Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 818 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Achterschijfrem op honda mbx wiel
Geschreven door BenjaminDG
Geplaatst op 30-5-2010 21:00
Categorie Wielen/remmen

Achterschijfrem op een honda mb/mt/mtx/mbx/nsr wiel?

Zie hier hoe je dat moet doen!

Benodigheden:

  • draaibank (cnc) met langs en dwars voeding
  • goede schuifmaat die nauwkeurig is tot 1/100 mm (liefst digitale of met meetklok)
  • gradenboog
  • kolomboormachine of freesmachine
  • een paar klemmen (sergjanten)
  • draadtapper
  • veel geduld

Inleiding:

Ik heb besloten om de bestaande voorste schijfrem pas te maken om mijn achterwiel, deze schijf word gemonteerd op een monteerplaat die in je velg past (klempassing). Deze monteerplaat word op zijn beurt door 3 lange bouten en 3 moeren verbonden met de velg, je moet dan de 3 draadstukken waar je tandwiel op gemonteerd is eruit halen.



Om je wiel te centreren en om ervoor te zorgen dan je wiel vlot kan draaien moet je een bestaande remtrommel afdraaien. Je moet wel eerst een paar stalen assen en bussen uit de remtrommel nemen alvorens je gaat draaien.

Je moet dan ook een soort van ophanging maken voor je remklauw, dit hangt af welke remklauw je neemt (honda mb remklauw in mijn geval) maar dat moeten jullie zelf zien hoe je de ophanging gaat maken.

Voorbereiding:

Eerst verwijder je de bestaande remtrommel uit je velg, deze span je in op een 3-klauwen draaibank en draai je deze af naar diameter 52 (in mijn geval, dit hangt af welke maat je neemt voor het doorgangs gat in de monteerplaat (Diameter 53 zoals je kan zien op de werktekening)).

De buitenste maat moet diameter 52 zijn, voor de rest maken de andere maten niks uit omdat deze toch niet de monteerplaat centreren t.o.v je velg, alleen diameter veranderen niet de hoogte!





Dan krijg je uiteindelijk dit.

Die rand die je op onderstaande foto zit was normaal bedoel voor een centreering die de schijf centreerde maar zoals je op de werktekening van de monteerplaat ziet wordt deze rand al voorzien op de monteerplaat, jullie zouden dan een mooie rechte rand moeten krijgen zonder een verval.



Nu dat de remtrommel klaar is moet de monteerplaat gemaakt worden.

Je spant een cilindrische blok ijzer/aluminium (liefst aluminium) in een relatief grote draaibank, ik zeg relatief groot omdat er genoeg plaats moet zijn tussen de klauwplaat en het machine bed (de hoogte), zodat je wanneer de monteerplaat ongeveer klaar is je met de bestaande velg al kunt voelen of je een klempassing zult hebben of niet. Als je je stuk gaat uitspannen en gaat voelen op velg zelf en je moet dan weer gaan draaien staat je stuk uit het center! (resultaat: stuk voor de vuilbak).

Dan draai je het blok af naar volgende maten


KLIK!



Na het draaien moet je monteerplaat nog voorzien van 6 gaten moet schroefdraaien (zie tekening hierboven), als deze gaten klaar zijn kun je de schijf al monteren.





Tip: span je wiel al eens op in een achterbrug en kijk of je wiel en schijf vlot draaien, in de center en zonder veel slag op de schijf!

Als je schijf en monteer plaat goed zijn gemonteerd kun je je wiel monteren in de achterbrug.

Daarna moet je een ophaning bedenken voor de remklauw.

Ik heb besloten om via 2 stalen plaatjes te gebruiken
Deze verbonden zijn met de remklauw enerzijds en 1 is verbonden met de ophanging van je veer en de andere heeft een gat voorzien dat opver je achteras past anderzijnds, je moet dan wel een nieuwe afstandsbus fabriceren!

Deze ophanging wordt vervangen door een stuggere type dat bestaat ui 1 geheel, mijn huidige ophanging was eigenlijk om te kijken of de achterrem zou werken.







Totaal plaatje, honda mb met 3 schijfremmen!







Update! Aangepaste steun:






Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

BenjaminDG 1-6-2010 18:21 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: R i c k
is het mis. iets voor een hobby sprinter.
moet goed remmen.


Neen is voor een hobby racer compleet met een kappenset, tank en monozit van een aprilia af1 + rem- en schakelset van een honda ns1.


 
Vlaanderen vrij!
Royal Club 1-6-2010 18:23 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
[...]


Wie zegt dat het niet veilig werkt

De remkracht is gewoon nog niet voldoende omdat de ophanging tijdens het remmen meegeeft, dit ga ik oplossen door de ophanging uit 1 geheel te maken. Foto's van de nieuwe ophanging zal ik naar joost (koekie) sturen zodat hij die hier kan neerzetten.

Dit is pas een onveilig 'experiment', een mono-shock op een honda mb frame.

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/139

Is ook een FAQ artikel.


waarom is dat onveilig dan?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
BenjaminDG 1-6-2010 18:24 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


waarom is dat onveilig dan?


Het frame is niet ontworpen voor een mono-shock achterveer?


 
Vlaanderen vrij!
R i c k 10-6-2010 7:54 Print reply

Posts: 346
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
[...]


Het frame is niet ontworpen voor een mono-shock achterveer?




jepm, daardoor is het veel instabieler, monoshock is prima maar niet op stereoshock.
 
echte junks blowen 2 takt
BenjaminDG 12-6-2010 17:46 Print reply

Posts: 4605
Update:

Ik heb de remophanging verbeterd door een dikke plaat te nemen en deze aan de afstandsbus gelast, ik heb ook een verbinding gemaakt tussen de 2 plaatjes.

Hierdoor geeft de ophaning niet meer mee en is de remkracht aanzienlijk verbeterd.

Remkracht ligt nu wel degelijk hoger dan met een trommel rem.

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 12-6-2010 om 17:51 uur.
 
Vlaanderen vrij!
Royal Club 12-6-2010 19:01 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
[...]


Het frame is niet ontworpen voor een mono-shock achterveer?



is jou brug ook niet toevallig ontworpen voor een trommelrem en niet een schijfrem? zelfde voor je voorvork?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
BenjaminDG 12-6-2010 19:04 Print reply

Posts: 4605
Krachten zullen ongeveer het zelf zijn als met een trommelrem, deze worden toch afgevoerd naar de achterbrug en de as.

Voorvork is misschien nu iets te zwak voor die 2 schijven maar dat zal wel mee vallen.

Die monoshock zo op de middenbuis is veel gevaarlijker dan mijn aanpassingen

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 12-6-2010 om 19:04 uur.
 
Vlaanderen vrij!
Royal Club 12-6-2010 19:07 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Krachten zullen ongeveer het zelf zijn als met een trommelrem, deze worden toch afgevoerd naar de achterbrug en de as.

Voorvork is misschien nu iets te zwak voor die 2 schijven maar dat zal wel mee vallen.

Die monoshock zo op de middenbuis is veel gevaarlijker dan mijn aanpassingen

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 12-6-2010 om 19:04 uur.


ik weet wel zeker dat dat ding nu lomp veel remkracht heeft, veeeeeeeel meer als nodig zal me dan ook niet verbazen als je vork nu gevaarlijk belast zal worden als je ermee gaat rijden.

maar waarom is dat op de middenbuis dan veel gevaarlijker. betwijfel dat dat deel zal dubbelklappen op wat voor manier dan ook .
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
BenjaminDG 12-6-2010 19:15 Print reply

Posts: 4605
Voorvork word aleen te zwaar belast als je heel te tijd stoppies gaat doen, dat geld voor alle voorvork of ze nu 1 of 2 schijven hebben.

Die remkracht is nodig om die iets zwaardere brommers, motoren in de bocht er te proberen uit te remmen en mijn honda mb heeft niet de standaard 50cc setup dus extra remkracht is wenselijk.

Ik heb al eens bijna tegen een auto gezeten met mijn mb (70cc) dus wil ik niet met mijn 125cc setup in de kont van een andere brommer/motor zitten.

die midden buis is een holle buis en als je daar op een kleine plaats alle belasting op gaat uit oefenen gaat hij ommeduur krom staan (of indeuken), als je kijkt naar de duo shock ophanging van mb zijn de krachten verdeeld over die hele lengte tussen de 2 veerpunten.

Zijn genoeg mensen die zeggen dat monoshock op een honda mb/mt frame gevaarlijk is.

Kijk maar in dat FAQ topic daar omtrend.
 
Vlaanderen vrij!
Makrolon 15-6-2010 22:45 Print reply

Posts: 6733
Moet je beter vooruit kijken, ipv in je remmen inversteren.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Frysk 15-6-2010 22:49 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Voorvork word aleen te zwaar belast als je heel te tijd stoppies gaat doen, dat geld voor alle voorvork of ze nu 1 of 2 schijven hebben.

Die remkracht is nodig om die iets zwaardere brommers, motoren in de bocht er te proberen uit te remmen en mijn honda mb heeft niet de standaard 50cc setup dus extra remkracht is wenselijk.

Ik heb al eens bijna tegen een auto gezeten met mijn mb (70cc) dus wil ik niet met mijn 125cc setup in de kont van een andere brommer/motor zitten.

die midden buis is een holle buis en als je daar op een kleine plaats alle belasting op gaat uit oefenen gaat hij ommeduur krom staan (of indeuken), als je kijkt naar de duo shock ophanging van mb zijn de krachten verdeeld over die hele lengte tussen de 2 veerpunten.

Zijn genoeg mensen die zeggen dat monoshock op een honda mb/mt frame gevaarlijk is.

Kijk maar in dat FAQ topic daar omtrend.


ben het met je eens dat een beetje remkracht niet verkeerd is.. maar overdrijven is ook een vak.

monoshock op MT/MB bouwens is gewoon slecht voor het frame, krachten horen niet op die dikke ronde buis te komen maar net voor die buis.. en met een pro-link systeem kun je daar die krachten wel krijgen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Moet je beter vooruit kijken, ipv in je remmen inversteren.


inderdaad, heb eigenlijk m'n hele brommer periode met kut remmen of geen remmen gereden en nog nooit een ongeluk gehad of iets dergelijks. (iig niet rem gerelateerd )


 
giggitybyte
BenjaminDG 16-6-2010 13:04 Print reply

Posts: 4605
Die 50cc racers hebben toch ook een dubbel schijfrem?

Het is niet zo dat ik een 4 zuiger remklauw heb gemonteerd

Gewoon per schijf een radiale remklauw, dus de stopkracht van een derbi x 2 en je hebt de remkracht.

Frysk: Dat kan goed maar het ligt niet altijd aan te slechte remmen dat je een ongeval kunt krijgen. Ook de schuld van de andere bestuurder of mensen kan ook voor een ongeval zorgen

In mijn geval zag ik de auto maar waren mijn remmen te slecht.


 
Vlaanderen vrij!
T H O M 17-6-2010 20:49 Print reply
Posts: 262
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
[...]

Kan prima. fiets achterbrug erin. hele grote schijf dus maximaal hefboom (centrifugaal) effect.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 31-5-2010 om 22:04 uur.


al heb je zoveel remkracht, dan blokkeert je band gewoon. tenzij je een achterbrug van spagetti hebt natuurlijk:P

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: R i c k
[...]


jepm, daardoor is het veel instabieler, monoshock is prima maar niet op stereoshock.


jij was anders ook nog even behoorlijk serieus bezig monoshock maken op je puch(totdat je inzag dat je niet kan lassen en we alleen elektrisch hebben)

Dit bericht is gewijzigd door T H O M op 17-6-2010 om 20:52 uur.
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
Royal Club 17-6-2010 20:51 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Die 50cc racers hebben toch ook een dubbel schijfrem?

Het is niet zo dat ik een 4 zuiger remklauw heb gemonteerd

Gewoon per schijf een radiale remklauw, dus de stopkracht van een derbi x 2 en je hebt de remkracht.

Frysk: Dat kan goed maar het ligt niet altijd aan te slechte remmen dat je een ongeval kunt krijgen. Ook de schuld van de andere bestuurder of mensen kan ook voor een ongeval zorgen

In mijn geval zag ik de auto maar waren mijn remmen te slecht.




nee. gewoon 1 schijf met goeie klauw.pomp combinatie.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
BenjaminDG 18-6-2010 16:17 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


nee. gewoon 1 schijf met goeie klauw.pomp combinatie.


Ik heb nog thans 50cc racers van vroeger gezien die 2 schijfremmen hadden.

Maar goed, ik zal nog goed kunnen doseren hoor zonder steeds op 1 wiel te stoppen
 
Vlaanderen vrij!
R i c k 18-6-2010 17:19 Print reply

Posts: 346
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: T H O M
[...]


al heb je zoveel remkracht, dan blokkeert je band gewoon. tenzij je een achterbrug van spagetti hebt natuurlijk:P

[...]


jij was anders ook nog even behoorlijk serieus bezig monoshock maken op je puch(totdat je inzag dat je niet kan lassen en we alleen elektrisch hebben)

Dit bericht is gewijzigd door T H O M op 17-6-2010 om 20:52 uur.


tot dat er achter kwam hoe duur het was als je het pro laat doen.
te duur voor een puch uiteindelijk
 
echte junks blowen 2 takt
gradusss 16-10-2010 20:16 Print reply

Posts: 603
zijn er duidelijkere foto's van?

Dit bericht is gewijzigd door gradusss op 16-10-2010 om 20:17 uur.
 
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden...
BenjaminDG 16-10-2010 20:23 Print reply

Posts: 4605
Die kan ik je doormailen als je uw email adres geeft via inbox of via een reactie in mijn profiel.

Plannen om ook een schijfrem pas te maken?

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 16-10-2010 om 20:24 uur.
 
Vlaanderen vrij!
Maup 16-10-2010 20:27 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Die kan ik je doormailen als je uw email adres geeft via inbox of via een reactie in mijn profiel.

Plannen om ook een schijfrem pas te maken?

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 16-10-2010 om 20:24 uur.

Zeg eens eerlijk. Je rijd er nu 3 maanden oid mee rond, hoe bevalt het? Echt niet een beeeeetje overkill?
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
BenjaminDG 16-10-2010 20:40 Print reply

Posts: 4605
Eum die is niet voor straat gebruik mijn mb, maar wat is er overkill aan?

ik heb nu geen 2 voor schijfremmen hoor want de 2de schijf bleef wat scheefwringen tijdens het remmen, ik moet de remophanging nog eens bekijken voor dat.

Dat ziet er toch mooi uit zo'n schijfrem vanachter op een mbx wiel?

Hoeft niet persé harder te remmen dan een trommelrem want de meeste remkracht zit toch vanvoor, eenmaal je band begint te slippen mag je nog zoveel remkracht vanachter hebben dan brengt het toch niet meer op.
 
Vlaanderen vrij!
Maup 16-10-2010 20:46 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Eum die is niet voor straat gebruik mijn mb, maar wat is er overkill aan?

ik heb nu geen 2 voor schijfremmen hoor want de 2de schijf bleef wat scheefwringen tijdens het remmen, ik moet de remophanging nog eens bekijken voor dat.

Dat ziet er toch mooi uit zo'n schijfrem vanachter op een mbx wiel?

Hoeft niet persé harder te remmen dan een trommelrem want de meeste remkracht zit toch vanvoor, eenmaal je band begint te slippen mag je nog zoveel remkracht vanachter hebben dan brengt het toch niet meer op.

Ja, dat hij niet voor straatgebruik is snap ik ook wel. Levensgevaarlijk..

Maar je zegt zelf al dat je met een trommelrem ook je band tot slippen kan brengen en dus genoeg remkracht hebt (ofzoiets). Dan is een schijfrem achter toch overkill?


Om maar niet te spreken over dubbele schijfrem voor Waarvan er 1 schijf al is afgevallen voordat je uberhaupt het circuit bent opgegaan

Dit bericht is gewijzigd door Maup op 16-10-2010 om 20:46 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
BenjaminDG 16-10-2010 20:50 Print reply

Posts: 4605
Staat toch mooi en is uniek ipv gewoon een velg te monteren met schijfrem wou ik zelf iets maken zodat ik met mbx wielen toch schijfremmen kan hebben. Dan kun je zeggen van dat heb ik gemaakt ipv gewoon mooi spul te monteren snap je?

2 schijfremmen is wel nuttig hoor, met 1 schijf heb je kans dat de voorkant naar 1 kant trek tijdens het remmen.

Met 2 schijven kun je beter doseren en is slaglengte van de remhendel niet zo kort vindt ik in combinatie met stalen remleiding.

Wat niet wil zeggen dat een honda mb met 3 schijfremmen wel mooi staat!
 
Vlaanderen vrij!
Royal Club 16-10-2010 20:53 Print reply

Posts: 60390
op een mooie Mb staat t mooi ja.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Maup 16-10-2010 20:54 Print reply

Posts: 4353

 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
gradusss 16-10-2010 20:58 Print reply

Posts: 603
zijn er genoeg die ook dubbele schijven hebben gehad op een mb.
overkill is de mega kuip op een rs50
 
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden...

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved