Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
FAQ artikel: Basis elektra
|
Geschreven door |
koekie |
Geplaatst op |
5-3-2009 18:00 |
Categorie |
Electronisch |
Voor de mensen die dit handig vinden om bijvoorbeeld een storing aan de brommer op te lossen. De meest voorkomende (kortsluiting, zekering doorgesmolten, accu-laad-problemen) heb ik kort toegelicht.
Het is zo simpel mogelijk uitgelegd, dus iedereen zou dit moeten snappen.
Om te beginnen heb ik even wat standaard dingen in een schema'tje gezet, die wellicht van pas kunnen komen.
Iets in serie meten doe je door het te meten object (bijvoorbeeld het Amperage wat je brommer uit je accu trekt) in serie te zetten met de meter. Dit houd in dat bijvoorbeeld de pluspool van de accu loshaalt, ene kant van de meter tegen de accu houd, en de andere kant hou je op de plus-kabel, die van de pool afkomt. Nu staat je meter tussen de stroomkring, zodat de stroom (ampere) door de meter heen loopt.
Parallel meten doe je zoals je normaalgesproken je accu zou meten. Je zet een meetsnoer op de Pluspool, en 1 op de Minpool (massa). De waarde is (mits de meter goed staat ingesteld), af te lezen op het display.
Kortsluiting opzoeken
Om bijvoorbeeld een kortsluiting op te zoeken, moet je de meter op Weerstand zetten (Ohm). Zodra je de meter op Ohm's hebt ingesteld, kun staat er zeer waarschijnlijk OL of 1 in beeld. OL betekend OverLoad, wat simpelweg inhoud dat de weestand die je meet, oneindig is. Net als een 1. Zodra je de meetpennen tegen elkaar aanhoud, zul je zien dat de meter op nagenoeg 0 staat. Dit betekent dat er geen weerstand is tussen de 2 meetpennen, wat dus ook klopt.
Als je vermoed dat er ergens een draad uit je draadboom tegen je frame aan ligt, kun je de weerstand tussen de betreffende draad, en de massa meten. Dus, 1 meetpen tegen de draad, en 1 tegen de massa(Minpool) van je brommer. Mocht er daadwerkelijk een kortsluiting zijn, zie je dat er op het display een waarde staat. Deze waarde moet ten aller tijde OL of 1 zijn, mits je een massakabel meet. Wijkt deze waarde af, dan heb je dus een kortsluiting, en weet je waar je die moet zoeken!
Accu laad niet op
Wanneer je accu leeg is, en niet meer bijlaad, zal er waarschijnlijk een probleem zijn met je ontsteking/zekering die op je accu aangesloten zit. De spanning die op je accu staat, om hem op te laden, kun je simpel meten door je brommer te starten, en beide accupolen van de accu af te halen. Wanneer je de meter op Volts hebt ingesteld, kun je de meetpennen tegen de polen van de brommer houden. Hier zou tussen de 11 en 14 volt op moeten staan. Is dit niet het geval, meet dan bij de spanningsregelaar, op de draad van de ontsteking. Hier zal een stuk meer dan 12V op staan ( verschilt per brommer.
Staat dit hier niet op, kun je om te beginnen al je zekeringen nakijken. Als deze goed zijn, moet je de Plusdraad vanaf je accu, tot aan de spanningsregelaar doormeten. Dit doe je uiteraard in Ohms. zolang de waarde geen OL of 1 is, is het goed. Nu doe je het zelfde vanaf je ontsteking naar de spanningsregelaar.Deze waarde mag ook geen OL of 1 zijn. Als je hier wel spanning op hebt, is je spanningsregelaar stuk. Als je hier ook niets meet, is je stroomspoel stuk.
Algemeen
Dit bovenstaande princiepe werkt voor vrijwel alles waar spanning op zou moeten staan. Als er bijv. een lampje is uitgevallen, die niet stuk is, kun je dus de draden doormeten naar je schakelaar, en van je schakelaar naar je draadboom/accu/zekering etc. Zo kun je alles uitsluiten.
Uitleg Multimeter
Multimeters zijn bijna niet meer weg te denken uit iedere werkplaats, maar daarom is het wel even handig als je weet hoe je hem bedient, en wat de basis dingen betekenen.
Je ziet bij elke keuze-optie in het klein een andere eenheid staan. Dit zijn de eenheden die je kunt gebruiken na het drukken op de gele knop. Hieronder staan die opties schuingedrukt
1: Volt (wisselspanning) Hertz
2: Volt (gelijkspanning) Hertz
3: Milivolt (gelijkspanning, voor hele kleine spanningen)
4: Ohm Farad
5: Doormeten met piepfunctie stroomrichting
6: Miliampere (voor hele kleine stroompjes) Hertz
7: Ampere Hertz
8: Meet-aansluiting voor stromen TOT 400mA
9: Meet-aansluiting voor stromen TOT 10A
10: Meet-aansluiting voor volt, ohm's en spanningsrichting
11: Meet-aansluiting Commen (min/neutraal/massa/aarde)
Voor vragen die niet meer onder "basis" vallen, kun je altijd hier terecht voor meer uitleg o.i.d.
|
Pagina 1 van 1
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
TECstar |
5-4-2009 0:04 |
Posts: 4664 |
leuke faq
goede uitleg
denk dat veel mensen er wel wat aan hebben (vooral het laatste stuk)
maar tog ook...als je 1x oplet bij natuurkunde krijg je ook wel deze info mee
|
|
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda |
|
Tombrom |
5-4-2009 0:07 |
Posts: 15925 |
niet iedereen heeft nsk1
|
|
|
|
RS2Racer91 |
16-4-2009 19:19 |
Posts: 1540 |
voor vragen en berekeningen kun je ook bij mij terecht, maar kan niet garanderen dat je meteen antwoord hebt
|
|
|
|
nielskempen |
26-4-2009 10:36 |
Posts: 469 |
p=watt kan je ook meten met een watt meter
|
|
|
|
rik hulkenberg |
26-4-2009 10:45 |
Posts: 10029 |
goede faq
alleen denk dat bijna niemand zo'n multimeter heeft
kan wel een beschijving maken van zo'n simpel model
|
|
|
|
Schuurman |
26-4-2009 11:43 |
Posts: 659 |
Quote: Mocht er daadwerkelijk een kortsluiting zijn, zie je dat er op het display een waarde staat. Deze waarde moet ten aller tijde OL of 1 zijn, mits je een massakabel meet. Wijkt deze waarde af, dan heb je dus een kortsluiting, en weet je waar je die moet zoeken!
dit klopt ook niet helemaal. want bijvoorbeeld alle draden van je verlichting zijn door de lampjes met de massa verbonden. dus bij alle draden die iets met de verlichting te maken hebben, zul je zien dat er een waarde op het display komt.
Dit bericht is gewijzigd door koekie op 27-6-2009 om 16:04 uur.
|
|
|
|
koekie - Administrator |
27-6-2009 16:05 |
Posts: 12588 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Schuurman
[...]
dit klopt ook niet helemaal. want bijvoorbeeld alle draden van je verlichting zijn door de lampjes met de massa verbonden. dus bij alle draden die iets met de verlichting te maken hebben, zul je zien dat er een waarde op het display komt.
Dit bericht is gewijzigd door koekie op 27-6-2009 om 16:04 uur.
Je moet de draden ook TOT de lamp doormeten he, niet DOOR de lamp
|
|
Haaks de hoek om! |
|
Vehikel |
27-6-2009 16:50 |
Posts: 2903 |
Mhaa.. daar ben ik het niet helemaal mee eens, je kan alsnog parallel over een lampje heenmeten en alsnog een waarde meten. De andere kant van het lampje zit waarschijnlijk aan massa.
Kzou als er niet minder dan een paar ohm weergegeven wordt, dit ook niet als een kortsluiting beschouwen.
Mijn multimeter was maar 7 euro, je kan er alles mee, kzou daar niet op bezuinigen als jezelf je brommer wilt repareren.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
koekie - Administrator |
27-6-2009 21:40 |
Posts: 12588 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Mhaa.. daar ben ik het niet helemaal mee eens, je kan alsnog parallel over een lampje heenmeten en alsnog een waarde meten. De andere kant van het lampje zit waarschijnlijk aan massa.
Kzou als er niet minder dan een paar ohm weergegeven wordt, dit ook niet als een kortsluiting beschouwen.
Mijn multimeter was maar 7 euro, je kan er alles mee, kzou daar niet op bezuinigen als jezelf je brommer wilt repareren.
Als je 1 draad doormeet, van het begin, tot het eind ( dus in dit geval van een stekker tot je lampje), kun je toch nooit een weerstand van je lampje meten?
|
|
Haaks de hoek om! |
|
Vehikel |
27-6-2009 21:47 |
Posts: 2903 |
Maar dan meet je geen kortsluiting, maar of de verbinding er nog is. Als je wilt meten of een draad kortsluiting maakt met het frame, dus je zet een meetpen tegen het frame, de ander tegen de draad, is de kans groot dat er géén 1 of OL staat, maar de weerstandswaarde van een lampje, of de lichtspoel.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
banus19 |
30-6-2009 17:26 |
Posts: 425 |
|
|
Honda's are like: Rawr |
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 1 van 1
|
|