Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 897 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: RDW Bromfietskeuring
Geschreven door gelderboer
Geplaatst op 3-2-2007 20:43
Categorie Algemeen

Met een restauratieprojectje moet ik naar de RDW keuring. Omdat me veel onduidelijk was heb ik bij de RDW info opgevraagd over de nieuwe bromfietskeuring vanaf januari 2007.

Wanneer moet je je brommer bij de RDW laten keuren voor een kenteken?
1. Je hebt nu nog een brommer zonder kenteken je wil toch de weg op (ook als de brommer in 2006 is geschouwd maar als je vergat een kenteken aan te vragen. De schouwpapieren hebben vanaf november 2006 hun geldigheid verloren).
2. Als je uit diverse framedelen zelf een brommer hebt gemaakt.
3. Als je een buitenlandse brommer koopt of invoert en je wil ermee de weg op.

Identiteitsonderzoek vooraf.
Om gesjoemel uit te bannen geeft de RDW pas een kenteken als de identiteit van je brommer is vastgesteld. Als de identiteit niet meteen kan worden vastgesteld volgt een onderzoek. Zo’n onderzoek wordt altijd gehouden als een brommer ter keuring wordt aangeboden die uit verschillende chassisdelen is samengesteld of bij invoer uit het buitenland. Is de identiteit niet vast te stellen dan volgt een politieonderzoek. Dat kan eventueel leiden tot inbeslagname en vernietiging van de brommer.

Wat voor keuring is er nodig en waar letten ze op?
Welke technische keuring nodig is, hangt af van bouwjaar, registratie en typegoedkeuring.

Voor een historische brommer zonder typegoedkeuring:
Een brommer van voor 01-01-1974 krijgt alleen na summier technisch onderzoek door de RDW een kenteken. Bij een brommer van voor deze datum is typegoedkeuring niet nodig. De brommer mag alleen niet onder categorie motorfietsen vallen.
De keuringseisen voor deze brommers zijn veel lager dan de huidige.

Voor een brommer zonder typegoedkeuring en niet historisch:
Is je brommer van na 01-01-1974 dan is hij voor de RDW niet historisch. Als hij geen NL of EU typegoedkeuring heeft dan krijgt hij een kenteken als de identiteit is vastgesteld en na keuring op toelatingseisen (test), op de actuele technische en veiligheidseisen. Je moet zelf de papieren tonen waaruit blijkt dat hij voldoet aan de NL toelatingseisen voor een brommer.
Keuring op: maximum snelheid, geluidsnivo, banden, remmen en verlichting en bel. Deze moeten aan de huidige eisen voldoen. Aanwezigheid van claxon, richtingaanwijzers en spiegel is niet verplicht maar als deze erop zitten moeten ze werken. De kosten voor de test en keuring kunnen hoger zijn dan de waarde van de brommer zelf.

Voor een brommer zonder typegoedkeuring:
Is er geen NL of EU typegoedkeuring en is de brommer niet historisch en niet aantoonbaar afkomstig uit de EU dan krijgt hij een kenteken als de herkomst duidelijk is vastgesteld en als hij voldoet aan de huidige technische RDW toelatingseisen en testen. Je moet een certificaat tonen waaruit blijkt dat de brommer aan door de NL wetgeving gestelde eisen voldoet.
Keuring op: maximum snelheid, geluidsnivo, banden, remmen en verlichting. Aanwezigheid van werkende claxon, spiegel, en richtingaanwijzers is verplicht.
De kosten voor de test en keuring kunnen ook hier hoger zijn dan de waarde van de brommer zelf.

Voor een brommer met typegoedkeuring:
De brommer heeft een NL of EU typegoedkeuring en is het in gebruik genomen voor 01/09/2005. Je moet het bouwjaar van de brommer middels documentatie (aankoopnota of dealer/importeur gegevens) aantonen. Hij krijgt een kenteken als de herkomst duidelijk is en als hij voldoet aan de actuele technische en veiligheids eisen.
Keuring op: maximum snelheid, geluidsnivo, banden, remmen en verlichting. Aanwezigheid van werkende claxon, spiegel, en richtingaanwijzers is verplicht


Voor een brommer met registratie in een ander EU land:
Die krijgt een kenteken als je aantoont dat hij eerder in het EU buitenland geregistreerd was b.v. door een afgeknipte kraftfahrzeug (KFZ) brief. NL typegoedkeuring is dan niet nodig.
Is er geen EU type goedkeuring en is de brommer ouder dan 3 jaar dan krijgt hij een kenteken na technische en veiligheidskeuring.
Keuring op: maximum snelheid, geluidsnivo, banden, remmen en verlichting. Aanwezigheid van werkende claxon, spiegel, en richtingaanwijzers is verplicht
Is hij nog geen 3 jaar oud dan vervalt de technische keuring en wordt alleen gekeken naar de identiteit.

Hoe is de aanmelding voor keuring en hoe moet ik een keuring annuleren?
Aanmelden online via RDWpagina (zie link aan het eind) maar moet worden bevestigd via de post. Je krijgt van de RDW door bij welk keuringsstation je moet zijn. Afmelden ook online via RDWpagina en minstens 1 dag van tevoren voor 12uur anders betaal je voor een keuring die niet doorgaat!

Waar zijn die keuringsstations?
Regio noord: Almelo, Arnhem, Heerenveen, Groningen, Zwolle
Regio west: Amsterdam, Nieuwegein, Schiedam, Waddinxveen, Zwijndrecht
Regio zuid: Den Bosch, Elsloo, Roosendaal, Rijen, Veldhoven, Venlo

Wat voor documenten heb je bij keuring nodig?
Geldige legitimatie (NL rijbewijs of NL pas en afschrift basis administratie).
Als je na de keuring langs de douane moet (invoer) moet je ook je sofinummer tonen.

Hoeveel kost het en waar en hoe moet ik betalen?
De keuring (met het kentekenbewijs) kost € 89,50 Het tenaamstellings bewijs (leges) € 9,= Direkt na keuring met cash of pin aan de balie te betalen.

Wat als de brommer word afgekeurd?
Hij mag niet meer op de weg of een afspraak maken voor herkeuring. Zorg dat je brommer dan wel aan alle eisen voldoet anders kost het weer geld voor niks!

Hoe verloopt de procedure bij het RDW keuringsstation
Dat kan je met deze link als pdf downloaden


Waar kan ik alles precies terugvinden?
Dat kan met deze link naar de RDW site

Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

leonmt5 25-2-2007 14:39 Print reply

Posts: 799
handige faq. ik vind die regeling van dat keuren maar niks gewoon weer schouwen
 
bert : bezopen en rijd toch.
Sypie_Honda 25-2-2007 14:41 Print reply

Posts: 13830
mooi hoor!

voor meer info over dit onderwerp kun je hier ook even kijken:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/32873
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
mtx-motard 25-2-2007 14:52 Print reply

Posts: 14947
goede faq, hebben veel mensen wat aan. hier moet een vriend van me z'n nsr nog kenteken-en
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
-simon- 25-2-2007 21:26 Print reply

Posts: 8211
wel handig.

maar deze 2 dingen vind ik beetje vaag. want allebij geen goedkeuring en ook allebij niet historisch. maar toch 2 verschillende dingen met keuren.

Voor een brommer zonder typegoedkeuring en niet historisch:
Is je brommer van na 01-01-1974 dan is hij voor de RDW niet historisch. Als hij geen NL of EU typegoedkeuring heeft dan krijgt hij een kenteken als de identiteit is vastgesteld en na keuring op toelatingseisen (test), op de actuele technische en veiligheidseisen. Je moet zelf de papieren tonen waaruit blijkt dat hij voldoet aan de NL toelatingseisen voor een brommer.
Keuring op: maximum snelheid, geluidsnivo, banden, remmen en verlichting en bel. Deze moeten aan de huidige eisen voldoen. Aanwezigheid van claxon, richtingaanwijzers en spiegel is niet verplicht maar als deze erop zitten moeten ze werken. De kosten voor de test en keuring kunnen hoger zijn dan de waarde van de brommer zelf.

Voor een brommer zonder typegoedkeuring:
Is er geen NL of EU typegoedkeuring en is de brommer niet historisch en niet aantoonbaar afkomstig uit de EU dan krijgt hij een kenteken als de herkomst duidelijk is vastgesteld en als hij voldoet aan de huidige technische RDW toelatingseisen en testen. Je moet een certificaat tonen waaruit blijkt dat de brommer aan door de NL wetgeving gestelde eisen voldoet.
Keuring op: maximum snelheid, geluidsnivo, banden, remmen en verlichting. Aanwezigheid van werkende claxon, spiegel, en richtingaanwijzers is verplicht.
De kosten voor de test en keuring kunnen ook hier hoger zijn dan de waarde van de brommer zelf.


 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
KaWaReZ 25-2-2007 21:29 Print reply

Posts: 20582
bovenste gaat om bouwjaar wsl om historische brommers
onderste voor overige
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
-simon- 25-2-2007 21:31 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
bovenste gaat om bouwjaar wsl om historische brommers
onderste voor overige


maar bij allebij staat iets van niet historisch. en als ik het zo lees lijkt mij het ook allebij om niet historische brommers te gaan.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
masterminii-678 20-3-2007 16:15 Print reply

Posts: 374
hallo zijn hier mensen die al door de brommerkeuring zijn gekomen?
 
NOG 361 dagen!
Vehikel 24-4-2007 19:00 Print reply

Posts: 2903
Ik wil misschien een Cb50 kopen, dus ben ik nu aan het uitzoeken of de keuring wèl de moeite waard is. Maar ik heb nog een paar vragen:

Hoelang ben je ongeveer met dit alles bezig? [Van aankoop tot kenteken]

En als je brommer afgekeurd word, betaal je dan hetzelfde bedrag als wanneer de brommer wel goedgekeurd wordt?
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
gerwin88 24-4-2007 19:04 Print reply

Posts: 5197
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
En als je brommer afgekeurd word, betaal je dan hetzelfde bedrag als wanneer de brommer wel goedgekeurd wordt?


dit is in elk geval niet zo, als die af word gekeurd ben je +/- €40,- kwijt.
 
VW rider for live
ARWIN_honda 26-4-2007 16:18 Print reply

Posts: 3534
ja ik wil over half jaar mn vespa ook laten keuren
 
Suzuki GSX-R600 K4
Vehikel 26-4-2007 16:20 Print reply

Posts: 2903
Ik ga een Cb50 bouwen Maar hoelang ben je je brommer kwijt?
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
ARWIN_honda 26-4-2007 16:20 Print reply

Posts: 3534
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Ik ga een Cb50 bouwen Maar hoelang ben je je brommer kwijt?

volgens mij 1 dag tog? of korter
 
Suzuki GSX-R600 K4
Joel_koningslust 26-4-2007 16:49 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ARWIN_honda
[...]

volgens mij 1 dag tog? of korter



er is ergens een topic over

ik dacht dat die jongen er 1.5 uur binnen was geweest
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
mtlover 26-4-2007 16:51 Print reply

Posts: 2372
50cc crosser 14-6-2007 11:31 Print reply

Posts: 1866
ik lees ook overal op site van rdw ed dat je documentatie mee moet nemen welke documenten zijn dit gewoon papieren van dat hij al eens verzekert is geweest en zo
 
2 stroke ain't for everybody but for those that it is
Stoney3K 24-8-2007 22:07 Print reply
Posts: 99
Er staat in de keuringsvoorwaarden dat ook bromfietsen die voorheen geen NL/EU typegoedkeuring hadden ook een kenteken kunnen krijgen. Wil dat ook zeggen dat brommers die voorheen niet de weg op mochten (o.a. minichoppers) nu wel als zijnde toegestaan gekeurd kunnen worden?
 
Viertakt 24-8-2007 22:09 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Ik ga een Cb50 bouwen Maar hoelang ben je je brommer kwijt?

10 minuuten als je de papieren hebt en er geen wachtrij is.
 
Viertakt uber alles.
Vehikel 24-8-2007 22:27 Print reply

Posts: 2903
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cryvahoc
[...]

10 minuuten als je de papieren hebt en er geen wachtrij is.

Oké, bedankt
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Viertakt 24-8-2007 22:30 Print reply

Posts: 3586
Het enige wat ze bij de mijn CB deden was verlichting controleren, ff op de rollerbank vermogen testen, wielbasis meten, nummertjes/papieren controleren en ik kon alweer gaan.
 
Viertakt uber alles.
LEGOMAN 2-9-2007 20:30 Print reply

Posts: 1428
letten ze ook op de werking van dim en groot licht? of gewoon als het maar werkt?
 
honda power of dreams, all other...dream of that power
freak-out 26-9-2007 21:37 Print reply

Posts: 419
Is knipperlicht echt verplicht? Word hij anders afgekeurd?

Mijne moet namelijk ook opnieuw gekeurd worde politie,,,:P
 
>>derbi senda sm<< Minder CO2 uitstoot, De industrie ziet meer in het opvoeren van bomen!
LEGOMAN 8-10-2007 20:33 Print reply

Posts: 1428
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gerwin88
[...]


dit is in elk geval niet zo, als die af word gekeurd ben je +/- €40,- kwijt.



25 eu
 
honda power of dreams, all other...dream of that power
Bart-Derbi 8-10-2007 20:35 Print reply

Posts: 6497
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: r0b_MT
[...]



25 eu

post van 4 april?-_-
 
LEGOMAN 8-10-2007 21:18 Print reply

Posts: 1428
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Bart-Derbi
[...]

post van 4 april?-_-


onderwerp geld nu nog steeds
 
honda power of dreams, all other...dream of that power
Elco 24-10-2007 17:55 Print reply
Posts: 4527
Oke,

Ik wil mijn ervaring delen met rdw

Ik heb me opgegeven binnen 2 weken moest ik komen,

heb een 1 dagskenteken gekregen en verzekert enzo,

toen kwam ik bij de rdw. 5 minuten wachten bij de balie, gegevens noteren, en toen naar de keurmeester. hij heeft er een stukje op gereden, controleerde frame en blok nummer, en eu goedkeuring, remmen en vering, toeter en knipperlichten heeft die allemaal niet naar gekeken,

Op de roller liep die van mij 35 en hij moest de weerstand uitdoen, anders kon die alleen in z'n 1 rijden, toen naarvoren 116 euro afgegeven krijg je 2 dagen erna papieren opgestuurd, plaat laten maken en klaar

vond het echt meevallen, ik had wel een aardige meneer van ongeveer 35 jaar, gaf complimentje over mijn brommer enzo, bloknummer mocht ik zelf oplezen dus was allemaal geen probleem, imo is het een fluitje van een cent
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved