Achterschijfrem op een honda mb/mt/mtx/mbx/nsr wiel?
Zie hier hoe je dat moet doen!
Benodigheden:
draaibank (cnc) met langs en dwars voeding
goede schuifmaat die nauwkeurig is tot 1/100 mm (liefst digitale of met meetklok)
gradenboog
kolomboormachine of freesmachine
een paar klemmen (sergjanten)
draadtapper
veel geduld
Inleiding:
Ik heb besloten om de bestaande voorste schijfrem pas te maken om mijn achterwiel, deze schijf word gemonteerd op een monteerplaat die in je velg past (klempassing). Deze monteerplaat word op zijn beurt door 3 lange bouten en 3 moeren verbonden met de velg, je moet dan de 3 draadstukken waar je tandwiel op gemonteerd is eruit halen.
Om je wiel te centreren en om ervoor te zorgen dan je wiel vlot kan draaien moet je een bestaande remtrommel afdraaien. Je moet wel eerst een paar stalen assen en bussen uit de remtrommel nemen alvorens je gaat draaien.
Je moet dan ook een soort van ophanging maken voor je remklauw, dit hangt af welke remklauw je neemt (honda mb remklauw in mijn geval) maar dat moeten jullie zelf zien hoe je de ophanging gaat maken.
Voorbereiding:
Eerst verwijder je de bestaande remtrommel uit je velg, deze span je in op een 3-klauwen draaibank en draai je deze af naar diameter 52 (in mijn geval, dit hangt af welke maat je neemt voor het doorgangs gat in de monteerplaat (Diameter 53 zoals je kan zien op de werktekening)).
De buitenste maat moet diameter 52 zijn, voor de rest maken de andere maten niks uit omdat deze toch niet de monteerplaat centreren t.o.v je velg, alleen diameter veranderen niet de hoogte!
Dan krijg je uiteindelijk dit.
Die rand die je op onderstaande foto zit was normaal bedoel voor een centreering die de schijf centreerde maar zoals je op de werktekening van de monteerplaat ziet wordt deze rand al voorzien op de monteerplaat, jullie zouden dan een mooie rechte rand moeten krijgen zonder een verval.
Nu dat de remtrommel klaar is moet de monteerplaat gemaakt worden.
Je spant een cilindrische blok ijzer/aluminium (liefst aluminium) in een relatief grote draaibank, ik zeg relatief groot omdat er genoeg plaats moet zijn tussen de klauwplaat en het machine bed (de hoogte), zodat je wanneer de monteerplaat ongeveer klaar is je met de bestaande velg al kunt voelen of je een klempassing zult hebben of niet. Als je je stuk gaat uitspannen en gaat voelen op velg zelf en je moet dan weer gaan draaien staat je stuk uit het center! (resultaat: stuk voor de vuilbak).
Na het draaien moet je monteerplaat nog voorzien van 6 gaten moet schroefdraaien (zie tekening hierboven), als deze gaten klaar zijn kun je de schijf al monteren.
Tip: span je wiel al eens op in een achterbrug en kijk of je wiel en schijf vlot draaien, in de center en zonder veel slag op de schijf!
Als je schijf en monteer plaat goed zijn gemonteerd kun je je wiel monteren in de achterbrug.
Daarna moet je een ophaning bedenken voor de remklauw.
Ik heb besloten om via 2 stalen plaatjes te gebruiken
Deze verbonden zijn met de remklauw enerzijds en 1 is verbonden met de ophanging van je veer en de andere heeft een gat voorzien dat opver je achteras past anderzijnds, je moet dan wel een nieuwe afstandsbus fabriceren!
Deze ophanging wordt vervangen door een stuggere type dat bestaat ui 1 geheel, mijn huidige ophanging was eigenlijk om te kijken of de achterrem zou werken.