Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 538 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Electronische begrenzer
Geschreven door Neonlampje
Geplaatst op 20-1-02 01:12
Categorie Electronisch

Ok, er is veel vraag naar geweest, dus hierbij heb ik ff een begrenzer FAQ inmekaar geflanst:

Waarom begrenzen?
Hier ga ik niet eens op in, anders zit je hier enorm verkeerd op dit forum.

Goed, de werking van een electronische begrenzer (let op, deze begrenzer werkt dus alleen bij brommers met een CDI-unit) is heel simpel:



Zoals je hier ziet wordt er een condensator (een soort mini-baterijtje in de vorm van een electronisch component) tussen de signaaldraad en het frame (de - pool) gezet, de werking is mij niet echt duidelijk, op http://www.dsv.nl/~honda wordt er gesuggereert dat een condensator bij een bepaalde frequentie kort sluit, hierdoor is een toerental boven een bepaalde frequentie niet mogenlijk. Maar de schrijver van dat artikel is het ook niet zeker van zijn zaak
Mijn theorie: door het rondraaien van het vliegwiel wordt er bij een elke toer in de ontstekingspoel een stroom opgewekt, welke vervolgens naar de cdi gaat. Onbegrenst gaat de puls direct naar de cdi toe, begrenst zit er zegmaar een 2e obstakel in het circuit, de condensator. Deze wil opgeladen worden, en zal dus deels ook opgeladen worden, en een ander deel van de stroom zal naar de cdi gaan. Deze spanning zal de eerste toer te laag zijn om de drempel van de cdi te overschrijden, maar de 2e keer zal de condensator ver genoeg opgeladen zijn en zal de cdi zijn werk doen (maar de puls zal wel hoger zijn, omdat dan ook direct de condensator wordt ontladen, hierdoor zal het op de lange duur schade aan je cdi opleveren, wat natuurlijk zonde is)
Btw: dit is de simpele uitleg, geen zin om helemaal alles uit te gaan zoeken etc, maar dit is mijn visie...

Ok, aan de slag:
Benodigdheden voor een simpele begrenzer:
-elektrolytische codensatoren (varierend van 2,2 uF (Micro Farad), 1,1uF, en 0,1uF ik raad aan een stuk of 3 van allen te kopen, zijn niet erg duur, en scheelt je weer een trip naar de elektro-boer en je kan brommer nauwkeuriger afstellen. Volgens dsv.nl/~honda moeten ze 100V zijn om sabotage van politie te voorkomen, maar dat is niet zo erg van belang)
-draad
-schakelaar

Ok, nu moet je de schakeling op je draadboom aansluiten (zoals op het plaatje aan de zwart/rode draad), dit kan iedereen!! En proefsgewijs gaan zitten spelen met de elco's.
Door elco's parallel te schakelen wordt de waarde van de capaciteit bij mekaar opgetelt (b.v: 2.2 parralel an 10.0 geeft 12.2uF) probeer eerst je brommer met een 2.2 (let op de + en - van de elco, de - naar het frame, de + naar de signaaldraad, als je dit niet doet dan blaas je je elco op!) en dan tijdens het rijden je begrenzer testen (ik zou het doen wanneer je brommer warm is, maar in feite maakt het niet zoveel uit) als hij met een 2.2 te hard rijdt dan moet je er een tweede elco paralel aan schakelen (Zoals op het plaatje hierboven) etc, net zo ver totdat hij 45 loopt. Let wel op dat als je met 2 2.2 parralel ongeveer 55/60 loopt je er natuurlijk niet nog een een 2,2uF aan hangt want dan kan je er net zo goed een oranje plaatje op schroeven.

Er zijn wel een aantal nadelen aan het rijden met begrenzer:
- het kan stotterend geluid maken wanneer hij tegen zijn top-speed zit
- het kan op de lange duur je CDI mollen (zoals ik al eerder beschreven heb)
- Het is saai

Voordelen:
- scheelt je bakken met geld
- eehrrmmm... ja dat eigenlijk

Hier is een pic van mijn eigen begrenzer:



S1 daar zet je de begrenzer mee aan (in mijn geval m'n richtingaanwijzer)
En daarmee krijg je hem niet meer uit
S2 daarmee zet je hem uit (die moet dus ont-sluiten) hiervoor heb ik een reed-schakelaar (schakelaar die schakelt door middel van magneetje) die de mogelijkheid heeft te ontschakelen gebruikt, onzichtbaar en toch effectief.
D1 = +
D2 = Signaaldraad

Ik heb hem ter grootte van een halve luciferdoos opgebouwd, en in m'n draadboom ingewikkelt, niemand die hem ziet. Das echt onmogenlijk, en werkt prima (heeft me al 1x van boete gered)

Suc6 ermee!!

btw: Als er fouten in zitten, graag ff melden. Spelfouten niet meegerekent!

Neonlampje -=out=-

EDIT:
En ook is het verstandiger om de blauw/gele draad te pakken ipv de rood/zwarte, hier staat een lagere puls op dus is veiliger voor je elco
Verder heb ik gehoord dat je door elco's te nemen met hoger voltage dat de brommer minder schijnt te stotteren, niet geprobeert.. mayb heb je er wat aan.

Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

greatvin 19-11-2003 15:57 Print reply
Posts: 137
vooral bij schakelbrommers wordt door de politie getest of hij begrenst is..
ze zetten hem dan heel lang op de roller en heel vaak begint hij te stotteren op zn top... Dan gaatie mee naar bureau.
Deze begrenzer doet het ook, want dit zijn de nadelen van de begrenzer:
- het kan stotterend geluid maken wanneer hij tegen zijn top-speed zit
- het kan op de lange duur je CDI mollen (zoals ik al eerder beschreven heb)

hoe kun je het stotteren dan het beste voorkomen?
 
Blijhoofd 19-11-2003 16:18 Print reply

Posts: 7378
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: greatvin

vooral bij schakelbrommers wordt door de politie getest of hij begrenst is..
ze zetten hem dan heel lang op de roller en heel vaak begint hij te stotteren op zn top... Dan gaatie mee naar bureau.
Deze begrenzer doet het ook, want dit zijn de nadelen van de begrenzer:
- het kan stotterend geluid maken wanneer hij tegen zijn top-speed zit
- het kan op de lange duur je CDI mollen (zoals ik al eerder beschreven heb)

hoe kun je het stotteren dan het beste voorkomen?


dat weet niemand
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
Superfunk 19-11-2003 16:36 Print reply

Posts: 1442
Als je met een 70+cilider rijdt, dan gewoon rond de 6000 toeren begrenzen.
Ik had dat, en maten van me ook(waren allemaal nsr-tjes)en stotterde allemaal niet.
Bij 50cc, doet hi jdat wel, en zakt die wel is terug in hoogste versnelling.
 
Superfunk, it\\\'s not a dream.
greatvin 20-11-2003 0:13 Print reply
Posts: 137
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Superfunk

Als je met een 70+cilider rijdt, dan gewoon rond de 6000 toeren begrenzen.
Ik had dat, en maten van me ook(waren allemaal nsr-tjes)en stotterde allemaal niet.
Bij 50cc, doet hi jdat wel, en zakt die wel is terug in hoogste versnelling.


het is dus gewoon gokken?
en wat maakt het dan uit of je begrenzer 35 euro of 90 euro is..? het heeft uiteindelijk met de afstelling te maken?!
want ik had bij de brommerboer die een begrenzer van 90 euro heeft gevraagd of die nou sterker is (beter voor je cdi) maar dat was dus niet echt het geval.
 
NSR RULEZZ 5-12-2003 15:21 Print reply

Posts: 4934
uuh heeft iemand dat normale tekeningetje nog?

hoe je het psies moet aansluiten enzo
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
Mike de klerk 10-12-2003 21:48 Print reply
Posts: 211
Quote:
vooral bij schakelbrommers wordt door de politie getest of hij begrenst is..
ze zetten hem dan heel lang op de roller en heel vaak begint hij te stotteren op zn top... Dan gaatie mee naar bureau.
Deze begrenzer doet het ook, want dit zijn de nadelen van de begrenzer:
- het kan stotterend geluid maken wanneer hij tegen zijn top-speed zit
- het kan op de lange duur je CDI mollen (zoals ik al eerder beschreven heb)

hoe kun je het stotteren dan het beste voorkomen?


