Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 749 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Digitale versnellings aanduiding
Geschreven door Martijn
Geplaatst op 6-2-02 23:02
Categorie Electronisch

Ok dit is dus om je te laten zien in welke versnelling je brommer staat...
Deze manier werkt volgens mij alleen op Suzuki, want ik weet niet hoe het bij Honda zit.
Ok goed opletten want het is misschien lastig te begrijpen.

Benodigdheden:
-Led-display (www.conrad.nl, componenten, blabla)
Let op, deze moet een gezamelijke + hebben, GEEN gezamelijke -.
-telefoonsnoer of utp-snoer
-ongeveer 30 diodes (universeel)

-soldeerbout en tin
-vanzelfsprekende shit.

Bij suzuki staat de schakelwals in elke versnelling in een andere stand (duhhh), nou heeft suzuki in die schakelwals een gat gemaakt, met een veertje en een plunjertje.
Naast het vliegwiel zit een kapje, waarachter de schakelwals, plunjertje enz. zit.
Op het kapje is een contactje gemaakt en als de versnellingsbak in zn vrij staat maakt het plunjertje (de -) contact met het contactje op het kapje, waardoor de stroomkring (van het neutraallampje enz.) gesloten wordt en je op je dashboard kunt zien dat ie in zn vrij staat.

Nu moet je dus extra contactjes maken op het kapje, 5 welteverstaan, voor elke versnelling 1.
Als ie nu in een specifieke versnelling staat, maakt de plunjer contact met een apart contact.
Op deze manier kun je voor elke versnelling een eigen stroomkring maken.
Ok zo doe je dit.

Je zet de versnelling eerst in bijvoorbeeld zijn 1.
Nu staat de plunjer in een bepaalde stand.
Je smeert nu iets op de plunjer, bijvoorbeeld typex (of wat dan ook) en voorzichtig plaats je het kapje terug.
De typex is nu afgedrukt op het kapje, en zo kun je zien waar de plunjer staat in de versnelling en kun je daar een contactje aanbrengen.
Dit 'merken' doe je uiteraard bij elke versnelling.

Als je alle punten op het kapje hebt 'getypext' kun je de contactjes maken.
Ik heb et zo gedaan:
Eerst boor je met een dremel een recht gat met een klein boortje door het kapje.
Dan neem je een geleider (ik nam koper of messing spijkertjes, handig contact vanwege de spijkerkop).
Je steekt het geleidertje door het gat en plaatst het kapje.
Je kunt nu met een multimeter doormeten of het contact werkt.

DIt doe je dus bij elke versnelling op de zelfde manier.

Als je alle contacten hebt gemaakt en ze werken allemaal moet je een 'baan' aanleggen naar je 'diode-schakeling'
Je kunt hiervoor het beste telefoonsnoer (4 draden in 1 kabel) of utp snoer (8 draden in een kabel) gebruiken omdat je anders een erg gekut krijgt met losse draden.
DIt is dus heel simpel, maar zorg dat je genoeg hebt, je kunt beter een te lange baan aanleggen dan een te korte.

Hier een piccie van hoe mijn neutraalschakelaar is...je ziet 7 contactjes erop.
foto weg

Nu moet je het stroomschema met de diodes maken.
Ik heb een andere gemaakt dan deze want de nieuwe was iets simpeler, maar wel groter.
van de nieuwe volgt nog een tekening maar ik zal het ook ff uitleggen.



zoals je ziet is het onderste schema een update, de 6 is het zelfde als de 5e versnelling...alleen pakt ie er nog een digit bij zodat het een 6 wordt...dit scheelt diodes/ruimte/werk/geld....

als je iets niet van het stroomschema begrijpt moet je het maar vragen...
De zwarte dingetjes zijn diodes, die er voor zorgen dat de stroom niet terug kan, waardoor alles contact gaat maken
Groen zijn weerstanden zodat ledding niet doorfikt.


Het schema wat ik heb gebruikt komt hier op neer.
Kijk bij welke versnelling hoeveel ledjes er moeten gaan branden (bij versn.1 dus 2, bij neutraal 5, enz.)
Je maakt dan een draadje en die splits je op in het aantal wat je nodig hebt, dus ongeveer zo (bij 1e versn.):
--/ DIODE--- digit
DIODE--- digit


dit maak je voor elke versnelling.
ZORG DAT JE JE DIODES GOED AANSLUIT, ANDERS WERKT HET NIET.
Dan ga je kijken welke draadjes bij elkaar moeten, want bij de vierde versnelling moeten een aantal dezelfde digits oplichten als bij de 1e enz.

Als je dit aangesloten hebt, moet je de draden die naar de neutraalschakelaar gaan hier ook op aansluiten en de draden die naar het schermpje toe gaan ook...
nu sluit je er een batterij op aan (adapter werkt niet)
9V blok of zo, - op het blok, + op het led-schermpje.
Nu kun je het gaan testen...

edit: ff nieuw piccie, voor de duidelijkheid:



aangezien het mss iets te ingewikkeld is voor de meeste mensen..

hier zie je de eerste versnelling, om een 1 te creeren moet je de digits B en E laten oplichten. De + pool van de voeding sluit je aan op de + op het display, als je nu ergens massa maakt met een van de contactjes (letters) gaat er een digit branden.

Om een 1 te maken moet je dus massa maken met B en E, deze gaan naar de diodes, zodat de stroom niet terug kan, als deze de diode is gepasseerd, anders zou je kortsluiting krijgen als het ware, omdat de letters in verbinding staan met elkaar bij meerdere versnellingen.

De stroom gaat dus via de diodes naar de massa (neutraalschakelaar) B en E lichten op, en er ontstaat een 1...

dit doe je dus bij alle versnellingen, dus om een N te maken laat je A, B, D, E, en F oplichten...dus heb je 5 diodes nodig, en dan naar massa...dan krijg je een N...

dit doe je bij alle versnellingen...je krijgt dus vaker dat je bij bepaalde versnellingen een zelfde digit hebt bijvoorbeeld bij 1 en N, heb je allebei B nodig, dus de draden komen bij elkaar...dit zou ik niet op het display zelf doen maar zo dicht mogelijk bij de diodes...ik maak mss nog wel wat pics..kheb alleen geen digicam nu.

OWJA: zorg dat als je em op je accu (12v) aansluit dat je dan een weerstand er tussen moet zetten anders knalt je display verrot, hij kan iets van 10v hebben...

FAQ wordt nog aangepast dus....

edit, 28 jan 03.
heb pic ff geupdate...en kleine wijzigingen aangebracht...mss klopt het nu niet meer zoals ik et nu heb gemaakt..maar de paint tekening is duidelijk zat volges mij...voor het principe..

zwarte ding rechts onderin is neutraalschakelaar...bij tsx dan...
voor duidelijker schema,

http://www.brommerforum.nl/showtopic/7254

dan moet je eigenlijk het 2e plaatje gebruiken..zodat de 6e versnelling geschakeld is aan 5, + digit G. dat spaart ruimte tijd en diodes. dus geld.

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Rene 9-2-02 Print reply
Posts: 2573
wat krijg je nou te zien als hij in zn neutraal staat?
 
24 uur in een dag, 24 bierflesjes in een krat, toeval? / Fairings are for homosexuals
Hier_ben_ik - Administrator 9-2-02 Print reply

Posts: 8499
Als je die kabeltjes volgt die aan de N zitten, en dan kijkt waar die letters voor staan, zie je dat je dan een 0 krijgt (-:
 
Members zijn vervelend :-|
Martijn 11-2-02 Print reply
Posts: 10000
een 0 zonder het onderste balkje dus.... kun je trouwens naar eigen keuze veranderen door de bedrading te wijzigen
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
-Michiel RS- 29-5-2002 Print reply
Posts: 2803
waar haal ik die "zelfsprekende shit" ?? is dat duur ??
 
Martijn 31-5-2002 Print reply
Posts: 10000
die kun je bij mij kopen, in ruil voor een tsx.
kut ik moet effe die plaatjes opnieuw uploaden...wie heeft er een hd waar het op kan?? kheb geen zin dat ze na een week weer weg zijn...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Neonlampje 29-1-03 Print reply

Posts: 14825
voor de mensen met wat meer electronica kennis:
http://www.xs4all.nl...cs/schakelschema.jpg

Suc6

btw: net ff 10 gevote, vind het gewoon origineel, en anders kom ik vanavond weer neit aan mn trekken bij mn grote vriendje
 
Eef 29-1-03 Print reply

Posts: 2351
bruute poep, martijn.. PUIK WERK..

mij toch ff te ingewikkeld
 
aprilia2000 mod... :p
Martijn 29-1-03 Print reply
Posts: 10000
het lijkt heel ingewikkeld..maar het is best simpel..je moet gewoon ff eerst de diodes aan elkaar solderen...dus bij de 1e versnelling 2 diodes..en dan met dezelfde kleuren draden A b c enzo vormen...

gewoon stap voor stap..digi toerenteller bouwen met superschema is moeilijker vond ik.
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Blijhoofd 31-1-03 Print reply

Posts: 7378
kewl ide zal het ook is gaan probere bij me TSxje,ik heb 10 gevoted :p
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
Martijn 31-1-03 Print reply
Posts: 10000
heheh
dat vink nie zo leuk..ik wil de enige zijn..maja..zolang ik de credits van het ontwerp maar krijg...thnx voor de hoge rating.
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Martijn 17-3-2003 22:02 Print reply
Posts: 10000
zijn er btw al mensen die het hebben nagebouwd?? vraag et me af...krijg vaak mssgs van: hoe zit het nou..wil et ook bouwe....maar nog niet gehoord dat iemand het echt gebouwd heeft...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Zoetahmeerdah [Marcel] 17-3-2003 22:08 Print reply

Posts: 5996
w aars ijnlijk omdat er wijnig mensen zijn met een tsx en die er zoveel moeite voor willen doen :P
 
ik haat mensen
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 17-3-2003 22:16 Print reply

Posts: 17929
ik heb nog 1 tip om te kijken waar je de gaatjes moet boren in je neutraalplaatje je ziet er een ring in staan omdat dat neutraalpennetje wat in de wals zit er langs heeft zitten draaien je kijkt welke afstand er tussen de vrij en de 1 zit die moet ook tussen de vrij en de 2 zitten en de afstand tussen de 1en de 2 moet ook tussne de 2 en de 3 enz. enz. is misschien preciezer
 
Willyp 27-5-2003 23:03 Print reply
Posts: 192
Ok, ik ben er dus ook meebezig geweest en nog steeds eigenlijk maar dit is mijn schema:



hier ben ik dus ook van plan om een schakel indicatie te geven, om dus bij 10.000 toeren aan te geven om over te schakelen, zinloos maarja je hebt het toch oP je zeven segment display zitte dus waarom niet, ik wil dit dus gaan bevestigen met 2 metalen die tegen elkaar aankomen door de wijzer van je toeren teller display... lijkt me niet veel werk maar worth to try....

Dan heb ik er bij deze geen neutraal op staan, hier laat ik gewoon het suzuki tsx lampje opliche... verder moet je dan precies hetzelfde doen zoals boven staat...



 
da-da
Rik 3-1-2004 22:38 Print reply

Posts: 3464
zoek je nog een steady host voor die plaatjes? want ze werken weer niet :S
 
Martijn 3-1-2004 22:42 Print reply
Posts: 10000
neuh hoeft niet...stonden eerst gewoon op de forumserveruploaddinges...maar die is gecrashed ofzo een keertje...helft van de plaatjes doet et niet meer.
Ik heb de foto's geloof ik zelf niet eens meer :S...nick hoop ik nog wel

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
dj prox 7-1-2004 9:05 Print reply
Posts: 66
kan dit ook werkend worden gemaakt op een honda mb?
 
paulus de crosskabouter 7-1-2004 9:18 Print reply
Posts: 335
VET

ik heb alleen erges in de zomer pas n beetje tijd d'r voor :(
maja komt goed
vind 't wel ?ber
 
CC x-power 26-7-2004 0:03 Print reply

Posts: 1215
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn

zijn er btw al mensen die het hebben nagebouwd?? vraag et me af...krijg vaak mssgs van: hoe zit het nou..wil et ook bouwe....maar nog niet gehoord dat iemand het echt gebouwd heeft...


Ik wil het wel proberen, maar ik moet weten of het op een AM-6 blok werkt...

EN sorry voor het ophalen van een oude faq
 
CC
mail2kid 7-9-2006 21:47 Print reply

Posts: 1905
heeft iemand al een manier gevonden om het op am4/5/6 honda en derbi blokken te doen???
 
Golf II styling
BSTS 7-9-2006 21:56 Print reply

Posts: 4241
een compleette versnellings display kost volgens mij maar 19 euro ofzo.
ik zie alleen het nut er niet van in.

iig, volgens mij kan het niet eens uit om zelf te maken,
 
sprintjah
jelle_buys 25-10-2010 21:57 Print reply
Posts: 52
Heeft iemand een foto van hoe je het doet met je schakelwals want dat deel begrijp ik niet helemaal .
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved