Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1034 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: De werking van een schijfrem.
Geschreven door MBBBBBB
Geplaatst op 3-9-01 19:40
Categorie Wielen/remmen

Dit stond in z'on boekje van me vader, is wel leuk

Schijfremmen: Bij de moderne brommers werd door hun hoge snelheden de afvoer van de warmte aan de remtrommel, als gevolge van de wrijving tijdens het remmen, een probleem.
Deze moeilijkheid is nu grotendeels opgelost door de remtrommel te vervangen door een schijf ( afb. 262 ).
Dit systeem wordt bij de meeste brommers op alle 2 de wielen toegepast, maar bij sommige alleen op het voorwiel.
Op de achterwielen blijven dan de normale remtrommels gehandhaafd.
De wielremcilinder is bij de schijfrem aangepast en bestaat uit een metalen zuiger en stukjes remblokken. De vloeistof drukt de zuigers direct tegen de betrekkelijke kleine stukjes remvoering. Deze drukken op hun beurt aan weerszijden tegen de metalen schijf ( afb. 263 en 264 ). Het principe komt in vele opzichten overeen met dat van de handrem van de fiets.
De zogenaamde Dunlop schijfrem werkt met ronde remblokken en demontabele remklauwen.In tegenstelling met dit systeemm werken de Lockheed- en Girlingschijfrem weer met een andere vorm van remblokken, die gemakkelijk kunnen worden vervangen ( afb. 265 ).

Tijdens het remmen stijgt de temperatuur van de remblokken zeer snel en wordt vrij hoog. Omdat er echter steeds weer een vers koel deel van de schijf wordt 'aangevoerd', blijft de remwerking uitstekend.
Door de hoge temperatuur bij de remblokken van de schijfrem is het noodzakelijk dat een remvloeistof met een hoog kookpunt wordt gebruikt, zoals de tegenwoordige SAE J 1703.
De radiale uitzetting van het materiaal die bij de trommelrem een nadelige invloed op het remmen uitoefent, speelt bij de schijfrem geen enkele rol.
Bij schijfremmen is er geen zelfbekrachtigende werking.
Daarom werkt men het een hogere vloeistofdruk en worden rembekrachtigers veelvuldig toegepast.

Zo dit was het Bijna letterlijk overgetypt uit het boekje, alleen ik heb auto's in brommers veranderd

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

BeWaRe 3-9-01 Print reply
Posts: 201
altijd leuk, ik heb geen schijven op mijn mt... maar dat is niet nodig (45km :()
 
Mensen die opruimen zijn gewoon te lui om te zoeken....................
SpeedYveS 8-9-01 Print reply
Posts: 1644
uuuuhm?? een MT die 45 loopt????? dan is er iets goed mis, die dingen lopen standaard al 60 hoor... Net als NSR ed.
 
SPARKLE 25-2-02 Print reply
Posts: 1332
Quote:
Originally posted by: YVES?tm

uuuuhm?? een MT die 45 loopt????? dan is er iets goed mis, die dingen lopen standaard al 60 hoor... Net als NSR ed.


Dikke poepsnikkel voor je, ik kocht mijn MT standaard en kwam toch echt niet boven de 50 OP DE TELLER!
 
How am I posting? Call 1-800-BITE-ME!!
Neonlampje 12-3-02 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Originally posted by: Wesley?

Quote:
Originally posted by: YVES?tm

uuuuhm?? een MT die 45 loopt????? dan is er iets goed mis, die dingen lopen standaard al 60 hoor... Net als NSR ed.


Dikke poepsnikkel voor je, ik kocht mijn MT standaard en kwam toch echt niet boven de 50 OP DE TELLER!
dan wassie beetje verracht ik heb nog NOOIT een mt 45 zien rijden.. misschein heeft dat temaken dat ik in n boerenhol woon

enige 50 schakelbrommer waar ik OOIT op heb gereden is nick's mt'tje
 
-!Giles!- 4-12-2003 19:59 Print reply

Posts: 1302
hij is waarschijnlijk afgesteld met een ringel ofzo
 
nick is gay ;-)
wildboy-michael 4-3-2005 19:39 Print reply

Posts: 986
iemand enig idee hoe je ook een schijfrem op je 8terwiel kan maken van mt??met mb velgen??ik heb nou dus wel een schijfrem voor door die mb velg maar me 8ter rem blijft de hele tijd hangen das zwaar iri.dan stop ik en moet ik effe 5 cm 8teruit lopen ofzo dan schiet ie weer los.oftewel:hoe kan je een schijfrem op de achtervelg van mb maken?????
 
BROMMERS>>>KOSTEN ALLEEN MAAR GELD>>MAAR ALTIJD BETER DAN SCOOTERSSS..!!
mt80 4-3-2005 19:41 Print reply

Posts: 2071
hmm is beete klote werk denk ik op mb velg en mt achterbrug.. ik zou gewoon ff je trommelrem fixen.. is maar kleine moeite
 
wildboy-michael 4-3-2005 19:44 Print reply

Posts: 986
kheb trouwens een mbx 8terbrug met monoveer.
en hoe kan ik dan me rem fixen??
 
BROMMERS>>>KOSTEN ALLEEN MAAR GELD>>MAAR ALTIJD BETER DAN SCOOTERSSS..!!
mt80 4-3-2005 19:46 Print reply

Posts: 2071
blijft waarschijnlijk iets hangen, misschien je remblokjes erg versleten of iets aan de buitenkant, remstang die los zit oid
 
wildboy-michael 4-3-2005 19:50 Print reply

Posts: 986
ojah.mooi mt btw.vette 8terbrug.maar op me remblokjes zit nog ongeveer 3 mm voering of hoe dat ook heet.en ik heb me remstang al verlengt maar daar kan het toch niet aan liggen??en moet de rem zelf ook speciaal staan ofzo??want door mijn 8terbrug is me wiel dus een stuk naar 8ter gegaan en die stang die me rem vasthoud die is ook korter.moet ik die ook langer maken ofzo???
 
BROMMERS>>>KOSTEN ALLEEN MAAR GELD>>MAAR ALTIJD BETER DAN SCOOTERSSS..!!
Speakerfreak 4-3-2005 19:54 Print reply

Posts: 4941
had je het beter in je eigen woorden kunnen uitleggen, vind dit maar een beetje een zooitje
 
Vieze naaiers hier
wildboy-michael 4-3-2005 19:57 Print reply

Posts: 986
jah hoe moet ik ut dan uitleggen?????
de rem.daar zit zo'n uitsteeksel aan en die moet je vast maken aan een stang.moet dat uitsteeksel ook nog een kant opwijzen ofzo??of maakt dat niet uit??
 
BROMMERS>>>KOSTEN ALLEEN MAAR GELD>>MAAR ALTIJD BETER DAN SCOOTERSSS..!!
Hans F 4-3-2005 19:58 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje


enige 50 schakelbrommer waar ik OOIT op heb gereden is nick's mt'tje


maarja, die was ROZE!!!!
 
wildboy-michael 4-3-2005 20:04 Print reply

Posts: 986
maar is het nou mogelijk om een schijfrem op een mbx 8terbrug met mb velg te plaatsen??
 
BROMMERS>>>KOSTEN ALLEEN MAAR GELD>>MAAR ALTIJD BETER DAN SCOOTERSSS..!!
chineesboer 4-3-2005 20:10 Print reply

Posts: 3676
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

[...]


Dikke poepsnikkel voor je, ik kocht mijn MT standaard en kwam toch echt niet boven de 50 OP DE TELLER!
dan wassie beetje verracht ik heb nog NOOIT een mt 45 zien rijden.. misschein heeft dat temaken dat ik in n boerenhol woon

enige 50 schakelbrommer waar ik OOIT op heb gereden is nick's mt'tje
\mt 45 klopt echt wel hoor..

50cc org.. niet bewerkt
ori pijpje+demper, weet je hoe dun zon bochtje is en bijna alle luchtfilters zijn ontgrenst..

Mijn mt ging 55 toen ie ori was.. met std snel pijpje en ontgrenst luchtfilter en cilinder was lichtelijk bijgewerkt. was met ori vertanding.
 
Joscross 4-3-2005 20:12 Print reply

Posts: 12501
Niet op in gaan, toen was Lude nog noobie
 
Speakerfreak 4-3-2005 20:23 Print reply

Posts: 4941
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: michaelmt5

jah hoe moet ik ut dan uitleggen?????
de rem.daar zit zo'n uitsteeksel aan en die moet je vast maken aan een stang.moet dat uitsteeksel ook nog een kant opwijzen ofzo??of maakt dat niet uit??



l0l, prustertje met je boos doenerij.

tis gewoon een stukje, ``hoe praat ik zo moeilijk mogelijk over een veel makkelijker uit te leggen iets``


dat jij je nou persoonlijk aangesproken voelt bedoelde t gewoon normaal hoor
 
Vieze naaiers hier

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved