Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1025 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Carb afstellen 2 - syptomen
Geschreven door -Michiel RS-
Geplaatst op 1-3-02 23:56
Categorie Carburateur

Hier nog effe voor de duidelijkheid want op 1 of andere manier denkt 80% van de forummers het verkeerde:

Stotteren = verzuipen, meestal rond 5 a 6000 toeren net voor de powerband, oplossing: kleinere sproeier.
Syptomen te grote sproeier=
-Start vaak gewoon wel goed, ook zonder choke
soms wel veel gas bijgeven om hem stationair te krijgen.
-stotteren vlakvoor powerband
-weinig/minder vermogen
-veel rook uit uitlaat/meureh

Inhouden (bluuuuuh geluid) = DIT IS NIET VERZUIPEN!! iedereen denkt van wel omdat het zo BLUHHHH klinkt maar het mengsel ontbrand gewoon niet, omdat het te arm is, doe er dus een grotere sproeiert in!!
Ook als je maar heel voorzichtig gas kan geven omdat ie anders afslaat is een te kleine sproeier.
syptomen van te kleine sproeier=
-Maakt wel gewoon veel toeren,trekt hard door enzo
-BLuuh geluid
-lastige gasreactie, blijft in toeren hangen
-lastig/niet starten als hij koud is
-Loopt bij koude motor vaak heel hoog stationair
-cilinder slijt als de kanker.

Stotteren als je brommer koud is is normaal, heb je dit niet , dan is er kans dat je met een te kleine sproeier rijdt.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor korte duur omdat je cilinder hierdoor kapot gaat, je zuiger(veren) slijten heel snel en de compressie neemt af (zuiger+veren gaan hoorbaar erg rammelen). Dus doe daarom altijd het zekere voor t onzekere en rij met een ietsie te grote sproeier, hierdoor gaatie veel langer mee, hij trekt alleen wat minder snel op, maar je top is vaak evenhoog. Ook je blok heeft van een te kleine sproeier te lijden want een aantal lagers worden dankzij de benzine+olie gesmeerd.

Controle via bougie:
Ik vind dit maar niets, ookal is je sproeier veels te klein dan is hij vaak gewoon een mooie bruine kleur, dus de bougie is heel onprecies, ik zou hier niet (te erg) opletten, het is meer een indicatie van als je brommer niet loopt of hij wel benzine krijgt, want dan issie nat duz.
En alleen bij extreme gevallen is het wel te zien als je brommer extreem verkeerd staat afgesteld.


Dit was een brommermatieve bijdrage van Michiel uit Heemstede
Succes en hou je schakel heel en laat um niet afpakken door die giroschrijvers!!

Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

quincy 5-10-2004 23:14 Print reply

Posts: 121
Ik heb een Puch maxi en rijd met 50cc snel, hogedruk, bullet, 15 bing. Hij rijd prima alleen als ik vol gas geef dan gaat hij stotteren (een beetje gas terug dan trekt hij hem gewoon door) Ik rij nu met sproeier 84, hoeveel kleiner zal er in moeten?
 
http://www.cheesefrog.com/frog/cheezevsal.mpg
Killerbean 5-10-2004 23:15 Print reply

Posts: 3243
2 maatjes ?
 
RX loos
Killerbean 13-10-2004 21:35 Print reply

Posts: 3243
1 simpel vraagje, als je je luchtschroef uitdraait (linksom) en je brommer gaat dan harder lopen duid dit op een te grote of te kleine sproeier ?

 
RX loos
SIWWN 13-10-2004 21:37 Print reply
Posts: 7079
Je geeft hem meer lucht, hij loopt armer, denk dat je sproeier dan groter moet?
 
Killerbean 14-10-2004 11:13 Print reply

Posts: 3243
als ik hem meer lucht geef gaat hij veel harder lopen.... ook als ik me luchtschroef eruitheb...
 
RX loos
evolutunned 14-10-2004 11:23 Print reply

Posts: 522
heb je te grote sproeier
 
sloop brommer/motoren gez in drenthe inbox me
Killerbean 14-10-2004 11:53 Print reply

Posts: 3243
mooi ! ik rij em nu in dus dat is dan goed.

 
RX loos
S1lv3r 7-1-2005 11:03 Print reply

Posts: 5213
ik heb een honda mt5, hij start heel moeizaam (symtoon voor te kleine sproeier toch?), ik meot em met de shoke starten. Als hij warm is, dan begint hij te stotteren vlak voor de powerband (symptoon van te grote sproeier), als ik de koppeling dan beetje laat slippen rijd hij wel weer goed..

moet ik nu een grotere of kleinere sproeier??
 
Pimmiecross 12-2-2005 13:56 Print reply

Posts: 53
kleinere

 
Splendid 15-2-2005 11:32 Print reply

Posts: 8421
Stotteren = verzuipen, meestal rond 5 a 6000 toeren net voor de powerband, oplossing: kleinere sproeier.
Syptomen te grote sproeier=
-Start vaak gewoon wel goed, ook zonder choke
soms wel veel gas bijgeven om hem stationair te krijgen.
-stotteren vlakvoor powerband
-weinig/minder vermogen
-veel rook uit uitlaat/meureh


Das volgens mij hetzelfde

Dat je een kleinere moet of dat je een te grote hebt..dus wat is het nou?

Dit bericht is ge-edit door Splendid op 15-2-2005 11:32
 
Ik wil een onderwaterbeer!!
Harm 19-3-2005 14:29 Print reply

Posts: 3032
Ja ik snap er ook de balle niet meer van met mn Tsx.
Ik heb nu weer een kleinere carb erop gezet, maar onder de 2 duizend toeren valt brommer gewoon dood.

Ik heb al sproeier 80 tot 130 geprobeerd maar het maakt allemaal niks uit. De brommer loopt verders wel goed op sproeier 130, maar hij start als die warm is gewoon niet en onder de 2k valt hij uit, tenzij ik de luchtschroef helemaal opendraai, maar dan duurt het vanaf 6k even voordat hij in toeren is gezakt.

Wie o Wie kan mij helpen?
 
http://www.durtikkers.tk
Hollander 14-9-2005 15:57 Print reply
Posts: 33
whehe jah of niet
is wel t zelfde

 
Crossroads 4 life
Ti3T 30-11-2005 21:47 Print reply
Posts: 1
Hey heb nu een gilera gsm helemaal standaard met 19mm dell carb..
heb nu sproeier 75 hij houd zich zelf in en loopt best hoog stationair wat raden jullie me aan?

MVG
Lei
 
MT70-nolimit 30-11-2005 21:51 Print reply

Posts: 4322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ti3T
Hey heb nu een gilera gsm helemaal standaard met 19mm dell carb..
heb nu sproeier 75 hij houd zich zelf in en loopt best hoog stationair wat raden jullie me aan?




zo'n faq is wel leuk om in te kijken maar het meeste bereik je toch met proberen proberen proberen, als ie op de ene sproeier niet goed loopt ga je door naar de volgende, vragen stellen en beantwoorden is moeilijk omdat geen cilinder/uitlaat/carburateur hetzelfde is
 
gaat lang goed
daanmtx 30-11-2005 22:27 Print reply

Posts: 3759
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ti3T
Hey heb nu een gilera gsm helemaal standaard met 19mm dell carb..
heb nu sproeier 75 hij houd zich zelf in en loopt best hoog stationair wat raden jullie me aan?

MVG
Lei


een grotere sproeier.
 
Honda VFR400R
wietplant 12-3-2006 21:31 Print reply

Posts: 2092
ik heb nieuw blok. setup:

gilardonie 2 ( 50cc)
19mm delortho
malossie powerfilter
hebo membraan
72 sproeier


alles wat ik nu vertel is MET choke. start snel als ik hem aanloop (binnen 1 stap). maar met electriese start start die niet als hij koud is.. ik kan max kwart / half gas geven. hierboven valt hij uit. bougie is licht bruin ( te licht ) hoeveel maten groter zal ik moeten gaan met me sproeier
 
Deze reply is fictief, en is niet gebaseerd op de waarheid
Mb5Freak 25-4-2006 13:21 Print reply

Posts: 354
Ik heb nu std mbtje

50cc
12/13mm met sproeier 75..

hij rijd met de benz kraan dicht lkr (as er benz in zit)

te grote sproeier of iets met lucht?
 
gerwin88 1-5-2006 19:52 Print reply

Posts: 5197
kep standaard dt50 met 16mm carb sproei 95.
ma ask aant het rijden ben valt die soms vanzelf zo;n btje uit->> te kleine sproeier???
welke maat moek dan proberen?
 
VW rider for live
wildboy-michael 22-5-2006 16:01 Print reply

Posts: 986
ik snap er de ballen niet meer van..ik blijf afstellen..
ik heb 50 snel airsal met yasunie racing uitlaat en standaart carb met sproeier 84 en gasnaaldclipje op de 2de stand van onderen.en een ontgrenst luchthuis..het gaat op een derbi senda r'99.
voor de powerband heeft ie niet egt veel kracht.en redelijk hoog in toeren houdt ie in.en hij loopt steeds hoger stationair als die warm is.WTF doe ik verkeerd??

edite bougie is iig niet nat,wel wit.maar symptonen(inhouden voor de powerband)duiden op te grote sproeir.

Dit bericht is gewijzigd door michaelmt5 op 22-5-2006 om 16:03 uur.
 
BROMMERS>>>KOSTEN ALLEEN MAAR GELD>>MAAR ALTIJD BETER DAN SCOOTERSSS..!!
Dennis van Mook 22-5-2006 16:02 Print reply

Posts: 939
heb je nergens valse lucht ?? dat is bij namelijk het geval en die vn mij krijg je ook niet afgesteld en loopt steeds anders stationair
 
wildboy-michael 22-5-2006 16:03 Print reply

Posts: 986
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dennis van Mook
heb je nergens valse lucht ?? dat is bij namelijk het geval en die vn mij krijg je ook niet afgesteld en loopt steeds anders stationair



hij heeft geen valse lucht oid.
 
BROMMERS>>>KOSTEN ALLEEN MAAR GELD>>MAAR ALTIJD BETER DAN SCOOTERSSS..!!
yamahadtpower 6-11-2006 16:15 Print reply
Posts: 81
Ik krijg mijn yamaha dt50mx wel aan maar als ik in zun vry gas wil geven maakt die een bleeeh geluid en valt die uit moet ik nou een grotere of kleinere sproeier hebben?
 
woodmen 9-11-2006 21:56 Print reply
Posts: 235
Nou wil ik het ook weten ook.

- NSR 70cc
- Mikunie 20mm
- Sproeier 130mik, Zat 115keihin in toen ik hem kocht maar hier verzoop hij op).
- Hij stotterd net voor/begin van de powerband.

Kan iemand mij dan misschien even vertellen, of ik een kleinere of een grotere sproeier moet hebben.
 
rik hulkenberg 24-2-2008 22:38 Print reply

Posts: 10029
als ik gas loslaat en laat de toeren iets van 5,5k naar 4,5 k zakken en geef weer gas gaat ie een beetje inhouden en daarna trekt ie weer.
dit betekent toch een te kleine sproeier of juist andersom
dacht net te groot
 
Twizz 4-7-2008 23:45 Print reply

Posts: 851
ik heb n 16mm mikuni carb op 50cc tsx met 80 sproeier,,

als ik m start(wat na 3-4x kicken lukt) dan kan ik geen (vol) gas geven want dan slaatie inees af.. wat voor sproeiert moet ik er dan indoen?
 
houw ns op!

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved