Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1015 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Dichtvriezende AM6-bakken
Geschreven door SavagePielk
Geplaatst op 27-12-2004 23:22
Categorie Algemeen

Veel mensen hebben met hun RS/Classic/RX of andere brommer problemen dat hij dichtvriest in de winter. Daarom deze FAQ, ik hoop dat ik hiermee veel mensen help.

Waar het om gaat is dat de carburateur dichtvriest. Dit is niet alleen van brommers een probleem, ook de Ducati Monster 600 en 998 staan er om bekend dit probleem te hebben, door een carburateur die in de rijwind ligt. Er moet dus meer warmte bij om het probleem te verhelpen.

Ik heb dit bereikt door de warmte van de uitlaat te gebruiken om lucht te verwarmen en dat vervolgens het luchftilter in te zuigen.

Benodigdheden:
Ducktape
Alumiumbuis, diameter 6cm, te koop bij autospeciaalzaken e.d.

Werkwijze:
Zoek eerst een stuk uitlaat waar de buis overheen kan schuiven, ik heb zelf gekozen voor het stuk bij de uitlaatmond. Buig de buis nu dusdanig dat hij 90 graden rond loopt en dat het uiteinde zo ver mogelijk over de uitlaat zit, houdt aan allebei de kanten een ruim stuk buis over. Bij de Classic had ik 75cm aan buis nodig. Midden in de bocht snijdt je nu een gat (kijk uit, de rafels zijn HEEL erg scherp, een snee heb je al te pakken met een zachte aanraking van dit randje) waar de uitlaatmond doorheen komt. Aan de zijkant of bovenkant moet je nog 1 gat resp. 2 gaten, afhankelijk van het model uitlaat. Schuif het geheel over je uitlaat en monteer de uitlaat weer. Het andere uiteinde zet je met ducktape of op een andere manier vast op je luchtfilter. Je zuigt nu warmte aan die vanuit je uitlaat komt. Let er wel op dat je het uiteinde van de buis zo laat lopen, dat niet al het water van je voorwiel direct er in spuit.

Foto's zal ik binnenkort nog wel posten


LET OP. Dit ziet er niet mooi uit, maar het werkt grandioos. De eerste 3 a 4 km zal hij soms nog sputteren, omdat de hele motor+uitlaat nog koud is, maar als de uitlaat eenmaal warm is loopt alles weer als een zonnetje

LET OP. Het kan nodig zijn om opnieuw af te stellen als je dit ding hebt gemonteerd. Let daar goed op, we willen geen warmlopers of vastlopers hebben, toch?

Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

SavagePielk 14-2-2005 23:28 Print reply

Posts: 4562
hoezo niet?
 
Speakerfreak 14-2-2005 23:28 Print reply

Posts: 4941
wat lul je nou alsof je met 12v. niet iets aan het fikken krijgt alleen zal het hier waarschijnlijk niet mee gebeuren maar daar ging het niet om
 
Vieze naaiers hier
christianos 14-2-2005 23:28 Print reply

Posts: 20445
nooit gezien, het is geen 230
 
SavagePielk 14-2-2005 23:34 Print reply

Posts: 4562
zolang het warm genoeg wordt... maar boeiend, ik wilde gewoon het risico niet nemen, mijn Classic is me daarvoor teveel waard...
 
Freestyler 15-2-2005 0:46 Print reply

Posts: 468
Had er daarstraks last van , ging lekker stotteren enzo
 
tiet
Blorn 15-2-2005 0:56 Print reply

Posts: 13825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Vokay

[...]


ik snap het id maar werk dat??
ik bedoel als je kijkt hoeveel liter lucht er per minuut langs loopt. zal ik denken dat je de lucht amper opwarmt..

Ja.
 
SavagePielk 15-2-2005 10:09 Print reply

Posts: 4562
Nja ik wilde het niet doen, bang dat de dampen uit de carb te warm werden etc.

Het valt trouwens wel mee hoeveel warmer de aangezogen lucht is. En in de zomer haal ik hem gewoon weer weg
 
Ros 15-2-2005 13:09 Print reply

Posts: 212
waarom moeilijk doen als het makkelijk kan gewoon een dikke draneer slang achter de radiateur make en die slang in je luchtfilterbak late komen, zo doen wij da altijd

Dit bericht is ge-edit door Ros op 15-2-2005 13:12
 
je rijdt rieju of je rijd niks
SavagePielk 15-2-2005 13:44 Print reply

Posts: 4562
omdat je dan
1. relatief weinig warmte aanzuigt
2. je luchtfilter sneller vervuild raakt dan wanneer je een goed sluitende buis om je uitlaat hebt.

maar je hebt wel gelijk
 
Bart-DRD 15-2-2005 13:47 Print reply

Posts: 1838
tja, wat ik zou doen:

klein radiatortje zoeken die mooi in je luchtbak past en gewoon een uitberijding van je koelsysteem maken...
 
stom stuk ei uit blik...
Cabrinha 15-2-2005 13:53 Print reply

Posts: 1729
lompe mod diegene die de faq's uitzoekt, die wel en niet mogen:S

ik had eene faq gemaakt over he weghalen van je carter begrenzing, staat er neit bij, maar wel de meest zinloze faq's.



 
Roedi-Loerbeek 16-2-2005 19:28 Print reply

Posts: 1492
leg eens uit over die carterbegrenzing....
 
Wa Motte Ze Dan? ---- 't trilt, 't krast, 't tikt, het stinkt, het dampt, het zuup, oftewel XT
Kampersjaak 16-2-2005 19:41 Print reply

Posts: 12285
zit een rand in de carters gegoten waardoor de snellere cilinders niet passen omdat ze tegen de rand aan komen,

dus ff de frees erbij en klaar is kees
 
oderint dum metuant
Roedi-Loerbeek 16-2-2005 19:44 Print reply

Posts: 1492
en die rand is ongeveer 1 mm dik?

 
Wa Motte Ze Dan? ---- 't trilt, 't krast, 't tikt, het stinkt, het dampt, het zuup, oftewel XT
Kampersjaak 16-2-2005 19:45 Print reply

Posts: 12285
is niet veel dikker nee,

je ziet vanzelf wel waar die tegen aan komt met een andere cilinder
 
oderint dum metuant
Bullet 16-2-2005 19:45 Print reply

Posts: 12150
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cabrinha

lompe mod diegene die de faq's uitzoekt, die wel en niet mogen:S

ik had eene faq gemaakt over he weghalen van je carter begrenzing, staat er neit bij, maar wel de meest zinloze faq's.





een faq over het weghalen van de carter begrenzing is net zo nutteloos als deze faq
 
**My BungHole Will Speak Now**
brommercrazy 18-2-2005 14:00 Print reply

Posts: 2594
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Boerke [Mathieu]

[...]


jij krijg mij niet wijsgemaakt dat je carburateur dichtvriest tijdens het rijden als je motor warm is,

ik heb altijd honda gereden, met mikunie carburateur en keihin, en nog nooit last van gehad en hier is het af en toe heeeeeeeeeeeeel erg koud

maar om erop terug te komen, tijdens het rijden met een warme motor krijg je mij niet wijsgemaakt dat dan de carburateur nog bevriest.


Honda heeft vooral metalen spruitstukken, die geleiden de warmte van de cilinder, morini,am6,piaggio hebben een rubber spruitstuk, die geleid dus geen warmte. Dat is het probleem.
 
Roedi-Loerbeek 18-2-2005 14:22 Print reply

Posts: 1492
een appie heeft toch ook metalen/aluminium spruitstuk

 
Wa Motte Ze Dan? ---- 't trilt, 't krast, 't tikt, het stinkt, het dampt, het zuup, oftewel XT
Bullet 18-2-2005 14:59 Print reply

Posts: 12150
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brommercrazy

[...]


Honda heeft vooral metalen spruitstukken, die geleiden de warmte van de cilinder, morini,am6,piaggio hebben een rubber spruitstuk, die geleid dus geen warmte. Dat is het probleem.


mijn rs en mijn gsm hebben geen rubber spruitstuk hoor.....
 
**My BungHole Will Speak Now**
Joscross 18-2-2005 15:07 Print reply

Posts: 12501
Bovendien hebben Honda's isolators..
 
Cabrinha 18-2-2005 18:02 Print reply

Posts: 1729
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Bullet

[...]


een faq over het weghalen van de carter begrenzing is net zo nutteloos als deze faq


er zijn mensen die neit weten hoe t moet....

dat jij nou alles weet
 
Bullet 18-2-2005 18:03 Print reply

Posts: 12150
is redelijk simpel, en als bepaalde mensen niet kunnen omgaan met een dremel moeten ze ook niet zoiets gaan proberen
 
**My BungHole Will Speak Now**
Cabrinha 18-2-2005 18:06 Print reply

Posts: 1729
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Bullet

is redelijk simpel, en als bepaalde mensen niet kunnen omgaan met een dremel moeten ze ook niet zoiets gaan proberen


het ging meer om de 'trucjes' om het stof uit het blok te laten.
niet om het dremelen zelf, denk niet zo simpel...

sommige mensen willen wel die rand weg maar kunnen geen carterhelften uit elkaar halen...hadk een heel mooie faq over gemaakt.
***mods, weer werk voor niks...
 
Racekip #1 18-2-2005 19:11 Print reply

Posts: 1119
uhm heb jij een link van je faq over die carter begrenzing

ben nu toch bezig met een "project" dus
en mijn blok ligt toch bijna uit elkaar
 
loud pipes saves lives
brommercrazy 18-2-2005 19:17 Print reply

Posts: 2594
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Bullet

[...]


mijn rs en mijn gsm hebben geen rubber spruitstuk hoor.....


Spruitstuk is wel van metaal, maar de slang waarmee de carburateur en het spruitstuk verbonden zijn is van rubber.

Dit bericht is ge-edit door brommercrazy op 18-2-2005 19:31
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved