Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 706 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: RDW Bromfietskeuring
Geschreven door gelderboer
Geplaatst op 3-2-2007 20:43
Categorie Algemeen

Met een restauratieprojectje moet ik naar de RDW keuring. Omdat me veel onduidelijk was heb ik bij de RDW info opgevraagd over de nieuwe bromfietskeuring vanaf januari 2007.

Wanneer moet je je brommer bij de RDW laten keuren voor een kenteken?
1. Je hebt nu nog een brommer zonder kenteken je wil toch de weg op (ook als de brommer in 2006 is geschouwd maar als je vergat een kenteken aan te vragen. De schouwpapieren hebben vanaf november 2006 hun geldigheid verloren).
2. Als je uit diverse framedelen zelf een brommer hebt gemaakt.
3. Als je een buitenlandse brommer koopt of invoert en je wil ermee de weg op.

Identiteitsonderzoek vooraf.
Om gesjoemel uit te bannen geeft de RDW pas een kenteken als de identiteit van je brommer is vastgesteld. Als de identiteit niet meteen kan worden vastgesteld volgt een onderzoek. Zo’n onderzoek wordt altijd gehouden als een brommer ter keuring wordt aangeboden die uit verschillende chassisdelen is samengesteld of bij invoer uit het buitenland. Is de identiteit niet vast te stellen dan volgt een politieonderzoek. Dat kan eventueel leiden tot inbeslagname en vernietiging van de brommer.

Wat voor keuring is er nodig en waar letten ze op?
Welke technische keuring nodig is, hangt af van bouwjaar, registratie en typegoedkeuring.

Voor een historische brommer zonder typegoedkeuring:
Een brommer van voor 01-01-1974 krijgt alleen na summier technisch onderzoek door de RDW een kenteken. Bij een brommer van voor deze datum is typegoedkeuring niet nodig. De brommer mag alleen niet onder categorie motorfietsen vallen.
De keuringseisen voor deze brommers zijn veel lager dan de huidige.

Voor een brommer zonder typegoedkeuring en niet historisch:
Is je brommer van na 01-01-1974 dan is hij voor de RDW niet historisch. Als hij geen NL of EU typegoedkeuring heeft dan krijgt hij een kenteken als de identiteit is vastgesteld en na keuring op toelatingseisen (test), op de actuele technische en veiligheidseisen. Je moet zelf de papieren tonen waaruit blijkt dat hij voldoet aan de NL toelatingseisen voor een brommer.
Keuring op: maximum snelheid, geluidsnivo, banden, remmen en verlichting en bel. Deze moeten aan de huidige eisen voldoen. Aanwezigheid van claxon, richtingaanwijzers en spiegel is niet verplicht maar als deze erop zitten moeten ze werken. De kosten voor de test en keuring kunnen hoger zijn dan de waarde van de brommer zelf.

Voor een brommer zonder typegoedkeuring:
Is er geen NL of EU typegoedkeuring en is de brommer niet historisch en niet aantoonbaar afkomstig uit de EU dan krijgt hij een kenteken als de herkomst duidelijk is vastgesteld en als hij voldoet aan de huidige technische RDW toelatingseisen en testen. Je moet een certificaat tonen waaruit blijkt dat de brommer aan door de NL wetgeving gestelde eisen voldoet.
Keuring op: maximum snelheid, geluidsnivo, banden, remmen en verlichting. Aanwezigheid van werkende claxon, spiegel, en richtingaanwijzers is verplicht.
De kosten voor de test en keuring kunnen ook hier hoger zijn dan de waarde van de brommer zelf.

Voor een brommer met typegoedkeuring:
De brommer heeft een NL of EU typegoedkeuring en is het in gebruik genomen voor 01/09/2005. Je moet het bouwjaar van de brommer middels documentatie (aankoopnota of dealer/importeur gegevens) aantonen. Hij krijgt een kenteken als de herkomst duidelijk is en als hij voldoet aan de actuele technische en veiligheids eisen.
Keuring op: maximum snelheid, geluidsnivo, banden, remmen en verlichting. Aanwezigheid van werkende claxon, spiegel, en richtingaanwijzers is verplicht


Voor een brommer met registratie in een ander EU land:
Die krijgt een kenteken als je aantoont dat hij eerder in het EU buitenland geregistreerd was b.v. door een afgeknipte kraftfahrzeug (KFZ) brief. NL typegoedkeuring is dan niet nodig.
Is er geen EU type goedkeuring en is de brommer ouder dan 3 jaar dan krijgt hij een kenteken na technische en veiligheidskeuring.
Keuring op: maximum snelheid, geluidsnivo, banden, remmen en verlichting. Aanwezigheid van werkende claxon, spiegel, en richtingaanwijzers is verplicht
Is hij nog geen 3 jaar oud dan vervalt de technische keuring en wordt alleen gekeken naar de identiteit.

Hoe is de aanmelding voor keuring en hoe moet ik een keuring annuleren?
Aanmelden online via RDWpagina (zie link aan het eind) maar moet worden bevestigd via de post. Je krijgt van de RDW door bij welk keuringsstation je moet zijn. Afmelden ook online via RDWpagina en minstens 1 dag van tevoren voor 12uur anders betaal je voor een keuring die niet doorgaat!

Waar zijn die keuringsstations?
Regio noord: Almelo, Arnhem, Heerenveen, Groningen, Zwolle
Regio west: Amsterdam, Nieuwegein, Schiedam, Waddinxveen, Zwijndrecht
Regio zuid: Den Bosch, Elsloo, Roosendaal, Rijen, Veldhoven, Venlo

Wat voor documenten heb je bij keuring nodig?
Geldige legitimatie (NL rijbewijs of NL pas en afschrift basis administratie).
Als je na de keuring langs de douane moet (invoer) moet je ook je sofinummer tonen.

Hoeveel kost het en waar en hoe moet ik betalen?
De keuring (met het kentekenbewijs) kost € 89,50 Het tenaamstellings bewijs (leges) € 9,= Direkt na keuring met cash of pin aan de balie te betalen.

Wat als de brommer word afgekeurd?
Hij mag niet meer op de weg of een afspraak maken voor herkeuring. Zorg dat je brommer dan wel aan alle eisen voldoet anders kost het weer geld voor niks!

Hoe verloopt de procedure bij het RDW keuringsstation
Dat kan je met deze link als pdf downloaden


Waar kan ik alles precies terugvinden?
Dat kan met deze link naar de RDW site

Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

freak-out 24-10-2007 18:15 Print reply

Posts: 419
Mijn ervaring met het RDW:

Kwam daar ana moet k me ff melden bij zo'n balie,
Daarna kon k met de keurmeester mee naar binnen,
Hij zij ow dus de politie vind dat hij niet goed was voor op de openbare weg? Ja hij liep iets te hard. Zegt ie jah die dinger zijn ook niet gemaakt om 45 te rijden majah dat wist je zelf natuurljk ook al:P Wel goeie kerel en zo

Daarna dus ff gecontroleerd of mijn wiellagers goed waren en banden zeg maar. Daarna lichten en knipperlichten. Toen moest hij op de rollerbank, dat mocht ik zelf doen Hij trok zijn 4 niet:P dus haalde net 30 zegt ie ow das netjes:P

Daarna nog ff geluid gemeten, was 2DB te veel
Zegt ie nou vooruit dan ik vind hem goed:P
60 euro betaald en kon k weer gaan
Nu nog ff wachten op de papieren
 
>>derbi senda sm<< Minder CO2 uitstoot, De industrie ziet meer in het opvoeren van bomen!
paultros 31-8-2008 2:24 Print reply

Posts: 288
ga binnenkort een italiaanse brommer kopen afkomstig uit italie zonder kenteken maar hij zij dat de papieren er bijzaten. staan hier gegevens in als bouwjaar, of hij een eu. goedkeuring heefd enz. en staat dit dan in het engels of italiaans?

Dit bericht is gewijzigd door paultros op 31-8-2008 om 13:29 uur.
 
Banaan 6-11-2008 11:02 Print reply

Posts: 5725
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: 50cc crosser
ik lees ook overal op site van rdw ed dat je documentatie mee moet nemen welke documenten zijn dit gewoon papieren van dat hij al eens verzekert is geweest en zo


dit vraag ik mij dus ook af..
 
Spookrijder100 6-11-2008 11:20 Print reply

Posts: 2227
Mijn ervaring met het RDW:

Ik moest iets van 2,5 maand wachten tot ik hem eindelijk kon laten keuren, hij had nog kentekenplaatje en was niet meer verzekerd dus vandaar dat het moest gebeuren.

Ik ben zelf niet mee geweest maar me vader zegt dat het eigenlijk nergens op sloeg. Het is beetje het zelfde verhaal als de meeste hier schrijven, hij kijkt beetje naar de belangrijkste punten en rollertest.

qua papieren moet je geloof ik alleen de tenaamstellingspapieren van de oude eigenaar meenemen ofzo...en datatag papieren mocht dat erop zitten

een grote inkomstenbron voor de overheid zou ik zeggen, ze hadden net zo goed het schouwen kunnen laten zoals het was
 
Elco 6-11-2008 12:52 Print reply
Posts: 4527
papieren heoft niet percee. bel hun gewoon eens op jo banaan

zelf een beetje moeite doen is ook al teveel, als je ze belt of maitl weet je alles direkt en correct
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved