Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 582 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Electronische begrenzer
Geschreven door Neonlampje
Geplaatst op 20-1-02 01:12
Categorie Electronisch

Ok, er is veel vraag naar geweest, dus hierbij heb ik ff een begrenzer FAQ inmekaar geflanst:

Waarom begrenzen?
Hier ga ik niet eens op in, anders zit je hier enorm verkeerd op dit forum.

Goed, de werking van een electronische begrenzer (let op, deze begrenzer werkt dus alleen bij brommers met een CDI-unit) is heel simpel:



Zoals je hier ziet wordt er een condensator (een soort mini-baterijtje in de vorm van een electronisch component) tussen de signaaldraad en het frame (de - pool) gezet, de werking is mij niet echt duidelijk, op http://www.dsv.nl/~honda wordt er gesuggereert dat een condensator bij een bepaalde frequentie kort sluit, hierdoor is een toerental boven een bepaalde frequentie niet mogenlijk. Maar de schrijver van dat artikel is het ook niet zeker van zijn zaak
Mijn theorie: door het rondraaien van het vliegwiel wordt er bij een elke toer in de ontstekingspoel een stroom opgewekt, welke vervolgens naar de cdi gaat. Onbegrenst gaat de puls direct naar de cdi toe, begrenst zit er zegmaar een 2e obstakel in het circuit, de condensator. Deze wil opgeladen worden, en zal dus deels ook opgeladen worden, en een ander deel van de stroom zal naar de cdi gaan. Deze spanning zal de eerste toer te laag zijn om de drempel van de cdi te overschrijden, maar de 2e keer zal de condensator ver genoeg opgeladen zijn en zal de cdi zijn werk doen (maar de puls zal wel hoger zijn, omdat dan ook direct de condensator wordt ontladen, hierdoor zal het op de lange duur schade aan je cdi opleveren, wat natuurlijk zonde is)
Btw: dit is de simpele uitleg, geen zin om helemaal alles uit te gaan zoeken etc, maar dit is mijn visie...

Ok, aan de slag:
Benodigdheden voor een simpele begrenzer:
-elektrolytische codensatoren (varierend van 2,2 uF (Micro Farad), 1,1uF, en 0,1uF ik raad aan een stuk of 3 van allen te kopen, zijn niet erg duur, en scheelt je weer een trip naar de elektro-boer en je kan brommer nauwkeuriger afstellen. Volgens dsv.nl/~honda moeten ze 100V zijn om sabotage van politie te voorkomen, maar dat is niet zo erg van belang)
-draad
-schakelaar

Ok, nu moet je de schakeling op je draadboom aansluiten (zoals op het plaatje aan de zwart/rode draad), dit kan iedereen!! En proefsgewijs gaan zitten spelen met de elco's.
Door elco's parallel te schakelen wordt de waarde van de capaciteit bij mekaar opgetelt (b.v: 2.2 parralel an 10.0 geeft 12.2uF) probeer eerst je brommer met een 2.2 (let op de + en - van de elco, de - naar het frame, de + naar de signaaldraad, als je dit niet doet dan blaas je je elco op!) en dan tijdens het rijden je begrenzer testen (ik zou het doen wanneer je brommer warm is, maar in feite maakt het niet zoveel uit) als hij met een 2.2 te hard rijdt dan moet je er een tweede elco paralel aan schakelen (Zoals op het plaatje hierboven) etc, net zo ver totdat hij 45 loopt. Let wel op dat als je met 2 2.2 parralel ongeveer 55/60 loopt je er natuurlijk niet nog een een 2,2uF aan hangt want dan kan je er net zo goed een oranje plaatje op schroeven.

Er zijn wel een aantal nadelen aan het rijden met begrenzer:
- het kan stotterend geluid maken wanneer hij tegen zijn top-speed zit
- het kan op de lange duur je CDI mollen (zoals ik al eerder beschreven heb)
- Het is saai

Voordelen:
- scheelt je bakken met geld
- eehrrmmm... ja dat eigenlijk

Hier is een pic van mijn eigen begrenzer:



S1 daar zet je de begrenzer mee aan (in mijn geval m'n richtingaanwijzer)
En daarmee krijg je hem niet meer uit
S2 daarmee zet je hem uit (die moet dus ont-sluiten) hiervoor heb ik een reed-schakelaar (schakelaar die schakelt door middel van magneetje) die de mogelijkheid heeft te ontschakelen gebruikt, onzichtbaar en toch effectief.
D1 = +
D2 = Signaaldraad

Ik heb hem ter grootte van een halve luciferdoos opgebouwd, en in m'n draadboom ingewikkelt, niemand die hem ziet. Das echt onmogenlijk, en werkt prima (heeft me al 1x van boete gered)

Suc6 ermee!!

btw: Als er fouten in zitten, graag ff melden. Spelfouten niet meegerekent!

Neonlampje -=out=-

EDIT:
En ook is het verstandiger om de blauw/gele draad te pakken ipv de rood/zwarte, hier staat een lagere puls op dus is veiliger voor je elco
Verder heb ik gehoord dat je door elco's te nemen met hoger voltage dat de brommer minder schijnt te stotteren, niet geprobeert.. mayb heb je er wat aan.

Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

DVM, trotse Vlaming 30-6-2005 16:47 Print reply

Posts: 330
Hier is mijn schema van men begrenzing;
@ mede-elektronica studenten: dit schema is niet echt juist elektronisch gezien maar het is veel duidelijker

men begrenzing

De capiciteit (aantal farad) van de elco's bepaal je zelf natuurlijk.


Dit bericht is gewijzigd door dvm yamaha dt op 12-7-2005 om 18:39 uur.
 
FazuL NSR 9-7-2005 19:19 Print reply

Posts: 2046
Klopt het dat als je veel meer condensatoren met kleine waarden neemt het minder stotterd dan dat je weinig condensatoren met grote waarden neemt?

dus bijvoorbeeld

10x 1uF = 10uF
40x 0,25 uF = 10 uF

of geeft dat precies hetzelfde effect

@ dvm yamaha dt
je bent wel pionier met je schema

Dit bericht is gewijzigd door FazuL NSR op 9-7-2005 om 19:33 uur.
 
Deon 9-7-2005 19:49 Print reply

Posts: 9656
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: FazuL NSR
Klopt het dat als je veel meer condensatoren met kleine waarden neemt het minder stotterd dan dat je weinig condensatoren met grote waarden neemt?

dus bijvoorbeeld

10x 1uF = 10uF
40x 0,25 uF = 10 uF

of geeft dat precies hetzelfde effect

@ dvm yamaha dt
je bent wel pionier met je schema

Dit bericht is gewijzigd door FazuL NSR op 9-7-2005 om 19:33 uur.


dat weet ik niet ckr,

wel d8 ik dat wanneer je elcos neemt met hoger voltage, het stotteren ook afneemt. Of het zo is weet ik niet ckr

 
FazuL NSR 14-7-2005 17:41 Print reply

Posts: 2046
ik ben naar de winkel gegaan voor een relais, dus ik voreg naar een 12v relais , maar die man zij dat er veel verschil in zit enzo - waar moet ik nou naar vragen? welke eigenschappen moet de relais hebben?
 
mb-gek 14-7-2005 17:44 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: FazuL NSR
ik ben naar de winkel gegaan voor een relais, dus ik voreg naar een 12v relais , maar die man zij dat er veel verschil in zit enzo - waar moet ik nou naar vragen? welke eigenschappen moet de relais hebben?

hoeveel stroome het relais bij schakeld en welke hoeveelheid stroom er door et geschakelde deel kan
ook heb je hier een dubbel relais voor nodig heb je die niet dan is het met wat meer werk wel met 2 enkele relais te maken heb ik zelf namlijk ook gedaan
 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
HersenSpinsel 26-8-2005 22:48 Print reply

Posts: 2984
wat bedoelt iedereen met stotteren eigenlijk ? bedoelen jullie in de 1,2,3,4 (daar stotterd hij ook zonder begrenzer maar dan op hoger toerental) of ook in de 5,6 (waar hij normaal nooit stotterd .. tenminste bij mij niet)
 
HPT www.derbi-club.com!
ROBB 11-9-2005 19:05 Print reply

Posts: 506
heb nu eentje aangesloten maar stotterd echt erg als je de hoge toeren bereik, zelf me oma zal er niet intrappen die zal zeggen wat looptie kut
 
[]=[][[]][]_[]_//-\\[]\[][])
ironbird 11-1-2006 17:54 Print reply

Posts: 1096
ik weet niet of het al gevraagd is, maar heb ik hiervoor een accu nodig?

Of kan het ook rechtstreeks (lijkt me wel volgens het schema)

en wat gebeurd er als ik het ding ipv aan rood-zwart (op mtx ot) aan geel-zwart (dus tussen bobine en CDI) plaats?


of als ik gewoon weerstanden op die zwart-witte plaats ofzo? hebik ooit iemand bij een brommer met contacpunten weten doen





 
J-master 12-4-2006 10:08 Print reply

Posts: 1158
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ironbird
ik weet niet of het al gevraagd is, maar heb ik hiervoor een accu nodig?

Of kan het ook rechtstreeks (lijkt me wel volgens het schema)

en wat gebeurd er als ik het ding ipv aan rood-zwart (op mtx ot) aan geel-zwart (dus tussen bobine en CDI) plaats?


of als ik gewoon weerstanden op die zwart-witte plaats ofzo? hebik ooit iemand bij een brommer met contacpunten weten doen







Je hebt er wel een accu voor nodig. Je kan de geel-zwarte draad ook gebruiken

Weet iemand toevallig wat voor boete je krijgt als je genaait word met begrenzer??
 
als je brommer niet rolt moet je geld rollen
honda_for_life.com 12-4-2006 10:18 Print reply

Posts: 4176
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: J-master
[...]


Je hebt er wel een accu voor nodig. Je kan de geel-zwarte draad ook gebruiken

Weet iemand toevallig wat voor boete je krijgt als je genaait word met begrenzer??



en wrm zou je een accu moeten hebben
 
The otaku has spoken! | Front tegen skoeters | www.anime4all.eu | WTF is een z-tec (ford)?
J-master 12-4-2006 10:23 Print reply

Posts: 1158
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
[...]


dacht ik ook al aan, maar moet i niet best veel Fu'tjes hebbe nwant hij moet toch zorgen dat hij lang stroom afgeeft, dus moet i oo kvele opnemem
want de tijd dat je blok uitstaat en op de rollerbak moet kan toch best wel lang zij? of niet


ik volg het niet helemaal, een accu of batarij heb je dus alleen nodig wanneer je een relais gebruikt (ook dit hoeft niet perse, maar is aan te raden want als je brommer uit zet dan ontschakelt de relais meteen... en het kan zijn dat ze je brommer in beslag nemen... en dat ze dan ergens anders je brommer testen, had verhaal tijd geleden hier op board gelezen.. kerel werd aangehouden, en brommer moest achterin busje om naar politiebureau te worden gebracht, daarvoor heb je de accu nodig! dat hij niet uit gaat!)

als je alleen schakelaar en elco gebruikt heb je geen accu voor nodig...




 
als je brommer niet rolt moet je geld rollen
honda_for_life.com 12-4-2006 10:26 Print reply

Posts: 4176
precies
 
The otaku has spoken! | Front tegen skoeters | www.anime4all.eu | WTF is een z-tec (ford)?
mishi 23-6-2006 13:06 Print reply

Posts: 264
Weet iemand of zo'n reed-contact ook door bv plastic werkt.
niet te dik, mar 2mm hooguit denk...anders kan je hem erngens achter stoppen
 
Firedogg 20-9-2006 22:50 Print reply

Posts: 231
hij beschadigd je cdi dus niet als ie uit staat..?
 
Hiddy 3-10-2006 16:03 Print reply
Posts: 21
bij een mt5 moet hij op de blauwgele of de roodzwarte? (welk is de signaaldraad)?

 
Royal Club 3-10-2006 16:04 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Firedogg
hij beschadigd je cdi dus niet als ie uit staat..?


nee, loopt ook geen spanning he, alsie uitstaat
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Schrabbekerke 3-10-2006 16:06 Print reply

Posts: 1812
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hiddy
bij een mt5 moet hij op de blauwgele of de roodzwarte? (welk is de signaaldraad)?



Blauw-gele.
 
Hiddy 3-10-2006 16:29 Print reply
Posts: 21
hmm dan werkt ut ni :S kheb 2,2 micro farad tusse groen en geelblauw gedaan maar alsk rij merk ik geen verschil
 
vanwalsum 25-3-2007 13:36 Print reply

Posts: 692
Vraagje. heb dus een begrenzertje. Alleen nou kapt ie in een keer het toerental af bij 44 km/u. Het is net of jeje contact uitzet, komt hij weer onder dit toerental, dan rijd hij weer normaal. Maar zo gouw je erop komt --> PATS! afgesloten.
 
2t-crosser 14-1-2009 11:48 Print reply

Posts: 756
was vandaag eens aan het kijken om een begrenzer te maken die hier uitgelegd staat in het faq maar toen ik bij de elektroboer kwam hadden ze wel condensatoren maar die waren heel groot en waren nog wel redelijk duur. Heb ik dan wel de goede.
 
Tombrom 14-1-2009 13:01 Print reply

Posts: 15925
weet ik dat

mja groot zijn ze niet altijd hoor

en duur ook niet
 
ikkejw 14-1-2009 14:16 Print reply

Posts: 9886
die condensators (elco's) die je hier voor nodig hebt zijn 20 cent ofzo

www.astelectronica.nl , daar haa ik men electro spul altijd vandaan
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 14-1-2009 14:19 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tombrom
weet ik dat

mja groot zijn ze niet altijd hoor

en duur ook niet



en wat voeg je toe met deze reactie?
 
2t-crosser 14-1-2009 21:30 Print reply

Posts: 756
is het mogelijk dat de begrenzer constant aanstaat maar je hem door een reedcontact en een magneet kan ontgrenzer en dat als de brommer weer van contact gaat dat hij weer begrenst is ?
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved