Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
FAQ artikel: Honda NSR koplamp ombouwen naar H4
|
Geschreven door |
XDr4g0nX |
Geplaatst op |
11-3-2010 14:41 |
Categorie |
Electronisch |
In deze FAQ zal ik uitleggen hoe je de originele koplamp van een Honda NSR 50 kan vervangen door een H4 koplamp van een auto/motor.
Ik heb het zelf gedaan op een Honda NSR nieuw model (met grootlicht), het is ook mogelijk om bij het oude model de lamp te vervangen alleen moet er dan een H7 lamp worden genomen in plaats van een H4.
Onderdelen nodig voor deze FAQ:
Gereedschap nodig voor deze FAQ:
Stap 1: Verwijderen van de kappen
Haal nu als eerste je zadel van je NSR, gebruik nu sleutel 10 om je zijkappen te verwijderen.
Daarna haal je de onderkuip er af, gevolgd door de bovenkuip.
Je moet nu bij je koplamp en alle draden kunnen komen.
Stap 2: Losmaken van de koplamp-unit
Maak nu eerst met een kruiskop schroevendraaier de stelschroef van je koplamp los en vang het veertje op.
Volg daarna de draden vanaf de koplamp naar de aansluitingen op de kabelboom en haal deze los (ik had 2 aansluitingen, 1 voor het gewone licht en 1 voor het parkeerlicht)
Gebruik nu sleutel 14 om de bouten aan de zijkant van je koplamp los te draaien (ondersteun de koplamp terwijl je dit doet!)
Als het goed is heb je nu je gehele koplamp unit in je handen.
Stap 3: Loshalen van de oude fitting
Haal nu het veertje los waarmee de fitting aan de lamp vast zit en haal de gehele fitting er uit.
Als het goed is heb je nu de fitting met het originele Duplo 35/35w lampje in je handen, verwijder de Duplo lamp en leg die weg.
Stap 4: Ombouwen fitting
Pak nu je kniptang of schaar oid en knip alle 3 de draden op ongeveer de helft door. Pak nu je draadstriptang en leg de draden bloot aan de kant van de koppeling (niet de kant van de fitting, die gebruiken we namelijk niet meer). Haal ook het rubber dat nog om je fitting zit er af, dat gaan we gebruiken om hem weer netjes af te werken.
Neem nu 3 gelijke stukken draad met een lengte van ongeveer 15 tot 20cm per stuk, leg daarvan beide einden bloot.
Neem nu je 3 platte contrastekkers en buig de randjes met je tang ietsjes naar buiten zodat ze over de pinnetjes van je H4 lamp passen, even een zakje oid om de H4 lamp heen en proberen er op te krijgen is de beste manier om te kijken of hij past. Hij moet goed strak zitten en er niet af kunnen vallen.
Nu maak je op 1 van de einden van elke van de 3 draden een platte contrastekker vast, en op de draden van de koppeling maak je de 3 kroonsteentjes vast (als ze nog aan elkaar vast zitten zijn ze het makkelijkst en mooist te monteren).
Schuif nu de losse einden 1 voor 1 door de gaten van het rubber dat om je fitting zat met de platte contrastekkers aan de binnenkant van het rubber. Nu sluit je de losse einden aan op de kroonsteentjes, volgorde maakt niet veel uit (ik heb zelf 1:stadslicht -wit, 2:grootlicht -blauw, 3:aarde -groen)
Stap 5: Aansluiten lamp en weer inbouwen
Nu gaan de lamp weer aansluiten in de koepel, haal je H4 lamp uit de verpakking en plaats hem in je koepel. Als het goed is blijft het buitenste randje van de H4 lamp op je koepel zitten zodat het er niet invalt. Tape nu over de randen heen zodat hij er niet uit kan vallen en ook redelijk waterdicht wordt. Daarna sluit je de platte contrastekkers aan op de H4 lamp, welke waar moet zul je even zelf uit moeten zoeken. Zodra je ze aangesloten hebt kan je de koppeling weer op je kabelboom zetten en je motor aanzetten, de lamp zou nu moeten gaan branden als je de lichtschakelaar overhaalt. Zo niet moet je de platte contrastekkers even verschuiven totdat ze het wel naar behoren doen.
Schuif nu het rubber over de aansluitingen heen en bouw de lamp weer in de brommer.
Stap 6: Kappen er weer op en veel plezier
Nu moet je alleen je kappen nog aansluiten en dan heb je een succesvolle ombouwing naar H4 koplamp.
Foto's toegevoegd! |
Pagina 1 van 1
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
JB1 |
12-3-2010 22:06 |
Posts: 14881 |
Dit had ik ook op mijn MT voor ik een halogeen spotjes erin kreeg.
(ander koplamp)
Had een donders mooie lichtopbrengst.
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Maup |
12-3-2010 22:13 |
Posts: 4353 |
Als je ooit nog eens tijd over hebt, zou je dan voor foto's kunnen zorgen? Maakt het wat duidelijker allemaal
Verder mooie faq hoor
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
XDr4g0nX |
12-3-2010 22:41 |
Posts: 3526 |
|
|
Signature: [==||========] 20% complete |
|
knoffy |
25-3-2010 19:29 |
Posts: 610 |
foto;s zullen zeker nodig zijn haha ik snap het niet helemaal
|
|
|
|
Kurzel |
25-3-2010 19:36 |
Posts: 2369 |
misschien ook even iets vermelden over het wattage,
H4 lampen branden normaal op een hoger wattage dan je NSR ontsteking levert...
|
|
][ Yamaha YZF R6 ][ Mazda 323Coupé ][ |
|
koekie - Administrator |
25-3-2010 19:38 |
Posts: 12588 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Kurzel
misschien ook even iets vermelden over het wattage,
H4 lampen branden normaal op een hoger wattage dan je NSR ontsteking levert...
Je ontsteking levert geen "Watt's". Je lamp verbruikt ze daarintegen wel
|
|
Haaks de hoek om! |
|
Kurzel |
25-3-2010 19:40 |
Posts: 2369 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: koekie
[...]
Je ontsteking levert geen "Watt's". Je lamp verbruikt ze daarintegen wel
bedoel ik ook...
lamp brand toch op een hoger wattage dan je ontsteking kan geven?
|
|
][ Yamaha YZF R6 ][ Mazda 323Coupé ][ |
|
koekie - Administrator |
25-3-2010 19:43 |
Posts: 12588 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Kurzel
[...]
bedoel ik ook...
lamp brand toch op een hoger wattage dan je ontsteking kan geven?
Ik snap wel wat je bedoelt ja, maar het is best ingewikkeld.
Op een lamp staat het wattage dat hij "Verbruikt". Je ontsteking "Levert" daarintegen Ampere's. Als je niet zo thuis bent in de elektrotechniek is het allemaal best latig
|
|
Haaks de hoek om! |
|
Kurzel |
25-3-2010 19:57 |
Posts: 2369 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: koekie
[...]
Ik snap wel wat je bedoelt ja, maar het is best ingewikkeld.
Op een lamp staat het wattage dat hij "Verbruikt". Je ontsteking "Levert" daarintegen Ampere's. Als je niet zo thuis bent in de elektrotechniek is het allemaal best latig
laatste keer dat ik me daarmee bezig hield was 4e klas natuurkunde,
en afgelopen keer toen ik mn draadboom doorfikte met mijn knipperrelais...
weet nog wel dat je wattage kan berekenen met je Ampere's en Volts, maar hoe het in zijn werk gaat met Ampere per uur is mij niet geheel duidelijk..
Nu rest dan nog mijn vraag, om toch bij het onderwerp van de FAQ te blijven...
Maakt het uit wat voor lamp erin moet, en hoe kan je berekenen welk wattage deze moet zijn?
Lijkt mij wel nuttige info, zeker voor mensen die dit op andere brommers willen proberen...
|
|
][ Yamaha YZF R6 ][ Mazda 323Coupé ][ |
|
koekie - Administrator |
25-3-2010 21:46 |
Posts: 12588 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Kurzel
[...]
laatste keer dat ik me daarmee bezig hield was 4e klas natuurkunde,
en afgelopen keer toen ik mn draadboom doorfikte met mijn knipperrelais...
weet nog wel dat je wattage kan berekenen met je Ampere's en Volts, maar hoe het in zijn werk gaat met Ampere per uur is mij niet geheel duidelijk..
Nu rest dan nog mijn vraag, om toch bij het onderwerp van de FAQ te blijven...
Maakt het uit wat voor lamp erin moet, en hoe kan je berekenen welk wattage deze moet zijn?
Lijkt mij wel nuttige info, zeker voor mensen die dit op andere brommers willen proberen...
Oke, het wattage kun je berekenen, maar welke lamp je het beste kunt nemen zal per brommer extreem verschillen, en is afhankelijk van heel veel factoren. Ik zal hieronder even een voorbeeld geven. Nogmaals, dit is niet 1 op 1 over te nemen!
Ik ga er vanuit dat je een accu gebruikt, van 12Volt, 6 Ah (ampere-uur), die gewoon normaal door je brommer wordt opgeladen.
Je weet dus dat je 12 volt ter beschikking hebt, en 6 Ah. Die 6 A kun je "vrij" opnemen. Hiermee bedoel ik dat je 6 ampere kunt gebruiken in 1 uur voordat je accu leeg is, of je kunt 1 ampere gebruiken, gedurende 6 uur lang. Dat is dus variabel. Je kunt ook een half uur 12 ampere trekken. Stel even dat je accu door je brommer ook met 6 ampere word opgeladen, kun je dus zolang je rijd, 6 ampere trekken zoder dat je accu leegraakt. Om hiervoor een geschikte lamp te regelen moet je het voltage vermenigvuldigen met het amperage. Dus 12V x 6 A = 72 watt.
Je weet nu dus dat je een lamp van 72 watt prima kunt gebruiken, en dat je accu niet na 2 uur rijden leeg is. Heel leuk allemaal maar je hebt natuurlijk, afhankelijk van wat voor brommer je hebt, nog veel meer dingen die stroom verbruiken, zoals je achterlicht, tellers/tellerverlichting, knipperlichten, toeter, electrische fans etc etc etc..
Je zult echt per brommer specifiek aan het rekenen moeten gaan om het nouwkeurig uit te rekenen. Echter is het een stuk makkelijker om gewoon en standaard koplamp (H4) te kopen, en gewoon te proberen
Ik hoop dat je mijn kletspraatje snapt, en dat je ziet dat je niet 1 vaste waarde kunt hebben qua wattage koplamp.
Dit bericht is gewijzigd door koekie op 25-3-2010 om 21:48 uur.
|
|
Haaks de hoek om! |
|
Kurzel |
25-3-2010 21:51 |
Posts: 2369 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: koekie
[...]
Oke, het wattage kun je berekenen, maar welke lamp je het beste kunt nemen zal per brommer extreem verschillen, en is afhankelijk van heel veel factoren. Ik zal hieronder even een voorbeeld geven. Nogmaals, dit is niet 1 op 1 over te nemen!
Ik ga er vanuit dat je een accu gebruikt, van 12Volt, 6 Ah (ampere-uur), die gewoon normaal door je brommer wordt opgeladen.
Je weet dus dat je 12 volt ter beschikking hebt, en 6 Ah. Die 6 A kun je "vrij" opnemen. Hiermee bedoel ik dat je 6 ampere kunt gebruiken in 1 uur voordat je accu leeg is, of je kunt 1 ampere gebruiken, gedurende 6 uur lang. Dat is dus variabel. Je kunt ook een half uur 12 ampere trekken. Stel even dat je accu door je brommer ook met 6 ampere word opgeladen, kun je dus zolang je rijd, 6 ampere trekken zoder dat je accu leegraakt. Om hiervoor een geschikte lamp te regelen moet je het voltage vermenigvuldigen met het amperage. Dus 12V x 6 A = 72 watt.
Je weet nu dus dat je een lamp van 72 watt prima kunt gebruiken, en dat je accu niet na 2 uur rijden leeg is. Heel leuk allemaal maar je hebt natuurlijk, afhankelijk van wat voor brommer je hebt, nog veel meer dingen die stroom verbruiken, zoals je achterlicht, tellers/tellerverlichting, knipperlichten, toeter, electrische fans etc etc etc..
Je zult echt per brommer specifiek aan het rekenen moeten gaan om het nouwkeurig uit te rekenen. Echter is het een stuk makkelijker om gewoon en standaard koplamp (H4) te kopen, en gewoon te proberen
Ik hoop dat je mijn kletspraatje snapt, en dat je ziet dat je niet 1 vaste waarde kunt hebben qua wattage koplamp.
Dit bericht is gewijzigd door koekie op 25-3-2010 om 21:48 uur.
Wat dus betekent dat je moet berekenen/meten wat je ontsteking "levert", wat al je elektronica "gebruikt", en van daaruit een sommetje opstellen, wat je max aan wattage kan gebruiken, als je niet je accu leeg wilt trekken?
hoop gedoe voor een ander koplampje
|
|
][ Yamaha YZF R6 ][ Mazda 323Coupé ][ |
|
koekie - Administrator |
25-3-2010 21:53 |
|
Kurzel |
25-3-2010 21:54 |
Posts: 2369 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: koekie
[...]
Daarom zeg ik, koop gewoon een lamp en probeer het. En buiten dat, een koplamp van 72 watt kun je toch niet kopen..
ja daar zit wat in
@ TS:
is met tape monteren trouwens niet een beetje beun?
zitten toch gaten in je koplamp-unit zelf, kan je daar geen ijzerdraadje doorheen halen o.i.d.?
|
|
][ Yamaha YZF R6 ][ Mazda 323Coupé ][ |
|
XDr4g0nX |
25-3-2010 22:00 |
Posts: 3526 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Kurzel
[...]
ja daar zit wat in
@ TS:
is met tape monteren trouwens niet een beetje beun?
zitten toch gaten in je koplamp-unit zelf, kan je daar geen ijzerdraadje doorheen halen o.i.d.?
Met een ijzerdraadje monteren niet dan
Maar als je hem monteerd met een ijzerdraadje ipv tape heb je meer last van trillingen tussen de koplampunit en de H4 lamp zelf.
Dit had ik namelijk zelf ook eerst geprobeerd, na 2 rondjes rond mijn huid kon ik de scherven uit mijn koplampunit vissen
Als je het met tape doet is hij stevig tegen de koplampunit aangedrukt en is hij ook nog eens waterdicht
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Kurzel
misschien ook even iets vermelden over het wattage,
H4 lampen branden normaal op een hoger wattage dan je NSR ontsteking levert...
En dat klopt idd maar een gewone NSR lamp brandt op 35 Watt. Een H4 lamp of 55 of 60 Watt, dus de lamp brandt op je lichtspoel idd minder dan in een auto ja. Maar hij geeft wel meer licht dan de originele lamp.
Dit bericht is gewijzigd door XDr4g0nX op 25-3-2010 om 22:04 uur.
|
|
Signature: [==||========] 20% complete |
|
jeroenzulu |
4-4-2010 10:49 |
Posts: 354 |
ik heb een 90/100 watt h4 lamp in mijn gilera zulu zitten
|
|
|
|
XDr4g0nX |
4-4-2010 14:05 |
|
Apenzoon |
7-4-2010 12:13 |
Posts: 303 |
kan dit ook op een senda, denken jullie?
|
|
|
|
XDr4g0nX |
7-4-2010 12:20 |
Posts: 3526 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Apenzoon
kan dit ook op een senda, denken jullie?
Als de koplampunit een rond gat heeft waar een H4 lamp net niet doorheen past wel ja
|
|
Signature: [==||========] 20% complete |
|
Apenzoon |
8-4-2010 22:27 |
Posts: 303 |
coool ga ik eens proberen
|
|
|
|
XDr4g0nX |
8-4-2010 22:28 |
Posts: 3526 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Apenzoon
coool ga ik eens proberen
Pas de lamp dan wel eerst voor je gaat knippen
|
|
Signature: [==||========] 20% complete |
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 1 van 1
|
|