijgen.
-stotteren vlakvoor powerband
-weinig/minder vermogen
-veel rook uit uitlaat/meureh

Inhouden (bluuuuuh geluid) = DIT IS NIET VERZUIPEN!! iedereen denkt van wel omdat het zo BLUHHHH klinkt maar het mengsel ontbrand gewoon niet, omdat het te arm is, doe er dus een grotere sproeiert in!!
Ook als je maar heel voorzichtig gas kan geven omdat ie anders afslaat is een te kleine sproeier.
syptomen van te kleine sproeier=
-Maakt wel gewoon veel toeren,trekt hard door enzo
-BLuuh geluid
-lastige gasreactie, blijft in toeren hangen
-lastig/niet starten als hij koud is
-Loopt bij koude motor vaak heel hoog stationair
-cilinder slijt als de kanker.

Stotteren als je brommer koud is is normaal, heb je dit niet , dan is er kans dat je met een te kleine sproeier rijdt.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor korte duur omdat je cilinder hierdoor kapot gaat, je zuiger(veren) slijten heel snel en de compressie neemt af (zuiger+veren gaan hoorbaar erg rammelen). Dus doe daarom altijd het zekere voor t onzekere en rij met een ietsie te grote sproeier, hierdoor gaatie veel langer mee, hij trekt alleen wat minder snel op, maar je top is vaak evenhoog. Ook je blok heeft van een te kleine sproeier te lijden want een aantal lagers worden dankzij de benzine+olie gesmeerd.

Controle via bougie:
Ik vind dit maar niets, ookal is je sproeier veels te klein dan is hij vaak gewoon een mooie bruine kleur, dus de bougie is heel onprecies, ik zou hier niet (te erg) opletten, het is meer een indicatie van als je brommer niet loopt of hij wel benzine krijgt, want dan issie nat duz.
En alleen bij extreme gevallen is het wel te zien als je brommer extreem verkeerd staat afgesteld.


Dit was een brommermatieve bijdrage van Michiel uit Heemstede
Succes en hou je schakel heel en laat um niet afpakken door die giroschrijvers!!

Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Gijs_derbi 22-8-2008 12:32 Print reply

Posts: 594
rieju rr

50 cc orginele cilinder
technigas uitlaat
ori carb. reed goed met sproeier 96

nu heb ik er een 20 mm carb. op gezet.. rond welke sproeier moet ik ongeveer gaan zitten?
 
50cc airsal te koop voor nieuwe type blok derbi! PM maar!
jasperloil 3-9-2008 18:09 Print reply

Posts: 104
hallo,

ik heb een Gilera gsm en die ben ik nu een b'tje af aan het stellen, maar weet niet precies welke sproeiert ik moet hebben.

Op moment zit er sproeiertje 76 in, de isolator is zwart/grijs terwijl de centrale electrode duidelijk grijs is, verder trekt hij tussen de 6000 en 7500 toeren niet zo mooi op, terwijl ik van de 8000 naar de 10000 toeren wel snel vooruit vlieg.

wat voor een sproeier moet ik hebben? groter of kleiner

hoop op reactie

gr.


Jasper

Oja... als hij warm is en hij loopt stationair, dan slaat hij na een minuutje af.
als hij koud blijft hij stationair gewoon lopen.

Dit bericht is gewijzigd door jasperloil op 5-9-2008 om 15:32 uur.
 
---Brommers Kieken --- veur gezeur is 't leaven völste kort, dus loaten wi'j leaven als 'n god
Twizz 3-9-2008 18:25 Print reply

Posts: 851
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jasperloil
tekst

ik had hetzelfde maar bij mij was het geval dat het opeens met dezelfde sproeier was gekomen, oorzaak was een vuiltje in de sproeier(ik weet niet ofdat dit bij jou misschien ook het geval is)

maar ik zeg dus groter... denk 78 en anders 80

Dit bericht is gewijzigd door Twizz op 3-9-2008 om 18:25 uur.
 
houw ns op!
jasperloil 5-9-2008 15:30 Print reply

Posts: 104
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Twizz
[...]

ik had hetzelfde maar bij mij was het geval dat het opeens met dezelfde sproeier was gekomen, oorzaak was een vuiltje in de sproeier(ik weet niet ofdat dit bij jou misschien ook het geval is)

maar ik zeg dus groter... denk 78 en anders 80

Dit bericht is gewijzigd door Twizz op 3-9-2008 om 18:25 uur.


hier zat ik zelf eerst ook al aan te denke.. maar heb hem schoongemaakt en maakt nog geen verschil... ga vanmiddag effe grotere sproeierts halen

nog bedankt trouwens
 
---Brommers Kieken --- veur gezeur is 't leaven völste kort, dus loaten wi'j leaven als 'n god
Whi7e 28-9-2008 10:56 Print reply
Posts: 14
Topic leeft nog blijkbaar dus vraag ik het hier maar.
ik zag deze week dat het olienippel op de carb niet afgesloten was, heb dit meteen wel gedaan met een schroefje (dit hoort toch dicht te zijn he?) ik rij er nog maar pas mee en dacht al dat ie valse lucht trok...

Nu is het probleem dat ie uitvalt wanneer ik gas geef. Ik dacht meteen dat er een kleinere sproeier in moest, leek me toch logisch want trok voordien valse lucht, nu niet meer? Maar in dit artikel staat dus dat er net een grotere in moet als ie uitvalt bij gasgeven.

Misschien dat iemand dit even kan ophelderen want ik heb er zo weinig verstand van ik kan ook niet gaan testen want heb geen sproeiertjes, beter nog, ik moet ze bestellen om er aan te geraken

Bedankt
 
Derbi-Olaf 28-9-2008 11:02 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Whi7e
Topic leeft nog blijkbaar dus vraag ik het hier maar.
ik zag deze week dat het olienippel op de carb niet afgesloten was, heb dit meteen wel gedaan met een schroefje (dit hoort toch dicht te zijn he?) ik rij er nog maar pas mee en dacht al dat ie valse lucht trok...

Nu is het probleem dat ie uitvalt wanneer ik gas geef. Ik dacht meteen dat er een kleinere sproeier in moest, leek me toch logisch want trok voordien valse lucht, nu niet meer? Maar in dit artikel staat dus dat er net een grotere in moet als ie uitvalt bij gasgeven.

Misschien dat iemand dit even kan ophelderen want ik heb er zo weinig verstand van ik kan ook niet gaan testen want heb geen sproeiertjes, beter nog, ik moet ze bestellen om er aan te geraken

Bedankt

hmmz, in jou geval zou ik idd iets kleiner gaan
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Whi7e 28-9-2008 13:19 Print reply
Posts: 14
Bedankt, enig idee hoeveel lager ik kan beginnen? zit nu 72 in. Ik weet dat het allicht zeer moeilijk te voorspellen valt maar het zou leuk zijn mocht iemand een indicatie kunnen geven. 2 à 3 maten kleiner? of kan ik meteen beginnen met een maat 60 ofzo?
 
popiv 30-9-2008 9:43 Print reply

Posts: 593
Ik heb een nieuwe set up erop gezet en ik kan nu bijna gaan afstellen.

Ik heb 70cc Hebo
21mm Dell'Orto
yasuni R2

Het zit allemaal op een MH RX

Kan ik dan het beste beginnen met een 130 of 120?

En standaard zat er bij die carb een 92 sproeier...
Komt dat dan niet al redelijk in de richting?

Dit bericht is gewijzigd door popiv op 30-9-2008 om 23:00 uur.
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
bulteman 9-10-2008 18:30 Print reply

Posts: 1956
ik denk eerder 115 eerst proberen en een beetje spelen met luchtinlaatschroef

 
Als het regent in September, valt kerst in December.
popiv 7-12-2008 14:29 Print reply

Posts: 593
heb er nu 114 in zitten maar hij heeft heel even gelopen 15 sec ofzo en daarna viel hij uit.
Ik kon geen gas geven want dan viel hij alleen maar sneller uit...

alleen ben ik in de war of ik nu een grotere of kleinere moet hebben... kleiner toch?
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
popiv 7-12-2008 14:32 Print reply

Posts: 593
of nee juist groter, door dat bluhhh geluid...

ik snap er nu even geen kut meer van
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
Ice Ap rs50 7-12-2008 15:10 Print reply

Posts: 7149
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: popiv
of nee juist groter, door dat bluhhh geluid...

ik snap er nu even geen kut meer van


stationair al verder ingedraait?

welke stationair sproeier zit erin?

en blaas je carb ff door voor je die sproeier erin ramt....

114 zou in de buurt moeten zijn denk ik

ik had ook zoiets met +- zelfde setup

trouwens doe er meteen ff nieuwe bougie in nadat je goed afgestelt hebt

Dit bericht is gewijzigd door Ice Ap rs50 op 7-12-2008 om 15:11 uur.
 
GTI - GTD - BMW
popiv 8-12-2008 13:39 Print reply

Posts: 593
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ice Ap rs50
[...]


stationair al verder ingedraait?

welke stationair sproeier zit erin?

en blaas je carb ff door voor je die sproeier erin ramt....

114 zou in de buurt moeten zijn denk ik

ik had ook zoiets met +- zelfde setup

trouwens doe er meteen ff nieuwe bougie in nadat je goed afgestelt hebt

Dit bericht is gewijzigd door Ice Ap rs50 op 7-12-2008 om 15:11 uur.



o ja, hij heeft eerst nog wel gelopen, veel te arm met sproeier 114, en nu heb ik er ppowerfilter op gezet i.p.v. std filter.

Dus dan moet hij toch zowieso groter?

stationair ga ik straks even proberen

stationair sproeier moet ik ook even kijken

carb is gloednieuw dus wat bedoel je met doorblazen?

bougie is ook gloedjenieuw

Dit bericht is gewijzigd door popiv op 8-12-2008 om 13:40 uur.
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
KaWaReZ 8-12-2008 13:41 Print reply

Posts: 20582
als je rustig gasgeeft en hij valt uit dan heeft t weinig nut om je stationair verder in te draaien
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
popiv 8-12-2008 13:49 Print reply

Posts: 593
naja het probleem op dit moment is dat ik hem niet eens kan aanlopen...
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
Banaan 8-12-2008 13:54 Print reply

Posts: 5725
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: popiv
[...]



o ja, hij heeft eerst nog wel gelopen, veel te arm met sproeier 114, en nu heb ik er ppowerfilter op gezet i.p.v. std filter.

Dus dan moet hij toch zowieso groter?

stationair ga ik straks even proberen

stationair sproeier moet ik ook even kijken

carb is gloednieuw dus wat bedoel je met doorblazen?

bougie is ook gloedjenieuw

Dit bericht is gewijzigd door popiv op 8-12-2008 om 13:40 uur.


dan probeer je toch ff sproeier 135 ofso?
 
popiv 8-12-2008 15:42 Print reply

Posts: 593
daar zat ik ook al aan te denken, gaat dan wel even duren want op de een of andere manier heeft de brommerboer hier helemaal niks op voorraad...
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
Banaan 8-12-2008 15:44 Print reply

Posts: 5725
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: popiv
daar zat ik ook al aan te denken, gaat dan wel even duren want op de een of andere manier heeft de brommerboer hier helemaal niks op voorraad...


dan ga je naar een ander


 
bulteman 8-12-2008 15:50 Print reply

Posts: 1956
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Banaan
[...]


dan ga je naar een ander




niet iedereen heeft daar keuze in

als je binnen 30km maar een bromboer hebt is het haast logisch dat je daar heen gaat

maar ik zou eerst effe 125 proberen
 
Als het regent in September, valt kerst in December.
YZ50crosser 9-1-2009 18:58 Print reply

Posts: 2241
wat voor sproeier moet ik Ongeveer hebben?
het gaat om een am6 blok

oude setup:
doppler cilinder
origineel ontgrensde uitlaat
twv 12/71
orgineel luchtfilter
16mm dell
sproeier 100

nieuwe setup:

21mm carb
twin air filter
janssen racing (opmaat)uitlaat
de rest is hetzelfde.

de oude sproeiers passen niet meer in deze carburateur.
 
www.bxteamlg.tk
cornelis123 9-1-2009 19:05 Print reply
Posts: 95
suzuki tsx

50cc snel met membraam (orgineel)
16 mm carburateur
proma uitlaat bocht en jamacarol demper.

welke sproeier moet er nu in?


 
Henk-88 9-1-2009 19:09 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: cornelis123
suzuki tsx

50cc snel met membraam (orgineel)
16 mm carburateur
proma uitlaat bocht en jamacarol demper.

welke sproeier moet er nu in?





Nee kerel je moet afstellen hea.

Begin maar met 88 of 92 an ga dan steeds lager met je sproeiermaat.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
YZ50crosser 17-1-2009 17:02 Print reply

Posts: 2241
ej mijn brommer stotterd BOVEN in toeren, moet je dan een grotere of een kleinere sproeier. staat er nie bij dus
 
www.bxteamlg.tk
Jasper Strahiem 17-1-2009 17:22 Print reply

Posts: 1950
Kleinere. Hoe meer gas/toeren hoe meer sproeier invloed heeft.
 
Make the most of now
YZ50crosser 17-1-2009 18:01 Print reply

Posts: 2241
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jasper Strahiem
Kleinere. Hoe meer gas/toeren hoe meer sproeier invloed heeft.


oke zal proberen, hij dampt ook aardig en stinkt
ik probeer nu 120

Dit bericht is gewijzigd door YZ50crosser op 17-1-2009 om 18:02 uur.
 
www.bxteamlg.tk

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved