Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 521 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Electronische begrenzer
Geschreven door Neonlampje
Geplaatst op 20-1-02 01:12
Categorie Electronisch

Ok, er is veel vraag naar geweest, dus hierbij heb ik ff een begrenzer FAQ inmekaar geflanst:

Waarom begrenzen?
Hier ga ik niet eens op in, anders zit je hier enorm verkeerd op dit forum.

Goed, de werking van een electronische begrenzer (let op, deze begrenzer werkt dus alleen bij brommers met een CDI-unit) is heel simpel:



Zoals je hier ziet wordt er een condensator (een soort mini-baterijtje in de vorm van een electronisch component) tussen de signaaldraad en het frame (de - pool) gezet, de werking is mij niet echt duidelijk, op http://www.dsv.nl/~honda wordt er gesuggereert dat een condensator bij een bepaalde frequentie kort sluit, hierdoor is een toerental boven een bepaalde frequentie niet mogenlijk. Maar de schrijver van dat artikel is het ook niet zeker van zijn zaak
Mijn theorie: door het rondraaien van het vliegwiel wordt er bij een elke toer in de ontstekingspoel een stroom opgewekt, welke vervolgens naar de cdi gaat. Onbegrenst gaat de puls direct naar de cdi toe, begrenst zit er zegmaar een 2e obstakel in het circuit, de condensator. Deze wil opgeladen worden, en zal dus deels ook opgeladen worden, en een ander deel van de stroom zal naar de cdi gaan. Deze spanning zal de eerste toer te laag zijn om de drempel van de cdi te overschrijden, maar de 2e keer zal de condensator ver genoeg opgeladen zijn en zal de cdi zijn werk doen (maar de puls zal wel hoger zijn, omdat dan ook direct de condensator wordt ontladen, hierdoor zal het op de lange duur schade aan je cdi opleveren, wat natuurlijk zonde is)
Btw: dit is de simpele uitleg, geen zin om helemaal alles uit te gaan zoeken etc, maar dit is mijn visie...

Ok, aan de slag:
Benodigdheden voor een simpele begrenzer:
-elektrolytische codensatoren (varierend van 2,2 uF (Micro Farad), 1,1uF, en 0,1uF ik raad aan een stuk of 3 van allen te kopen, zijn niet erg duur, en scheelt je weer een trip naar de elektro-boer en je kan brommer nauwkeuriger afstellen. Volgens dsv.nl/~honda moeten ze 100V zijn om sabotage van politie te voorkomen, maar dat is niet zo erg van belang)
-draad
-schakelaar

Ok, nu moet je de schakeling op je draadboom aansluiten (zoals op het plaatje aan de zwart/rode draad), dit kan iedereen!! En proefsgewijs gaan zitten spelen met de elco's.
Door elco's parallel te schakelen wordt de waarde van de capaciteit bij mekaar opgetelt (b.v: 2.2 parralel an 10.0 geeft 12.2uF) probeer eerst je brommer met een 2.2 (let op de + en - van de elco, de - naar het frame, de + naar de signaaldraad, als je dit niet doet dan blaas je je elco op!) en dan tijdens het rijden je begrenzer testen (ik zou het doen wanneer je brommer warm is, maar in feite maakt het niet zoveel uit) als hij met een 2.2 te hard rijdt dan moet je er een tweede elco paralel aan schakelen (Zoals op het plaatje hierboven) etc, net zo ver totdat hij 45 loopt. Let wel op dat als je met 2 2.2 parralel ongeveer 55/60 loopt je er natuurlijk niet nog een een 2,2uF aan hangt want dan kan je er net zo goed een oranje plaatje op schroeven.

Er zijn wel een aantal nadelen aan het rijden met begrenzer:
- het kan stotterend geluid maken wanneer hij tegen zijn top-speed zit
- het kan op de lange duur je CDI mollen (zoals ik al eerder beschreven heb)
- Het is saai

Voordelen:
- scheelt je bakken met geld
- eehrrmmm... ja dat eigenlijk

Hier is een pic van mijn eigen begrenzer:



S1 daar zet je de begrenzer mee aan (in mijn geval m'n richtingaanwijzer)
En daarmee krijg je hem niet meer uit
S2 daarmee zet je hem uit (die moet dus ont-sluiten) hiervoor heb ik een reed-schakelaar (schakelaar die schakelt door middel van magneetje) die de mogelijkheid heeft te ontschakelen gebruikt, onzichtbaar en toch effectief.
D1 = +
D2 = Signaaldraad

Ik heb hem ter grootte van een halve luciferdoos opgebouwd, en in m'n draadboom ingewikkelt, niemand die hem ziet. Das echt onmogenlijk, en werkt prima (heeft me al 1x van boete gered)

Suc6 ermee!!

btw: Als er fouten in zitten, graag ff melden. Spelfouten niet meegerekent!

Neonlampje -=out=-

EDIT:
En ook is het verstandiger om de blauw/gele draad te pakken ipv de rood/zwarte, hier staat een lagere puls op dus is veiliger voor je elco
Verder heb ik gehoord dat je door elco's te nemen met hoger voltage dat de brommer minder schijnt te stotteren, niet geprobeert.. mayb heb je er wat aan.

Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

User 927 25-7-2002 Print reply

Posts: 6405
Neonlampje, zou je die pics weer ff kunnen uploaden? Of ze anders aan me mailen? Plz?
 
DeepSpace 12-10-02 Print reply
Posts: 181
ehhmmm, kunnen die plaatjes ook weer werkend gemaakt worden?
 
Erik_N 12-10-02 Print reply

Posts: 5360
Maar in principe kan ik dus met deze schakeling me MB tje (met 125ie) gewoon netjes 45 laten lopen, alleen heb je dan nog nie teveel vermogen door de hoge trekkracht ook bij lage toeren?

 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
The D 13-10-02 Print reply
Posts: 181
Als ik jou was zou ik je brommer niet precies 45 laten lopen ,maar 60 ong. anders valt ut echt wel op ... er is geen 1 schakelbrommer die 45 loopt.
 
Greetings Tha D !
Zoetahmeerdah [Marcel] 31-10-02 Print reply

Posts: 5996
45km/u met 6 versnellingen? hoeveel toeren denk jij dat je met een 125cc maakt dan in ze 6? dat prutteld hij statonair man. dat kan je never begrenzen met condensators..

als je een snelle 50 heb of een 70cc dan is het nog wel te doen.
 
ik haat mensen
wipe-out 21-12-02 Print reply

Posts: 7672
de plaatjes kunnen zeker nog werkend gemaakt worden, want ik kwam er achter dat ik heel neon's FAQ (incl. plaatjes) ooit eens opgeslagen heb in een word bestand

zal ze straks ff uploaden ofzo.

bovenste plaatje:



onderste plaatje:



edit:

zo gauw ik dus een serial heb voor cute ftp 5.0, want hij is door z'n evoluation period heen *hint*hint*

edit2:

al gebeurd

edit3:

nog ff een klein vraagje aan lude of aan iemand anders die het snapt:

wat word er eigenlijk door dat relais geschakeld? dat snap ik niet helemaal.

[This message is edited by wipe-out on 21-12-02 05:37]

Dit bericht is ge-edit door nick op 22-3-2003 18:19
 
Hier_ben_ik - Administrator 21-12-02 Print reply

Posts: 8499
door dat relais worden die 2 (+ -) elcos geschakeld.
 
Members zijn vervelend :-|
Neonlampje 22-12-02 Print reply

Posts: 14825
en z'n eigen voedings-spanning, waardoor hij aan blijft... dat is de voornaamste reden waarvoor ik relais gebruikt heb.

btw, erg tnx voor die plaatjes, wor nog regelmatig over lastig gevallen
 
Honda_boy 18-7-2003 17:52 Print reply

Posts: 555
Mijn vader sprak over een "hold relais", als die eenmaal opstaat, gaat die niet meer af! tenzij met magneet! Dan zou je in principe geen batterij nodig hebben ofwel?

De relais krijgt gewoon 6v van de spoelen of batterij als je de richtingsaanwijzer aanzet, dan spring die aan, en gaat hij niet meer af! dan laat je hem schakelen met de elco's van signaaldraad naar frame (bla bla).
Als hij dan aanstaat en je knopje gaat uit, blijft hij toch aan, als ze de batterij los doen, blijft hij ook aan !Alleen ff batterij nodig voor het opzetten!
Toen ik het schema nog niet gezien had, gewoon het idee en hoe het werkte, stelde ik dat aan mijn vader voor en hij zei: ja met een hold relais zeker!
Heeft iemand die al te koop gezien ofzo?
 
Honda rulezzz !!!
Blijhoofd 18-7-2003 18:48 Print reply

Posts: 7378
ik heb deze begrenzer nu in me brom zite werkt perfect

maar dat stotteren weet iamnd daar nog iets voor hij loopt nu met 1 micro F 40-50 wil dit iets hoger hebben en dat tie nie meer zo stotterd
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
Honda_boy 18-7-2003 21:20 Print reply

Posts: 555
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: blijhoofd

ik heb deze begrenzer nu in me brom zite werkt perfect

maar dat stotteren weet iamnd daar nog iets voor hij loopt nu met 1 micro F 40-50 wil dit iets hoger hebben en dat tie nie meer zo stotterd


gewone relais of hold relais???
met 1 micro fahrad 40-50, dan was hij ook niet veel opgevoerd h???
 
Honda rulezzz !!!
Blijhoofd 18-7-2003 21:25 Print reply

Posts: 7378
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Honda_boy

[...]


gewone relais of hold relais???
met 1 micro fahrad 40-50, dan was hij ook niet veel opgevoerd h???


gewoon normaal relay die 2 keer schakeld

en mijne is wel aardig opgefokt loopt 86 (een TSX)

maar tis een 50 snel dus als tie ze pwr band niet inkomt dan haal je geen hoge snelheid
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
LIMBURG RULEZZ 8-8-2003 20:16 Print reply
Posts: 197
weet iemand of deze begrenzer ook werkt op een mbx80 blok met 100 cc en een hpi binnenrotor
 
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
wipe-out 26-8-2003 18:57 Print reply

Posts: 7672
ja, werkt in princiepe op elke brommer met een electrische ontsteking, alleen lijkt het me moeilijk om hem onder de 80 km/u te laten lopen met zo'n setup.
 
Jos The Boss 6-9-2003 10:54 Print reply
Posts: 59
Mijn theorie: door het rondraaien van het vliegwiel wordt er bij een elke toer in de ontstekingspoel een stroom opgewekt, welke vervolgens naar de cdi gaat. Onbegrenst gaat de puls direct naar de cdi toe, begrenst zit er zegmaar een 2e obstakel in het circuit, de condensator. Deze wil opgeladen worden, en zal dus deels ook opgeladen worden, en een ander deel van de stroom zal naar de cdi gaan.

in principe stel je dus dat als je die condensator er ook uitript dat ie dan nog een stukkie sneller gaat... of zie ik dat nu fout?
 
snaaps 6-9-2003 11:12 Print reply
Posts: 272
wat is een hpi binenroter?

ps bij mij werkte de beregrenzer onder mijn mbx80 blok met 93 cc perfect met een elco van 2.8 topsnelheid 65 km per uur!
met 3.2 reed hij tegen de 50 maar met stotteren.

nog even een tip:
geen electronicazaak in de buurt?
pak een oude radio ofzo en sloop daar de elco's uit!

hier een pic van hoe ze eruit zien:

deze is zwart maar ze zijn er ook in het blauw!
zoals je ziet is deze 220 uf, das dus veel te veel zoek naar lagere waardes.

Dit bericht is ge-edit door snaaps op 6-9-2003 11:16
 
burp!
Jos The Boss 7-9-2003 0:54 Print reply
Posts: 59
en voor de repleys uit de 1e pagina, hoe het dan kan, wel vonk en benzine maar wil niet lopen.... een ding van 200 micro farad ofzo? kun je nog een schadeclaim indienen ook, alleen meot je dan wel lopen ipv wegrijden.
op die manier pakken we gewoon ons boete-geld weer terug
 
arrier 29-9-2003 20:28 Print reply
Posts: 2221
ik heb er 1gevonden waarop staat: 25V en 1000uf is deze te klein ofniet ik wou hem op een brommer zetten met 70cc die ongeveer 100loopt
ik heb er ook nog gevonden met kleinere waardes onder ander 25V en 100uf
of 10v 220uf of zijn deze veel te klein

Dit bericht is ge-edit door arrier op 29-9-2003 20:45
 
Blijhoofd 29-9-2003 20:44 Print reply

Posts: 7378
veeeeeeeeeeeeeeeel te groot zal ie dek nie meer mee lopen

je moet tussen de 0,5 en 4 denke

denk 2,5 ofzo
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
arrier 29-9-2003 21:07 Print reply
Posts: 2221
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blijhoofd

veeeeeeeeeeeeeeeel te groot zal ie dek nie meer mee lopen

je moet tussen de 0,5 en 4 denke

denk 2,5 ofzo

bedankt ik hep er nu 1van 1uf gevonden en 1van 2.2uf
ohja hoe kan ik zien wat de + is en wat de - ?

Dit bericht is ge-edit door arrier op 29-9-2003 21:20
 
Neonlampje 29-9-2003 21:47 Print reply

Posts: 14825
de - kun je vaak zien door dat er een soort streepje op staat.. ehm is nogal niet uit te leggen..
hierboven zie je plaatje van elco, gepost door snaaps.. hier zie je aan de onderkant de - zitten, de andere is logischerwijs de +
 
arrier 29-9-2003 21:49 Print reply
Posts: 2221
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

de - kun je vaak zien door dat er een soort streepje op staat.. ehm is nogal niet uit te leggen..
hierboven zie je plaatje van elco, gepost door snaaps.. hier zie je aan de onderkant de - zitten, de andere is logischerwijs de +

dus als ik hem met de cijfers (waar de waarde staat zegmaar) naar voren houd is de min aan de onderkant?
 
mt80 7-10-2003 16:21 Print reply

Posts: 2071
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: arrier

[...]

dus als ik hem met de cijfers (waar de waarde staat zegmaar) naar voren houd is de min aan de onderkant?


de lange poot is de plus
 
NSR RULEZZ 31-10-2003 15:04 Print reply

Posts: 4934
kan iemand mij vertellen hoeveel uF ik nodig heb om mijn brommer 55/65 te laten lopen?
80cc origineel
18mm kehein
vaage lunaho uitlaat
loopt z'n 90 denkik

 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
Honda_boy 31-10-2003 15:08 Print reply

Posts: 555
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NSR RULEZZ

kan iemand mij vertellen hoeveel uF ik nodig heb om mijn brommer 55/65 te laten lopen?
80cc origineel
18mm kehein
vaage lunaho uitlaat
loopt z'n 90 denkik



Dat kun je niet echt weten. Licht eraan hoeveel toeren hij bij de hoogste versnelling maakt om 55/65 te rijden met jou tandwielverhouding.

Ik zou eens met +/- 3 uF proberen.
 
Honda rulezzz !!!

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved