Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1012 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Membraan op puchcarter
Geschreven door Bastien
Geplaatst op 22-4-2005 9:01
Categorie Motor gerelateerd

Goed, omdat er genoeg mensen zijn die dit willen maken geef ik mijn gevonden informatie toch maar vrij, eigenlijk stom om dat zo weg te geven, maargoed. Beetje ego?stisch om het voor me te houden.

Benodigdheden:
  • Een slijptol + doorslijpschijf
  • Een dremel met hardmetaalfreesje.
  • Een boormachine + boor
  • Handschoenen
  • Veiligheidsbril
  • Figuurzaag met ijzerzaagjes
  • Metalen plaatjes of messen om te kunnen boetseren
  • een schoteltje lauw water
  • een 4kleps membraan van malossie (voor op de polini cilinder) of een dr-kit van peugeot (voor 36? te koop op 50cc.nl)
  • Een stel goede carters

    En de gouden tip: bizon permanent repair 'universal.' oftewel een 2 componenten epoxystick. Gewoon te koop bij de praxis voor 5?

    Werkwijze:
    Goed, om te beginnen hebben we dus 2 goede carters nodig. Deze dienen eerst aangevallen te worden met de slijptol, om het gebied boven de krukas op het bovenste carterdeel vrij te maken. Slijp dus alle overbodige uitstekende hoeken weg. Tot je ongeveer dit resultaat hebt:

    Vervolgens moeten we gaan bepalen waar we het gat gaan maken waar je het huis van het membraan op monteert. Hierbij moet je rekening houden met de bevestiging van je blok, oftewel het hele goedje moet na montage nog wel tussen je frame en blok passen. Verder moeten we gaan kijken waar het gat ongeveer moet komen: wil je het een beetje naar voren toe hebben, richting cilinder? Of toch meer naar achteren? Na wat gepraat met anderen op MSN heb ik gekozen om het gat zo ver mogelijk naar achter te zetten, oftewel het gat boven het bigendlager (tussen krukaswangen) te plaatsen wanneer je zuiger in ODP (onderste dode punt) staat. Mijn theorie hierachter is dat wanner de zuiger achterin staat en weer terug gaat richting verbrandingskamer d?n het carter opnieuw gevuld dient te worden met nieuw mengsel. Zo gaat het in praktijk bij een originele setup ook, dus laten we deze cyclus niet verstoren.

    Goed, we weten nu waar het gat moet komen, en kunnen het gaan aftekenen (aan de onderkant van het carter) hou daarbij het gat van je membraanhuis aan! Maak het niet groter want dan wordt het voor je cilinder alleen maar lastiger om het carter te kunnen vullen met nieuw mengsel omdat de druk afneemt.
    Nu we weten waar het gat dient te komen gaan we eerst het vulstuk tussen het membraanhuis en het ronde gedeelte van het carter maken. Nu komt de expoxy stick aan bod. Wat we eerst gaan doen is bekijken hoe groot de vulplaat moet worden. Dus we pakken het membraanhuis erbij en meten op hoe groot het aansluitgedeelte van het membraanhuis is, en dus hoe groot de vulplaat moet worden. Tevens moeten we bekijken hoe hoog de vulplaat moet worden om ervoor te zorgen dat de membraankleppen de krukaswangen niet raken. Goed, nu we de maten van het vulstuk weten kunnen we de exposy aan gaan brengen. eerst nog even het carter een beetje opruwen en natuurlijk even ontvetten.

    Tip: zorg dat je een schaaltje lauw water bij de hand hebt. Want dit spul kun je net als bij kleien heerlijk glad krijgen door met wat water op je vinger het glad te strijken.

    Goed. Doe nu eerst even handschoenen aan, snij een stuk van de epoxystick af en start met kneden. Klei het daarna gewoon op het carter en boetseer met wat handige voorwerpen (messen, metalen plaatjes oid) een blok die in oppervlakte overeen komt met het aansluitgedeelte van het membraanhuis en die hoog genoeg is op de membraankleppen de krukaswangen n?t niet te laten raken. (wat je dus laagje voor laagje kan doen) druk nadat je de laatste laag erop doet even je membraanhuis (dat je vantevoren heel even nat hebt gemaakt) zachtjes bovenop het vulblokje en 'teken' zo af waar het gat moet komen waar de membraankleppen in moeten gaan vallen.
    Laat het geheel een dag of 2 goed uitharden op kamertemperatuur.

    Vervolgens gaan we het middelste materiaal van de vulplaat dat je aangegeven hebt door bij de laatste laag het membraanhuis even op het vulblokje te drukken weghalen. Ik heb dit gedaan door te beginnen met het boren van een klein gaatje in het midden. En vervolgens de rest weg te zagen met en figuurzaag + metaalzaagjes. Vervolgens even afwerken met wat handvijlen of als je sneller wilt werken met een tremel.

    Het ziet er nu dan ongeveer zo uit:

    Goed, nu dit gelukt is moeten we nog een manier gaan zoeken om het membraangebeuren te kunnen monteren op de vulplaat. Aangezien de epoxy redelijk zacht is kan je er denk ik geen schroefdraad in tappen. (ik heb het iig niet geprobeerd) dus ik heb gekozen om er tabeindjes in te maken. Gewoon een kwestie van gaatjes boren, alles goed ontvetten en de tapeindjes met dezelfde geknede epoxystick monteren.

    Zo dus:


    Vervolgens moertjes zoeken die op de tapeindjes passen. Ik heb deze een stukje ingezaagd zodat ik deze vast kon zetten met een schroevendraaiertje. We kunnen het huis nu dus monteren om te kijken of alles past.


    Daarna de rest van het membraangebeuren gaan monteren.
    Natuurlijk nog even een pakkinkje knippen.

    Tip: Gebruik gewoon het materiaal van een melkpak.



    Daarna alles netjes in elkaar schroeven tot het eindresultaat bereikt is.

    Als laatste nog de inlaatpoort van je cilinder afdekken met een metalen plaatje en je testrit kan beginnen.
  • Pagina 1 van 1
    Spring naar pagina: 1
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    Tuning_Centre_Tax 22-7-2005 20:08 Print reply

    Posts: 901
    ziet er netjes uit. maar volgens mij heb ik het eerder op een site gezien.
     
    Nsr onderdelen te koop!!!! Inbox voor meer info.
    Frysk 22-7-2005 20:11 Print reply

    Posts: 34930
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Tuning_Centre_Tax
    ziet er netjes uit. maar volgens mij heb ik het eerder op een site gezien.

    VET dat moet ik ook op me puch beune
     
    giggitybyte
    MT70-nolimit 26-7-2005 17:32 Print reply

    Posts: 4322
    Wie gaat dat ff maken op een Honda carter...
     
    gaat lang goed
    honda-mbx 26-7-2005 17:48 Print reply

    Posts: 1688
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
    Wie gaat dat ff maken op een Honda carter...


    alles is mogelijk, alleen bij honda zou de carb aan de onderkant van je carter moeten omdat je boven geen of te weinig ruimte hebt..
     
    ik vlam je..
    areaderbi 18-8-2005 1:50 Print reply
    Posts: 163
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Tuning_Centre_Tax
    ziet er netjes uit. maar volgens mij heb ik het eerder op een site gezien.


    puchmaxi.nl oid? Maar die heeft bas ook geschreven.
     
    asbsolute16 4-9-2005 16:05 Print reply

    Posts: 2485
    Wat zijn hier nou de voordelen van ? En is zoiets ook mogelijk/nuttig op een cittablok ?
     
    Neluhz 4-9-2005 17:16 Print reply

    Posts: 4032
    denk het niet, weinig ruimte.
    de voordelen zijn dat je 180 graden inlaattiming kan bereiken.
     
    suzuki gt50 4-9-2005 17:45 Print reply

    Posts: 561
    puchforum?
     
    Almer 2-10-2005 14:08 Print reply

    Posts: 3325
    is het niet beter dit op de achterkant van je carter te maken aangezien dat je dan meer ruimte in je krukasholte hebt om gas in te laten lopen, zo loopt het door heel je krukasholte en heb je ook betere smering dus van je lagers en een makkelijkere doorstroming, zo zit het ook bij spartamet
     
    Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
    GemaskerdeGrasmaaier 2-10-2005 14:26 Print reply

    Posts: 1128
    ik vind dat we meer van dit soort faqs moeten maken.

    ik heb niet superveel verstand van beunen op de brommer maar jullie wel.

    Dus geef die info vrij dan kan ik ook wat gaan knutselen.

    dank u
     
    It is not a gang, They are my friends...
    Jsze-MT5 2-11-2005 17:23 Print reply

    Posts: 619
    pff wat een beun haas ben je dan. en het lijkt me vet scheil
     
    goeie moggel
    [RRT] Lost-P 2-11-2005 17:28 Print reply
    Posts: 4578
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Kreidlerholle
    is het niet beter dit op de achterkant van je carter te maken aangezien dat je dan meer ruimte in je krukasholte hebt om gas in te laten lopen, zo loopt het door heel je krukasholte en heb je ook betere smering dus van je lagers en een makkelijkere doorstroming, zo zit het ook bij spartamet



    waarom zou je willen dat het door heel je krukasholte loopt... onderbouw het eens

    Je maakt immers de afstand die het mengsel moet afleggen een stuk langer. Of dat nou zo goed voor de prestaties is

    @Neluhz: Je wilt geen 180 graden inlaat creeren, je wilt een "variabele" inlaat creeren... zodat er naarmate de toeren oplopen, meer mengsel naar binnen wordt gelaten.
     
    Chille Tune shit dan
    [RRT] Lost-P 2-11-2005 17:33 Print reply
    Posts: 4578
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: driver004
    slijten je lagers en oliekeringen niet van al die benzine?




    euhm... heb jij enig idee hoe een 2takt motor werkt?

    Je lagers worden gesmeerd door het benzine/2takt-olie mengsel...
     
    Chille Tune shit dan
    Neluhz 2-11-2005 17:59 Print reply

    Posts: 4032
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: driver004
    slijten je lagers en oliekeringen niet van al die benzine?




     
    [RRT] Lost-P 2-11-2005 18:09 Print reply
    Posts: 4578
    jij maakte een net zo domme opmerking hoor
     
    Chille Tune shit dan
    willemyz125 6-1-2006 22:01 Print reply
    Posts: 9
    op puchforum.net staat het ook en op bas zn site ,istneit?

    Dit bericht is gewijzigd door willemyz125 op 6-1-2006 om 22:02 uur.
     
    YAMAHA YZ 125 --YAMAHA DT 60MX --PUCH MAXI 70CC
    Almer 7-1-2006 19:41 Print reply

    Posts: 3325
    waarom wordt er dan meer mengsel naarbinnen gezogen als je meertoeren maakt? Ik snap het niet helemaal, dat maakt in principe toch niet uit? De holte van je krukas wordt niet groter naarmate je toeren oplopen dus hoe wil je dan meer mengsel naar binnen zuigen? Dat 180* inlaat verhaal snap ik weer wel...

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: [RRT] Lost-P
    [...]



    waarom zou je willen dat het door heel je krukasholte loopt... onderbouw het eens

    Je maakt immers de afstand die het mengsel moet afleggen een stuk langer. Of dat nou zo goed voor de prestaties is

    @Neluhz: Je wilt geen 180 graden inlaat creeren, je wilt een "variabele" inlaat creeren... zodat er naarmate de toeren oplopen, meer mengsel naar binnen wordt gelaten.


     
    Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
    User 927 3-3-2006 23:57 Print reply

    Posts: 6405
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Almer
    waarom wordt er dan meer mengsel naarbinnen gezogen als je meertoeren maakt? Ik snap het niet helemaal, dat maakt in principe toch niet uit? De holte van je krukas wordt niet groter naarmate je toeren oplopen dus hoe wil je dan meer mengsel naar binnen zuigen? Dat 180* inlaat verhaal snap ik weer wel...

    [...]





    Naarmate het toerental hoger word, word het brandstof verbuik groter en de druk in het carter lager, daardoor gaan de membraankleppen (vaker) open en krijg een snellere brandstof stroom.

    Ook kan de carterdruk hoger zijn bij een membraan, omdat het membraan bij overdruk in het carter sluit, zodat er geen brandstof terug je carb in kan gaan
     
    koekie - Administrator 4-3-2006 1:06 Print reply

    Posts: 12588
    nice faq
     
    Haaks de hoek om!
    robinmt5 6-3-2006 9:55 Print reply

    Posts: 199
    miss hele domme vraag maar wat is hier nou het voordeel van, want een membraam doe je toch in je cilinder
     
    Honda mt power of heaven
    cuene 4-6-2007 19:32 Print reply

    Posts: 201
    meschien weer wat laat maar zou je doordat je meet lucht heb in je inlaatpoort die je hebt dichtgewerkt niet beter vand de bovenkant dicht maken en een extra spoelpoort in je cilinder kunnen beunen naar onder in het carter als er genoeg vlees voor is.
     
    Martijn II - Forum en Sales Moderator 4-6-2007 19:47 Print reply

    Posts: 9841
    het voordeel van een membraan is dat het op de drukken reageert in het carter, terwijl een zuigergestuurde inlaat niet variabel is.

    Kortom, een zuigergestuurde inlaat kan te weinig mengsel doorlaten bij hoge toeren, en teveel bij lage toeren, en het membraan gooit de boel gewoon dicht zodra de carterdruk hoger is dan atmosferisch.
    Dat is het voordeel.

     
    Too cool for school!
    cuene 4-6-2007 19:58 Print reply

    Posts: 201
    dus dan heb je er in principe niets aan ben namelijk mijn puchblok aan het tunen en heb er grote spoelers in gemaakt

     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 1
    Spring naar pagina: 1

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved