Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1130 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: 25kW regelement
Geschreven door Junkie XR
Geplaatst op 31-3-2005 11:24
Categorie Algemeen

Omdat mensen vaak half niet weten hoe de 25kw regeling werkt ga ik dat hier nu beknopt, maar overduidelijk, 1 malig uitleggen. Ook de motorkeuze ga ik op in.

Om te beginnen moet iedereen die onder de 21 wil afrijden, afrijden voor een 25kw rijbewijs. Dit geschied op een motor met minder dan 35kw, met een minimale cilinderinhoud van 120cc. Tevens moet de motor een minimale snelheid van 100km per uur kunnen behalen.

Als je nu je rijbewijs hebt gehaald betekent dit dat je 2 jaar lang niks anders mag rijden dan een motor met minder dan 25kw, tenzij je binnen 2 jaar (en nadat je 21 bent geworden) opnieuw afrijd op een zware motor. Afrijden op een zware motor gebeurt op een motor met minimaal 35kw. Na deze 2 jaar gaat automatisch je volvermogen rijbewijs in. Bij het ophalen van je rijbewijs krijg je dus 2 stempels. De regel "A rijbewijs" is in 2 delen opgedeeld. Bij het 25kw deel staat de datum van de dag dat je je rijbewijs ophaalt. Bij de "volvermogen regel" staat dezelfde datum, maar dan 2 jaar later.

Motorkeuze
Officieel ben je beperkt tot elke motor die officieel is goedgekeurd als 25kw motor. Hier zijn 2 mogelijkheden voor. Je hebt motoren die van zichzelf al minder dan 25kw zijn en ook voldoen aan de 0.16kw per kilo (dit betekent dat bijvoorbeeld een motor van 100kg maximaal 16kw mag zijn). Je hebt ook motoren waar officiele begrens-kitjes voor zijn. Dit laatste geldt vaak alleen voor de wat nieuwere motoren.
Vaak wordt bij verkoop ook aangegeven of een motor geschikt is voor 25kw. Het levert vaak wat meerwaarde op, ook omdat een 25kw begrenzer al gauw eenkele honderden euro's kan kosten afhankelijk van het type. Een begrenzer die werkt dmv ringen in de carberateur is natuurlijk een stuk goedkoper dan dat je een compleet andere ontsteking nodig hebt. Ook heb je te maken met een procedure met het RDW om een motor officieel 25kw te maken. Meer informatie daarover vind je hier.

Tot slot kan je nog voor de on-officiele methode gaan. Je neemt een willekeurige motorfiets. Je zorgt op een manier hoe je dat zelf prettig vindt dat ie minder dan 25kw heeft. Je maakt daar een uitdraai van en zoekt een verzekerings maatschappij die deze combinatie aan durft te nemen.
Echter, hier zitten 2 nadelen aan. Om te beginnen is er maar een beperkte keus qua verzekerings maatschappijen. Voor zover ik weet doen alleen London en Unigarant hier aan mee. Tevens lopen deze 2 verzekeringen altijd via een assurantie persoon (tussenpersoon) en die staan je vaak dom aan te kijken als je komt vertellen dat je een motor als 25kw wilt verzekeren middels een uitdraai. Pas op dat je niet gewoon te horen krijgt dat ze bij vermogen wel ff 25kw in vullen want hier kun je geen rechten aan ontlenen. Het beste kun je als je contact opneemt met een assurantie kantoor/persoon vragen of diegene op de hoogte is van de regel.
Het beste kun je proberen voor elkaar te krijgen dat je zwart op wit hebt dat de verzekering op de hoogte is van de hele situatie (dus 25kw rbw en een met uitdraai begrensde motor) en dat ze je desondanks dekken.

Een ander groot minpunt is dat je wettelijk gezien op een volvermogen motor rijd. Namelijk; nergens staat officieel dat je motor 25kw is. Normaal wordt dit (net als onze favoriete rookgerei ) gedoogd, maar je kan een agent treffen die z'n dag niet heeft, z'n vrouw die ongesteld was of gewoon zin heeft om te zeiken, noem maar op. De bekeuring is niet mild, reken zo'n 200 euro.

Voor iedereen die z'n motorrijbewijs wilt gaan halen; alvast veel veilige kilometers toegewenst. Ik hoop dat dit artikel je iets heeft geholpen.

Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

filomeen 1-4-2005 19:18 Print reply

Posts: 2600
Amen
 
Werner 1-4-2005 19:23 Print reply

Posts: 2127
this toch een brommerforum ?
 
Nick - Administrator 1-4-2005 19:24 Print reply

Posts: 4967
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Werner

this toch een brommerforum ?
Met een doelgroep waar ook beginnende motorrijders in vallen... Kijk maar hoeveel topics over (25kW)motoren gaan.
 
Bascross 1-4-2005 19:25 Print reply

Posts: 4416
positieve reacties hier

Ik vindt et wel een goeie faq, alleen nog niet mee te maken, jammer genoeg:(
 
scooter beunhaas
Hannes 1-4-2005 19:26 Print reply

Posts: 4530
Hoe zit het eigenlijk als je een motor van 10 jaar oud hebt waar niks op het kenteken staat. Alleen cc's. Wat dus bij mijn ktm het geval is.
 
Supermotard, seperates the men from the boys
Werner 1-4-2005 19:27 Print reply

Posts: 2127
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Nick

[...]
Met een doelgroep waar ook beginnende motorrijders in vallen... Kijk maar hoeveel topics over (25kW)motoren gaan.


mzzz.. ok je heb gelijk ben zelf ook bezig met me motor rijbewijs maar ik blij het een gekut vinden om je motor 25KW af te voeren bij de nieuwe motoren is het geen punt aangezien ik een oud beestje heb CB400n en geen dealer die daaraan wild beginnen ben ik tot mezelf toegewezen
als we het toch over motoren hebben wie weet een bedrijf die zich wel waagd aan de wat oudere motoren ? CB400n heeft standaart 32KW (volgens het boekje)
 
Muerte aka Ozzy 1-4-2005 19:28 Print reply

Posts: 3255
goeie faq, hopelijk zijn we nou ook van al die zeiktopic's af
 
Trotse eigenaar van een Duuc 748
filomeen 1-4-2005 19:28 Print reply

Posts: 2600
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Bascross

positieve reacties hier

Ik vindt et wel een goeie faq, alleen nog niet mee te maken, jammer genoeg:(



Ik ben hartstikke positief man!

Go jordi


(ik maak binnenkort wel een FAQ: hoe ik om moet gaan met meisjes)
 
Muerte aka Ozzy 1-4-2005 19:30 Print reply

Posts: 3255
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: filomeen
(ik maak binnenkort wel een FAQ: hoe ik om moet gaan met meisjes)


doe maar niet
 
Trotse eigenaar van een Duuc 748
Werner 1-4-2005 19:30 Print reply

Posts: 2127
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hannes

Hoe zit het eigenlijk als je een motor van 10 jaar oud hebt waar niks op het kenteken staat. Alleen cc's. Wat dus bij mijn ktm het geval is.


ik zit met hetzelfde probleem hannes..

ik ga de keuze maken dat ik straks gewoon met een testbank uitdraai ga rijden en een schriftelijk bewijs van mijn verzekering bij mij heb dat hun daar gewoon mee acoord gaan ! enigste manier om de wat oudere motoren naar 25KW te laten terug voeren is zelf kunnen bij je inlaat..
als je me toevoegd op msn heb ik de nodige informatie voor je !
 
Chantal MX50 1-4-2005 19:39 Print reply

Posts: 12721
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: filomeen

(ik maak binnenkort wel een FAQ: hoe ik om moet gaan met meisjes)


Go filomeen...


en Jor, goed bezig, heeft dat bellen toch nut. Ugh!

Dit bericht is ge-edit door Chantal MX50 op 1-4-2005 19:40
 
BF oma!
puch_master 1-4-2005 19:43 Print reply

Posts: 3429
goeie faq maar er zijn toch plannen dat alles weer in het 100 word gegooid of is dat al weer van de baan (hoop et wel)?
 
Toyota AE86 Levin coupé
Junkie XR 1-4-2005 23:21 Print reply

Posts: 5753
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hannes

Hoe zit het eigenlijk als je een motor van 10 jaar oud hebt waar niks op het kenteken staat. Alleen cc's. Wat dus bij mijn ktm het geval is.
Ik denk dat mijn FAQ daar duidelijk in is. Of je hebt een motor die officieel op papieren 25kw is (of is te maken) of niet.
 
maenhoudt 1-4-2005 23:35 Print reply

Posts: 102
Quote:
Dit geschied op een motor met minder dan 35kw, met een minimale cilinderinhoud van 120cc


Klopt toch niet je mag bv toch ook met een 80cc rijden als die eeen moto is??
 
Stewie ownt iedereen zijn aarsen!! =)
Leen 1-4-2005 23:36 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maenhoudt

[...]


Klopt toch niet je mag bv toch ook met een 80cc rijden als die eeen moto is??


het gaat om een lesmotor, niet om je eigen motor
 
steavey 2-4-2005 12:51 Print reply

Posts: 376
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen

[...]


het gaat om een lesmotor, niet om je eigen motor


eig gaat ut alleen om de motor waarop je afrijdt
 
SuzukiMARC 2-4-2005 12:57 Print reply

Posts: 3023
goeie fak.. danke junk
 
tsx kopen? [url]http://www.brommerforum.nl/sales/detail/9568[/url]
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 2-4-2005 16:20 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hannes

Hoe zit het eigenlijk als je een motor van 10 jaar oud hebt waar niks op het kenteken staat. Alleen cc's. Wat dus bij mijn ktm het geval is.


maakt t alleen maar makkelijker, 25 kw uitdraai maken en rijde

heb je dan verder geen zeik mee
 
Exi 3-4-2005 12:40 Print reply

Posts: 136
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TSX freak

[...]


maakt t alleen maar makkelijker, 25 kw uitdraai maken en rijde

heb je dan verder geen zeik mee

Je ken dus dik gezeik krijgen alsje alleen rijdt met een 25kW uitdraai. De meeste agenten weten het niet precies, maar alsje een x niet je geluksdag hebt en een irritante motoragent treft, die dus wel van deze regeling op de hoogte is, kan die je dus laten hangen voor rijden zonder rijbewijs, ut gebeurt niet veel, maar hier is een voorbeeld.

Je kunt trouwens ook gewoon een duitse motor kopen, in duitsland laten begrenzen op 25kW en een papiertje halen en invoeren in nederland, invoeren enzo is wel duurder maar motoren zijn goedkoper.

Dit bericht is ge-edit door Exi op 3-4-2005 12:41
 
piittiig 9-9-2005 23:27 Print reply
Posts: 13
bedankt nuttige infomatie
 
Maximilliano 14-5-2008 22:51 Print reply
Posts: 666
"(dit betekent dat bijvoorbeeld een motor van 100kg maximaal 16kw mag zijn)" geldt dit ook voor een Honda VT 600 (shadow)

199 KG drooggewicht
29,1 KW

199x0,16=31,84
 
ikkejw 14-5-2008 22:56 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maximilliano
"(dit betekent dat bijvoorbeeld een motor van 100kg maximaal 16kw mag zijn)" geldt dit ook voor een Honda VT 600 (shadow)

199 KG drooggewicht
29,1 KW

199x0,16=31,84



dat geldt voor motoren onder de 150 kg
 
Preserve nature - Always wear a helmet
stuart_mtxSHs 22-12-2008 15:17 Print reply

Posts: 329
weet iemand of er wordt gekeken naar het drooggewicht of het ledig gewicht bij de o,16kw per kg regel?
 
honda_freak 22-12-2008 15:33 Print reply

Posts: 7650
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: stuart_mtxSHs
weet iemand of er wordt gekeken naar het drooggewicht of het ledig gewicht bij de o,16kw per kg regel?


allebei, het betekend hetzelfde
 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
stuart_mtxSHs 22-12-2008 16:34 Print reply

Posts: 329
drooggewicht is zonder vloeistoffen.
ledig gewicht is MET vloeistoffen.

dat las ik iig.

 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved