Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
FAQ artikel: Electronische begrenzer
|
Geschreven door |
Neonlampje |
Geplaatst op |
20-1-02 01:12 |
Categorie |
Electronisch |
Ok, er is veel vraag naar geweest, dus hierbij heb ik ff een begrenzer FAQ inmekaar geflanst:
Waarom begrenzen?
Hier ga ik niet eens op in, anders zit je hier enorm verkeerd op dit forum.
Goed, de werking van een electronische begrenzer (let op, deze begrenzer werkt dus alleen bij brommers met een CDI-unit) is heel simpel:
Zoals je hier ziet wordt er een condensator (een soort mini-baterijtje in de vorm van een electronisch component) tussen de signaaldraad en het frame (de - pool) gezet, de werking is mij niet echt duidelijk, op http://www.dsv.nl/~honda wordt er gesuggereert dat een condensator bij een bepaalde frequentie kort sluit, hierdoor is een toerental boven een bepaalde frequentie niet mogenlijk. Maar de schrijver van dat artikel is het ook niet zeker van zijn zaak
Mijn theorie: door het rondraaien van het vliegwiel wordt er bij een elke toer in de ontstekingspoel een stroom opgewekt, welke vervolgens naar de cdi gaat. Onbegrenst gaat de puls direct naar de cdi toe, begrenst zit er zegmaar een 2e obstakel in het circuit, de condensator. Deze wil opgeladen worden, en zal dus deels ook opgeladen worden, en een ander deel van de stroom zal naar de cdi gaan. Deze spanning zal de eerste toer te laag zijn om de drempel van de cdi te overschrijden, maar de 2e keer zal de condensator ver genoeg opgeladen zijn en zal de cdi zijn werk doen (maar de puls zal wel hoger zijn, omdat dan ook direct de condensator wordt ontladen, hierdoor zal het op de lange duur schade aan je cdi opleveren, wat natuurlijk zonde is)
Btw: dit is de simpele uitleg, geen zin om helemaal alles uit te gaan zoeken etc, maar dit is mijn visie...
Ok, aan de slag:
Benodigdheden voor een simpele begrenzer:
-elektrolytische codensatoren (varierend van 2,2 uF (Micro Farad), 1,1uF, en 0,1uF ik raad aan een stuk of 3 van allen te kopen, zijn niet erg duur, en scheelt je weer een trip naar de elektro-boer en je kan brommer nauwkeuriger afstellen. Volgens dsv.nl/~honda moeten ze 100V zijn om sabotage van politie te voorkomen, maar dat is niet zo erg van belang)
-draad
-schakelaar
Ok, nu moet je de schakeling op je draadboom aansluiten (zoals op het plaatje aan de zwart/rode draad), dit kan iedereen!! En proefsgewijs gaan zitten spelen met de elco's.
Door elco's parallel te schakelen wordt de waarde van de capaciteit bij mekaar opgetelt (b.v: 2.2 parralel an 10.0 geeft 12.2uF) probeer eerst je brommer met een 2.2 (let op de + en - van de elco, de - naar het frame, de + naar de signaaldraad, als je dit niet doet dan blaas je je elco op!) en dan tijdens het rijden je begrenzer testen (ik zou het doen wanneer je brommer warm is, maar in feite maakt het niet zoveel uit) als hij met een 2.2 te hard rijdt dan moet je er een tweede elco paralel aan schakelen (Zoals op het plaatje hierboven) etc, net zo ver totdat hij 45 loopt. Let wel op dat als je met 2 2.2 parralel ongeveer 55/60 loopt je er natuurlijk niet nog een een 2,2uF aan hangt want dan kan je er net zo goed een oranje plaatje op schroeven.
Er zijn wel een aantal nadelen aan het rijden met begrenzer:
- het kan stotterend geluid maken wanneer hij tegen zijn top-speed zit
- het kan op de lange duur je CDI mollen (zoals ik al eerder beschreven heb)
- Het is saai
Voordelen:
- scheelt je bakken met geld
- eehrrmmm... ja dat eigenlijk
Hier is een pic van mijn eigen begrenzer:
S1 daar zet je de begrenzer mee aan (in mijn geval m'n richtingaanwijzer)
En daarmee krijg je hem niet meer uit
S2 daarmee zet je hem uit (die moet dus ont-sluiten) hiervoor heb ik een reed-schakelaar (schakelaar die schakelt door middel van magneetje) die de mogelijkheid heeft te ontschakelen gebruikt, onzichtbaar en toch effectief.
D1 = +
D2 = Signaaldraad
Ik heb hem ter grootte van een halve luciferdoos opgebouwd, en in m'n draadboom ingewikkelt, niemand die hem ziet. Das echt onmogenlijk, en werkt prima (heeft me al 1x van boete gered)
Suc6 ermee!!
btw: Als er fouten in zitten, graag ff melden. Spelfouten niet meegerekent!
Neonlampje -=out=-
EDIT:
En ook is het verstandiger om de blauw/gele draad te pakken ipv de rood/zwarte, hier staat een lagere puls op dus is veiliger voor je elco
Verder heb ik gehoord dat je door elco's te nemen met hoger voltage dat de brommer minder schijnt te stotteren, niet geprobeert.. mayb heb je er wat aan. |
Pagina 1 van 4
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
|