Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Info artikel: 25kW regelement
|
Geschreven door |
Junkie XR |
Geplaatst op |
31-3-2005 11:24 |
Categorie |
Algemeen |
Omdat mensen vaak half niet weten hoe de 25kw regeling werkt ga ik dat hier nu beknopt, maar overduidelijk, 1 malig uitleggen. Ook de motorkeuze ga ik op in.
Om te beginnen moet iedereen die onder de 21 wil afrijden, afrijden voor een 25kw rijbewijs. Dit geschied op een motor met minder dan 35kw, met een minimale cilinderinhoud van 120cc. Tevens moet de motor een minimale snelheid van 100km per uur kunnen behalen.
Als je nu je rijbewijs hebt gehaald betekent dit dat je 2 jaar lang niks anders mag rijden dan een motor met minder dan 25kw, tenzij je binnen 2 jaar (en nadat je 21 bent geworden) opnieuw afrijd op een zware motor. Afrijden op een zware motor gebeurt op een motor met minimaal 35kw. Na deze 2 jaar gaat automatisch je volvermogen rijbewijs in. Bij het ophalen van je rijbewijs krijg je dus 2 stempels. De regel "A rijbewijs" is in 2 delen opgedeeld. Bij het 25kw deel staat de datum van de dag dat je je rijbewijs ophaalt. Bij de "volvermogen regel" staat dezelfde datum, maar dan 2 jaar later.
Motorkeuze
Officieel ben je beperkt tot elke motor die officieel is goedgekeurd als 25kw motor. Hier zijn 2 mogelijkheden voor. Je hebt motoren die van zichzelf al minder dan 25kw zijn en ook voldoen aan de 0.16kw per kilo (dit betekent dat bijvoorbeeld een motor van 100kg maximaal 16kw mag zijn). Je hebt ook motoren waar officiele begrens-kitjes voor zijn. Dit laatste geldt vaak alleen voor de wat nieuwere motoren.
Vaak wordt bij verkoop ook aangegeven of een motor geschikt is voor 25kw. Het levert vaak wat meerwaarde op, ook omdat een 25kw begrenzer al gauw eenkele honderden euro's kan kosten afhankelijk van het type. Een begrenzer die werkt dmv ringen in de carberateur is natuurlijk een stuk goedkoper dan dat je een compleet andere ontsteking nodig hebt. Ook heb je te maken met een procedure met het RDW om een motor officieel 25kw te maken. Meer informatie daarover vind je hier.
Tot slot kan je nog voor de on-officiele methode gaan. Je neemt een willekeurige motorfiets. Je zorgt op een manier hoe je dat zelf prettig vindt dat ie minder dan 25kw heeft. Je maakt daar een uitdraai van en zoekt een verzekerings maatschappij die deze combinatie aan durft te nemen.
Echter, hier zitten 2 nadelen aan. Om te beginnen is er maar een beperkte keus qua verzekerings maatschappijen. Voor zover ik weet doen alleen London en Unigarant hier aan mee. Tevens lopen deze 2 verzekeringen altijd via een assurantie persoon (tussenpersoon) en die staan je vaak dom aan te kijken als je komt vertellen dat je een motor als 25kw wilt verzekeren middels een uitdraai. Pas op dat je niet gewoon te horen krijgt dat ze bij vermogen wel ff 25kw in vullen want hier kun je geen rechten aan ontlenen. Het beste kun je als je contact opneemt met een assurantie kantoor/persoon vragen of diegene op de hoogte is van de regel.
Het beste kun je proberen voor elkaar te krijgen dat je zwart op wit hebt dat de verzekering op de hoogte is van de hele situatie (dus 25kw rbw en een met uitdraai begrensde motor) en dat ze je desondanks dekken.
Een ander groot minpunt is dat je wettelijk gezien op een volvermogen motor rijd. Namelijk; nergens staat officieel dat je motor 25kw is. Normaal wordt dit (net als onze favoriete rookgerei ) gedoogd, maar je kan een agent treffen die z'n dag niet heeft, z'n vrouw die ongesteld was of gewoon zin heeft om te zeiken, noem maar op. De bekeuring is niet mild, reken zo'n 200 euro.
Voor iedereen die z'n motorrijbewijs wilt gaan halen; alvast veel veilige kilometers toegewenst. Ik hoop dat dit artikel je iets heeft geholpen. |
Pagina 2 van 2
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
honda_freak |
22-12-2008 16:40 |
Posts: 7650 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: stuart_mtxSHs
drooggewicht is zonder vloeistoffen.
ledig gewicht is MET vloeistoffen.
dat las ik iig.
excuus, je hebt gelijk, toch, het gewicht van auto's wordt dan misschien rijklaar gemeten. Dat van motoren altijd droog..
Ga maar uit van droog, ze gebruiken namelijk de waarden van de fabriek, die zijn eigenlijk altijd droog.
|
|
Sig-veranderaars zijn vervelend :| |
|
stuart_mtxSHs |
22-12-2008 17:01 |
Posts: 329 |
Das kut :p
Heb een ktm 620 met 20 kw op papier, drooggewicht is waarschijnlijk 121 kg en met het ledig gewicht zal hij binnen de 16kw/kg norm vallen.
Is met het drooggewicht een zware motor en met het ledig gewicht een lichte motorfiets dus.
Ik haat die 25kw regeling zo hard...
|
|
|
|
honda_freak |
22-12-2008 17:06 |
Posts: 7650 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: stuart_mtxSHs
Das kut :p
Heb een ktm 620 met 20 kw op papier, drooggewicht is waarschijnlijk 121 kg en met het ledig gewicht zal hij binnen de 16kw/kg norm vallen.
Is met het drooggewicht een zware motor en met het ledig gewicht een lichte motorfiets dus.
Ik haat die 25kw regeling zo hard...
mjah, ik snap t.
Maar je red t wel op een echte 25 kw fiets hoor
die jaren zijn zo om
|
|
Sig-veranderaars zijn vervelend :| |
|
BenjaminDG |
28-4-2010 22:44 |
Posts: 4605 |
Er staat een klein foutje.
Die geschied op een motor met minder dan 35kw, fout=> motor met minder of gelijk aan 34pk of 25kw
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
koekie - Administrator |
28-4-2010 23:23 |
Posts: 12588 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Er staat een klein foutje.
Die geschied op een motor met minder dan 35kw, fout=> motor met minder of gelijk aan 34pk of 25kw
Heb het even aangepast
|
|
Haaks de hoek om! |
|
Kurzel |
28-4-2010 23:25 |
Posts: 2369 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Er staat een klein foutje.
Die geschied op een motor met minder dan 35kw, fout=> motor met minder of gelijk aan 34pk of 25kw
wat ik dacht was het toch echt 35kW hoor
het regelement voor het rijbewijs is wel 25kW, wat dus hetzelfde is als 34pk.
|
|
][ Yamaha YZF R6 ][ Mazda 323Coupé ][ |
|
Makrolon |
28-4-2010 23:29 |
Posts: 6733 |
Rijlessen volgen en afrijden mag idd op een motor met minder dan 35 kw.
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
koekie - Administrator |
28-4-2010 23:30 |
Posts: 12588 |
Oke, vreemd. Ik zou ook zeggen 25KW, maar als het 35 is zet ik dat weer even terug..
Kan iemand dit zwart op wit aantonen? Misschien wel even handig voor de onduidelijkheid.
|
|
Haaks de hoek om! |
|
Junkie XR |
28-4-2010 23:36 |
Posts: 5753 |
Niet kutten, het artikel klopt. Referentie is theorie boeken en dergelijken. Alleen mee kutten als de regels veranderen.
|
|
|
|
Makrolon |
2-5-2010 18:25 |
Posts: 6733 |
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
koekie - Administrator |
2-5-2010 18:25 |
Posts: 12588 |
|
|
Haaks de hoek om! |
|
ChielO |
1-11-2011 22:31 |
Posts: 322 |
Maakt het dan nog uit of het een 600cc is of een 125cc?
Zolang die dan maar minder dan 25kw heeft
|
|
|
|
kenny77 |
1-11-2011 22:33 |
Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ChielO
Maakt het dan nog uit of het een 600cc is of een 125cc?
Zolang die dan maar minder dan 25kw heeft
Dat staat in de faq...
|
|
|
|
stevoo |
1-11-2011 22:33 |
Posts: 689 |
klopt, maar volgend jaar word het 35 kw!
|
|
MembraaNN beunhaas!! |
|
JB1 |
1-11-2011 22:34 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: stevoo
klopt, maar volgend jaar word het 35 kw!
Euhm, volgens mij pas in 2013
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
stevoo |
1-11-2011 22:36 |
Posts: 689 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]
Euhm, volgens mij pas in 2013
oowh ja zie het..
|
|
MembraaNN beunhaas!! |
|
Spookrijder100 |
2-11-2011 10:57 |
Posts: 2227 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ChielO
Maakt het dan nog uit of het een 600cc is of een 125cc?
Zolang die dan maar minder dan 25kw heeft
al is het een 1000cc, zolang die maar 25 kw heeft
|
|
|
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 2 van 2
|
|