Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
FAQ Vliegwiel losmaken/eraf halen:
Stap 1, je vliegwiel los maken.
Er zijn meerdere manieren om je vliegwiel los te maken;
1: Met bougie stop
Deze draai je in je bougie gat.
Als je dan aan je vliegwiel draad, stop de bougie-stop de zuiger, zodat je het vliegwiel los kunt draaien.
Vastzetten is het zelfde, maar dan de andere kan op
Quote: Oorspronkelijk gepost door: christianos
wat ik nog wel even erbij wil vermelden dat een bougiestop echt funest voor je naaldlager,big-end en drijfstang is.
2: Beun stijl
Je zoekt een stang(ijzer) die precies lang/dun/sterk genoeg is om het vliegwiel tegen te houden.
Als je dat hebt gevonden dan zet je de stang op de grond, en in een opening van het vliegwiel. (Zet hem niet de diep, want dan heb je kan dat je je spoelen enzo beschadigt!!)
Dan kun je hem gewoon los draaien.(Soms is het wel nodig om je brommer vast te houden, want als ie goed vast zit kun je je brommer omhoog 'draaien')
Vastzetten; hetzelfde als losmaken, alleen dan andersom.
3: Beun stijl 2
Je pakt een spanband, zet deze strak om je vliegwiel. De andere kant zet je vast aan je frame. Zodat het vliegwiel niet kan draaien. Nu kun je hem los en vast draaien.
Alleen vind ik dat niet zo’n goede/fijne manier, want het werkt niet echt goed. Hij kan snel “slippen”(het vliegwiel draait gewoon met de moer mee.)
4:Luchtsleutel
Je kunt gewoon je passende dop aanklikken, en de moer er rustig af draaien. Pas wel op met de montage, dat je hem niet te strak vastdraait, want dan verpruts je het schroefdraad van je krukas.
Stap 2, je vliegwiel eraf trekken.
Je vliegwiel zit vast aan je krukas, en die loopt taps toe. Waardoor je vliegwiel vast kom te zitten.
Dus als je je vliegwiel vastdraait, komt ie steeds vaster te zitten. Daarom krijg je hem er 'moeilijk' af.
Er zijn om je vliegwiel eraf te halen ook meerdere manieren.
1: Met Vliegwieltrekker
Dus die draai je in je vliegwiel, zelfde plek waar je moer vandaan komt. De soort vliegwiel trekker verschilt per brommer. Maar het princiepe is hetzelfde. Je draait hem in je vliegwiel, en dan draai je de bout naar binnen. De buitenkant blijft in het vliegwiel, en de bout gaat naar binnen, en PLOP je vliegwiel is eraf.
2: Met (beun) Poelietrekker
Deze zet je op je vliegwiel, met het zwarte gedeelte (middenstuk) op je krukas. En de 2 andere “haakjes” doe je achter je vliegwiel openeningen
Wel weer oppassen dat je ze niet te diep doet, want dan kun je je spoelen enzo beschadigen!!!
En dan gewoon draaien, kost meestal wat kracht, omdat je geen sleutel als hefboom hebt. Maar uiteindgelijk gaat ie ook gewoon los.
Voor commentaar/tips/toevoegingen, gewoon even zeggen!
|
Pagina 1 van 2
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
christianos |
18-10-2007 15:20 |
Posts: 20445 |
wat ik nog wel even erbij wil vermelden dat een bougiestop echt funest voor je naaldlager,big-end en drijfstang is.
|
|
|
|
Viertakt |
18-10-2007 15:23 |
Posts: 3586 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: christianos
wat ik nog wel even erbij wil vermelden dat een bougiestop echt funest voor je naaldlager,big-end en drijfstang is.
Zover ik weet, is alles behalve die vliegwieltrekker/poulietrekker nogal slecht.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
koekie - Administrator |
18-10-2007 15:24 |
Posts: 12588 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: christianos
wat ik nog wel even erbij wil vermelden dat een bougiestop echt funest voor je naaldlager,big-end en drijfstang is.
Thnx chris, ik heb het even toegevoegd
|
|
Haaks de hoek om! |
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
18-10-2007 15:41 |
Posts: 10835 |
als je nu voor het blokkeren van je vliegwiel een slijptolsleutel gebruikt.
werkt perfect zonder beschadiging en vind ik absoluut niet beun
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
18-10-2007 16:03 |
Posts: 17929 |
ow, ik zag net nog geen luchttol staan, maar nu opeens wel:S
|
|
|
|
koekie - Administrator |
18-10-2007 16:05 |
Posts: 12588 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
ow, ik zag net nog geen luchttol staan, maar nu opeens wel:S
aaach caspartje toch.. Bedankt voor de suggestie 'luchtsleutel' !
|
|
Haaks de hoek om! |
|
Rients W |
19-10-2007 16:05 |
Posts: 14 |
met een voorhamer en een sokeltang wil alles wel los
|
|
|
|
allbrezz |
19-10-2007 16:09 |
Posts: 493 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Rients W
met een voorhamer en een sokeltang wil alles wel los
haha ja ik heb ook nog wel een foto waarop een los geslepen vlieg wie te zien is ... lekker beunen met de slijptol
owja voor de mensen die het willen weten ..?
een poulietrekken van een honda mt mtx ed. kunnen ook op een yamaha aeroxmaar dan past hij ijgelijk 0,5 mm niet dus moet je een goed schone poulie hebben en een drup je olie dan kan het
|
|
als jeje brommer ondercontrole hebt, rijd je gewoon niet hard genoeg |
|
Teunis |
19-10-2007 17:10 |
Posts: 1073 |
nog een beun manier
neem een oliefilter sleutel en draai de moer los.
nu een paar groot schroeven draaiers aan de randen zetten om m los te wrikken en spanning op te zetten en vervolgens slaan met een rubber hamer duurt ff maar dan komt ie wel los.
ik doe zelf tegenwoordig(vandaag nog gedaan ).
oliefilter sleuter om vliegwiel en dan moer los. en vervolgesn met vliegwieltrekker m losmaken
|
|
|
|
5MB5 |
19-10-2007 17:14 |
Posts: 878 |
als extra info voor de starters: vliegwieltrekker heeft linkse schroefdraad, moet je er dus linksom in draaien.
daarnaast is de vliegwieltrekker op de foto verkeerd om in elkaar gezet
nu mijn vraag: wat voor trekker gebruik je voor een binnenrotor?
|
|
|
|
DT-Dude89 |
19-10-2007 17:45 |
Posts: 223 |
bij hpi vliegwielen zijn er 2 m6 draad in getapt.
|
|
|
|
Sypie_Honda |
19-10-2007 22:29 |
Posts: 13830 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: allbrezz
[...]
haha ja ik heb ook nog wel een foto waarop een los geslepen vlieg wie te zien is ... lekker beunen met de slijptol
owja voor de mensen die het willen weten ..?
een poulietrekken van een honda mt mtx ed. kunnen ook op een yamaha aeroxmaar dan past hij ijgelijk 0,5 mm niet dus moet je een goed schone poulie hebben en een drup je olie dan kan het
het past wel, maar eigenlijk toch ook niet.
|
|
wat niet kan is nog niet uitgevonden. |
|
ikkejw |
20-10-2007 2:11 |
Posts: 9886 |
ik heb laatst ook een vliegwiel geprobeerd los te halen met een poelie trekker, hamer, breekijzer (koevoet) en dat soort beun materiaal
hele carter afgebroken, krukashelften los gegaan, vliegwiel zowat binnenstebuiten omgeflapt en helemaal krom getrokken
alles ging stuk maar het vliegwiel bleef precies op z'n plek
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
koekie - Administrator |
20-10-2007 8:35 |
Posts: 12588 |
had je deze faq maar moeten lezen
|
|
Haaks de hoek om! |
|
Eat My Dust |
20-10-2007 9:38 |
|
-Tom- |
20-10-2007 19:29 |
Posts: 4151 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: nils024
als extra info voor de starters: vliegwieltrekker heeft linkse schroefdraad, moet je er dus linksom in draaien.
daarnaast is de vliegwieltrekker op de foto verkeerd om in elkaar gezet
nu mijn vraag: wat voor trekker gebruik je voor een binnenrotor?
3-klauw poelietrekker.
Verder weet ik nog wel een manier om je vliegwielmoer los te draaien, ook een beun, maar werkt goed.
Pak een stevige schroevendraaier, duw deze door zo'n gleuf van het vliegwiel, en laat deze achter een spoel of de grondplaat haken. Nu kan je de boel ook losdraaien.
Wat ook werkt (tenminste, bij een Yamaha FS1 of DT) is een blokkeersleutel van een slijptol pakken. Daar zitten 2 van die pinnetjes op. Deze kan je ook in 1 gleuf steken van het vliegwiel, en zo het vliegwiel tegen houden met je hand.
Het vliegwiel eraf halen zonder poelietrekker kan ook op een andere beun manier. Pak een lange stevige schroevendraaier, haak deze vast achter een spoel of de grondplaat, en duw de schroevendraaier van je af (naar de brommer toe). De rand van je vliegwiel gaat als een soort van hefboom werken, je zet je vliegwiel nu onder spanning. Nu kan je met een kunststof hamer op het vliegwiel tikken. Je laat je vliegwiel dan schrikken, en vaak plopt hij dan ook los.
|
|
FTS Member |
|
Red-dragon |
21-10-2007 21:05 |
Posts: 1486 |
Als de moer eraf is met 2 hamers? Kan alleen als het vliegwiel vergenoeg uit het carter komt bij bijv. een Puchje
|
|
Fly like an Eagle... |
|
Mopar |
25-10-2007 18:08 |
Posts: 4772 |
Of je zet de brommer gewoon in zijn 1, laat iemand anders ff op de achterem trappen, of blokkeer de achterrem gewoon ff door hem strak aan te draaien, en dan je vliegwiel eraf halen.
edit : Werkt dus alleen bij een fatsoenlijk schakelbrommertje, dus een puch zal het niet helpen (tenzij je dus ook het koppelingetje inknijpt)
( als het blok nog onder de brommer hangt, 9/10x wel.. )
Dit bericht is gewijzigd door Mopar op 25-10-2007 om 18:09 uur.
|
|
|
|
harryhouthakker |
25-11-2007 17:53 |
Posts: 270 |
jah ik had me vliegwiel eraf gehaald met beun style
dus ik wou hem er weer op zetten en vast draaien aleen de moer ging er niet meer op omdat ik het schroefdraad had beschadigd
toen moets ik eer een stuk schroefdraad eraf slijpen
geen aanrader
|
|
tis zo.. en niet anders ! |
|
Suzuki-SLK Rijder |
25-11-2007 17:58 |
Posts: 3167 |
Ik gebruik gewoon een ordinaire dop als bougiestop
|
|
Je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn. |
|
harryhouthakker |
25-11-2007 18:05 |
|
kees2501 |
20-12-2007 18:27 |
Posts: 522 |
nog iets voor mense die geen zuigerstop hebbe(doe ut zelf ook altijd) :
stuk stevig touw ( niet met van die pluisjes enzo) gewoon zoon startkoortje van grasmaaier ofzo... in bougiegat duwe als zuiger onderin staat... (niet helemaal erin)
als je dan zuiger naar bove draad klemt ie op gegeve moment...
moer los draaie en dan zuiger weer iets terug touwtje eruit trekke aan het stuk dat je er niet heb ingepropt en dan kan je zuigertje weer draaie...
weet niet cker maar denk ook dat het beter is voor je zuiger dan zoon harde zuigerstop...
|
|
|
|
John Huijben |
20-12-2007 18:33 |
Posts: 2433 |
hoe moeilijk kan het zijn om een vliegwielmoer los te draaien
ik pak altijd gewoon de boutentol, (elektrische luchtsleutel zegmaar, die ramt niet zo hard).
vliegwiel met de hand vasthouden, en dan slaat ie m zo los.
bougiestops zouden verboden moeten worden
|
|
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last |
|
benellifan |
20-12-2007 18:34 |
Posts: 1553 |
zuigerstop van nylon of ptfe maken
Dit bericht is gewijzigd door benellifan op 20-12-2007 om 18:35 uur.
|
|
CNC en Conventioneel Draai en Frees werk voor een leuke prijs |
|
kees2501 |
20-12-2007 18:35 |
Posts: 522 |
|
|
|
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 1 van 2
|
|