Het stotteren had mijn brommer ook toen hij nog begrenst was op de onderdelen. (uitlaat + spruitstuk). DUs zo verdacht is dat stotteren toch niet? Dat doetty bij mij origineel juist!

Ik ga zelf ook een begrenser maken (afgekeken van dit forum). En ik denk dat ik een begrenzer kan maken die niet slecht is voor je CDI. Maar ik ben r nog niet helemaal over uit. Door het ontladen van je condensator (dit is feitelijk je frequentie verlager van het aantal vonken wat doorgeven word aan je CDI, als je meer uitleg wil moet je het vragen) krijgt je CDI een hoger voltage, zoals jullie allemaal wel weten is een hoger voltage meestal niet gunstig voor een voorwerp met een bepaald maximum voltage. BV een lampje op 12 volt brandt goed, maar met 18 volt is het kapot (en daartussen slijt het snelleren gaat het sneller kapot, dus minder branduren).

BIj je begrenzer moet je dus zorgen dat het volt wat uit de condensator (elco) komt en naar je CDI gaat verlaagt word naar het vorige niveau (het aantal volt wat hij had voordat je met je begrenzer bent gaan kl*ten. De weerstand staat in verband met het aantal volt en het ampere. Dus mijn oplossing is als volgt, Je moet er een bepaalde weerstand in zetten van een X aantal Ohm (weerstandseenheid) die de volt verlaagt naar zijn oude niveau.

Maar of dit alles gaat lukken weet ik nog niet.

Tips en verbeteren altijd welkom, vragen ook.
 
MH Furia Power 74cc aluminium + 21mm + Bidalot Race uitlaat
BlizzarD 22-1-2004 20:17 Print reply

Posts: 2050
FF een vraagje:

Bij die begrenzer met dat magneetje. Als je dan je contact uitzet en weer aan, gaat dan je begrenzer niet uit?


 
Koos non-brommerloos!
Punk [Dave] 9-3-2004 1:15 Print reply

Posts: 7003
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BlizzarD

FF een vraagje:

Bij die begrenzer met dat magneetje. Als je dan je contact uitzet en weer aan, gaat dan je begrenzer niet uit?




sgop.. wil ik ook wel ff wete
 
asbsolute16 11-3-2004 19:03 Print reply

Posts: 2485
hmm, heeft iemand misschien een simpelere schema ? ik ben namelijk niet zo al te best om die dingen af te lezen
 
XDrag 15-4-2004 19:32 Print reply
Posts: 19
Ik heb hier mijn schakeling:



Je ziet dat de begrenzer altijd aan staat. Wanneer je de magneet even langst de magneet-schakelaar haalt wordt de relais ingeschakeld (en in mijn geval m'n olielampje ook, want ik tank altijd mengsmering dus dat ding is altijd aan, geeft ie nu mooi aan of de begrenzer aan/uit is) waardoor de begrenzer uit staat.

Dit moet je dus altijd even doen wanneer je je brommer start, maar als de wouten nu je accu erafhalen, dan staat de begrenzer wel aan, want die staat altijd aan. Alleen heb je wel een accu nodig om hem uit te zetten.
 
JeRyZ 16-4-2004 15:31 Print reply
Posts: 193
Kun je geen diode tussen de condensator en de CDI zetten, zodat ie naar aarde ontlaadt, tegen de overspanning? Zodat je CDI geen opneuker krijgt?

Of moet de spanning van de condensator wel naar de CDI gaan? Want je ontsteking levert nog wel spanning.

Of begrijp ik het principe nou verkeerd....
 
Heb je ooit wel eens je tanden op moeten rapen met gebroken vingers?
Speakerfreak 16-4-2004 15:39 Print reply

Posts: 4941
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dark

hmm, heeft iemand misschien een simpelere schema ? ik ben namelijk niet zo al te best om die dingen af te lezen


NOG simpeler, je hoeft alleen naar de 2 condensatoren te kijken de rest is er allemaal al in je brommer en hoef je dus niet te maken of whatever...

heb nu 2x 22Uf rijd nu 55... 10 kilometertjes te hard, prachtig toch? van stotteren zo goed als geen last
 
Vieze naaiers hier
redmetallicnsr 16-4-2004 15:50 Print reply

Posts: 735
Ik heb een zo'n begrenzer op afstandbediening, en mijn setup is, getunde 70malossi, en een 20 mikuni. Maar ik weet niet goed op welke stand ik mijn begrenzer moet zetten, heb al beetje geprobeerd maar wil niet echt goed lukke.. Iemand toevallig ervaring mej?
 
mtx
doggone 23-5-2004 19:32 Print reply

Posts: 155
miss beetje domme vraag.. maar iz dit nou schadelijk voor het blok zelf???


is het ook mogelijk iets te maken zonder accu of batterij

(voor nsr)

Dit bericht is ge-edit door doggone op 23-5-2004 19:33
 
maart 19-8-2004 15:55 Print reply

Posts: 717
maakt het uit als je elco's van verschillende voltages door elkaar gebruikt?

dus parallel aan elkaar zet enzo
 
Cebess 19-8-2004 16:51 Print reply

Posts: 1203
Nee maakt niet uit alleen de maximale spanning over de condensatoren is dan die van de condensator met het laagste voltage.
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
Dries-xpower 24-1-2005 20:03 Print reply
Posts: 293
vraagje is deze begrenzer dan ook geschikt voor een mbk x power (( mss domme vraag maja )
 
ROBB 20-3-2005 16:45 Print reply

Posts: 506
weet iemand welke kleur de trigger draad heeft van een derbi senda sm ??

er loopt
groen
rood
wit
naar me cdi welke moet ik hebben ?



Dit bericht is ge-edit door ROBB op 20-3-2005 19:09
 
[]=[][[]][]_[]_//-\\[]\[][])
ROBB 20-3-2005 19:11 Print reply

Posts: 506
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ROBB

weet iemand welke kleur de trigger draad heeft van een derbi senda sm ??

er loopt
groen
rood
wit
naar me cdi welke moet ik hebben ?



Dit bericht is ge-edit door ROBB op 20-3-2005 19:09

 
[]=[][[]][]_[]_//-\\[]\[][])
clint 20-3-2005 20:15 Print reply

Posts: 35
uhm triggerdraad is toch signaaldraad ofniet?
naja als het de signaaldraad is dan is dat verschillend per jaar en per ontsteking.
als je een ducatie ontsteking en ducatie cdi is dan moet je het roode draadje hebben.
als het een andere ontsteking is weet ik het niet zeker.
naja grrzzz

 
devos_karel 3-4-2005 0:32 Print reply
Posts: 43
ik weet niet veel over brommers. wat is een cdi? Hoe weet ik of dat in mijn brommer zit of niet? staan er ergens foto's ter verduidelijking?


 
Ruben. 3-4-2005 0:33 Print reply

Posts: 6131
dt heeft contactpunten dus geen cdi werkt voor jou allemaal niet
 
2 stroke , seperates the retards from the pussy's |hannes geownt?
brokie 11-4-2005 15:46 Print reply
Posts: 8
Dus als ik het goed begrijpt werkt dit ook op een tsx? ik heb dagenlang zitten zoeken en nergens vind ik maar een begrenzer die werkt op een tsx... ik kan er dus wel 1tje zelf maken die dan ook normaal werkt op m'n tsx? het zou wel het einde van de lange tunnel zijn
 
Neonlampje 3-6-2005 23:18 Print reply

Posts: 14825
werkt ook op tsx, draad is blauw/geel ofzo? zou dat kunnen bij suzuki?
 
DVM, trotse Vlaming 30-6-2005 16:45 Print reply

Posts: 330
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ROBB

weet iemand welke kleur de trigger draad heeft van een derbi senda sm ??

er loopt
groen
rood
wit
naar me cdi welke moet ik hebben ?



Dit bericht is ge-edit door ROBB op 20-3-2005 19:09


Normaal de rode. Trek het rode draadje eens uit aan je cdi en als dit de signaaldraad is start hij normaal niet meer.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved