Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 654 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Fietskilometerteller op je brommer
Geschreven door G-Force
Geplaatst op 25-4-2006 15:26
Categorie Electronisch

Het komt wel eens voor dat je kilometerteller stuk gaat.
Repareren; geen zin of niet mogelijk.
Niewe; te duur.

Dan ga je maar naar de eerste de beste fietsenmaker of fietsenwinkel, en haal je een goedkope fietskilometerteller.
Hoeft je nog geen tientje te kosten.

Deze FAQ is vooral gebasseerd op het monteren op een RS50 met schijfrem voor.
Als je die niet hebt, moet je even iets anders verzinnen.

In de verpakking vind je minimaal:

  • de teller
  • houdertje
  • de sensor met kabel
  • magneetje
  • handleiding


Het magneetje kan je gelijk weggooien, is veels te zwak. Zoek bij een electronica winkel, of ergens anders een sterk magneetje.
Als het magneetje te slap is kan hij wegvliegen en schade aan je remmen, of aan iets anders veroorzaken.

Verdere bijnodigheden:
-2 tie-raps (kabelbindertjes)
-meetlint of rolmaat

Stap 1:
Meet met je meetlint of rolmaat de omtrek van je wiel. Hoe nauwkeuriger je dit doet, hoe beter.
Zoek in je handleiding op hoe je de wielomtrek in moet stellen op je teller, en controleer of dit is centimeters is of in een andere eenheid.
Voer dan je wielomtrek in.

Stap 2:
Plaats het magneetje op je remschijf, en controleer of ie goed zit door je brommer vooruit te rollen of je voorwiel te draaien.

Hij mag absoluut niet tegen je remklauw aankomen, en in je remklauw al helemaal niet!





Stap 3:
Maak de sensor vast aan je rechter voorvorkpoot. Ik heb dit gedaan met de twee tie-raps die bij de teller zaten.
Zorg ervoor dat de sensor en de magneet op de zelfde hoogte komen te liggen, met ongeveer 1 mm ruimte ertussen.
Bij sommige tellers kan de afstand groter of kleiner zijn dan dit, mag je zelf even uitvogelen.



Stap 4:
Leg de kabel van de sensor op een handige manier langs je voorvorkpoten naar de plek waar je je teller wilt plaatsen.
Sluit dan je houder aan, of direct op de teller, hangt van je type af.

Loop alles nog een keertje na of het goed vast zit, en dan rijden maar

(Zoek een betere teller dan die van mij, mijne gaat maar tot 99 km/h )



Reacties, opmerkingen, verbeteringen of aanvullingen zijn welkom!

Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 18-10-2007 16:41 Print reply

Posts: 17929
waarom magneetje weggooien? ik heb op al mn voertuigen fietsteller gehad, nooit een probleem geweest.

als die magneet mer dicht genoeg langs de sensor komt


wat wel mooier optie is is het gebruiken van 2 of 4 magneetjes, en je wielomtrek halveren of door 4 delen

hierdoor rekent je computer sneller en word je snelheid vaker ververst, waardoor je nauwkeuriger kunt aflezen
 
Hier_ben_ik - Administrator 18-10-2007 16:43 Print reply

Posts: 8499
Ik denk dat hij een sterk magneetje wil omdat hij het gewoon door de magnetisme op zn schijf plakt. Beter is het om het gewoon met industrielijm ofzo te doen, zit hij zeker vast.
 
Members zijn vervelend :-|
Jozeff - Forum en Sales Moderator 18-10-2007 16:45 Print reply

Posts: 10835
ik had een plat magneetje met secondelijm op mijn velgrand geplakt, bleef ook gewoon zitten tot de 180. (harder loopt motor niet)
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 18-10-2007 16:45 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hier_ben_ik
Ik denk dat hij een sterk magneetje wil omdat hij het gewoon door de magnetisme op zn schijf plakt. Beter is het om het gewoon met industrielijm ofzo te doen, zit hij zeker vast.


ik denk dat die er toch wel vanaf slingert met snelheden boven de 25 kmpu
 
skeijve 18-10-2007 17:44 Print reply

Posts: 1643
ik kan alleen maar tellertjes vinden met snelhied tot maar 99 km/uur. Iemand enig idee waar er te koop zijn tot de 999 ofso?
 
Hop Hop
christianos 18-10-2007 17:48 Print reply

Posts: 20445
Ik vraag me af hoe nauwkeurig deze dingen zijn.

Je kan wel je wielmaat invoeren maar er komt ook nog wat bovenop ivm dikte van je band enzo.

Ook twijfel ik aan de alghele nauwkeurigheid van het materiaal(software)
 
-simon- 18-10-2007 17:50 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
Ik vraag me af hoe nauwkeurig deze dingen zijn.

Je kan wel je wielmaat invoeren maar er komt ook nog wat bovenop ivm dikte van je band enzo.

Ook twijfel ik aan de alghele nauwkeurigheid van het materiaal(software)


het beste kun je de wielmaat ook meten door het wiel met bijvoorbeeld het ventiel naar beneden neer te zetten en dan een streep op de grond zetten. en dan de brommer vooruit duwen tot het wiel 1 keer rond is. dan weer streep zetten en de afstand opmeten. want meestal moet je ook de omtrek van het wiel ingeven.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 20-10-2007 13:29 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: skeijve
ik kan alleen maar tellertjes vinden met snelhied tot maar 99 km/uur. Iemand enig idee waar er te koop zijn tot de 999 ofso?


doe je toch iets fout, ik heb dr al een berg gehad, gaan allemaal tot 255

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: simon16
[...]


het beste kun je de wielmaat ook meten door het wiel met bijvoorbeeld het ventiel naar beneden neer te zetten en dan een streep op de grond zetten. en dan de brommer vooruit duwen tot het wiel 1 keer rond is. dan weer streep zetten en de afstand opmeten. want meestal moet je ook de omtrek van het wiel ingeven.



rolmaat pakken?

Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 20-10-2007 om 13:30 uur.
 
5MB5 20-10-2007 13:34 Print reply

Posts: 878
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
Ik vraag me af hoe nauwkeurig deze dingen zijn.

Je kan wel je wielmaat invoeren maar er komt ook nog wat bovenop ivm dikte van je band enzo.

Ook twijfel ik aan de alghele nauwkeurigheid van het materiaal(software)



de wielmaat die je invoert is de totale buitenomtrek, dus met band.

nauwkeurigheid zal sowieso beter zijn dan de ori teller, zal met gps niet veel schelen
 
Hier_ben_ik - Administrator 20-10-2007 14:11 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
Ik vraag me af hoe nauwkeurig deze dingen zijn.

Je kan wel je wielmaat invoeren maar er komt ook nog wat bovenop ivm dikte van je band enzo.

Ook twijfel ik aan de alghele nauwkeurigheid van het materiaal(software)


Wat hij zegt ->

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: simon16
[...]


het beste kun je de wielmaat ook meten door het wiel met bijvoorbeeld het ventiel naar beneden neer te zetten en dan een streep op de grond zetten. en dan de brommer vooruit duwen tot het wiel 1 keer rond is. dan weer streep zetten en de afstand opmeten. want meestal moet je ook de omtrek van het wiel ingeven.


Als je dat nog te onnauwkeurig vind kun je deze handeling ook herhalen en bijv. zo ver lopen dat je wiel 10x rond gegaan is, dan meten, is je meetfout 1/10 van de oorspronkelijke meetfout.

Ik heb geen idee waarom je je druk zou maken over de software, daar kan weinig mee mis he

Waar je wel op moet letten is de afstand tussen het magneetje en de opnemer, als deze te groot is en het magneetje er bij hogere snelheden snel langsaf gaat heb je kans dat ie m niet "voelt".
 
Members zijn vervelend :-|
LeMoN 7-11-2007 16:26 Print reply
Posts: 16
Het opmeten van je complete omtrek van je wiel kan je ook heel ander doen het geen wat je nodig heb is een stukje krijt, je wiel/brommer, en een meetlint of rolmaat.

Zet met het stukje krijt een streepje op je band en op de ondergrond(stoeptegel ofzo), rol nu je wiel vooruit of achteruit totdat het streepje op je band weer precies naar beneden wijst en zet op die plek weer een streepje.

Meet de afstand tussen de streepjes op de grond en voila je hebt je wiel omtrek
 
Gilera Citta BJ - 50cc STD - 13mm Dell'Orto @60 - Malossi Red Filter - STD Variomatic met 100mm schijven - Polini Top One uitlaat
Vehikel 7-11-2007 16:30 Print reply

Posts: 2903
Ik heb gewoon de straal opgemeten. Dan: straal x 2 x phi. Fluitje van een cent.

edit: Er is geen 1 teller zuiverder dan een fietsteller.

O jah G-force, ik geef je nog ff een tip om boven de 100 km/h je snelheid te kunnen meten :P :
Je moet een band omtrek invoeren die 2x zo groot is (zover dat nog kan),
Doe die snelheid maal 2, en je hebt je chte snelheid. Nu kan je 200 rijden :P Maar kben bang dat het net niet gaat. (3xzo groot kan evt. dan ook nog).

Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 7-11-2007 om 16:37 uur.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
bunji 7-11-2007 16:35 Print reply

Posts: 1861
heb er ook eentje gehad, wat behoorlijk nauwkeurig alleen toen was ik het magneetje onder het rijden verloren
 
Kawasaki ZXR 400
Jsze-MT5 7-11-2007 23:50 Print reply

Posts: 619
die snelheid op de teller klopt dan tog niet, want het gaat de diameeter van het wiel, anders krijg je niet zo iets als n scooter teller en die zijn ook scheef
 
goeie moggel
oenoehoofd 7-11-2007 23:53 Print reply

Posts: 17851
Gast, bij een goeie teller kan je de diameter instellen.
 
Te koop: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFCJT4GY
G-Force 8-11-2007 0:28 Print reply

Posts: 4603
Blijft grappig, een FAQ artikel wat ik 1,5 jaar geleden gemaakt heb,
dat nu pas toegelaten wordt op BF

Magoed, sterk magneetje is idd handig voor op je remschijf. Die van het plaatje bleef keurig zitten,
t/m 120 kmh en verder kon het brommertje niet (teller kon tot 99, geklokt door autootje)
 
Fuck brommers, word 18 koop n auto en motor...
-simon- 8-11-2007 7:27 Print reply

Posts: 8211
zijn er dan wel tellers die tot over de 100 gaan?
en ik dacht ook wellis gelezen te hebben dat de goedkopere teller kunnen gaan flippen door je ontsteking. of is dat alleen met draadloos?
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
rubbert 8-11-2007 7:56 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: simon16
zijn er dan wel tellers die tot over de 100 gaan?
en ik dacht ook wellis gelezen te hebben dat de goedkopere teller kunnen gaan flippen door je ontsteking. of is dat alleen met draadloos?



ja, dat heb ik gister ervaren, als ik m'n motor uit heb doet hij niks, zet ik hem aan gaat ie helemaal flippen, van 20 in 1 keer naar 80 springen en weer terug naar 8 kmpu:S

edit: dat was er 1tje van de action met draad

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 8-11-2007 om 7:56 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Rick_koningslust 8-11-2007 8:05 Print reply

Posts: 1467
hiervoor kun je toch een ontstoorde bougie kopen?
 
Geen eergevoel of ambitie? Wordt landverrader bij de politie! ik zal pas stoppen met werken, als al mijn spreuken te lezen zijn in schijthokken&kerken
fluxburn3r 8-11-2007 9:21 Print reply

Posts: 256
heel handig deze info.... lees het nu en kom ook nu pas op het idee om een sterkere magneet te gaan halen
 
RS2Racer91 24-2-2008 21:57 Print reply

Posts: 1540
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Ik heb gewoon de straal opgemeten. Dan: straal x 2 x phi. Fluitje van een cent.

edit: Er is geen 1 teller zuiverder dan een fietsteller.

O jah G-force, ik geef je nog ff een tip om boven de 100 km/h je snelheid te kunnen meten :P :
Je moet een band omtrek invoeren die 2x zo groot is (zover dat nog kan),
Doe die snelheid maal 2, en je hebt je chte snelheid. Nu kan je 200 rijden :P Maar kben bang dat het net niet gaat. (3xzo groot kan evt. dan ook nog).

Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 7-11-2007 om 16:37 uur.


je bedoeld diameter keer pi?
 
Honda MB70cc 30-6-2008 14:43 Print reply

Posts: 669
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
[...]



ja, dat heb ik gister ervaren, als ik m'n motor uit heb doet hij niks, zet ik hem aan gaat ie helemaal flippen, van 20 in 1 keer naar 80 springen en weer terug naar 8 kmpu:S

edit: dat was er 1tje van de action met draad

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 8-11-2007 om 7:56 uur.


ja klopt, heb ik ook gehad op een honda MT precies het zelfde als wat jij daar zegt..

ik had toen het magneetje+sensor op het achterwiel gedaan (verder van de bougi enzo af) en toen deed het nogsteeds het zelfde).. gewoon even een iets duurdere teller kopen dus.

maar ls je de omtrek van je wiel invoert..en je hebt de sensor+magneet aan je schijfrem zitten..dan klopt die omtrek tog niet meer? zou je dan niet beter de omtrek van je schijfrem in kunnen voeren?
 
Swaffel'n: Met mien half stieve lul det wief teeng de bek an sloan
Erik 39 30-6-2008 14:44 Print reply

Posts: 15088
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Honda MB70cc
[...]


ja klopt, heb ik ook gehad op een honda MT precies het zelfde als wat jij daar zegt..

ik had toen het magneetje+sensor op het achterwiel gedaan (verder van de bougi enzo af) en toen deed het nogsteeds het zelfde).. gewoon even een iets duurdere teller kopen dus.

maar ls je de omtrek van je wiel invoert..en je hebt de sensor+magneet aan je schijfrem zitten..dan klopt die omtrek tog niet meer? zou je dan niet beter de omtrek van je schijfrem in kunnen voeren?

Tuurlijk niet, je schijf gaat toch even hard rond als je wiel?
 
Derbi-loos! -- www.ERIKVONHOF.nl
falco 30-6-2008 14:52 Print reply

Posts: 3724
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Erik 39
[...]

Tuurlijk niet, je schijf gaat toch even hard rond als je wiel?


veelgemaakte fout idd, alsof je schijf minder omwentelingen maakt als je velg
 
bart de scootergek 30-6-2008 15:00 Print reply

Posts: 8916
Schijf draait niet even hard als je wiel, de hoeksnelheid ( rad/s) is wel hetzelfde maar door de kleinere radius is de omtreksnelheid lager.

Edit: het beste zet je hem dus zo dicht mogelijk bij de as, dan komt het magneetje met een zo laag mogelijke snelheid voorbij en is er dus minder kans dat de opnemer een puls mist.

Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 30-6-2008 om 15:02 uur.
 
Honda RC-33

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved