Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1117 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Hoe kies je de juiste tandwiel verhouding?
Geschreven door Joost
Geplaatst op 21-2-02 16:46
Categorie Wielen/remmen

Het kiezen van de juiste tandwiel verhouding heeft een flinke invloed op de prestaties van de brommer. Door een te lichte tandwiel verhouding te kiezen kan de moter niet al zijn vermogen kwijt en wordt er energie en dus ook snelheid verspilt. Tevens maakt de moter teveel over toeren zodat hij niet rustig rijdt en extra slijt. Bij een te zware tandwiel verhouding kan de moter in de hoogste versnelling niet meer in zijn power band komen en moet er vaak worden terug geschakeld.

Bij het kiezen van tandwielen kun je het beste van een achtertandwiel uitgaan zodat je alleen het voor tandwiel hoeft te veranderen. Persoonlijk ga ik zelf altijd voor tandwiel 43.
Vervolgens ga kijken hoe de brommer rijdt met het standaard voor tandwiel die je al had. Je hebt nu 3 mogelijkheden:

1. Hij maakt in de hoogste versnelling heel veel over toeren, je hebt het idee dat je nog een keer kunt overschakelen.

2. Hij pakt hem in de hoogste versnelling mooi op zonder dat hij tot zijn top komt wat betreft de toeren.

3. In de hoogste versnelling pakt hij hem net niet, of trekt ie heel erg langzaam door. Bij een viaduct of tegenwind moet er misschien worden terug geschakeld. Dit alle natuurlijk zonder te slippen met de koppeling!

Bij de 1e situatie heb duidelijk een te lichte verhouding, een iets groter voor tandwiel voor zal er voor zorgen dat de moter beter loopt en nog steeds goed trekt.
Bij de 2e situatie is de algemene afstelling juist en hoef je niets meer aan het voor tandwiel te doen.
Als de 3e situatie zich voor doet is het verstandig om voor een kleiner tandwiel te nemen, afhankelijk van de hoeveelheid vermogen dat hij te kort komt.

Als je de 2e situatie bereikt heb kun nog een fijn afstelling doen door middel van het veranderen van het achter tandwiel. Als je een iets kleiner achter tandwiel neemt dan heeft dat namelijk minder invloed op verhouding dan het voor tandwiel. Rij je veel in de stad en vindt je de top iets minder belangrijk dan zou je een iets groter achter tand wiel kunnen nemen en als je veel lange afstanden aflegt dan neem je natuurlijk een wat kleinere.

Hier onder kun een tabel vinden van de tandwiel verhoudingen van een groot aantal forum gebruikers, je zou het als een soort van richt lijn kunnen voor de algemene afstelling van je eigen brommer. De gebruikte onderdelen staan er ook bij dus misschien kun je jouw set-up wel vergelijken met die van een mede forum-mer.
mzl.





Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

mb-gek 18-10-2005 21:47 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: speeder
hoe komt het dan dat ik het nog geteld heb hu jonge ik weet toch wat ik zeg

jongu loop niet zo te kletsen groter als 17 heb ik nog nooit van gehoord of gezien dus ook jij heb dat niet
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Frysk 18-10-2005 21:47 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb-gek
[...]


21 past geeneens en bestaat geen eens

en dan nog trekt ie geen weely;s met een mt die ook nog een 90 rijd en ook maar een 70 imi heeft met nog overtoeren ook




kijk als jullie me niet geloven
en ja past wel staat btw ook op tandiel 21 en achter 47
ik maak binnekort wel foto
 
giggitybyte
mtx freak 18-10-2005 21:49 Print reply

Posts: 2711
heeft iemand miss nog die tabel want dan kan ik ook ff kijken wat voor twv ik nodig heb
 
mb-gek 18-10-2005 21:50 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: speeder
[...]

kijk als jullie me niet geloven
en ja past wel staat btw ook op tandiel 21 en achter 47
ik maak binnekort wel foto

is goed
geloof er toch geen kont van omdat het gewoonweg niet bestaat en neit past

heb je een vliegwiel kapje over je tandwiel?
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Frysk 18-10-2005 21:52 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb-gek
[...]

is goed
geloof er toch geen kont van omdat het gewoonweg niet bestaat en neit past

heb je een vliegwiel kapje over je tandwiel?

ja zit eroverheen
maar ketting raakt kapje lichtjes
en ik weet niet waarom het past maar het past
stat er ook duidelijk op
 
giggitybyte
mb-gek 18-10-2005 21:54 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: speeder
[...]

ja zit eroverheen
maar ketting raakt kapje lichtjes
en ik weet niet waarom het past maar het past
stat er ook duidelijk op

maar zelfs dan klopt er geen ruk van
ik had 16 45 en reed met een laagtoerige cil 90

hoe kan jij dan met een zwaardere verhoudign ineens dezelfde snelheid halen en die van jou maakt zelf meer toeren

klets niet zulke bullshit man want die verhouding klot gewoon niet

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
mcdronkz 18-10-2005 21:55 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: speeder
weet iemand ook welke tandwiel verhouding op een MT 70cc imi getuned het beste kan ?
ik heb nu 21-47 en trekt wheelies en rijd 90 met overtoeren maar ik kan geen grotere voor doen dus kleinere achter of juist groter ?


haha je moeder, er staat geen woord waarheid in die post
 
Frysk 18-10-2005 21:56 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
[...]


haha je moeder, er staat geen woord waarheid in die post


ok ik zal morgen of overmorgen zien of ik foto kan maken
 
giggitybyte
mcdronkz 18-10-2005 21:57 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb-gek
[...]

maar zelfs dan klopt er geen ruk van
ik had 16 45 en reed met een laagtoerige cil 90

hoe kan jij dan met een zwaardere verhoudign ineens dezelfde snelheid halen en die van jou maakt zelf meer toeren

klets niet zulke bullshit man want die verhouding klot gewoon niet



dat kan never nee

je zou kunnen zeggen dat hij een hele korte bak heb, heeeeeeeeeeeeeeeel kort, dat ie mss nog een beetje trekt, maar dan klopt er van die topsnelheid weer geen hol

of ze 1 & 2 zijn superkort, en ze 3 & 4 superlang
 
robert gpr50r 18-10-2005 21:58 Print reply

Posts: 612
groter voor tandwiel dan 17 kan niet....
dat gaat je nooooooooit lukken want dan kom gewoon niet uit met je karter en het kapje.

dus kzou maar is gaan kijken of dr wel eenz 21 tanden op zitten.


oowjah, tip: tel de tanden een keer, dus neit nog een extra rondje tellen of zow
 
mcdronkz 18-10-2005 21:59 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: robert mb
groter voor tandwiel dan 17 kan niet....
dat gaat je nooooooooit lukken want dan kom gewoon niet uit met je karter en het kapje.

dus kzou maar is gaan kijken of dr wel eenz 21 tanden op zitten.


oowjah, tip: tel de tanden een keer, dus neit nog een extra rondje tellen of zow




eindelijk iemand die het door heeft
 
Frysk 18-10-2005 22:01 Print reply

Posts: 34928
ehhm
kijk
hij trekt geen wheelies met gas vanuit stilstaant maar in de Powerband trekt ie wheelies op gas

 
giggitybyte
Frysk 18-10-2005 22:03 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: robert mb
groter voor tandwiel dan 17 kan niet....
dat gaat je nooooooooit lukken want dan kom gewoon niet uit met je karter en het kapje.

dus kzou maar is gaan kijken of dr wel eenz 21 tanden op zitten.


oowjah, tip: tel de tanden een keer, dus neit nog een extra rondje tellen of zow


wtf ? er staat toch duidelijk 21 op maargoed... jullie zeggen het
past btw met moeite
 
giggitybyte
mb-gek 18-10-2005 22:04 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: speeder
ehhm
kijk
hij trekt geen wheelies met gas vanuit stilstaant maar in de Powerband trekt ie wheelies op gas


wat si er nou zo moeilijk om te begrijpen dat je flink uit je nek aan het lullen ben ?

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Frysk 18-10-2005 22:04 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb-gek
[...]

wat si er nou zo moeilijk om te begrijpen dat je flink uit je nek aan het lullen ben ?


ik maak morgen foto zodat jullie je bek kunne houde heel simpel maar realiteit is hard
 
giggitybyte
Deon 18-10-2005 22:05 Print reply

Posts: 9656
ANDER GA JE HET NU TELLEN

kk he,

ben je niet benieuwd wie er gelijk heeft?
 
Frysk 18-10-2005 22:06 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: deon1989
ANDER GA JE HET NU TELLEN

kk he,

ben je niet benieuwd wie er gelijk heeft?

kank weer broek aan doen er gereedschap pakken
dus...
morgen wel
en als ik het tel en WEER op 21 uitkom is het weer zo van jij liegkerel achtig iets
 
giggitybyte
mb-gek 18-10-2005 22:12 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: speeder
[...]

kank weer broek aan doen er gereedschap pakken
dus...
morgen wel
en als ik het tel en WEER op 21 uitkom is het weer zo van jij liegkerel achtig iets

wij willen foto hebben oor
en ik wil weten hoeveel toeren jij draait op top en hoeveel inch je achtervelg is met de bandenmaat erbij
zal ik eens kijken of ik ga reken aan je geloofwaardigheid
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Frysk 18-10-2005 22:15 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb-gek
[...]

wij willen foto hebben oor
en ik wil weten hoeveel toeren jij draait op top en hoeveel inch je achtervelg is met de bandenmaat erbij
zal ik eens kijken of ik ga reken aan je geloofwaardigheid

hoeveel toeren weet ik niet
ik heb aardig klein achtervelg

 
giggitybyte
mb-gek 18-10-2005 22:16 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: speeder
[...]

hoeveel toeren weet ik niet
ik heb aardig klein achtervelg


tering wat heb ik nou aan deze info ??
en of je een 6 bak heb of een 4 bak is ook makkelijk om te weten

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Frysk 18-10-2005 22:19 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb-gek
[...]

tering wat heb ik nou aan deze info ??
en of je een 6 bak heb of een 4 bak is ook makkelijk om te weten


geen id maargoed jij vroeg erom
ooh ja
4 bak
twv 17-47
24mikuni
70cc imi getuned (staat iig 49cm? op)
luhao uitlaat
kleinste MT achtervelg volgens mij
ori hoogte (heeft er volgens mij nix mee te maken maarja..)

Dit bericht is gewijzigd door speeder op 19-10-2005 om 17:13 uur.
 
giggitybyte
Frysk 19-10-2005 17:14 Print reply

Posts: 34928
ooh ja sorry ik had dus toch verkeerd gekeken maar er staat wel 21 op maar ik heb dus WEER geteld maar is dus 17 tands

maargoed
mijn vraag is
ik heb 17-47 maar welke moet ik veranderen om minder overtoeren te maken ?
 
giggitybyte
Bennietomos 22-2-2009 17:22 Print reply
Posts: 21
Ik rij met een 70cc 18mm homoet racing met twv:15-46.
rijd zo'n 90
 
gulduded 2-9-2009 17:47 Print reply

Posts: 372
heeft iemand die tabel??
 
rubbert 2-9-2009 18:10 Print reply

Posts: 8825
je kunt ook uitrekenen watvoor top snelheid zal hebben met de andere vertanding (tenminste als hij het dezelfde toeren kan maken met die versnelling)

top snelheid nu KEER het aantal tanden wat hij achter heeft, en dit DELEN DOOR het aantal tanden van je voortandwiel, hieruit komt een getal, als je dat weer KEER het nieuwe aantal voortanden(kan je ook gelijk houden als je die niet wilt veranderen) en DELEN DOOR het nieuwe aantal achtertanden (kan je ook gelijk houden als je die niet wilt veranderen)

en dan kom je op je nieuwe snelheid uit.



Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 2-9-2009 om 18:11 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved