Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Info artikel: Hoe werkt de verlichting op je (honda) brommer?
|
Geschreven door |
Nick |
Geplaatst op |
28-12-01 22:36 |
Categorie |
Electronisch |
Ik beschrijf hier de elektronica op een MT. Dat is uiteraard ook van toepassing op een MB, en waarschijnlijk in grote lijnen ook voor een MTX, NSR en MBX.
De elektriciteit benodigd voor het laten branden van je licht, het vullen van je accu en alle andere zaken die stoom nodig hebben op je brommer, is afkomstig uit je motorblok.
Daar zit je lichtspoel die door de draaiing van je vliegwiel (en krukas) elektriciteit opwekt (dmv inductie, net als een dynamo op je fiets). Nu komen er twee draden uit je blok die belangrijk zijn voor de licht elektriciteit en de elektriciteit die naar je accu (en knipperlichten, neutraallamp en claxon etc) gaan.
De gele draad is de draad die nodig is voor de verlichting.
De witte draad is de draad die nodig is voor het laden van de accu (+toebehoren, zie boven).
De lampen op je brommer werken standaard dus via de gele draad uit je blok. Deze draad wordt NIET gelijkgericht. Dat is wel het geval bij de elektriciteit afkomstig 'uit' de witte draad.
Nu moet ik onderscheidt gaan maken tussen de MT n.t. (nieuw type) en o.t. (oud type).
Het n.t. heeft namelijk een blokje met koelribben en aansluitingen voor vier draden. Hieronder zie je hoe je deze vier draden moet aansluiten als je het blokje met de koelribben naar boven houdt:
[ groen] [ geel]
[ rood ] [ wit ]
Dit blokje zorgt dat de elektriciteit van de witte draad wordt gelijkgericht en gestabiliseerd (op 6V gebracht, zodat je accu niet gaat 'klappen' (dat doet ie wanneer ie teveel spanning krijgt)). Tevens zorgt het ervoor dat de elektriciteit van de gele draad wordt gestabiliseerd (maar dus niet gelijkgericht!). De groene draad zorgt hier voor de aarde (en is dus verbonden met de massa, verderop in je draadboom).
De rode draad bevat nu de gelijkgerichte, gestabiliseerde elektriciteit afkomstig van de witte draad.
Deze draad loopt naar je accu (en fungeert daar dus als laadstroom) en naar je contactslot.
Dat laatste is gedaan om te voorkomen dat je stoom kan trekken uit je accu als je contactslot op 'uit' staat.
Eenmaal langs je contactslot is de draad zwart geworden.
Conclusie: de zwarte draden op je brommer zijn hoofdzakelijk draden die 6V gelijkstroom uit je accu bevatten. Dat is mooi om te weten, want dan kun je daarop dingen als claxon en knipperlichten aansluiten.
Dit verhaal gaat ook op voor een o.t. MT, maar met het verschil in de gelijkrichter. Hier is het namelijk niet ??n blokje, maar is het ??n gelijkrichter (een apparaatje met twee contactjes haaks op elkaar, met een witte (uit je blok) en een rode (de gelijkgerichtte) draad). En er is een stabilisator. Dat is een metalen ding dat best opvalt tussen alle plastieken dingetjes op je brommer. Ik heb zelf een n.t. MT dus ik weet niet zo 1,2,3 wat voor kleur draden daarheen lopen.
(zie voor afbeeldingen onderaan deze faq)
De verlichting krijgt zijn elektriciteit van de gele draad. Waarom niet van diezelfde accu draad dan? Waarschijnlijk is dit omdat de gelijkrichter niet genoeg vermogen (lees Amp?res) kan leveren om je verlichting (van ongeveer 50 Watt) te laten werken. Als je namelijk je verlichting daar rechtstreeks op aansluit, is mijn ervaring, brandt je licht heel zwak.
Op dit moment ben ik bezig me verlichting zo te schakelen dat ik via me schakelaars kan kiezen of ik licht wil via de gele draad (voor als me brommer gewoon loopt) of via de accu (voor als de motor niet draait).
Draadbomen:
Honda MB Klik hier
Honda MT Klik hier
Honda NSR Klik hier
Suzuki TSX Klik hier
Afbeeldingen:
gelijkrichter nieuw model MT/MB
gelijkrichter oud model MT/MB
|
Pagina 1 van 2
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
ids_ |
6-2-02 |
Posts: 423 |
h? de server is gefixt , want ik wil graag plaatjuz zien
|
|
Een snelle Brommer is niet opgevoerd, hij is verbeterd!! |
|
Nick - Administrator |
6-2-02 |
Posts: 4967 |
De server is niet gefixt, en de plaatjes zijn (al een hele tijd geleden) verwijderd.
|
|
|
|
ids_ |
6-2-02 |
Posts: 423 |
minder kun je mischien voor mij di plaatjes er op zetten of ff via msn sturen
|
|
Een snelle Brommer is niet opgevoerd, hij is verbeterd!! |
|
Nick - Administrator |
6-2-02 |
Posts: 4967 |
Nee het probleem is dat die plaatjes OP die server stonden, en dus zijn verwijderd.
Ik heb die plaatjes zelf nooit gehad, anders had ik ze allang ergens geupload.
Het ging om de volgende bestanden:
4614.jpg (van Barry)
4638.jpg (van MBBBBBB)
4644.jpg (van MBBBBBB)
4666.jpg (van MBBBBBB)
Waren plaatjes van gelijkrichter en knipperlicht relais enzo.
Misschien dat 1 van deze mensen dat plaatje nog heeft en kan uploaden, of naar mij sturen? Dan zet ik het er wel in.
|
|
|
|
Blukaap |
6-2-02 |
Posts: 10006 |
|
|
Bastila is lief |
|
MBBBBBB |
17-2-02 |
Posts: 2340 |
Blukmeester: dat zijn precies de zelfde dingen alleen imi/nieuw uitgevoerd, zelfde werking...
En Nick, ik heb die plaatjes niet meer, maar zal ze zo wel weer ffies in scannen dan,....
|
|
|
|
Nick - Administrator |
17-2-02 |
Posts: 4967 |
Ja is goed, 2 plaatjes heb ik al zelf gemaakt (zie artikel zelf, hierboven). Weet niet of je nog andere plaatjes die hiermee te maken hebben hebt/kan scannen?
[This message is edited by Nick on 17-2-02 18:44] |
| |