Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Bron: RDW; http://www.rdw.nl
Omdat er toch nog regelmatig topics zijn over de kenteken keuring zet ik nou alles ff in de faq.
De RDW registreert gegevens van voertuigen, hun eigenaren / houders en de afgegeven documenten zoals kenteken- en rijbewijzen.
Het verstrekken van informatie over deze zaken aan derden hoort hierbij.
Daarnaast bewaakt de RDW de veiligheids- en milieuaspecten van het Nederlandse voertuigenpark en schept zij voorwaarden ter voorkoming van fraude en ciminaliteit.
Wat gaat er veranderen / gebeuren en wanneer?
Alle bromfietsen die in Nederland van de openbare weg gebruik maken, moeten voorzien worden van een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat.
Die nieuwe kentekenplaat komt in de plaats van het verzekeringsplaatje dat elke bromfiets nu hoort te hebben.
Bij dat kentekenbewijs horen alle relevante technische en persoonsgegegevens.
Grofweg omvat de kentekenplicht 3 aspecten:
Bestaande bromfietsen moeten van een kentekenbewijs worden voorzien (van 1 september 2005 tot en met 31 oktober 2006)
Nieuwe bromfietsen worden bij verkoop van een kentekenbewijs voorzien (vanaf 1 september 2005);
Alle handelingen die met betrekking tot een kenteken van een personenauto verricht worden, moeten ook met een kentekenbewijs voor brom- en snorfietsen verricht kunnen worden.
Definitie Bromfiets
De kentekenplicht voor bromfietsen geldt voor alle bromfietsen in Nederland. Onder de definitie van bromfiets vallen ook alle snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met hulpmotor van minder dan 50cc. In artikel 1 van de Wegeverkeerswet 1994 worden bromfietsen als volgt gedefinieerd:
"Motorrijtuigen op 2 of 3 wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm? of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen."
Ook enkele 4-wielige motorrijtuigen (de brommobielen) worden als bromfiets aangemerkt en krijgen een eigen kenteken.
Het kenteken van het huidige bromfietspark
In grote lijnen bestaat de kentekening uit 4 aspecten:
Registratie technische gegevens (schouwing van de bromfiets)
Registratie persoonsgegevens (aanvraag kenteken)
Afgifte kentekenbewijs
Afgifte kentekenplaat
Het ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft besloten dat bromfietsen administratief gekentekend worden.
Administratief kentekenen betekent dat er geen technische keuring van te kentekenen bromfietsen komt.
Het is dus niet uitgesloten dat een motorisch opgevoerde bromfiets voorzien wordt van een kenteken.
Iedere bromfietseigenaar krijgt een kenteken voor zijn voertuig, tenzij eenduidig is vastgesteld dat de bromfiets gestolen is, dat er met het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) is geknoeid of dat geen typegoedkeuring te achterhalen is.
Voordeel van deze keuze is dat een kenteken relatief goedkoop aangeboden kan worden. De eigenaar van de bromfiets betaalt de kosten voor de kentekening zelf.
Het eerste onderdeel van de aanvraag is een schouwing van het voortuig.
Die wordt uitgevoerd door een bromfietshandelaar die daartoe door de RDW erkend wordt.
De eigenaar / houder (of een persoon namens hem) biedt zelf zijn voertuig aan voor de schouw.
De handelaar neemt zichtbare technische gegevens op.
Verplicht is het noteren van:
- het merk
- type
- Voertuig Identificatie Nummer (VIN)
Als het mogelijk is, dient de schouwer ook de volgende gegevens te noteren:
- motornummer
- typegoedkeuringsnummer
- tag-nummer
- bijzonderheden.
De handelaar voert deze gegevens online in bij de RDW, geeft de eigenaar een registratieforumulier en regelt de betaling van de schouwing met de eigenaar.
De handelaar bepaalt zelf de hoogte van dit tarief.
De gegevens uit de schouw kunnen gezien worden als een vorm van voorregistratie.
Het tweede onderdeel is de aanvraag van een kenteken. Met het registratieforumulier en geldige legitimatie vraagt de eigenaar op een RDW-postkantoor een kentekenbewijs aan.
De aanvraag wordt geautomatiseerd afgehandeld. Uitzonderingen ("uitval" worden door een apart team van RDW-medewerkers afgehandeld. Als fraude, misbruik of diefstal niet aannemelijk gemaakt kan worden, gaat de RDW over tot het afgeven van een kenteken.
Als derde stap in de kentekening krijgt de eigenaar het kentekenbewijs thuis toegestuurd. Het kentekenbewijs zal hetzelfde uiterlijk krijgen als dat van personenvoertuigen.
Met het kentekenbewijs kan de eigenaar een kentekenplaat aanschaffen bij een erkende kentekenplaatfabrikant. Daarbij moet hij een geldige legitimatie en zijn kentekenbewijs tonen.
De bromfietseigenaar moet hierna zelf zijn nieuwe kenteken aan zijn verzekering doorgeven.
Waarom wordt de kentekenplicht voor bromfietsen ingevoerd?
In de politieke besluitvorming om de kentekenplicht voor bromfietsen in te voeren, hebben de volgende zaken een belangrijke rol gespeeld:
Verhogen van de verkeersveiligheid;
Verminderen van het aantal diefstallen van bromfietsen;
Afname van de kleine criminaliteit;
Eenvoudigere handhavings- en opsporingsmogelijkheden;
Beter onderscheid tussen brom- en snorfietsen;
Een koppeling tussen eigenaar / houder en voertuig;
Betere handhaving van WA-verzekeringsplicht.
Erkenning bedrijfsvoorraad
Een belangrijke verandering is dat de erkenning bedrijfsvoorraad opengesteld wordt voor importeurs, fabrikanten, handelaren en dealers van bromfietsen.
Bedrijven met de erkenning bedrijsvorraad kunnen alle voertuigsoorten in hun bedrijfsvoorraad registreren.
Voor bedrijven die alleen op het gebied van bromfietsen actief zijn, is het aanvragen van een erkenning bedrijfsvoorraad nieuw.
Voor bedrijven op het gebied van motorvoertuigen, waaronder motorfietsen, was het al langer mogelijk een erkenning bedrijfsvoorraad te verkrijgen.
Bedrijven die al een erkenning bedrijfsvoorraad hebben, krijgen vanaf 1 september 2005 vanzelf de mogelijkheid om ook bromfietsen in hun bedrijfsvoorraad op te nemen.
Het begrip bedrijfsvoorraad is een juridische term. Het geeft een handelaar de mogelijkheid gekentekende bromfietsen in de administratieve voorraad op te nemen.
Dit heeft als gevolg dat die bromfietsen vrijgesteld zijn van voertuiggebonden verplichtingen, zoals de WA-verzekering. Bedrijven zonder een RDW erkenning bedrijfsvoorraad hebben deze mogelijkheid niet.
Tevens kan een bedrijf met een erkenning bedrijfsvoorraad de tenaanstelling van het voertuig namens zijn klanten uitvoeren en afhandelen op het postkantoor.
Bedrijven die handelen in bromfietsen kunnen een erkenning bedrijfsvoorraad aanvragen. Hiervoor is een eenmalig aanvraagtafief en een jaarlijks toezichtstarief verschuldigd.
Daarnaast dient de erkenninghouder te beschikken over een PC met modem, een abonnement bij een door de RDW aangewezen provider om digitale communicatie met de RDW-systemen mogelijk te maken.
Bevoegdheid schouwen
Alleen bedrijven met de erkenning bedrijfsvoorraad kunnen de bevoegdheid tot het schouwen aanvragen.
De RDW zal deze bedrijven controleren door middel van een bedrijfsondezoek.
Bij toekenning van de bevoegdheid schouwen, zal de RDW een applicatie verstrekken waarmee de schouwgegevens kunnen worden vastgelegd.
Het bedrijf dient te beschikken over een printer om de registratieformulieren voor de bromfietseigenaar uit te printen.
Door het verkrijgen van deze bevoegdheid verplicht de erkenningshouder zich aan de voorwaarden te houden die gesteld worden aan het juiste en betrouwbaar uitvoeren van de schouwing
Handelaarskentekenbewijs
Met de kentekenplicht voor bromfietsen wordt ook het handelaarskenteken voor bromfietsen ge?ntroduceerd.
Net als voor motorvoertuigen wordt het voor bromfietsen mogelijk een handelaarskenteken te voeren.
Door gebruikt te maken van een handelaarskenteken mag een bestuurder toch de openbare weg op met een bromfiets die behoort tot de bedrijfsvoorraad van het bedrijf.
Dit is alleen toegestaan in het kader van bedrijfsactiviteiten, zoals bijvoorbeeld het maken van een proefrit.
|
Pagina 8 van 10
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
segeren |
24-1-2006 19:17 |
Posts: 376 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mulder
Zonder verzekering geen kenteken. Dachtik
zonder kenteken geen verzekering... maar je kan tog wel een kenteken aanvragen zonder te verzekeren
al die verzekeringen verlopen in mei en sommige hebben nu al een kenteken. waarom zou je dan geen kenteken kunnen krijgen zonder verzekering
Dit bericht is gewijzigd door segeren op 24-1-2006 om 19:18 uur.
|
|
|
|
BSTS |
24-1-2006 19:18 |
|
segeren |
24-1-2006 19:20 |
Posts: 376 |
|
|
|
|
BSTS |
24-1-2006 19:23 |
Posts: 4241 |
|
|
sprintjah |
|
suzuki-tsx |
24-1-2006 19:29 |
Posts: 83 |
hoi
k had ook nog even een vraagje
k heb men verzekeringsplaatje nu op men kettingkast aan de linker kant van men 8terwiel zitte
foto voor de duidelijkheid:
nu vroeg k me af of k daar het kenteke ook mag zette, of moet ie persee boven het 8terwiel ofsow zitte?
|
|
|
|
BSTS |
24-1-2006 19:46 |
Posts: 4241 |
brommer plaatje mag daar ook niet slimpo.
moet duidelijk zigtbaar zijn
|
|
sprintjah |
|
suzuki-tsx |
24-1-2006 20:05 |
Posts: 83 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: hondamt7
brommer plaatje mag daar ook niet slimpo.
moet duidelijk zigtbaar zijn
ow, heb er anders nog nooit probleme mej gehad, owk al kan je maar de helft van dat plaatje zien als je er achter rijd..
zelfs op politie bureau hadde ze er nix van gesegt, terwijl ze met ong 10 man bij me brommer stonde..
mja even voor de duidelijkheid, het nieuwe kenteke mag daar dus niet zitten?
|
|
|
|
BSTS |
24-1-2006 20:07 |
|
renoeius |
24-1-2006 20:08 |
Posts: 6409 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: suzuki-tsx
[...]
ow, heb er anders nog nooit probleme mej gehad, owk al kan je maar de helft van dat plaatje zien als je er achter rijd..
zelfs op politie bureau hadde ze er nix van gesegt, terwijl ze met ong 10 man bij me brommer stonde..
mja even voor de duidelijkheid, het nieuwe kenteke mag daar dus niet zitten?
nee
|
|
|
|
suzuki-tsx |
24-1-2006 20:10 |
Posts: 83 |
|
|
|
|
mulder |
24-1-2006 20:10 |
Posts: 13701 |
|
|
|
|
renoeius |
24-1-2006 20:12 |
|
suzuki-tsx |
24-1-2006 20:14 |
Posts: 83 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mulder
[...]
En dan word je geflitst grapjas. Heel veel harleys hebben daar hun kenteken al heel lang zitten, dan zie je de plaat niet op politiefotos. Twee mensen bij mijn oude werk hadden een harley met dat dus ook en waren al 4 keer aangehouden ofzo en kregen daar geen boete voor.
ow, dus je kan hem daar gwoon doen dan..?
vin ut wel een betere plek eigk dan onder men 8terspatbord
|
|
|
|
mulder |
24-1-2006 20:17 |
Posts: 13701 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: suzuki-tsx
[...]
ow, dus je kan hem daar gwoon doen dan..?
vin ut wel een betere plek eigk dan onder men 8terspatbord
Kan zeker wel, omdat je dan ook niet geflitst word ermee, hangt natuurlijk ook af van de jood die je tegenkomt
|
|
|
|
suzuki-tsx |
24-1-2006 20:23 |
Posts: 83 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mulder
[...]
Kan zeker wel, omdat je dan ook niet geflitst word ermee, hangt natuurlijk ook af van de jood die je tegenkomt
ow, is dus gwoon utzelfde als met het verzekeringsplaatje
dus dan zal het wel meevalle, rij nu bijna 2 jaar rond met me plaatje daarsow en nog nooit probleme mee gehad
|
|
|
|
Schrabbekerke |
24-1-2006 20:27 |
Posts: 1812 |
Wat als het NL teken niet meer te zien is? (het framenummer overgens wel) Wordt de brommer dan afgekeurd?
|
|
|
|
renoeius |
24-1-2006 20:28 |
Posts: 6409 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Schrabbekerke
Wat als het NL teken niet meer te zien is? (het framenummer overgens wel) Wordt de brommer dan afgekeurd?
hmmm, dat is lastig
ligt denk ik vooral aan de persoon die hem moet schouwen. er is een kans dat ie wordt afgekeurd.
|
|
|
|
gilera_z |
28-1-2006 16:51 |
Posts: 199 |
ik was pas bij een brommerzaak maar je moest hem laten staan als je hem wou laten schouwen.
je kon niet ff wachten want dan konden ze komen controleren ofiets.
hoe zit dit?
|
|
|
|
the ghansman |
4-2-2006 13:44 |
Posts: 227 |
Ik heb een klein vraagje; Ik weet dat een NL goedkeuringsnummer eruitziet als een NL in een rondje met een aantal nummer daaronde/naast. Maar ik kan nergens vinden hoe een EU nummer eruitziet, is dit dan een EU in een rondje ofzo? Of staat dat nummer geponst in je typeplaatje (heb ik wel eens gehoord).
En dan nog iets, ik heb een HondaMT crossbrommer, en voor de grap ging ik eens ff kijken of daar een NL keur in/op stond. Nou zit er een aluminium stikkertje op het balhoofd met E11 in een rondje met een nummer er achter (bijna hetzelfde als een NL keur, maar dan met E11...). Niet dat ik deze brommer ooit zal laten keuren/schouwen, maar wat betekend die E11??
|
|
Altijd druk met heelveel niks |
|
YamahaDT80LC2 |
4-2-2006 13:46 |
Posts: 1135 |
Die E staat volgens mij voor europees dus het europeese nummetje denkk
|
|
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly |
|
Palava |
4-2-2006 14:05 |
Posts: 2866 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: YamahaDT80LC2
Die E staat volgens mij voor europees dus het europeese nummetje denkk
ja maar die staan niet in een MT, kijk es links op je balhoofd, daar moet NL staan..
|
|
|
|
the ghansman |
4-2-2006 17:13 |
Posts: 227 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Palava
[...]
ja maar die staan niet in een MT, kijk es links op je balhoofd, daar moet NL staan..
Der staat links van het balhoofd geen (leesbare) tekens, dus ook geen NL met een nummer ofzo.
Maar wat ik zo vreemd vind, is dat er net als bij een (NL)-keur een nummer achter die (E11) staat. Misschien is het een keur uit het buitenland ofzo (of dus een europees nummer).
Maar ik heb trouwens nog geen duidelijk antwoord, op mijn vraag hoe die EU nummers eruit zien en waar ze staan.
|
|
Altijd druk met heelveel niks |
|
hack_ops |
5-2-2006 11:08 |
Posts: 346 |
ff een kleine update maar weer
je moet alle brommers (ook opknappers)laten voorzien van een kenteken.
gebruik je een brommer als opknapper ofzo,dan moet je naar het postkantoor gaan en dan het kenteken laten schorsen.dan hoef je hem ook NIET te verzekeren. kosten rond de 20 eurie
heb je meer dan 5 brommers die je geschrst wilt hebben dan zijn deze rest gratis te schorsen(wel in een keer dan he)
LET OP: JE MAG ER DAN OOK NIET MEER MEE OP DE OPENBARE WEG> VETTE BOETE
verzekeringsplicht:
alle brommers die voorzien zijn met een kenteken moeten verzekerd zijn. dit is het verzekeringsplicht.
mits het kenteken niet is geschorst.
Bromfietsen met een bouwjaar van voor 1-1-1974 kunnen ook zonder typegoedkeuring een kenteken krijgen. Na de schouwing en de kentekenaanvraag op het postkantoor krijgt de aanvrager een brief van de RDW. In deze brief wordt verzocht om aanvullende gegevens. De aanvrager moet bij de RDW aannemelijk maken dat:
Het bouwjaar voor 1-1-1974 ligt
Het voertuig aan de Nederlandse definitie van bromfiets voldoet. Dit is het geval als de cilinderinhoud kleiner of gelijk aan 50cc is ?n de maximumconstructiesnelheid niet hoger is dan 45 km/h.
Het bouwjaar, de cilinderinhoud en de maximumconstructiesnelheid kunnen bijvoorbeeld aannemelijk gemaakt worden met een verklaring die is afgeven door de importeur of fabrikant, een aankoopnota, offici?le fabricagelijsten, een foto van het typeplaatje, een handleiding of soms uit het framenummer
niet volledige nummers.
is je nummer deels aanwezig,dan kun je via de rdw alsnog een schouwing aanvragen,deze spoort dan de gegevens op via de overgebleven nummer. daarna krijg je alsnog een kenteken bewijs + de rdw slaat dan een nieuwe nummer erin kosten rond de 70 eurie
als je helemaal geen nummer hebt of met een nummer geknoeid hebt,krijg je GEEN kenteken bewijs.
Dit bericht is gewijzigd door hack_ops op 5-2-2006 om 11:12 uur.
|
|
gilera rcr cross |
|
Lord_Vader |
5-2-2006 11:17 |
Posts: 1244 |
Mijn framenummer klopt niet met mijn bloknummer(heb een nieuwe gekocht) krijg ik nu nog een kentekenbewijs?
|
|
|
|
Kerry King |
5-2-2006 11:18 |
Posts: 5037 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Lord_Vader
Mijn framenummer klopt niet met mijn bloknummer(heb een nieuwe gekocht) krijg ik nu nog een kentekenbewijs?
ja
|
|
ik weet niet wat jouw probleem is ? maar de mijne is het niet |
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 8 van 10
|
|