Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 615 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Honda CDI handmatig ontgrenzen
Geschreven door christianos
Geplaatst op 8-9-2005 20:39
Categorie Electronisch

Werking (Honda) CDI:

De mensen van Honda brommers hebben rare manieren bedacht om een scooter te laten voldoen aan de toegestane constructiesnelheid van 45km/h. Het opvoeren is wat lastiger dan bij vaak voorkomende scooters in Nederland. Deze hebben geen begrensd CDI-unit.
De CDI (levert stroompulsen aan je bougie) is begrenst. De onsteking van je brommer zit op een grondplaat en is naar voren of naar achter te verstellen (zo is dus het tijdstip van de ontsteking een klein beetje te verstellen). Vanaf deze sensor loopt aan draad (signaaldraad genoemd) naar de CDI, de signalen worden omgezet in stroomstootjes waarbij de bougie gaat vonken. Op een standaard Honda CDI zit een begrenzer in de vorm van een condensatortje. Dit dingetje houdt elektrische lading vast, hij laad steeds op en ontlaad weer. Dit verstoort het signaal dat binnenkomt, het wordt iets trager en zwakker. Hoe hoger het signaal (toerental) hoe groter dit effect. Bij een hoog toerental wordt het signaal dermate vertraagd en verzwakt dat de ontsteking ook te laat en te zwak is. Hierdoor vindt er een slechte verbranding van het benzine mengsel plaats, wat leidt tot vermogens verlies, en indirect dus ook tot snelheidsverlies.



Ontgrenzen van je (Honda) CDI:

Je kan natuurlijk een Malossi CDI kopen om van de begrensde CDI-unit af te zijn, maar helaas zijn deze vrij prijzig. Het is mogelijk (voor Honda CDI's althans) om deze te ontgrenzen. Dat wordt nu uitgelegd, maar let op, ScootXtreme.nl is niet verantwoordelijk voor eventuele schades die voortkomen uit deze instructies. Hoeveel vermogen (en indirect snelheid) je hiermee wint is moeilijk te zeggen, iedere scooter is anders. Het meeste effect bereik je wanneer je de andere begrenzers op de scooter verwijderd hebt omdat deze begrenzer actief is bij hogere toerentallen, die je uiteraard krijgt door het verwijderen van de overige begrenzers (zie het opvoerschema hiervoor).


We gaan nu de begrenzer verwijderen. Demonteer je CDI-unit (zie foto hierboven) en snij hem open bij de witte stekker. Dit open snijden kun je met een mes doen, maar pas op dat je niet de printplaat beschadigd die erin zit. Ga dus erg voorzichtig te werk! Zoek nu naar een condensator C11. Het gaat om een SMD-condensator zit. Een SMD-condensator is een hele kleine condensator (dus niet zo'n rond blauw ding), maar een heel klein blokje van ca 2 bij 3 mm groot. Dit is de condensator die als begrenzer werkt, deze moet je voorzichtig wegkrabben met een mesje. Let goed op dat je niet iets anders wegkrabt per ongeluk.
Nu moet je de CDI-unit weer monteren op je brommer, het is belangrijk dat je hem goed waterdicht hebt gemaakt, bv. met tape. De brommer heeft nu iets meer vermogen.





Voor de duidelijkheid, deze faq komt zo van www.scooterextreme.nl af.
dit werkt in principe ook bij je schakelbrommer, ik had een vriend en die heeft het gedaan en die zei dat het beter reed.
Heb het artikel wel aangepast aan brommer namen enzo...

Bron: www.scootxtreme.nl

Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

kenny77 4-10-2008 12:59 Print reply

Posts: 29286
DTR hoeft ook niet.
 
jeroentjen13 4-10-2008 13:13 Print reply
Posts: 850
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
DTR hoeft ook niet.

ok bedankt :p
 
RivaBTC 16-4-2016 16:49 Print reply
Posts: 61
Weet iemand hoe ik een Malossi TC unit Elect ignition cdi installeer op een honda sfx?

Ik heb deze nu al ruim een maand liggen maar krijg hem maar niet aan de praat...

Is het gewoon plug And play of niet?
 
joop2 24-8-2024 1:13 Print reply
Posts: 64
let op: dit is niet bruikbaar voor de originele honda schakelbrommer cdi (oki, shindengen, denshigiken).

als je die volgens deze handleiding open gaat maken dan is hij kapot, zonde van je geld een nieuwe kost je ongeveer 160 euro als hij nog leverbaar is, en een gebruikte is ook niet meer goedkoop.

verder is de honda schakelbrommer cdi niet begrensd.
de "begrenzing" die je voelt is gewoon het moment waarop het ontstekingstijdstip bij maximale verlating te laat komt voor je cilinder om nog op tijd te kunnen ontsteken.
die maximale verlating hangt af van de combinatie van cdi en de positie van de magneten in het vliegwiel.

wil je dat veranderen dan kun je je ontsteking helemaal linksom draaien, of een "snelle" onstekingsplaat gebruiken. die verdraait de boel nog iets verder naar links zodat de maximale verlating bij een hoger toerental komt te liggen. het basis ontstekingstijdstip verschuift in beide gevallen wel naar vroeger, waardoor je het risico loopt op detonatie (pingelen).





 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved