Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
FAQ artikel: Hoe moet je je Honda'tje goed snel maken?
|
Geschreven door |
Dan the man |
Geplaatst op |
19-2-02 14:29 |
Categorie |
Algemeen |
Wat wil je allemaal met je brommertje kunnen doen? Wil je alleen maar snel zijn of hard rijden? Wil je veel kracht hebben om te crossen? Of wil je het allemaal?
Als je snel wilt zijn, redelijk hard wilt rijden en weinig geld hebt kun je het beste een goedkope 50cc snel nemen. Deze kosten maar 100 gulden en doen redelijk hun werk. Ze trekken aardig op en rijden dan ook nog 80 km/h op de teller. Voor zo'n 50cc heb je voor de rest ook niks speciaals nodig. Probeer wel iets van tandwiel verhouding 12-45 of 13-45, anders trekt hij niet meer op en rijdt hij maar 60 km/h. Zo'n 50 snel is alleen maar snel hoog in zijn toeren, laag in zijn toeren kan hij terugvallen zodat je steeds langzamer gaat rijden i.p.v. steeds harder, wat toch meestal wel de bedoeling is.
Vooral na bochten moet je ver terugschakelen als je niet te hard door de bochten durft, want dat trekken die 50cc'tjes niet. Voordeel van deze 50cc'tjes, op de rollenbank geven deze maar heel weinig kilowatts (geen kracht!) dus een kleine boete van 60 gulden op z'n hoogst.
Wil je harder optrekken, met meer kracht en nog steeds 80 km/h rijden, dan kun je kiezen, een 50cc Zeta (duur) of een 70cc imitatie (lekker goedkoop). Bedenk wel dat je met een 50cc Zeta of een 70cc imitatie ook een grotere carburateur nodig hebt om echt sneller te worden, dus je zult wel wat extra geld moeten uitgeven als je snel wilt zijn.
Een 50cc Zeta doet het heel goed met een 18mm of een 20mm carburateur. Soms iets beter met een 18 en soms iets beter met een 20, maar veel verschil merk je niet. Het ligt eraan of je een hogedrukkop hebt en wat voor zuiger. Het schijnt zo te zijn dat een 50cc Zeta normaal niet goed loopt. (Op internet gelezen en gehoord bij lokale brommerzaak). Ikzelf heb hier nog nooit last van gehad, omdat ik altijd een imitatie zuiger koop (25 gulden) en daar het zuigerhemd bij de inlaat van af zaag.
Het is beter om gewoon een standaard snel uitlaat op een 50cc Zeta te houden, anders loopt hij niet echt lekker. Of je moet een Bos uitlaat hebben (MT only!) want dit zijn de beste 50cc uitlaten. Ik geloof dat ze weer in productie zijn, omdat MT weer in beginnen te komen. (Waarschijnlijk door de goedkope verzekering en ook omdat scooter rijden saai is).
Als je een 70cc imitatie hebt, is het het beste om een 20mm carburateur te gebruiken. Natuurlijk ook meteen het zuigerhemd afzagen bij de inlaat. Als je een MT hebt kun je het beste je standaard snel uitlaat gebruiken, anders loopt hij niet lekker.
Bij een MB is het beter een Proma te gebruiken, de Proma van een MB is veel beter dan een MT Proma.
Een 50cc Zeta + standaard snel uitlaat + 18/20mm carb + tandwiel 12-45 of 13-45 rijdt 80 op de teller en bij het overschakelen naar de tweede versnelling komt het voorwiel even los. Ook een bekeuring valt mee, 60 gulden ongeveer.
Kosten totaal 50cc Zeta 240 gulden, 18mm carb. 240 gulden, 20mm carb. 130 gulden. Dus 480 gulden met een 18mm of 370 gulden met een 20mm.
Een 70cc imi + standaard snel MT + 20mm carb. + tandwiel 14-45 of 15-45 rijdt circa 100 km/h en trekt leuk op.
Een 70cc imi + Proma MB + 20mm carb. + tandwiel 14-45 of 15-45 rijdt circa 100 km/h en trekt hard op.
Deze 70cc'tjes hebben iets meer kracht wat vooral na bochten erg lekker is. Op de rollenbank merk je dit ook, boetes vanaf 80 gulden voor standaard snel uitlaat en met een Proma hoogstwaarschijnlijk meer, maar daarmee ben ik nog nooit aangehouden en vrienden/kennissen ook niet dus de precieze boete weet ik niet.
Kosten voor MT, 70cc imi 100 gulden, 20mm carb. 130 gulden. Dus totaal ongeveer 230 gulden.
Kosten voor MB, 70cc imi 100 gulden, 20mm carb. 130 gulden en een Proma 160 gulden. Dit wordt zo'n 390 gulden.
Je ziet dus dat een 70 imi in totaal goedkoper is dan een 50 Zeta, of net zo duur als je ook een Proma erbij neemt. De Zeta is net iets sneller met optrekken, rijdt langzamer en trekt minder na bochten. Helemaal al niks meer met iemand achterop een bocht door. Wil je circa 100 km/h rijden en hard optrekken, dan heb je toch wel een 70cc Zeta nodig. Wel heb je dan een 24mm carb. nodig om echt goed te rijden en het is ook veel beter om een Proma eronder te hangen. Een 24mm carb. heeft wel veel lucht nodig, dus je moet of gaten boren in het deksel van je luchtfilter kast, of je moet een powerfilter kopen. Ikzelf boor liever gaten, omdat deze in het deksel zitten wordt de lucht nog wel gefilterd omdat het nog steeds door het filter heen moet. Een powerfilter filtert niet goed en zuigt veel zand aan. Het ergste vind ik zelf dat met een powerfilter je brommer een kutgeluid maakt, net een scooter, dus dat is niks.
Zeta 70cc + 24mm carb. + Proma + tandwiel 14-45 of 15-45. Dat geeft een 100 km/h en daar zit je echt snel aan dan!
Kosten Zeta 70 240 gulden, 24mm carb. 140 gulden, Proma 160 gulden dus totaal ongeveer 540 gulden, maar dan heb je ook wat!
Boetes vanaf de 120 gulden en met een beetje pech cilinder kwijt, carb. kwijt en uitlaat ook. Als ze je cilinder eraf halen zien ze dat het een 70cc is, mag al helemaal niet en er komt een extra boete bij. Wil je 100 km/h en echt superhard optrekken, dan neem je hetzelfde als hierboven (Zeta 70, enz.) maar dan met tandwiel 12-45 en een 5 bak. Kosten, onbekend. Wil je harder dan 100 km/h, laten we zeggen 110/115 km/h, neem dan hetzelfde als hierboven (70 Zeta, enz) en maakt dan een 5 bak in je brommer. Kosten, onbekend. Wil je hard optrekken en 115-120 km/h rijden, dan moet je niet lopen prullen met 70cc'tjes, dan moet je het goed doen.
Koop een 80cc blok, deze zijn kaal niet zo duur. Kaal wil zeggen zonder cilinder, carb. en ontsteking. Dit kost circa 150 gulden. Wel waarschijnlijk nieuwe lagers, keerringen en pakkingen in zetten. Kosten totaal ongeveer 100 gulden. (Niet alle lagers hoef je te vervangen, alleen krukas lagers maar).
Koop dan een 110cc imitatie (150 gulden maar). Deze dingen trekken goed en rijden best hard. Okee, andere 110cc'tjes doen het beter en waarschijnlijk een goed merk 80cc ook al, maar ja, waar haal je een nieuwe 80/110cc cilinder vandaan van een goed merk voor 150 gulden? Je hebt wel een 20mm of 24mm carb. nodig om lekker te rijden en ook een Proma uitlaat om de lucht een beetje weg te kunnen werken.
Dus nu rij je 115-120 km/h en als je aangehouden wordt ben je alles meteen kwijt, heel je blok of heel je brommer.
Kosten blok circa 250 gulden, 110cc imi 150 gulden, 20/24mm carb. 130/140 gulden, Proma 160 gulden. Totaal ongeveer 700 gulden. Oh ja, wat er nu alleen nog niet bij zit opgeteld is een cilinderkop voor een 80cc blok. De prijs daarvan weet ik niet, maar ik denk dat je voor ongeveer 50 gulden een tweede hands hebt. Wil je echt hard rijden en echt keihard optrekken (Ja!) dan moet je veel geld hebben en een beetje ziek zijn in je hoofd.
Dan koop je alles wat hierboven staat, alleen dan een blok met een 6 bak erin (prijs onbekend) en een 125cc Eurocilindro (325 gulden). Nu ga je 140/150 km/h en in de eerste 4 versnellingen goed op je achterwiel.
Kosten 1000+ gulden. Dus wat heb je nodig op een:
50cc imi, originele carb/16mm carb.
50cc Zeta, 18/20mm carb.
70cc imi, 20mm carb, Proma MB.
70cc Zeta, 24mm carb, Proma.
110cc imi, 20/24mm carb, Proma of Homoet 110cc.
125cc Eurocilindro, 24mm carb, Proma of Homoet 110cc.
Waarom geen Malossi cilinders? Omdat deze wel redelijk hard rijden, maar echt niet optrekken. Een 70cc imi rijdt net zo hard en trekt net zo hard als een Malossi. Malossi is gewoon een kut merk voor Honda MB/MT en Zeta 70 is de beste cilinder die op je originele blok past. Okee, als je een NSR hebt moet je juist wel weer een Malossi hebben, maar op een MB/MT een Zeta dus.
Als je een 80 blok hebt is een 125 Euro het beste. Een 125cc Zeta rijdt nooit zo hard als een Euro. |
Pagina 1 van 2
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
|