Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 708 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: De powerbox
Geschreven door Joscross
Geplaatst op 11-1-2005 18:12
Categorie Motor gerelateerd

De powerbox a.k.a. Yamaha Energie Induction System

Als er ??n brommer related onderwerp is waar veel onduidelijkheid over is dan is het de powerbox wel.
Wat doet een powerbox?
Heeft het wel nut op een brommer?
Waarom heeft het kopen van powerboxen in de winkel geen nut?
Als je deze FAQ gelezen heb dan weet je (hoogstwaarschijnlijk) de antwoorden op deze vragen.

Wat doet een powerbox?

Een powerbox zorgt ervoor dat je brommer zuiniger gaat lopen. Bovendien wordt het vermogen er door verhoogd en worden toerengebieden met een slechte afstelling ?opgevangen? door de powerbox. Zo zullen dode toerengebieden gereduceerd worden na het installeren van een powerbox.

Hoe werkt het

Een beetje opgevoerde brommermotor maakt al gauw 12000RPM, RPM staat voor Revolutions Per Minute. Dit geeft het aantal omwentelingen aan die de krukas maakt bij een tijd van 1 minuut. Iedere keer als de krukas 1 keer in de rondte gaat, beweegt de zuiger 1 keer op en neer. Maar als een motor 12000 RPM maakt, gaat de zuiger dus 12000 keer per minuut op en neer. Dat is 200 keer per seconde.

Nu is het zo, dat het inlaat membraan een bepaalde reactie tijd nodig heeft. Als de onderdruk in een overdruk veranderd moeten de kleppen van het membraan sluiten. Dit gaat echter zo snel dat de kleppen niet meer sluiten. De kleppen gaan ?zweven?. Dit betekend dat er minder mengsel tot ontbranding kan worden gebracht, aangezien er wat terugloopt door het membraan. Nu is het zo dat dit mengsel zich weer in het inlaat traject bevind, dus de carburateur en het spruitstuk. Een gedeelte van het terug gelopen mengsel verdwijnt zelfs door de luchtfilter de wijde wereld in.

En hier komt de powerbox bij kijken. De techniek achter een powerbox is namelijk dat deze dit mengsel opvangt, en tijdelijk bewaard. De powerbox is een bus die wordt aangesloten in de ruimte achter het membraan, het spruitstuk. Zodra de volgende slag komt, en er weer vers mengsel de cilinder word ingezogen, geeft de powerbox het bewaarde mengsel mee de cilinder in. Wat de powerbox dus in principe doet is het mengsel opvangen. Dit heeft meerdere voordelen:
  • Het mengsel kan niet meer via de luchtfilter de vrije wereld in ontsnappen. Dit bespaart dus benzine
  • Het mengsel kan worden mee gegeven aan de volgende "aanzuig" slag. Hierdoor wordt er meer mengsel verbrand per slag, dus meer vermogen.


    De powerbox maakt gebruik van 2 technieken

    De eerste techniek is het gebruik maken van overdruk en onderdruk. Op het moment dat de cilinder met mengsel wordt vol gezogen, ontstaat er een overdruk in de powerbox. Hierdoor zal het mengsel aanwezig in de powerbox mee de cilinder in worden gezogen. Op het moment dat er weer mengsel de cilinder wordt uitgestuwd, ontstaat er een onderdruk in de powerbox. Door het niet op tijd reagerende membraan, stroomt een groot gedeelte van het teruggestuwde mengsel de onderdruk van de powerbox binnen. Omdat de powerbox een relatieve grote en goed toegankelijke ruimte is, zal een groot deel van het mengsel zich de powerbox in verplaatsen, en niet terug de carburateur in.

    De tweede techniek waar een powerbox gebruik van maakt is resonantie.
    Wat is resonantie?
    Resonantie is een natuurkundig verschijnsel dat voorkomt bij trillingen. Bij resonantie treedt een grote versterking van de trilling op, waardoor het object veel harder gaat trillen dan men zou verwachten op grond van de sterkte van de aanstoting. Resonantie kan optreden bij vrijwel elk bestaand object. Bij objecten met een kleine interne demping, bijvoorbeeld een object van metaal of glas, is resonantie sterker dan bij een object met een grote interne demping (zoals hout).
    Resonantie ontstaat als een systeem wordt aangestoten met een frequentie die gelijk is aan ??n van de eigenfrequentie. Zelfs als de aanstoting zeer gering is, zal het object sterk gaan trillen.
    Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de klankkast van een gitaar.
    Wat heeft dit met een powerbox te maken?
    De powerbox moet worden vergeleken met de gitaar, de powerbox zelf is de klankkast, en de ontbrandingsmotor is een snaar. Doordat er bij ontbrandingsmotor een bepaalde frequentie voorkomt, namelijk het RPM of toeren per minuut, gaat de powerbox resoneren. Doordat de powerbox resoneert, geeft het pulsen mee aan het opgevangen mengsel, het geeft dus een extra stuwkracht.
    Nu komt deze resonantie voor bij een bepaalde frequentie. En het mooi daarvan is, is dat deze frequentie te berekenen is. Bij een brommer komt vrijwel altijd een bepaald toerengebied voor waarbij een dip voorkomt. Dit betekend een tijdelijke verlaging van het vermogen ten opzichte van andere toeren. Dit kan komen door een verkeerde afstelling, slecht ontstekingstijdstip etc etc.Door aan de hand van formules een powerbox zo te berekenen dat deze bij de dip resoneert, kan deze de dip volledig weghalen, en zelfs voor een extra boost aan vermogen geven.


    Heeft het wel nut op een brommer?

    Het heeft wel degelijk nut op een brommer. Alleen zal het op een opgevoerde brommer meer nut hebben dan op een originele brommer. Dit hangt af van de overdruk/onderdruk techniek. Hoe groter het verschil tussen onder en overdruk is, hoe meer effect de powerbox zal hebben. Dit is omdat de powerbox simpelweg dan meer mengsel opneemt. Nu hangt de grootte van dat verschil af aan meerdere zaken.
  • Een hoger toerental. Hoe hoger het toerental, hoe korter maar hoe feller de stuwkracht terug de inlaat in is. Bovendien komt deze stuwkracht vaker voor.
  • Een grotere cilinderinhoud. Hoe groter de cilinderinhoud, hoe meer stuwkracht terug de inlaat in is. Vergelijk het maar met een aquariumpompje en een brandweerpomp.
  • Nog wat overige factoren zoals de grootte van de inlaat, de kwaliteit van het membraan, grootte van spruitstuk, carburateur etc.


    De resonantietechniek komt voor ongeacht de brommer zwaar is opgevoerd of standaard is.

    Waarom heeft het kopen van powerboxen in de winkel geen nut?

    Dit is een veel gemaakte opmerking. Deze is niet volledig waar.

    Het berekenen van een powerbox is om de resonantie op het juiste toerengebied te krijgen. De overdruk/onderdruk werkt altijd. Al zal het beter werken met een korte, dikke slang in plaats van een dunne lange slang.

    Bij een in de winkel gekochte powerbox zal deze resonantie plaats vinden bij het verkeerde toerengebied, of zelfs helemaal niet. De overdruk/onderdruk komt gewoon voor. De powerbox zal dus evengoed wel nut hebben, maar minder. Hoe groot dit aandeel van de resonantie is op de totale effectiviteit van een powerbox weet ik niet. Dit zal moeten worden getest op een testbank. Vermoedelijk ligt dit aandeel ruim onder de helft van de totale effectiviteit. Zo werkt de resonantie maar bij een bepaald toerengebied, en zijn er geen verhalen bekend van brommers met ge?nstalleerde berekende powerboxen die in het opgegeven toerengebied opeens vooruit vliegen alsof er een turbo aanslaat of NOS wordt ge?njecteerd

    Dus een powerbox in de winkel kopen heeft wel degelijk nut. Voor de meeste mensen is dit zelfs de beste optie aangezien niet iedereen de materialen thuis heeft liggen om zelf wat te gaan produceren. Bovendien kan je met een gekochte powerbox, als je de inhoud weet, zelf met Bimotion de lengte van het slangetje berekenen, en zodanig nog de resonantie op het gewilde toerengebied krijgen.

    Zelf aan de gang

    Voor de mensen die een powerbox willen berekenen, hiervoor is het freeware programma Bimotion te downloaden. Hierbij moet je enige gegevens invullen zoals slag, boring en het toerengebied waar je een ?boost? in wilt hebben. Het programma maakt zichzelf wel duidelijk, mits je enige beheersing van de Engelse taal hebt.

    Voor de mensen die zelf aan de gang willen met de formules, deze zijn op de volgende site te vinden.
    http://www.logosfoun.../4300-helmholtz.html


    Voorbeeld van een powerbox:
  • Pagina 1 van 5
    Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    ThaYankee 12-2-2005 1:00 Print reply

    Posts: 699
    en kan je nu zo'n powerbox gewoon aan het standaard nippeltje aan je spruitstuk aansluiten?
    of moet je een groter nippeltje aan de bovenkant van je spruitstuk maken?
     
    malaguti rst ! ! !
    Freestyler 12-2-2005 1:09 Print reply

    Posts: 468
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: ThaYankee

    en kan je nu zo'n powerbox gewoon aan het standaard nippeltje aan je spruitstuk aansluiten?
    of moet je een groter nippeltje aan de bovenkant van je spruitstuk maken?


    Gaat gewoon aan standaard 'nippeltje' , als je er geen hebt moet je er zelf een boren
     
    tiet
    Joscross 12-2-2005 2:57 Print reply

    Posts: 12501
    Fout.
    Het originele nippeltje is bedoelt voor de olietoevoer. Dit is v??lste klein voor de aansluiting van een powerbox. Wil je optimale prestaties hebben voor een powerbox dan zal je een binnendiameter moeten hebben van zo'n 8mm.

    Dit bericht is ge-edit door Joscross op 12-2-2005 3:03
     
    tsx reeser 12-2-2005 9:53 Print reply

    Posts: 1492
    dankje jos ik ga het proberen optimaal te make voor mijn brom

    btw op die site ik zie geen link waar je t kan downloade:S?

    Dit bericht is ge-edit door tsx reeser op 12-2-2005 9:58
     
    pringles
    Alt0174 12-2-2005 10:24 Print reply

    Posts: 627
    Quote:
    Hierdoor wordt er meer mengsel verbrand per slag, dus meer vermogen.



    Dat klopt niet helemaal...
     
    Joscross 12-2-2005 12:15 Print reply

    Posts: 12501
    Argumentatie?
     
    bennie1983 12-2-2005 12:17 Print reply

    Posts: 204
    dan moet je lid worden en betalen......
    je moet voor alles betalen maar gelukkig niet voor bf.nl

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: tsx reeser

    dankje jos ik ga het proberen optimaal te make voor mijn brom

    btw op die site ik zie geen link waar je t kan downloade:S?

    Dit bericht is ge-edit door tsx reeser op 12-2-2005 9:58

     
    Joscross 12-2-2005 12:24 Print reply

    Posts: 12501
    Vreemd, ik kan idd ook geen link meer vinden.
    Er staat trouwens nergens dat je er voor moet betalen. Wel:
    Not currently available.

    Zal dus wel weer beschikbaar komen.

    Dit bericht is ge-edit door Joscross op 12-2-2005 12:25
     
    koen-z 12-2-2005 17:59 Print reply

    Posts: 3702
    mooie faq, goed uitgelegd, en de keiharde feiten.

    ik geniet nog steeds van m'n aanschaf voor m'n zundapp, en ik ben er van overtuigd dat het voor een zuigergestuurde inlaat heel handig is omdat die best veel trug gooit.
     
    honda mtx 80 crosser 12-2-2005 19:45 Print reply

    Posts: 16
    hoe kan je zelf een nippel maken voor een powerbox aan te sluiten.

    zou graag stap voor stap uitgelegd willen zien want begrijp het niet goed.
     
    ?????
    tsxj oran 12-2-2005 19:59 Print reply

    Posts: 6498
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: honda mtx 80 crosser

    hoe kan je zelf een nippel maken voor een powerbox aan te sluiten.

    zou graag stap voor stap uitgelegd willen zien want begrijp het niet goed.

    je hoeft geen nippel te maken
    een nippel krijg je erbij gewoon gat boren tap erin draaien en dan met vloeibare pakking ofso tussen je nippel en erin draaien
     
    oud
    Joscross 12-2-2005 20:03 Print reply

    Posts: 12501
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: honda mtx 80 crosser

    hoe kan je zelf een nippel maken voor een powerbox aan te sluiten.

    zou graag stap voor stap uitgelegd willen zien want begrijp het niet goed.

    Ik heb het op de volgende manier gedaan:

    Pneumatische slang + nippels gehaald bij groothandel, nippels hadden vreemd tapdraad, quarts ofzo. Dus heb ik bij conrad 2 componenten metaallijm besteld. Hier mee nippels bevestigd aan powerbox en spruitstuk, slang aansluiten en klaar.

    Dit bericht is ge-edit door Joscross op 12-2-2005 20:04
     
    tsx reeser 13-2-2005 12:59 Print reply

    Posts: 1492
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Joscross

    [...]

    Ik heb het op de volgende manier gedaan:

    Pneumatische slang + nippels gehaald bij groothandel, nippels hadden vreemd tapdraad, quarts ofzo. Dus heb ik bij conrad 2 componenten metaallijm besteld. Hier mee nippels bevestigd aan powerbox en spruitstuk, slang aansluiten en klaar.

    Dit bericht is ge-edit door Joscross op 12-2-2005 20:04

    gat make in spruitstuk en met superlijm nippel vastmake?
     
    pringles
    jeroengr 13-2-2005 13:14 Print reply

    Posts: 123
    Maar als zo'n powerbox nou zou werken, waarom gebruiken ze die dan niet bij de 2-takt racers?
     
    Rio88 13-2-2005 16:46 Print reply

    Posts: 841
    wel goed uitgelegd hoor, ik zat zelf ook te denken om zo iets te gaan kopen, maar waar in het spruitstuk maak je dat gaatje dan? tege het membraam aan, of meer richting carburateur of daartussen?
     
    SnyderMan 13-2-2005 20:41 Print reply

    Posts: 150
    nou ik heb ook zoon doppler powerbox

    maar die heb ik er eigelijk opgezet omdat ik mengsmering rij en dus had ik nog een gaatje in me spruitstuk najah dan maar zoon ding erop toch gratis gekregen maar ik merk er niet veel van!!! et staat wel leuwk
     
    !!!Life's Short Drive Fast!!!
    mbx-power 13-2-2005 20:44 Print reply
    Posts: 468
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: SnyderMan

    nou ik heb ook zoon doppler powerbox

    maar die heb ik er eigelijk opgezet omdat ik mengsmering rij en dus had ik nog een gaatje in me spruitstuk najah dan maar zoon ding erop toch gratis gekregen maar ik merk er niet veel van!!! et staat wel leuwk


    dat gaatje is voor je olipompje toch? die is dus veelste klein! ffe de replys doorlezen
     
    tsxj oran 13-2-2005 20:46 Print reply

    Posts: 6498
    kheb d mijne net gemonteerd en al een tankje leeg gereden hij loopt alleen wel wat hoger stationair maja hij is iig wel zuiniger dacht ik aan het aantal kilometers te zien
     
    oud
    stoeptegel 13-2-2005 23:24 Print reply

    Posts: 3085
    Scheelt het veel in het verbruik?
    Als je bijvoorbeeld een originele honda mb hebt.
    Hoeveel extra kilometers kan je rijden op een liter?
    Een powerbox is zker alleen maar voor een 2takt?
     
    80 cc ownatsj
    Joscross 13-2-2005 23:27 Print reply

    Posts: 12501
    Lees de faq...?
    En verbruik is totaal niet te zeggen, dat is hetzelfde als een sproeiermaat..

    Dit bericht is ge-edit door Joscross op 13-2-2005 23:29
     
    stoeptegel 13-2-2005 23:29 Print reply

    Posts: 3085
    Heb ik ook gedaan,maar hoe groot is het verschil?wat moet ik mij er bij voorstellen?
     
    80 cc ownatsj
    Soepkip 14-2-2005 0:04 Print reply

    Posts: 1339
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: stoeptegel

    Heb ik ook gedaan,maar hoe groot is het verschil?wat moet ik mij er bij voorstellen?


    weinig, maar het ziet er (soms) wel leuk uit.
     
    tsx reeser 14-2-2005 9:35 Print reply

    Posts: 1492
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Joscross

    Lees de faq...?
    En verbruik is totaal niet te zeggen, dat is hetzelfde als een sproeiermaat..

    Dit bericht is ge-edit door Joscross op 13-2-2005 23:29

    jos? ff vraagje over nippeltje. dat moet ik ff weten dan kan ik het maken. grwoon gat bore in spruitstuk van dezelfde grote en met superlijm vast make ?
     
    pringles
    koen-z 14-2-2005 10:00 Print reply

    Posts: 3702
    ik had het met polyester lijm gedaan.
     
    Joscross 14-2-2005 12:20 Print reply

    Posts: 12501
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: tsx reeser

    [...]

    jos? ff vraagje over nippeltje. dat moet ik ff weten dan kan ik het maken. grwoon gat bore in spruitstuk van dezelfde grote en met superlijm vast make ?

    Idd gat boren in je spruitstuk met een diameter hetzelfde als de buitendiameter vh nippelschroefdraad. Dat goed vast lijmen met metaallijm en klaar ben je.

    Je kan natuurlijk ook gewoon kwarts er in tappen
     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 5
    Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved