Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
FAQ artikel: Dichtvriezende AM6-bakken
|
Geschreven door |
SavagePielk |
Geplaatst op |
27-12-2004 23:22 |
Categorie |
Algemeen |
Veel mensen hebben met hun RS/Classic/RX of andere brommer problemen dat hij dichtvriest in de winter. Daarom deze FAQ, ik hoop dat ik hiermee veel mensen help.
Waar het om gaat is dat de carburateur dichtvriest. Dit is niet alleen van brommers een probleem, ook de Ducati Monster 600 en 998 staan er om bekend dit probleem te hebben, door een carburateur die in de rijwind ligt. Er moet dus meer warmte bij om het probleem te verhelpen.
Ik heb dit bereikt door de warmte van de uitlaat te gebruiken om lucht te verwarmen en dat vervolgens het luchftilter in te zuigen.
Benodigdheden:
Ducktape
Alumiumbuis, diameter 6cm, te koop bij autospeciaalzaken e.d.
Werkwijze:
Zoek eerst een stuk uitlaat waar de buis overheen kan schuiven, ik heb zelf gekozen voor het stuk bij de uitlaatmond. Buig de buis nu dusdanig dat hij 90 graden rond loopt en dat het uiteinde zo ver mogelijk over de uitlaat zit, houdt aan allebei de kanten een ruim stuk buis over. Bij de Classic had ik 75cm aan buis nodig. Midden in de bocht snijdt je nu een gat (kijk uit, de rafels zijn HEEL erg scherp, een snee heb je al te pakken met een zachte aanraking van dit randje) waar de uitlaatmond doorheen komt. Aan de zijkant of bovenkant moet je nog 1 gat resp. 2 gaten, afhankelijk van het model uitlaat. Schuif het geheel over je uitlaat en monteer de uitlaat weer. Het andere uiteinde zet je met ducktape of op een andere manier vast op je luchtfilter. Je zuigt nu warmte aan die vanuit je uitlaat komt. Let er wel op dat je het uiteinde van de buis zo laat lopen, dat niet al het water van je voorwiel direct er in spuit.
Foto's zal ik binnenkort nog wel posten
LET OP. Dit ziet er niet mooi uit, maar het werkt grandioos. De eerste 3 a 4 km zal hij soms nog sputteren, omdat de hele motor+uitlaat nog koud is, maar als de uitlaat eenmaal warm is loopt alles weer als een zonnetje
LET OP. Het kan nodig zijn om opnieuw af te stellen als je dit ding hebt gemonteerd. Let daar goed op, we willen geen warmlopers of vastlopers hebben, toch? |
Pagina 3 van 4
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
SavagePielk |
14-2-2005 23:28 |
Posts: 4562 |
hoezo niet?
|
|
|
|
Speakerfreak |
14-2-2005 23:28 |
Posts: 4941 |
wat lul je nou alsof je met 12v. niet iets aan het fikken krijgt alleen zal het hier waarschijnlijk niet mee gebeuren maar daar ging het niet om
|
|
Vieze naaiers hier |
|
christianos |
14-2-2005 23:28 |
Posts: 20445 |
nooit gezien, het is geen 230
|
|
|
|
SavagePielk |
14-2-2005 23:34 |
Posts: 4562 |
zolang het warm genoeg wordt... maar boeiend, ik wilde gewoon het risico niet nemen, mijn Classic is me daarvoor teveel waard...
|
|
|
|
Freestyler |
15-2-2005 0:46 |
Posts: 468 |
Had er daarstraks last van , ging lekker stotteren enzo
|
|
tiet |
|
Blorn |
15-2-2005 0:56 |
Posts: 13825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Vokay
[...]
ik snap het id maar werk dat??
ik bedoel als je kijkt hoeveel liter lucht er per minuut langs loopt. zal ik denken dat je de lucht amper opwarmt..
Ja.
|
|
|
|
SavagePielk |
15-2-2005 10:09 |
Posts: 4562 |
Nja ik wilde het niet doen, bang dat de dampen uit de carb te warm werden etc.
Het valt trouwens wel mee hoeveel warmer de aangezogen lucht is. En in de zomer haal ik hem gewoon weer weg
|
|
|
|
Ros |
15-2-2005 13:09 |
Posts: 212 |
waarom moeilijk doen als het makkelijk kan gewoon een dikke draneer slang achter de radiateur make en die slang in je luchtfilterbak late komen, zo doen wij da altijd
Dit bericht is ge-edit door Ros op 15-2-2005 13:12
|
|
je rijdt rieju of je rijd niks |
|
SavagePielk |
15-2-2005 13:44 |
Posts: 4562 |
omdat je dan
1. relatief weinig warmte aanzuigt
2. je luchtfilter sneller vervuild raakt dan wanneer je een goed sluitende buis om je uitlaat hebt.
maar je hebt wel gelijk
|
|
|
|
Bart-DRD |
15-2-2005 13:47 |
Posts: 1838 |
tja, wat ik zou doen:
klein radiatortje zoeken die mooi in je luchtbak past en gewoon een uitberijding van je koelsysteem maken...
|
|
stom stuk ei uit blik... |
|
Cabrinha |
15-2-2005 13:53 |
Posts: 1729 |
lompe mod diegene die de faq's uitzoekt, die wel en niet mogen:S
ik had eene faq gemaakt over he weghalen van je carter begrenzing, staat er neit bij, maar wel de meest zinloze faq's.
|
|
|
|
Roedi-Loerbeek |
16-2-2005 19:28 |
Posts: 1492 |
leg eens uit over die carterbegrenzing....
|
|
Wa Motte Ze Dan? ---- 't trilt, 't krast, 't tikt, het stinkt, het dampt, het zuup, oftewel XT |
|
Kampersjaak |
16-2-2005 19:41 |
Posts: 12285 |
zit een rand in de carters gegoten waardoor de snellere cilinders niet passen omdat ze tegen de rand aan komen,
dus ff de frees erbij en klaar is kees
|
|
oderint dum metuant |
|
Roedi-Loerbeek |
16-2-2005 19:44 |
Posts: 1492 |
en die rand is ongeveer 1 mm dik?
|
|
Wa Motte Ze Dan? ---- 't trilt, 't krast, 't tikt, het stinkt, het dampt, het zuup, oftewel XT |
|
Kampersjaak |
16-2-2005 19:45 |
Posts: 12285 |
is niet veel dikker nee,
je ziet vanzelf wel waar die tegen aan komt met een andere cilinder
|
|
oderint dum metuant |
|
Bullet |
16-2-2005 19:45 |
Posts: 12150 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Cabrinha
lompe mod diegene die de faq's uitzoekt, die wel en niet mogen:S
ik had eene faq gemaakt over he weghalen van je carter begrenzing, staat er neit bij, maar wel de meest zinloze faq's.
een faq over het weghalen van de carter begrenzing is net zo nutteloos als deze faq
|
|
**My BungHole Will Speak Now** |
|
brommercrazy |
18-2-2005 14:00 |
Posts: 2594 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Boerke [Mathieu]
[...]
jij krijg mij niet wijsgemaakt dat je carburateur dichtvriest tijdens het rijden als je motor warm is,
ik heb altijd honda gereden, met mikunie carburateur en keihin, en nog nooit last van gehad en hier is het af en toe heeeeeeeeeeeeel erg koud
maar om erop terug te komen, tijdens het rijden met een warme motor krijg je mij niet wijsgemaakt dat dan de carburateur nog bevriest.
Honda heeft vooral metalen spruitstukken, die geleiden de warmte van de cilinder, morini,am6,piaggio hebben een rubber spruitstuk, die geleid dus geen warmte. Dat is het probleem.
|
|
|
|
Roedi-Loerbeek |
18-2-2005 14:22 |
Posts: 1492 |
een appie heeft toch ook metalen/aluminium spruitstuk
|
|
Wa Motte Ze Dan? ---- 't trilt, 't krast, 't tikt, het stinkt, het dampt, het zuup, oftewel XT |
|
Bullet |
18-2-2005 14:59 |
Posts: 12150 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: brommercrazy
[...]
Honda heeft vooral metalen spruitstukken, die geleiden de warmte van de cilinder, morini,am6,piaggio hebben een rubber spruitstuk, die geleid dus geen warmte. Dat is het probleem.
mijn rs en mijn gsm hebben geen rubber spruitstuk hoor.....
|
|
**My BungHole Will Speak Now** |
|
Joscross |
18-2-2005 15:07 |
Posts: 12501 |
Bovendien hebben Honda's isolators..
|
|
|
|
Cabrinha |
18-2-2005 18:02 |
Posts: 1729 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Bullet
[...]
een faq over het weghalen van de carter begrenzing is net zo nutteloos als deze faq
er zijn mensen die neit weten hoe t moet....
dat jij nou alles weet
|
|
|
|
Bullet |
18-2-2005 18:03 |
Posts: 12150 |
is redelijk simpel, en als bepaalde mensen niet kunnen omgaan met een dremel moeten ze ook niet zoiets gaan proberen
|
|
**My BungHole Will Speak Now** |
|
Cabrinha |
18-2-2005 18:06 |
Posts: 1729 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Bullet
is redelijk simpel, en als bepaalde mensen niet kunnen omgaan met een dremel moeten ze ook niet zoiets gaan proberen
het ging meer om de 'trucjes' om het stof uit het blok te laten.
niet om het dremelen zelf, denk niet zo simpel...
sommige mensen willen wel die rand weg maar kunnen geen carterhelften uit elkaar halen...hadk een heel mooie faq over gemaakt.
***mods, weer werk voor niks...
|
|
|
|
Racekip #1 |
18-2-2005 19:11 |
Posts: 1119 |
uhm heb jij een link van je faq over die carter begrenzing
ben nu toch bezig met een "project" dus
en mijn blok ligt toch bijna uit elkaar
|
|
loud pipes saves lives |
|
brommercrazy |
18-2-2005 19:17 |
Posts: 2594 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Bullet
[...]
mijn rs en mijn gsm hebben geen rubber spruitstuk hoor.....
Spruitstuk is wel van metaal, maar de slang waarmee de carburateur en het spruitstuk verbonden zijn is van rubber.
Dit bericht is ge-edit door brommercrazy op 18-2-2005 19:31
|
|
|
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 3 van 4
|
|