Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 500 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Hoe werkt de verlichting op je (honda) brommer?
Geschreven door Nick
Geplaatst op 28-12-01 22:36
Categorie Electronisch

Ik beschrijf hier de elektronica op een MT. Dat is uiteraard ook van toepassing op een MB, en waarschijnlijk in grote lijnen ook voor een MTX, NSR en MBX.

De elektriciteit benodigd voor het laten branden van je licht, het vullen van je accu en alle andere zaken die stoom nodig hebben op je brommer, is afkomstig uit je motorblok.
Daar zit je lichtspoel die door de draaiing van je vliegwiel (en krukas) elektriciteit opwekt (dmv inductie, net als een dynamo op je fiets). Nu komen er twee draden uit je blok die belangrijk zijn voor de licht elektriciteit en de elektriciteit die naar je accu (en knipperlichten, neutraallamp en claxon etc) gaan.
De gele draad is de draad die nodig is voor de verlichting.
De witte draad is de draad die nodig is voor het laden van de accu (+toebehoren, zie boven).
De lampen op je brommer werken standaard dus via de gele draad uit je blok. Deze draad wordt NIET gelijkgericht. Dat is wel het geval bij de elektriciteit afkomstig 'uit' de witte draad.
Nu moet ik onderscheidt gaan maken tussen de MT n.t. (nieuw type) en o.t. (oud type).
Het n.t. heeft namelijk een blokje met koelribben en aansluitingen voor vier draden. Hieronder zie je hoe je deze vier draden moet aansluiten als je het blokje met de koelribben naar boven houdt:

[ groen] [ geel]
[ rood ] [ wit ]


Dit blokje zorgt dat de elektriciteit van de witte draad wordt gelijkgericht en gestabiliseerd (op 6V gebracht, zodat je accu niet gaat 'klappen' (dat doet ie wanneer ie teveel spanning krijgt)). Tevens zorgt het ervoor dat de elektriciteit van de gele draad wordt gestabiliseerd (maar dus niet gelijkgericht!). De groene draad zorgt hier voor de aarde (en is dus verbonden met de massa, verderop in je draadboom).
De rode draad bevat nu de gelijkgerichte, gestabiliseerde elektriciteit afkomstig van de witte draad.
Deze draad loopt naar je accu (en fungeert daar dus als laadstroom) en naar je contactslot.
Dat laatste is gedaan om te voorkomen dat je stoom kan trekken uit je accu als je contactslot op 'uit' staat.
Eenmaal langs je contactslot is de draad zwart geworden.
Conclusie: de zwarte draden op je brommer zijn hoofdzakelijk draden die 6V gelijkstroom uit je accu bevatten. Dat is mooi om te weten, want dan kun je daarop dingen als claxon en knipperlichten aansluiten.

Dit verhaal gaat ook op voor een o.t. MT, maar met het verschil in de gelijkrichter. Hier is het namelijk niet ??n blokje, maar is het ??n gelijkrichter (een apparaatje met twee contactjes haaks op elkaar, met een witte (uit je blok) en een rode (de gelijkgerichtte) draad). En er is een stabilisator. Dat is een metalen ding dat best opvalt tussen alle plastieken dingetjes op je brommer. Ik heb zelf een n.t. MT dus ik weet niet zo 1,2,3 wat voor kleur draden daarheen lopen.
(zie voor afbeeldingen onderaan deze faq)

De verlichting krijgt zijn elektriciteit van de gele draad. Waarom niet van diezelfde accu draad dan? Waarschijnlijk is dit omdat de gelijkrichter niet genoeg vermogen (lees Amp?res) kan leveren om je verlichting (van ongeveer 50 Watt) te laten werken. Als je namelijk je verlichting daar rechtstreeks op aansluit, is mijn ervaring, brandt je licht heel zwak.
Op dit moment ben ik bezig me verlichting zo te schakelen dat ik via me schakelaars kan kiezen of ik licht wil via de gele draad (voor als me brommer gewoon loopt) of via de accu (voor als de motor niet draait).

Draadbomen:
Honda MB Klik hier
Honda MT Klik hier
Honda NSR Klik hier
Suzuki TSX Klik hier

Afbeeldingen:

gelijkrichter nieuw model MT/MB


gelijkrichter oud model MT/MB

Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

MB StreetFigther 13-2-2006 17:32 Print reply
Posts: 1
Mense..

als jullie hier een antwoord op weten..zou ik eg keigaaf vinde..

ik heb het volgende probleem..ik heb net een nieuwe kabel boom aangeslote op mn mb..naja aangeslote zover ik weet..ik heb nog 1 probleempje ik had al die ellende af brommer weer in elkaar dus ik blij had al ff getest alles deed het mooi ..dus ik denk ff proefritje dus ik trek dat gas wat open Bam alles doorgefikt..nu ben ik bij mn bromboer gweest en die zij je moet er een weerstand tussen zette...naja allemaal leuk en aardig leuk roze gay draadje eraan zei die die moet op ene roze draad die komt uit je schakelaar naja dus ik check mn schakelaar na.. maar der komt geen gay draad uit..:S ik word er echt gek van al die draden...WIe o Wie kan me helpen!!!??

Alvast bedankt..
Groeten
 
joop2 24-8-2024 1:44 Print reply
Posts: 64
tip:

als je een regelaar koopt, of problemen hebt met doorbrandende verlichting of een slecht/niet ladende accu controleer dan aan de hand van het honda onderdeelnummer, of het meetschema uit het werkplaats handboek of je de juiste regelaar hebt.

van buiten zien ze er bijna allemaal hetzelfde uit, maar van binnen zijn er verschillen.

zo zit er verschil in de volgorde van de aansluitdraden, en er is verschil tussen de regelaars voor een kabelboom met losse weerstand en zonder losse lichtweerstand.

heeft je kabelboom geen aansluiting voor een losse lichtweerstand, dan moet je een regelaar met ingebouwde weerstanden gebruiken.

je kunt dus de regelaars van mt/mb, mbx, nsr, mtx en mtx-sh niet zomaar onderling uitwisselen.


 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 24-8-2024 2:30 Print reply

Posts: 8613
Ik voeg er even aan toe dat de benaming "regulateur gelijkrichter" die Honda gegeven heeft, voor veel misverstanden kan zorgen.
Honda's die deze hebben, hebben ook een lichtweerstand die enkel uigeschakeld wordt bij gebruik van groot licht.
Het is dus maar de vraag hoeveel "regeling" er nog in de regulateur zit.
Die lichtweerstanden zijn ook weer verschillend voor de verschillende Honda modellen overigens.

Bij schakelingen met een "echte" spanningsregelaar, is er ook géén lichtweerstand, en is de spanningsregelaar en de gelijkrichter dikwijls volledig aparte blokjes.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved