Dit is voor mensen die eens een andere, snellere uitlaat op hun tsx willen, ipv gianelli of proma. Dit gaat een stuk harder, en trekt met een licht-getunede malossi door tot 12k ipv 10k met gianelli.
Wat heb je nodig?
Gianelli Contivariant+Demper voor Derbi Senda
Bankschroef
Een goede gasbrander
Een staaf die over de stinger/laatste stuk buis van je uitlaat
Een dremel of kleine ijzerzaag
Eventueel glasplaat met schuurpapier
Een paar vijlen
Frees/vijl op dremel of boor
Gereedschap om de kop er aftehalen en uitlaat monteren/demonteren
Stukje plaatstaal/alluminium
8mm boor of groter
1.Je begint met het mondstuk van de uitlaat pas te maken.
Je moet dan met een dremel/ijzerzaag een deel van het taps toelopende mondstuk afhalen, zodat de diameter gelijk is aan die van tsx en dus ook plat is.
2.Daarna ga je het beugeltje wat over je mondstuk heen gaat, pas maken met een frees. De gaten die over de tapeinden van je uitlaatstuk van de cilinder vallen moet je naar buiten vrezen/vijlen, zodat het beugeltje er op past.
3.Nu ga je met de dremel/ijzerzaag de beugel waarmee de uitlaat aan het frame zou moeten, er af zagen. De beugel heb je niet meer nodig.
4.Nu moet je de kop loshalen en de linker koelrib er kompleet afzagen.
5.Daarna ga je de stinger/laatste stuk buis van je uitlaat naar binnen toe buigen dmv de stinger in de bankschroef te plaatsen zodanig dat het punt waar je hem wil buigen net buiten de bankschroef valt. Niet te dicht op de las buigen anders springt hij los.
6.Daarna ga je de buis die aan de demper zit verbuigen bij de eerste buiging t.o.v. de uitlaat. Je moet zelf beoordelen hoe je het het mooist vind staan. Het kan op meerdere manieren maar past niet gelijk. Dit geld het zelfde voor de 2 buiging.
7.Nu ga je van de linker tankap en rooster een stuk afzagen zodat die niet meer tegen de uitlaat aanzit. Ook de rand van je linker zijkap moet een stukje naar buiten gehaald worden zodat hij minder tegen de demper aan zit.
8.De demper ophanging maak je met een stukje plaat staal van ongeveer 7cm lang met 2 gaten van 8mm erin. Tussen de bevestigings bout van je achterspatboord kun je hem vervolgens monteren.
Nu kun je genieten van een mooie uitlaat die ook nog eens een stuk sneller is dan de bekende TSX uitlaten ( Proma, gianelli etc )