Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1002 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Carburateur optimaal afstellen
Geschreven door Royal Club
Geplaatst op 2-3-2009 21:01
Categorie Carburateur

deze FAQ/HOWTO is van mij en mag niet zonder mijn goedkeuring verspreid worden op andere fora/websites en soortgelijken.


Goed, ik ga je nu vertellen hoe IK mijn brommer afstel, en zoals het altijd goed zou moeten gaan.

onthoud wel dat afstellen VEEL tijd en MOEITE kost, mocht je lui van aard zijn kan dit een probleem opleveren



Hier zie je een schema, zodat je kan zien waar je het moet zoeken, als je brommer raar doet op een bepaald toerental/gas-stand.


Ten eerste is het de bedoeling dat je een heel assortiment aan sproeiers hebt, dus gewoon 150 tot en met 300, ik noem maar wat.

Begin altijd met een hele grote sproeier, bij mn keihin 28mm pwk D-slide begin ik meestal met sproeier 180, dit is enkel een voorbeeld. Voor een dellortho 21mm en kleiner kan je bijvoorbeeld met 140 beginnen.

Kijk of je je brommer aan de praat krijgt.



Probeer eerst je brommer stationair lopende te krijgen, mocht dit nou niet te doen zijn met de stationairschroef of luchtschroef, stel dan eerst vast wat de symptomen zijn:

Verzuipen: veel rook stotteren als je gas geeft.
Smoren: meteen uitvallen, alleen heel hoog stationair kunnen lopen. Alleen willen lopen als je gas bijgeeft.

Je kan, voor voorlopig, je stationair gewoon ver indraaien.
Luchtschroef houden we aan op 2slagen uitgedraaid.

Goed, als het ook maar een beetje stationair wil lopen is het al goed genoeg!





Dan gaan we nu proberen te rijden. Ga niet gek doen door meteen volgas tegaan rijden ofzo, want dan zal je brommer in veel gevallen vastslaan of iets dergelijks.

Oke, verder met afstellen, zet je gasnaaldclip in het midden, en, in dit geval, sproeier 180.
rijd de brommer ten alle tijde altijd goed warm, dit is meestal met een KM of 5 wel gedaan.
Ga een rondje rijden, en luister naar wat je brommer doet, stottert ie heel hevig, valt ie makkelijk weg, etc. etc.

Je MAG in de powerband komen, maar zeker niet verder als de 4de versnelling tijdens de afstel periode.

Oke, als het goed is heb je nu dus een rondje gereden, en ondervonden wat er aan de hand is.

De bedoeling voor nu is, om overal te rijk te hebben. Dus overal stotteren, dan zit je in elk geval veilig voor warm/vastlopers.
Mocht je dus bovenin toeren, in zn 4 geen stotter waarnemen, monteer dan een grotere sproeier, tot dat deze een beetje gaat stotteren.




Laat de afstelling onder je powerband even voor wat het is, we focussen ons nu op bovenin.

Als je gedaan heb wat hierboven staat, zou je brommer moeten stotteren bovenin. Monteer sproeiermaat voor sproeiermaat een kleinere sproeier. Mocht je nou echt niet eens bovenin kunnen komen omdat het zo ernstig is, dan kan je bijvoorbeeld 5sproeiermaten kleiner gaan zitten.

Wederom kijken of het nog te rijk loopt.
Hiermee ga je aanklooien tot je brommer (als die warm gereden is uiteraard) net niet meer stottert bovenin, of echt net een beetje stottert.




Volgende stap, alles voor je powerband afstellen:

Als het goed is, zou je gewoon voor de powerband last moeten hebben van stotteren, dit kan je o.a. stellen met je gasnaald stand. (deels ook met je hoofdsproeier, maar daar kom ik zo weer op)

Als je je gasnaald clipje OMHOOG doet, ZAKT je naald, waardoor je een armer mengsel krijgt rond dat toerental, kwart gas tot 3/4 gas, zoals ook in het schema staat.

Als je je naald laat zakken, is het verstandig om je luchtschroef ook iets in te draaien, omdat je minder mengsel heb, is er ook minder lucht nodig.
Dit doe je tot je geen last meer heb van stotteren voor je powerband.

Stel nou, je blijft maar last houden van stotteren, voor de powerband, en je naald staat al helemaal onderaan, (clipje bovenaan dus) dan moet je een kleinere hoofdsproeier monteren. Dit doe je wederom sproeiermaat voor sproeiermaat dit bedoelde ik dus dat je je 'midden toeren' afstelling ook kan beinvloeden met je hoofdsproeier

Mocht je dan merken dat je bovenin weer last krijgt van te arm lopen, dan moet je opzoek naar een andere gasnaald, hiervoor verwijs ik door naar een brommerzaak, moet je hun even mailen, je probleem voorleggen, en vragen of ze een andere naald voor je kunnen regelen. Eventueel zou je dit ook kunnen doen bij een motorcross zaak. (bij delortho heb ik nog nooit een andere naald hoeven monteren)




En dan zijn we aangeland bij je stationair afstelling/onderin afstelling:

Dit kan je stellen met stationair sproeier, en je stationairschroef.

Als je niet uit jezelf je stationair heb aangepast tijdens het afstellen, zal deze nog steeds rete hoog lopen
Draai je stationair schroef uit, en kijk of je brommer netjes blijft lopen.

Is dit niet het geval, dan zal het 9vd 10 keer het geval zijn dat ie even blijft lopen, en daarna uitvalt. Dit duid meestal op een te kleine stationair sproeier, ook daarvoor verwijs ik je naar een brommerzaak. Bestel, zo mogelijk, een heel doosje. (kijk eerst welke maat sproeier er inzit!, deze zit meestal vlak naast je hoofdsproeier, en is lang en dun.)

Ik hoop dat je het begrepen heb, mocht ik ergens onduidelijk zijn quote dat stukje even, en zeg erbij wat je er niet aan begrijpt.

Eventuele fouten voorbehouden, en ik ben NIET verantwoordelijk voor je eigen geklungel en of schade die daar op volgen.

Mocht je nou commentaar hebben op dit stuk, onderbouw het dan.

Aanvullingen zie ik ook graag

aanvulling nr1.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
De luchtstelschroef regelt de hoeveelheid lucht die naar de statonaire sproeier (doseur) gaat.

Het bereik van de luchtstelschroef is een 1/2 tot 2 slagen uitgedraait.

Valt hij buiten dit bereik dan moet de stationaire sproeier groter danwel kleiner.

De opbrengst van de stationaire sproeier wordt opgeteld bij de opbrengst van de hoofdsproeier.

Je laat de motor stationair � 1500 rpm draaien en draait de luchtstelschroef zo ver open dat de motor het hoogste (stationaire) toerental gaat lopen en draait de schroef dan 1/4 slag in.

Daarna regelt men het stationaire toerental met de stationair schroef terug naar het gewenste stationaire toerental.





Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Nog 2 stukje uit een cr handboek.

staat ook nog wat je aan de gasnaald moet veranderen als die niet lekker werkt bij een gashendel stand.
En nog wat over temperaturen, etc.

Geen idee of het overbodig is, maar info is nooit weg?
http://i754.photobuc...enny-77/IMG_0003.jpg

http://i754.photobuc...enny-77/IMG_0004.jpg

Gaat hier dan wel over een keihin carburateur met ronde keihin sproeiers.

Staan ook nog verschillende gasnaald type's in met de bijbehorende maten (voor de rondschuif keihin), als iemand daar interesse in heeft dan hoor ik het wel..

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 17-11-2010 om 20:09 uur.

Pagina 7 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Royal Club 17-11-2010 22:40 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MaXi-PuCh
Welke schroef is de luchtschroef bij zon mikuni die externe sproeiers heeft?
Ik dacht onder die rand waar je het luchtfilter op monteert, klopt dat?

dit soort vragen is dit topic niet echt voor bedoeld. op naar het KVT of google jij.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Dynamite 3-3-2011 13:04 Print reply

Posts: 18
Hallo allemaal ,

Ik heb even een vraag heb net een nieuwe set
op mn Honda MB een 110 cc autisa met een 2 kleps
membraan en een 18 mm keihin nu weet ik alleen niet
met welke sproeier ik moet gaan beginnen kan ook niet
lezen wat er nu op het moment in zit graag jullie hulp aub.

Mvgr Dynamite
 
JB1 3-3-2011 13:52 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dynamite
Hallo allemaal ,

Ik heb even een vraag heb net een nieuwe set
op mn Honda MB een 110 cc autisa met een 2 kleps
membraan en een 18 mm keihin nu weet ik alleen niet
met welke sproeier ik moet gaan beginnen kan ook niet
lezen wat er nu op het moment in zit graag jullie hulp aub.

Mvgr Dynamite


2 kleps eruit, 4kleps carbon erin en sproeier 120 monteren en vanaf daar beginnen.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Dynamite 3-3-2011 14:57 Print reply

Posts: 18
Hoi JB1 ,

Geweldig een bekende van een ander forum ,
bedankt voor je reaktie kerel maar heb alleen
een 6 kleps liggen heb ook wel een 24mm liggen
maar rij met oliepomp en kan daar geen gaskabel
en tevens oliepompkabel voor vinden ...
Of heeft iemand een adres of oplossing voor me ?

Groet Dynamite
 
JB1 3-3-2011 15:00 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dynamite
Hoi JB1 ,

Geweldig een bekende van een ander forum ,
bedankt voor je reaktie kerel maar heb alleen
een 6 kleps liggen heb ook wel een 24mm liggen
maar rij met oliepomp en kan daar geen gaskabel
en tevens oliepompkabel voor vinden ...
Of heeft iemand een adres of oplossing voor me ?

Groet Dynamite


6 klepper is wel goed dan, wel even opvulblokje gebruiken, anders past ie niet. (gaat me even puur om behoud van je cilinder voor het geval het metaal afbreekt)
Anders deze klepjes halen
http://www.josdijkma...d&productId=4567

Jos Dijkman heeft wel een gaskabel ervoor.
http://www.josdijkma...d&productId=4639

Dat zou goed moeten kunnen met je 18mm Keihin.

 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Dynamite 3-3-2011 16:47 Print reply

Posts: 18
Hey JB1 ,

Het 6 kleps membraan van Malossi wat ik heb ,
gaat makkelijk in mijn cilinder is ruimte zat
heb nog een splinternieuwe oude cilinder te
pakken gekregen een Autisa 53 mm 110 cc ....

En die gaskabel is inderdaad voor een 12,16 of 18 mm want zie nergens staan dat hij voor een groter carburateur bedoeld is !
Ik had het over een gaskabel voor de 24 mm ,
waarbij ik mijn oliekabel ook aan kan sluiten !

Heb al een mail gedaan naar hun maar heb nog
geen mail terug ontvangen dus wacht het nog even af.

Groet Dynamite


Dit bericht is gewijzigd door Dynamite op 3-3-2011 om 16:51 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Dynamite op 3-3-2011 om 16:53 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Dynamite op 3-3-2011 om 16:54 uur.
 
JB1 3-3-2011 16:50 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dynamite
Hey JB1 ,

Het 6 kleps membraan van Malossi wat ik heb ,
gaat makkelijk in m´n cilinder is ruimte zat
heb nog een splinternieuwe oude cilinder te
pakken gekregen een Autisa 53 mm 110 cc ....

En die gaskabel zou die niet zijn voor een
12,16 of 18 mm want zie nergens staan dat hij
voor een groter carburateur bedoeld is !

Heb al een mail gedaan naar hun maar heb nog
geen mail terug ontvangen dus wacht het nog even af.

Groet Robin


Ja die is voor de Keihin's prima.
Voor groter zul je toch een andere moeten zoeken, of mengsmering gaan tanken..


 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Dynamite 3-3-2011 19:54 Print reply

Posts: 18
Ik ga mijn 18 mm carburateur er morgen afhalen en dan
de 24 mm carburateur er op met 6 klepper,
dan maar zelf mixen en op mengsmering gaan rijden
Iemand die weet wat daar dan ongeveer voor maat
sproeier in moet dus 110 cc met 24 mm carburateur,
6 klepper en Homoet uitlaat

Bedankt voor de info in ieder geval ...

Groet Dynamite

Dit bericht is gewijzigd door Dynamite op 3-3-2011 om 19:55 uur.
 
Royal Club 3-3-2011 19:57 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dynamite
Ik ga mijn 18 mm carburateur er morgen afhalen en dan
de 24 mm carburateur er op met 6 klepper,
dan maar zelf mixen en op mengsmering gaan rijden
Iemand die weet wat daar dan ongeveer voor maat
sproeier in moet dus 110 cc met 24 mm carburateur,
6 klepper en Homoet uitlaat

Bedankt voor de info in ieder geval ...

Groet Dynamite

Dit bericht is gewijzigd door Dynamite op 3-3-2011 om 19:55 uur.


Ben je nou scheel, blind, debiel, of gewoon een zeer selectieve lezer?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Dynamite 3-3-2011 20:46 Print reply

Posts: 18
Hey hallo wie denk je dat je bent jij joh,
doe eens lekker normaal en vertel me gewoon
wat er aan de hand is op een normale manier
Als dit zo een hulpforum is mag je het houden !
 
JB1 3-3-2011 20:47 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dynamite
Hey hallo wie denk je dat je bent jij joh,
doe eens lekker normaal en vertel me gewoon
wat er aan de hand is op een normale manier
Als dit zo een hulpforum is mag je het houden !


Dat is Royal kluts, Hij is een beetje onze zeikneus, soms is ie wel aardig hoor.

Gewoon beginnen met sproeier 130
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Royal Club 3-3-2011 20:48 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dynamite
Hey hallo wie denk je dat je bent jij joh,
doe eens lekker normaal en vertel me gewoon
wat er aan de hand is op een normale manier
Als dit zo een hulpforum is mag je het houden !


Je vervuild mijn how to.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Royal Club 3-3-2011 20:49 Print reply

Posts: 60390
Je leest niet eens wat er staat, dus wat doe je hier
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Dynamite 3-3-2011 21:01 Print reply

Posts: 18
Reageer normaal man je lijk wel een klein kind ,
ben geen snotneus van 16 jaar als ik zo´n forum
had was je er bij mij al af geweest met zulke
opmerkingen naar mensen maar laat maar joh ...

JB1 Bedankt hoor kerel
 
Royal Club 3-3-2011 21:06 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Begin altijd met een hele grote sproeier, bij mn keihin 28mm pwk D-slide begin ik meestal met sproeier 180, dit is enkel een voorbeeld. Voor een dellortho 21mm en kleiner kan je bijvoorbeeld met 140 beginnen.


Quote:

De bedoeling voor nu is, om overal te rijk te hebben. Dus overal stotteren, dan zit je in elk geval veilig voor warm/vastlopers.
Mocht je dus bovenin toeren, in zn 4 geen stotter waarnemen, monteer dan een grotere sproeier, tot dat deze een beetje gaat stotteren.


Deze howto is bedoeld om vragen als: welke sproeier moet er in mn brommer tegen te gaan..

Als je nou daadwerkelijk eens LEEST voor je als een blinde kip gaat vragen welke sproeier je moet..
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Tobias Verhoef 3-3-2011 22:43 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Dat is Royal kluts, Hij is een beetje onze zeikneus, soms is ie wel aardig hoor.

Gewoon beginnen met sproeier 130



Ik geef royal helemaal gelijk

Ik zit ook al wat jaartjes op dit forum, maar ik begin het ook goed zat te raken dat mensen zulke vragen stellen. Ze gaan niet zelf even zoeken of goed lezen of een beetje nadenken.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
PuchMaxiS-15mm 6-5-2011 0:29 Print reply
Posts: 76
hallo mensen,

ik heb een puch z two.

setup:
65cc airsal/eurokit
15mm bing immi carberateur,

de sproeier die er bij mij in zit nu staat geen maat op. maar de kleur van de bougie is zwart. is dat ie te groot is. maar ik zou niet weten hoveel te groot is.

weet een van jullie ongeveer wat de juiste grote is bij een 15mm bing immi carb op 65cc? hij trekt in begin best slecht op. maar als ie eenmaal op gang is trekt hij vrij mooi door.eerste 15-20 trekt hij echt bestlangzaam.

thxx
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 6-5-2011 2:18 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PuchMaxiS-15mm
hallo mensen,

ik heb een puch z two.

setup:
65cc airsal/eurokit
15mm bing immi carberateur,

de sproeier die er bij mij in zit nu staat geen maat op. maar de kleur van de bougie is zwart. is dat ie te groot is. maar ik zou niet weten hoveel te groot is.

weet een van jullie ongeveer wat de juiste grote is bij een 15mm bing immi carb op 65cc? hij trekt in begin best slecht op. maar als ie eenmaal op gang is trekt hij vrij mooi door.eerste 15-20 trekt hij echt bestlangzaam.

thxx


Hoort dus in het kleine vragen topic thuis.
 
MeMeBot 6-5-2011 10:22 Print reply
Posts: 251
Ik heb de uitleg over de carburateur afstellen een aantal keer gelezen, maar 1 ding is mij nog niet helemaal duidelijk.

Even kort de setup voor mn Honda MTX-ot:
Airsal 70cc
HM167 uitgedraaide kop
standaard onbegrenste uitlaat
HM 183 carburateur (18mm)
op dit moment sproeier 90 (heeft ie tot nu toe t beste mee gelopen)

Omdat de cylinder gloedjenieuw is en ik hier nog geen KM mee heb gereden in totaal heb ik hem nog niet in de toeren door kunnen janken, maar ik merk wel dat als hij hoger in het toerental komt, de motor lekker door jankt.
Volgens mij is dus dat gedeelte redelijk okee, en voor zover het dat nog niet is, kan ik dat wel verbeteren door mijn standaard luchtfilter te vervangen voor een twin air filter.

Waar het mij nu om gaat is het stationair toerental en ook het midden toerental.
Om dit te verbeteren moet ik als ik het correct begrepen heb de gasnaald bijstellen.
Mij is ook na het bekijken van die gedeelte van de carburateur niet geheel duidelijk hoe ik dit moet doen.
Volgens mij staat het busje (hopelijk is het duidelijk wat ik daarmee bedoel, geen idee hoe het echt heet) te hoog waardoor hij te hoog stationair blijft lopen, en vooral ook, dat hij blijft stotteren (4takten) in het middentoerental.
Pas als ik VOL GAS geef dan wordt ie ineens helemaal wakker en trekt ie in de 5e versnelling het voorwiel een stukje van de grond af.
Hebben jullie wellicht tips waar ik nu verder naar moet kijken?
Dat busje laten zakken lijkt mij het meest voor de hand liggend..
Alvast bedankt in ieder geval, hoop dat t zo duidelijk is wat mijn probleem is

Dit bericht is gewijzigd door MeMeBot op 6-5-2011 om 10:28 uur.
 
What makes you think it's the way you think it is?
Fabio 6-5-2011 10:41 Print reply

Posts: 1737
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MeMeBot
Ik heb de uitleg over de carburateur afstellen een aantal keer gelezen, maar 1 ding is mij nog niet helemaal duidelijk.

Even kort de setup voor mn Honda MTX-ot:
Airsal 70cc
HM167 uitgedraaide kop
standaard onbegrenste uitlaat
HM 183 carburateur (18mm)
op dit moment sproeier 90 (heeft ie tot nu toe t beste mee gelopen)

Omdat de cylinder gloedjenieuw is en ik hier nog geen KM mee heb gereden in totaal heb ik hem nog niet in de toeren door kunnen janken, maar ik merk wel dat als hij hoger in het toerental komt, de motor lekker door jankt.
Volgens mij is dus dat gedeelte redelijk okee, en voor zover het dat nog niet is, kan ik dat wel verbeteren door mijn standaard luchtfilter te vervangen voor een twin air filter.

Waar het mij nu om gaat is het stationair toerental en ook het midden toerental.
Om dit te verbeteren moet ik als ik het correct begrepen heb de gasnaald bijstellen.
Mij is ook na het bekijken van die gedeelte van de carburateur niet geheel duidelijk hoe ik dit moet doen.
Volgens mij staat het busje (hopelijk is het duidelijk wat ik daarmee bedoel, geen idee hoe het echt heet) te hoog waardoor hij te hoog stationair blijft lopen, en vooral ook, dat hij blijft stotteren (4takten) in het middentoerental.
Pas als ik VOL GAS geef dan wordt ie ineens helemaal wakker en trekt ie in de 5e versnelling het voorwiel een stukje van de grond af.
Hebben jullie wellicht tips waar ik nu verder naar moet kijken?
Dat busje laten zakken lijkt mij het meest voor de hand liggend..
Alvast bedankt in ieder geval, hoop dat t zo duidelijk is wat mijn probleem is

Dit bericht is gewijzigd door MeMeBot op 6-5-2011 om 10:28 uur.



Het busje? Ik neem aan dat je de gasschuif bedoelt waarin de gasnaald geplaatst is. Dat busje blokkeert de luchttoevoer en door middel van de gasnaald ook de benzinetoevoer. Als die te hoog staat dan gaat er te veel mengsel de cilinder in waardoor de motor hoger in toeren draait. Door middel van de stationairschroef kan je dat busje laten zakken. Zorg er ook voor dat de gaskabel genoeg speling heeft, anders zakt het busje niet. Maargoed, dat is allemaal duidelijk.

Als de motor stottert in het middengebied dan kan je dit aanpassen door de gasnaald armer te zetten. Dit doe je door het clipje op de gasnaald hoger te zetten. Hierdoor zakt de naald en wordt het mengsel dus armer. De gasnaald heeft een maximaal bereik. Als het clipje al in de hoogste groef zit en hij blijft stotteren voor de powerband dan is de hoofdsproeier nog te groot of je hebt een verkeerde gasnaald erin zitten. Persoonlijk heb ik nog nooit de gasnaald vervangen bij mn honda's met keihin en dell'orto carburateurs (de mikuni's is een totaal ander verhaal en niet altijd verstandig voor de beginners ).

Het doortrekken bij volgas en eenmaal in de powerband is vrij logisch. Het luistert daar wat minder precies. Als de sproeier 1 of twee maatjes te groot is kan je daar weinig van merken behalve dat hij voor de powerband even blijft hangen voordat hij doortrekt.

Wel een kleine tip, verander je tandwielverhouding! Als je in zn 5 nog los komt van de grond is er iets goed mis! En dat komt niet omdat je cilinder zo geweldig is, want dat is die niet.
 
MeMeBot 6-5-2011 10:52 Print reply
Posts: 251
Kijk deze info daar kan ik wat mee
Thnx.
Wat ik even ga doen is de carb nog een keer los halen, en eens kijken als ik aan de stationairschroef draai, welke verandering er binnen in optreed zodat ik het zelf even kan zien, maar ik begrijp wel wat je bedoelt.
Als ik vanavond thuis ben gelijk proberen.
En inderdaad de tandwielverhouding is veel te kort.
Is er een manier waarop ik kan uitrekenen wat voor mijn setup een goede tandwielverhouding kan zijn zodat ie geen overtoeren maakt?
 
What makes you think it's the way you think it is?
Fabio 6-5-2011 10:57 Print reply

Posts: 1737
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MeMeBot
Kijk deze info daar kan ik wat mee
Thnx.
Wat ik even ga doen is de carb nog een keer los halen, en eens kijken als ik aan de stationairschroef draai, welke verandering er binnen in optreed zodat ik het zelf even kan zien, maar ik begrijp wel wat je bedoelt.
Als ik vanavond thuis ben gelijk proberen.
En inderdaad de tandwielverhouding is veel te kort.
Is er een manier waarop ik kan uitrekenen wat voor mijn setup een goede tandwielverhouding kan zijn zodat ie geen overtoeren maakt?


De carb moet toch los als er een andere sproeier in moet dus dat is geen probleem. De stationairschroef gaat vaak onder een hoek de carb in. De gasschuif heeft op het punt waar de stationairschroef en de gasschuif elkaar raken een schuine hoek. De schroef druk het busje enkel omhoog.

Je tandwielverhouding is vaak een beetje proberen wat lekker loopt. De standaard verhouding is dacht ik 13-45 maar dat is met een 70cc wel licht. Ik zou er voor een 14 tands opgooien en achter zo laten.

Maar btw, wat ik je net uitgelegd heb, staat ook gewoon in de FAQ
 
MeMeBot 6-5-2011 11:36 Print reply
Posts: 251
mja maar dat ik daar de stationairschroef voor moest verstellen had ik zo niet begrepen uit de FAQ.
Ik dacht dat ik de gasschuif (zo heet ie dus ) eruit moest halen en anders moest monteren ofzo.
Vergeeft u mijn onwetendheid

Tandwielen, zit nu 14voor, 45achter.
Ik heb een gloedjenieuw achtertandwiel liggen, 41 tands en nieuwe ketting.
Voortandwiel wat er nu op zit is nagenoeg nieuw dus die kan ik wel weer gebruiken ga ik vanuit.
Als de tijd het toelaat ga ik die vanavond ook gelijk fixen.
 
What makes you think it's the way you think it is?
MeMeBot 6-5-2011 12:23 Print reply
Posts: 251
ja dat ga ik proberen vanavond, ik had trouwens de dag nadat ik de brommer opgehaald had (aan de andere kant van fucking Nederland maar dat terzijde) bij Motoimport een tandwielset gehaald, nieuwe ketting, en alles om de ketting mee aan te spannen dus dat is gelukkig nieuw
T wordt ff een vies klusje maar ik denk dat ie er een stuk lekkerder van gaat rijden... Ben benieuwd
 
What makes you think it's the way you think it is?
MeMeBot 6-5-2011 12:28 Print reply
Posts: 251
das zo'n ding waarmee je dat pennetje eruit drukt toch?
Ik moet even kijken waar ik een zwaardere kan krijgen dan voor een fiets, want ik weet nog dat ik 3 van die dingen versleten had toen ik het tandwiel voor mn Tomos ging vervangen.
Die dingen breken af bij het leven :/
Zal ff rond gaan bellen zo

 
What makes you think it's the way you think it is?

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 7 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved