Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
FAQ artikel: Bougiekleur en sproeiermaat
|
Geschreven door |
BenjaminDG |
Geplaatst op |
19-8-2010 20:42 |
Categorie |
Carburateur |
Sproeier
Door een grotere sproeier te nemen krijgt de cilinder een grotere hoeveel benzine. Dit is nodig als er een grotere snelheid mee gehaald moet worden omdat je bijvoorbeeld een snellere uitlaat hebt.
Gevolgen van een verkeerde maat
Er zijn een aantal belangrijke dingen die je moet weten:
- Een te kleine sproeier kan leiden tot een slechte smering en koeling waardoor warmlopers en zelfs vastlopers kunnen ontstaan.
- Een te kleine sproeier kan ervoor zorgen dat je brommer erg inhoudt gedurende het optrekken.
- Een te grote sproeier kan je merken aan het stotteren tijdens het optrekken (dit kan overigens ook veroorzaakt worden door of te weinig benzine of iets dergelijks).
- Een te grote sproeier kan ervoor zorgen dat dede brommer verzuipt bij het gasgeven.
De juiste maat kiezen
Omdat een te kleine sproeier kan leiden tot een vastloper is het veel gevaarlijker om een te kleine sproeier te hebben. Daarom is het verstandig om te beginnen bij een vrij grote sproeier. Op deze manier vind je het makkelijkst de juiste sproeier:
- Ga eerst een stukje rijden (om ervoor te zorgen dat je bougie warm wordt)
- Zet je brommer terwijl je nog volgas rijdt uit.
- Haal de bougie eruit (let op dat het heet kan zijn)
- Bekijk de kleur van de bougiekop (de kant van het vonkje).
Wanneer de bougiekop wit is, dan is de sproeier te klein. Als de bougiekop zwart is, dan is de sproeier te groot. Pas wanneer het een 'koffie-met-melk-bruine' kleur heeft (zie eerste plaatje) is de sproeier goed.
Let op: Heb je een standaard brommer met een snelle uitlaat en de bougie slaat wit aan terwijl je een zeer grote sproeier hebt (maatje 130 o.i.d.)? Dan heeft het benzinemengsel te veel lucht en moet je de luchttoevoer beperken door aan de luchtschroef te draaien.
Lucht Toevoer
Doel
De luchttoevoer stel je in met een luchtschroef die op je carburateur zit. Als je iets hebt veranderd aan je brommer kan je ervoor kiezen om deze opnieuw af te stellen, om de motor perfect te laten lopen. Als je de luchttoevoer goed hebt afgesteld krijgt de motor een mengsel met een optimale hoeveelheid lucht, waardoor je brommer geen rare geluiden maakt en het optimale vermogen heeft.
Locatie van de schroef
Vaak kan je niet in een keer zien wat de goede schroef is. Er zitten twee schroeven op de carburateur. Draai aan beide schroeven terwijl de motor aanstaat, en kijk bij elke schroef het toerental het meest omhoog gaat. De luchtschroef is de schroef waarbij het stationair toerental het minst verandert.
Afstellen
Zo stel je de luchttoevoer goed af:
1. Draai de luchtschroef eerst helemaal dicht, en draai hem vervolgens 1,5 slag open.
2. Draai de stationairschroef ver open, zodat het stationair toerental vrij hoog is.
3. Ga nu aan de luchtschroef draaien (terwijl de motor loopt), en de stand waarbij het stationair toerental het hoogst is, is de juiste stand.
4. Stel de stationairschroef goed af
Stationair toerental
Doel
Het toerental bij stilstand zo laag mogelijk maken, zodat de motor net niet uitvalt.
Locatie van de schroef
Vaak kan je niet in een keer zien wat de goede schroef is. Er zitten twee schroeven op de carburateur. Draai aan beide schroeven terwijl de motor aanstaat, en kijk bij elke schroef het toerental het meest omhoog gaat. De stationairschroef is de schroef waarbij het toerental het meest verandert.
Afstellen
1. Laat de motor warmdraaien, zodat de choke uit is
2. Draai aan de stationairschroef totdat je het laagste toerental hebt gevonden waarbij hij nooit uitvalt.
|
Pagina 1 van 1
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
sammb |
22-8-2010 18:10 |
Posts: 132 |
Goede FAQ alleen is afstellen d.m.v. de kleur van de bougie niet erg betrouwbaar. En dan nog een puntje van kritiek:
(QUOTE: Let op: Heb je een standaard brommer met een snelle uitlaat en de bougie slaat wit aan terwijl je een zeer grote sproeier hebt (maatje 130 o.i.d.)? Dan heeft het benzinemengsel te veel lucht en moet je de luchttoevoer beperken door aan de luchtschroef te draaien.)
Met je luchtstelschroef kun je echt niets veranderen aan de kleur van je bougie en dus aan de hoofd-afstelling van je carburateur. Die regelt namelijk alleen de lucht als je brommer stationair loopt. Gewoon een grotere sproeier dus.
|
|
|
|
Maup |
22-8-2010 18:52 |
Posts: 4353 |
Deel over de luchtschroef klopt idd niet helemaal.
Ook vind ik "totdat je het laagste toerental hebt gevonden waarbij hij nooit uitvalt." een beetje vaag.
Beter stel je hem af op rond en nabij de 2000 toeren. Hoe weet ik namelijk dat hij nooit uitvalt wanneer hij op dat moment blijft lopen..
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
Mastery70 |
22-8-2010 18:55 |
Posts: 101 |
2. Draai de stationairschroef ver open, zodat het stationair toerental vrij hoog is.
Ik weet niet of dat per carb. verschilt. Maar bij mij moet je de schroef juist in draaien om een hoger toerental te krijgen..
|
|
|
|
BenjaminDG |
22-8-2010 19:06 |
Posts: 4605 |
Heb dit gevonden op een andere forum, kan zijn dat er nog een paar dingen veranderd moeten worden
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod |
25-12-2010 2:14 |
Posts: 13700 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mastery70
2. Draai de stationairschroef ver open, zodat het stationair toerental vrij hoog is.
Ik weet niet of dat per carb. verschilt. Maar bij mij moet je de schroef juist in draaien om een hoger toerental te krijgen..
Is bij de meeste, zo draai je de gasschuif iets meer omhoog waardoor die meer lucht krijgt.
Verder valt de stationairschroef meestal te herkennen aan het feit dat er een veertje onder zit en bij de gasschuif in de buurt zit.
Verder kan het helpen door iets met je choke te spelen, als die op choke beter loopt weet je dat die te weinig brandstof krijgt.
Omgekeerd kan je ook snel een stuk tape voor aanzuigbuis of over luchtfilter plakken om zo snel te zien of dat die teveel lucht heeft.
Het is beetje een kwestie van ervaring, na tijdje ken/voel/hoor je de symptomen.
Dit bericht is gewijzigd door Trax op 25-12-2010 om 2:15 uur.
|
|
|
|
RobbertDT50R |
24-3-2014 17:35 |
Posts: 2 |
Hallo,
weet iemand wat voor sproeier in mijn Yamaha dt50r moet?
setup:
ori 50cc
ori 16mm carb
ori ontgrensde uitlaat
ontgrensde cdi
ik heb laatst de cdi ontgrensd en daarvoor zat er 80 in.
alvast bedankt
|
|
|
|
melvin_dt |
10-8-2014 22:52 |
Posts: 279 |
wat is een vrij hoog stationair toerental in de powerband of ervoor mn dt loopt echt max toeren 8500-8700
voor de lucht afstelling is dit dus wat moet ik aanhouden
|
|
|
|
Gerard1793 |
10-8-2014 23:19 |
Posts: 4006 |
Pardon!? Stationair toerental ligt rond de 1500 rpm.
|
|
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan! |
|
melvin_dt |
11-8-2014 1:57 |
Posts: 279 |
Afstellen
Zo stel je de luchttoevoer goed af:
1. Draai de luchtschroef eerst helemaal dicht, en draai hem vervolgens 1,5 slag open.
2. Draai de stationairschroef ver open, zodat het stationair toerental vrij hoog is.
3. Ga nu aan de luchtschroef draaien (terwijl de motor loopt), en de stand waarbij het stationair toerental het hoogst is, is de juiste stand.
4. Stel de stationairschroef goed af
qwote
vandaar hoe hoog moet het tt zijn als je aan het afstellen bent
van de lucht
|
|
|
|
Gerard1793 |
11-8-2014 9:09 |
Posts: 4006 |
Het hoogst. Dat staat er toch?
|
|
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan! |
|
joop2 |
24-8-2024 1:56 |
Posts: 48 |
afstellen op bougiekleur is inmiddels al vele jaren achterhaald.
dit komt nog uit het tijdperk van gelode benzine en minerale olie.
met de huidige "low smoke" tweetakt olie, veelal synthetisch en het effect van ethanol in de brandstof kom je hier dus niet ver mee, het zal vaak lijken alsof je met een te arm mengsel rijd.
voor een betere moderne manier van afstelling kun je zoeken naar "plug chop" en "piston wash".
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
24-8-2024 2:15 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: joop2
afstellen op bougiekleur is inmiddels al vele jaren achterhaald.
dit komt nog uit het tijdperk van gelode benzine en minerale olie.
met de huidige "low smoke" tweetakt olie, veelal synthetisch en het effect van ethanol in de brandstof kom je hier dus niet ver mee, het zal vaak lijken alsof je met een te arm mengsel rijd.
voor een betere moderne manier van afstelling kun je zoeken naar "plug chop" en "piston wash".
Is plug chop niet gewoon de motor afleggen op top, omdat de hoofdsproeier voor je topsnelheid dient ?
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 1 van 1
|
|