ikkejw |
10-2-2009 0:01 |
Posts: 9886 |
Quote: Een condensator is een diode..
fout, een condensator is een condensator.
een electrolytische condensator (elco) kent wel plus en min (anode en cathode), maar daarom is het nog geen diode
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
antonhonda |
10-2-2009 0:41 |
Posts: 3616 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]
fout, een condensator is een condensator.
een electrolytische condensator (elco) kent wel plus en min (anode en cathode), maar daarom is het nog geen diode
als je dat al niet weet
diode is dingetje die stroom ma in 1 richting doorlaat en condensatoor slaat stroom tijdelijk op
|
|
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud |
|
Saknet |
10-2-2009 2:36 |
Posts: 10355 |
ik persoonlijk heb een gigantische hekel aan kroonsteentjes maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een naked model heb. in de regen is het iig echt verrot als je de draden vanaf de ontsteking met kroonsteentjes vast hebt.
ik zelf zou gewoon een stukkie isolatie loshalen en krimpkousje of fatsoenlijke (duc)tape erbij nemen.
2e draadje aan open stukje draad knopen dmv eerste draad in 2en verdelen dan beide delen afzonderlijk aan die draad knopen en in elkaar draaien ;P
klein beetje tin erbij soldeerbout erbij. wie doet je wat. de regen iig niets.
het is vaker dan 1 maal voor gekomen dat spontaan mn licht ermee kapte of de brommer door dat er opeens een kroonsteenschroefje/draadje net te roestig was geworden toen de brommer ff bij iemand achter huis stond. Ook erg irritant is het dan als de boel gaat verbranden door het slechte contact.
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 10-2-2009 om 2:40 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
BrommertJacco |
10-2-2009 18:16 |
Posts: 2328 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]
fout, een condensator is een condensator.
een electrolytische condensator (elco) kent wel plus en min (anode en cathode), maar daarom is het nog geen diode
Even voor de duidelijkheid: Deze FAQ komt oorspronkelijk van www.brommerforum.com, dat had ik er ook bijgeschreven, mar dat staat er niet.
Dus dit is niet van mij. De foute dus ook niet. Eerlijk gezegd wist ik ook niet wat een diode was.
Dit bericht is gewijzigd door BrommertJacco op 10-2-2009 om 18:19 uur.
|
|
Modderfokker |
|
pckor |
10-2-2009 18:20 |
Posts: 1364 |
werkt het ook bij een yamaha dt50x uit 2007 want er lopen nogal wat kabeltjes
|
|
|
|
BrommertJacco |
10-2-2009 18:22 |
Posts: 2328 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pckor
werkt het ook bij een yamaha dt50x uit 2007 want er lopen nogal wat kabeltjes
Werkt ook daarop, want het gaat erom dat hij signalen van het signaaldraad afhaalt die van je CDI loopt. Dus als hij een CDI heeft, kan deze begrenzer erop.
|
|
Modderfokker |
|
ikkejw |
10-2-2009 18:23 |
Posts: 9886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Saknet
ik persoonlijk heb een gigantische hekel aan kroonsteentjes maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een naked model heb. in de regen is het iig echt verrot als je de draden vanaf de ontsteking met kroonsteentjes vast hebt.
ik zelf zou gewoon een stukkie isolatie loshalen en krimpkousje of fatsoenlijke (duc)tape erbij nemen.
2e draadje aan open stukje draad knopen dmv eerste draad in 2en verdelen dan beide delen afzonderlijk aan die draad knopen en in elkaar draaien ;P
klein beetje tin erbij soldeerbout erbij. wie doet je wat. de regen iig niets.
het is vaker dan 1 maal voor gekomen dat spontaan mn licht ermee kapte of de brommer door dat er opeens een kroonsteenschroefje/draadje net te roestig was geworden toen de brommer ff bij iemand achter huis stond. Ook erg irritant is het dan als de boel gaat verbranden door het slechte contact.
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 10-2-2009 om 2:40 uur.
mijn MT is zowat 1 grote kroonsteen en de electronica werkt altijd.
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
Saknet |
11-3-2009 22:08 |
Posts: 10355 |
dat zal best maar als je bvb je ontsteking met kroonsteentjes vast zet en je verwacht dat de schroefjes na een jaar niet zo doorgeroest zijn dat ze geen contact meer hebben dan kan je nog wel eens van een regenachtige kermis lopend thuiskomen
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 11-3-2009 om 22:08 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
rubbert |
11-3-2009 22:12 |
Posts: 8825 |
een maat van me had hetzelfde principe als dit gemaakt, alleen dan in plaats van de condensator een weerstandje, en dan met de sterkte van de weerstand kon je afstellen hoe hard hij hij zou moeten lopen, werkte wel, alleen was volgens mij wat lastig om het stotteren eruit te krijgen.
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
Thijsje |
11-3-2009 22:33 |
Posts: 1687 |
Quote: Stap 5:
De boel afstellen:
Natuurlijk moet de boel afgesteld worden. Dit kun je het beste doen door een kroonsteentje te pakken en
hier de pootjes van de condensator('s) in te steken. Je moet als je minder hard wil gewoon + bij + doen en - bij -
Rond de 3uF beginnen. En dan met 1uF omhoog of omlaag en als je wilt nog fine-tunen of stotteren eruit halen met tiende.
Omdat de condensators zo verschrikkelijk klein zijn kun
je ze makkelijk ergens wegstoppen
dát snap ik ff niet.
het dik gedrukte.
hoezo + bij +
of moet je dan een grotere condensator pakken ofzo?
ikzelf erg last van stotter moet ik - en -
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8 |
|
BrommertJacco |
15-3-2009 18:28 |
|
burnoutboy |
14-5-2009 21:54 |
Posts: 207 |
lijkt mij wel een chille begrenser
maar um is dat niet slecht voor je elektrische gebeuren in je brommer (kortsluiting en wat saknet zegt van dat het verslijt) ????????
|
|
ik beun ook maar wat aan xD |
|
BrommertJacco |
21-5-2009 21:29 |
|
RubenMTX |
20-6-2009 14:07 |
Posts: 558 |
Heren,
Bij een vriend van me willen we zo'n begrenzer in z'n brommer maken, maar het gaat niet helemaal zoals hier staat volgens mij.
De Elco's staan gewoon parallel geschakeld aan de ontsteking, zoals hierboven ook staat beschreven. Als je meerdere elco's in serie schakelt, worden ze opgeteld en wordt de weerstand groter. Hierdoor gaat dus je brommer harder, want dan krijgt de ontsteking meer stroom. Toch?
Als je de elco's parallel aan elkaar schakelt wordt de weerstand kleiner, dus wordt de brommer harder begrenst en ga je zachter.
Maar, nou worden hierboven waardes gegeven van 3uF en 1uF, wij hebben 47uF gebruikt en de brommer liep pas 50 toen we er 3 in serie schakelden (141uF dus!) Toen wij dan iets fout?
Het stottert ook nog heel erg dus we gaan wel afstellen met elco's van 1 uF denk ik.
Het gaat trouwens om een Honda MTX-sh.
Edit: foutje, ik kom er vandaag achter dat die elco's wel worden opgeteld in parallelschakeling, en niet in serie. Ik was in de war met weerstandjes.
Dit bericht is gewijzigd door RubenMTX op 20-6-2009 om 19:14 uur.
|
|
|
|
stijn tip |
23-5-2011 22:56 |
Posts: 155 |
kun je deze ook constant aan laten of molt hij dan je cdi/ontsteking? Dus als het ware een vaste begrenzer.
Mvg
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
23-5-2011 23:42 |
Posts: 9841 |
brommerforum.COM?
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 23-5-2011 om 23:43 uur.
Amateur
Dit bericht is gewijzigd door koekie op 24-5-2011 om 7:36 uur.
|
|
Too cool for school! |
|
Fedor FBT |
1-6-2011 21:57 |
Posts: 153 |
Hee,
Ik heb dit precies gevolgd, hij deed het prima tot ik perongeluk de knop indrukte en aan ging terwijl ik 60 reed de gpr doet geen vonkje meer geven... weet iemand wat mogelijk naar de klote is? bougie is al vervangen.
|
|
|
|
Makrolon |
1-6-2011 22:04 |
Posts: 6733 |
Cdi wellicht. Ik snap ook niet zo goed waarom de elco's in deze how to voor de cdi worden geplaatst. Ik had ze zelf tussen de cdi en de bobine gestoken.
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Fedor FBT |
1-6-2011 22:07 |
Posts: 153 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Cdi wellicht. Ik snap ook niet zo goed waarom de elco's in deze how to voor de cdi worden geplaatst. Ik had ze zelf tussen de cdi en de bobine gestoken.
100% zeker? dingen zijn best duur voor gpr 07.
Klote, dat word dus een nieuwe bobine:S maar er staat er 1 op martkplaats Tegendeel is wel bewezen begrenzer kan wellicht iets mollen (bobine)
Dit bericht is gewijzigd door Fedor FBT op 1-6-2011 om 22:10 uur.
|
|
|
|
Makrolon |
1-6-2011 22:47 |
Posts: 6733 |
nee, ik weet helemaal niks zeker. En als er iets kapot is is t je cdi, niet je bobine. Of heeft je brommer die bij elkaar in zitten?
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Fedor FBT |
1-6-2011 23:03 |
Posts: 153 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
nee, ik weet helemaal niks zeker. En als er iets kapot is is t je cdi, niet je bobine. Of heeft je brommer die bij elkaar in zitten?
Bij een Gpr(ducati cdi) zitten die gezellig samen bij elkaar in, dus cdi bobine in 1.
maar ik denk zelf ook wel dat het me cdi/bobine moet zijn hij kan moeilijk je vliegwiel opblazen etc.
|
|
|
|
MaXi-PuCh |
2-6-2011 8:11 |
Posts: 1531 |
Als je per ongeluk tegen de schakelaar kwam, zou ik hemmaar heel snel ergens anders verstoppen. Niet alleen omdat het anders nog een keer kan gebeuren, maar ook omdat hij dan zomaar te vinden is.
|
|
2takker! ~~ pm voor cnc draai/freeswerk |
|
Fedor FBT |
2-6-2011 10:07 |
Posts: 153 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MaXi-PuCh
Als je per ongeluk tegen de schakelaar kwam, zou ik hemmaar heel snel ergens anders verstoppen. Niet alleen omdat het anders nog een keer kan gebeuren, maar ook omdat hij dan zomaar te vinden is.
Hij zit op een bestaande knop van de domino schakelaar, uit automatisme had ik me vinger er nog op maar moet ik idd wel iets voor verzinnen.
|
|
|
|