Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 603 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Ontsteking vervroegen
Geschreven door Rens
Geplaatst op 3-11-01 21:43
Categorie Motor gerelateerd

Waarom de ontsteking vervroegen?
Door het vervroegen van de ontsteking kunnen er hogere toerentallen worden bereikt waardoor een hogere topsnelheid te realiseren is.
Benodigde gereedschappen:
-zuigerstop/blokkeersleutel vliegwiel
-doppenset/ring/pijpsleutel
-vliegwiel trekker/pullitrekker
-dunne ronde vijl/dremel

Laten we maar beginnen dan:
Verwijder eerst het vliegwiel kapje.
Daarna de bougie uit de cilinderkopdraaien en daar een bougie stop in draaien voor het blokkeren van het vliegwiel (hier kan ook een blokkeer sleutel voor worden gebruikt).
Draai nu de vliegwiel moer los, als de moer eraf is kan je met de vliegwiel trekker het vliegwiel van de krukas halen.
(let op deze heeft een schroefdraad die je "verkeerd om" moet draaien)
Zorg dat je het spietje niet kwijtraakt!!!
Nu zie je de ontstekingsspoelen zitten deze zitten vast op de grondplaat.
Draai de 3 bouten van de grondplaat los en verwijder het hele geval.

Ook kan je nu het draadje van de neutraal schakelaar en de stekkertjes van de draden los maken.
De gaten waar de 3 bouten in zaten moet je nu 2mm naar links uitveilen.
Als je dit gedaan hebt kan je de grondplaat met spoelen weer monteren-> draai de schroeven ern een stukje in draai dan de grondplaat zo veel mogelijk met de klok mee en zet de bouten vast.


Gefeliciteerd!!!! je hebt nu een vervroegte ontsteking nu alleen nog ff de rest monteren en je kan gaan rijden.

Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

BeWaRe 16-11-01 Print reply
Posts: 201
mooie uitleg... handig met die foto's
 
Mensen die opruimen zijn gewoon te lui om te zoeken....................
MBBBBBB 17-11-01 Print reply
Posts: 2340
Toppie hoor
 
Al!eN 16-12-01 Print reply
Posts: 94
Volgens mij kun je hem wel meer als 5mm vervroegen.
 
Neonlampje 19-12-01 Print reply

Posts: 14825
whaha rofl al!en, als je naar die ontsteking van jou kijkt dan vraag je je af waarom je brommer niet achteruit rijdt!!

op hoeveel graden moet hij btw precies ontsteken??
ik heb voor onsteking een stroboscoop, kan je ontstekingstijdstip perfect mee instellen... alleen dat moet ik nog ff weten
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 27-6-2002 Print reply

Posts: 5996
volgens mijn moet je naar rechts uitvijlen zodat je je ontsteking tegen de klok in draaid hoor
 
ik haat mensen
Hier_ben_ik - Administrator 28-6-2002 Print reply

Posts: 8499
nee want dan verlaat je hem, je vliegwiel/krukas draait ook al tegen de klok in
 
Members zijn vervelend :-|
Zoetahmeerdah [Marcel] 28-6-2002 Print reply

Posts: 5996
dan heb ik 3 brommers verkeerd uitgefreest whahahahahah
 
ik haat mensen
Zoetahmeerdah [Marcel] 28-6-2002 Print reply

Posts: 5996
hahahah, de verkeerde kant van de ontsteking uitgefreest,...haha et rare is dat hij niet eens slechter loopt hihi
 
ik haat mensen
NSR RULEZZ 26-7-2002 Print reply

Posts: 4934
kun je hem ook meer als 2 mm uiveilen? zoja wat gebeurt er als je tever uitveild loopt i dan achteruit?
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
Zoetahmeerdah [Marcel] 26-7-2002 Print reply

Posts: 5996
hm,..volgens mij gaat je zuiger dan naar de klote, "zeggen" ze, maar ik geloof het niet,..ik had/heb de mijne iets van 4/5 mm vervroegd,..mtx-sh
 
ik haat mensen
maartenx 28-7-2002 Print reply
Posts: 96
maar je mot die moer vant vliegwiel dus rechtsom eraf draaien???
en hoe weet je wanneer het precies goed is dan

 
Rens 28-7-2002 Print reply

Posts: 6863
eerst moet de vliegwiel moer er linksom afgedraaiten dan de vliegwieltrekker linksom in het vliegwiel draaien.

dan de bout in de vliegwieltrekker rechtsom aan draaien en dan dondert het vliegwiel er van af
 
achter de maan is alles beter
KoNijN 1-9-2002 Print reply
Posts: 49
Als ik het goed voor heb moet je de onstekingsplaat houden zoals op de onderste foto (natuurlijk zonder alles nog op de plaat) en dan de drie gaten naar links uitvijlen?
 
>> www.tivolimotos.be check the Belgian forum and subscribe
mikey 1-9-2002 Print reply
Posts: 2392
jup zo word de ontsteking goorgedraait met de klok mee h
 
* Mental Militia * SuPeRmOtArD's Rule * fairings are for homosexuals *
KoNijN 1-9-2002 Print reply
Posts: 49
in andere reviews hierover zie ik dingen staan dat de zuiger helemaal boven moet staan en een speciale manier van trug plaatsen.. ik ben niet gespecialiseerd in electronica als iemand mij een korte uitleg hierover kan geven?
 
>> www.tivolimotos.be check the Belgian forum and subscribe
mikey 1-9-2002 Print reply
Posts: 2392
huh? da doe ik toch nie zenne, ikkke gewoon, vliegwiel kap eraf, schroevendraaier tussen grondplaat en vliegwiel douwe, moer er beetje af, dikke hout staaf ertege, en boem ze ligt eraf, werkt altyd hoor
 
* Mental Militia * SuPeRmOtArD's Rule * fairings are for homosexuals *
maartenx 8-9-2002 Print reply
Posts: 96
hoeveel zou ik m'n ontsteking moeten vervroegen??
hoeveel mm vanaf het ori streepje
weet iemand hoeveel ongeveer??
ik heb nsr met 70 euro 22mm carb mk uitlaat
ori luchtfilter....
 
chriss 4-11-02 Print reply
Posts: 1859
kan dat ook bij een puch of alleen met cdi?
 
Schuimpie 5-11-02 Print reply
Posts: 376
bij de brommerhoer in de buurt kan k een raqce spietje kopen... 5 scheuro ofzo dan word ie 5 graden (?) vervroegd... heb dit zin om te kopen en dan moet ik neem ik aan gewoon het oude spietje eruit halen en die drin poepen... iemand ervaring ???
 
Don't be drunk and drive... if you can be stoned and fly...
Zoetahmeerdah [Marcel] 6-11-02 Print reply

Posts: 5996
ligt zeker in die zaak naast de race handsvatten en F1 boutjes van polini
 
ik haat mensen
SkaBla [Pim] 6-11-02 Print reply

Posts: 4659
Ja bij de snelle malossi tellers en polini ventieldopjes, en boven het potje met snelle bougie vonkjes... :a
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
Sneks 7-11-02 Print reply
Posts: 2499
is gewoon een vervroegingsspietje, is voor brommers waarbij de grondplaat niet draaibaar is.
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
gang_is_alles 7-11-02 Print reply
Posts: 34
Ik heb mijn ontsteking gewoon helemaal naar links uitgeveild, zodat het mmer op een haak lijkt, en dan draaide ik hem op zijn allervroegst. Dan gaat het pas hard
 
MB 110cc malossi
Zoetahmeerdah [Marcel] 10-11-02 Print reply

Posts: 5996
hoeveel toeren is 2mm ongeveer? weet iemand dat?
het moet toch op een 1 of andere manier uit te rekenen zijn hoeveel je hem mag vervroegen?



[This message is edited by zoetahmeerdah smits (marcel) on 15-11-02 16:19]
 
ik haat mensen
wipe-out 3-12-02 Print reply

Posts: 7672
jawel, dat kun je doen met zo'n speciale stroboscoop lamp oid, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved