Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 898 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Hoe kies je de juiste tandwiel verhouding?
Geschreven door Joost
Geplaatst op 21-2-02 16:46
Categorie Wielen/remmen

Het kiezen van de juiste tandwiel verhouding heeft een flinke invloed op de prestaties van de brommer. Door een te lichte tandwiel verhouding te kiezen kan de moter niet al zijn vermogen kwijt en wordt er energie en dus ook snelheid verspilt. Tevens maakt de moter teveel over toeren zodat hij niet rustig rijdt en extra slijt. Bij een te zware tandwiel verhouding kan de moter in de hoogste versnelling niet meer in zijn power band komen en moet er vaak worden terug geschakeld.

Bij het kiezen van tandwielen kun je het beste van een achtertandwiel uitgaan zodat je alleen het voor tandwiel hoeft te veranderen. Persoonlijk ga ik zelf altijd voor tandwiel 43.
Vervolgens ga kijken hoe de brommer rijdt met het standaard voor tandwiel die je al had. Je hebt nu 3 mogelijkheden:

1. Hij maakt in de hoogste versnelling heel veel over toeren, je hebt het idee dat je nog een keer kunt overschakelen.

2. Hij pakt hem in de hoogste versnelling mooi op zonder dat hij tot zijn top komt wat betreft de toeren.

3. In de hoogste versnelling pakt hij hem net niet, of trekt ie heel erg langzaam door. Bij een viaduct of tegenwind moet er misschien worden terug geschakeld. Dit alle natuurlijk zonder te slippen met de koppeling!

Bij de 1e situatie heb duidelijk een te lichte verhouding, een iets groter voor tandwiel voor zal er voor zorgen dat de moter beter loopt en nog steeds goed trekt.
Bij de 2e situatie is de algemene afstelling juist en hoef je niets meer aan het voor tandwiel te doen.
Als de 3e situatie zich voor doet is het verstandig om voor een kleiner tandwiel te nemen, afhankelijk van de hoeveelheid vermogen dat hij te kort komt.

Als je de 2e situatie bereikt heb kun nog een fijn afstelling doen door middel van het veranderen van het achter tandwiel. Als je een iets kleiner achter tandwiel neemt dan heeft dat namelijk minder invloed op verhouding dan het voor tandwiel. Rij je veel in de stad en vindt je de top iets minder belangrijk dan zou je een iets groter achter tand wiel kunnen nemen en als je veel lange afstanden aflegt dan neem je natuurlijk een wat kleinere.

Hier onder kun een tabel vinden van de tandwiel verhoudingen van een groot aantal forum gebruikers, je zou het als een soort van richt lijn kunnen voor de algemene afstelling van je eigen brommer. De gebruikte onderdelen staan er ook bij dus misschien kun je jouw set-up wel vergelijken met die van een mede forum-mer.
mzl.





Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Nick - Administrator 21-2-02 Print reply

Posts: 4967
Zo mooi artikeltje Joost, net als dat gigantische artikel over carburateurs
Ik zal ff mijn huidige tandwielverhouding vermelden (ben namelijk van cilinder verwisseld, sinds die meting van jou).
Cilinder: Zeta 70cc getuned
Uitlaat: Techno
Carb: 20mm (mikuni)
Tandwiel voor: 16
Tandwiel achter: 47 }4bak!
Vertraging: 0,34
 
MB50TUNED 22-2-02 Print reply
Posts: 1054
Mooi artkikel Joost.

Best wel vaag, ik reed met 16 * 42 met een 50 pw(tuned) en 16 mm, adige membraan, hd kop, homoet 50 uitlaat. Volgens mij bestaat er ook verschil tussen mb en mt blokken in overbrenging, of misschien nieuw model mb en oud model mt.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
MBBBBBB 22-2-02 Print reply
Posts: 2340
:n Mooi gedaan!!

Wat hield die vertraging ook al weer in?

 
wipe-out 22-2-02 Print reply

Posts: 7672
Quote:
Originally posted by: MB50?TUNED

Mooi artkikel Joost.

Best wel vaag, ik reed met 16 * 42 met een 50 pw(tuned) en 16 mm, adige membraan, hd kop, homoet 50 uitlaat. Volgens mij bestaat er ook verschil tussen mb en mt blokken in overbrenging, of misschien nieuw model mb en oud model mt.


zie [URL[t]]http://213.46.26.143/hforum/new/showtopic.asp?fid=1&id=2375[/t]dit[/URL] topic van Barry
 
Sneks 23-2-02 Print reply
Posts: 2499
idd weer een erg goed artikel van joost.
Mijn nieuwe twv. is 16-38, dit met 70cc malossi lc, 20mm mikuni en techno uitlaat.

 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
ronaldv56 23-2-02 Print reply
Posts: 369
mm ik rij met 13-45, maar in ze 4 komt hij niet hoog in toeren, 12-456 ofzow?

mm 12-456? dan rij ik op me tyandwiel, ik bedoel dus 12-45
[edit}

[This message is edited by ronald on 23-2-02 16:21]
 
vroem vroem vroem
Suzuki TS @ Terschelling 23-2-02 Print reply
Posts: 1
Humm ik zie dat de meesten nogal KUT tandwiel verhoudingen hebben (wat suzuki ts betreft), veel te snelle verhouding.
 
Nick - Administrator 23-2-02 Print reply

Posts: 4967
Het zijn ook verhoudingen voor de Honda schakelbakken he.
 
Martijn 23-2-02 Print reply
Posts: 10000
ja idd... overbrengingsverhoudingen IN het blok zijn bij suzuki anders... wat de eindoverbrenging compenseert... ofzo..

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Broske 23-2-02 Print reply
Posts: 532
mijn tandwielen zijn nou ook anders als in die tabel staat van die 110 autisa met 28mm khep nou een techno ipv proma en een 5bak...14-38 hep ik nou....top is 128 ofzo..
 
wepp
mikey 11-4-02 Print reply
Posts: 2392
en ik dan??
een 50ccsnel cilinder
16mm keihin
luhao uitlaat
nu een twv van 13/47
 
* Mental Militia * SuPeRmOtArD's Rule * fairings are for homosexuals *
Steve_ZHC 14-4-02 Print reply

Posts: 2716
70cc imi die ik aan de bovenkant heb gevlakt, 16mm (hopelijk binnenkort dus een 18mm) met boomstronkfilter, afgevlakte 50cc hogedrukkop, toverring achter de zuigerveer, tecno uitlaat zo'n chromen weejewel? en ik heb tandwiel verhouding 15-45, maar dat mocht wel 15-44 of zelfs wel 15-43.
Maar trekt lekker op en door, en ik rijdt toch bijna nooit harder dan 60 op teller ivm evt (stille) cops en verbruik (zowel benzine als bougies:a)
 
coole_pinda 19-9-2003 11:39 Print reply
Posts: 2
eej ik rij nu 12/43 en heb nu een vermogen van 0,7 kw hij rijd 70km/h.
 
Bas MT 31-1-2004 15:29 Print reply
Posts: 55
hee die tabel doet het niet, heeft iemand die nog voor mij?
 
wiebutt 10-8-2004 18:05 Print reply

Posts: 6264
Ik weet dat het oud topic is maar ik wil die tabel ook wel ff zien , iemand ?
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
Arno etc. 5-10-2004 22:32 Print reply
Posts: 64
Ik heb 12/54 op men MT. Trekt als zot!
 
koen-z 5-10-2004 22:37 Print reply

Posts: 3702
das mooi man, bak een taart
 
[RRT] Lost-P 5-10-2004 22:37 Print reply
Posts: 4578
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Arno etc.

Ik heb 12/54 op men MT. Trekt als zot!


of niet...

Je Motortje heeft geen eens de kans om t vermogen over brengen man....t lijkt miss. zo omdat je om de sec. moet schakelen
 
Chille Tune shit dan
Crosser [Corn 21-11-2004 20:14 Print reply
Posts: 603


Dit bericht is ge-edit door Crosser [Corn?] op 25-6-2005 22:51
 
Frysk 18-10-2005 21:37 Print reply

Posts: 34928
weet iemand ook welke tandwiel verhouding op een MT 70cc imi getuned het beste kan ?
ik heb nu 21-47 en trekt wheelies en rijd 90 met overtoeren maar ik kan geen grotere voor doen dus kleinere achter of juist groter ?
 
giggitybyte
Deon 18-10-2005 21:37 Print reply

Posts: 9656
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: speeder
weet iemand ook welke tandwiel verhouding op een MT 70cc imi getuned het beste kan ?
ik heb nu 21-47 en trekt wheelies en rijd 90 met overtoeren maar ik kan geen grotere voor doen dus kleinere achter of juist groter ?



kleiner achter ga je harder op top, minder optrekken
 
mb-gek 18-10-2005 21:40 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: speeder
weet iemand ook welke tandwiel verhouding op een MT 70cc imi getuned het beste kan ?
ik heb nu 21-47 en trekt wheelies en rijd 90 met overtoeren maar ik kan geen grotere voor doen dus kleinere achter of juist groter ?

wat loop jij uit je nek te kletsen ??
vertel eerst een de waarheid voor je iets wil weten

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
Sjoerd. 18-10-2005 21:45 Print reply

Posts: 2607
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb-gek
[...]

wat loop jij uit je nek te kletsen ??
vertel eerst een de waarheid voor je iets wil weten




ja daaaaag


autowheelies?

21-47?



Buurjongen heb MB 70 Imi, 20 mik. En die komt nie weg met 16-49 dus lijkt mij sterk..


21 ?

Dat trekt geen een brommer man!
 
Frysk 18-10-2005 21:46 Print reply

Posts: 34928
hoe komt het dan dat ik het nog geteld heb hu jonge ik weet toch wat ik zeg
 
giggitybyte
mb-gek 18-10-2005 21:46 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: AR50Gast
[...]



ja daaaaag


autowheelies?

21-47?



Buurjongen heb MB 70 Imi, 20 mik. En die komt nie weg met 16-49 dus lijkt mij sterk..


21 ?

Dat trekt geen een brommer man!


21 past geeneens en bestaat geen eens

en dan nog trekt ie geen weely;s met een mt die ook nog een 90 rijd en ook maar een 70 imi heeft met nog overtoeren ook



 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved