Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1075 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Dichtvriezende AM6-bakken
Geschreven door SavagePielk
Geplaatst op 27-12-2004 23:22
Categorie Algemeen

Veel mensen hebben met hun RS/Classic/RX of andere brommer problemen dat hij dichtvriest in de winter. Daarom deze FAQ, ik hoop dat ik hiermee veel mensen help.

Waar het om gaat is dat de carburateur dichtvriest. Dit is niet alleen van brommers een probleem, ook de Ducati Monster 600 en 998 staan er om bekend dit probleem te hebben, door een carburateur die in de rijwind ligt. Er moet dus meer warmte bij om het probleem te verhelpen.

Ik heb dit bereikt door de warmte van de uitlaat te gebruiken om lucht te verwarmen en dat vervolgens het luchftilter in te zuigen.

Benodigdheden:
Ducktape
Alumiumbuis, diameter 6cm, te koop bij autospeciaalzaken e.d.

Werkwijze:
Zoek eerst een stuk uitlaat waar de buis overheen kan schuiven, ik heb zelf gekozen voor het stuk bij de uitlaatmond. Buig de buis nu dusdanig dat hij 90 graden rond loopt en dat het uiteinde zo ver mogelijk over de uitlaat zit, houdt aan allebei de kanten een ruim stuk buis over. Bij de Classic had ik 75cm aan buis nodig. Midden in de bocht snijdt je nu een gat (kijk uit, de rafels zijn HEEL erg scherp, een snee heb je al te pakken met een zachte aanraking van dit randje) waar de uitlaatmond doorheen komt. Aan de zijkant of bovenkant moet je nog 1 gat resp. 2 gaten, afhankelijk van het model uitlaat. Schuif het geheel over je uitlaat en monteer de uitlaat weer. Het andere uiteinde zet je met ducktape of op een andere manier vast op je luchtfilter. Je zuigt nu warmte aan die vanuit je uitlaat komt. Let er wel op dat je het uiteinde van de buis zo laat lopen, dat niet al het water van je voorwiel direct er in spuit.

Foto's zal ik binnenkort nog wel posten


LET OP. Dit ziet er niet mooi uit, maar het werkt grandioos. De eerste 3 a 4 km zal hij soms nog sputteren, omdat de hele motor+uitlaat nog koud is, maar als de uitlaat eenmaal warm is loopt alles weer als een zonnetje

LET OP. Het kan nodig zijn om opnieuw af te stellen als je dit ding hebt gemonteerd. Let daar goed op, we willen geen warmlopers of vastlopers hebben, toch?

Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Arjanus 12-2-2005 15:21 Print reply

Posts: 9073
ik heb het 2 jaar gehad met men gsm
meestal na 2/3 km rijden bij een temperatuur van 0 tot aan 10 ! graden
dus het hoeft niet per se te vriezen

nu heb ik een nieuwe carb (dell 21) en nergens last meer van

(plus dat ik bijna nooit meer brommerrij alst koud is )

 
lieber nurburgring als ehering
damage 12-2-2005 15:22 Print reply
Posts: 907
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Boerke [Mathieu]

[...]


jij krijg mij niet wijsgemaakt dat je carburateur dichtvriest tijdens het rijden als je motor warm is,

ik heb altijd honda gereden, met mikunie carburateur en keihin, en nog nooit last van gehad en hier is het af en toe heeeeeeeeeeeeel erg koud

maar om erop terug te komen, tijdens het rijden met een warme motor krijg je mij niet wijsgemaakt dat dan de carburateur nog bevriest.


dan geloof je het toch niet

enig idee hoeveel lucht er door een carburateur gaat? en stel je dan eens voor dat die lucht bijvoorbeeld -5 graden is om maar wat te noemen, nou dan kan die echt wel bevriezen.


 
denollie(the real one) 12-2-2005 15:25 Print reply

Posts: 501
bij mijn honda hebben ze tussen het inlaatspruitstuk en de carbu een aluminium plaatje aangebracht , ik wist eerst niet wat dit was , maar nu door dit te lezen , is het misschien tegen het bevriezen van de carburateur ?
 
Life's a Bitch ......Be its Pimp ............
JCG 12-2-2005 15:27 Print reply
Posts: 1531
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NAISH

Cabrinha heeft soms last van plakkende koppelings platen in de winter....
(aprillia MX)
strart hem in z'n vrij, schakeld naar 1 (met koppelingshendel in natuurlijk) en valt uit/slaat uit..

Maar dit is alleen als het heeel koud is geweest.

Ik z'n 1 zetten, koppeling in en trappen. Letten wel op dan je een rem inhoud anders schiet je brommer naar voren
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
Racekip #1 12-2-2005 15:33 Print reply

Posts: 1119
ze hebben niet voorniets de carb. aangesloten op het koelsysteem

bij mijn RS1 tenminsten
 
loud pipes saves lives
Bullet 12-2-2005 15:34 Print reply

Posts: 12150
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: derbi_freak

[...]


neen


wel
 
**My BungHole Will Speak Now**
Racekip #1 12-2-2005 15:40 Print reply

Posts: 1119
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Boerke [Mathieu]

[...]


dat zou ik knap vinden van je...

als je de carburateur vastpakt als je motor warm is is hij ook deels verwarmd zowieso boven de 0 graden.

Dit bericht is ge-edit door Boerke [Mathieu] op 12-2-2005 13:48


mijn carb. vroor dicht tijdens het rijden, omdat ik de koelvloeistof slangetje er niet op had aangesloten
 
loud pipes saves lives
lamahoofd 12-2-2005 16:12 Print reply

Posts: 3432
Ik heb die catalysator daarvoor.Van de bocht loopt een buisje naar me luchtfilter
 
Een baron in de morgen,is een dag zonder zorgen
Joscross 12-2-2005 16:17 Print reply

Posts: 12501
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Boerke [Mathieu]

[...]


jij krijg mij niet wijsgemaakt dat je carburateur dichtvriest tijdens het rijden als je motor warm is,

ik heb altijd honda gereden, met mikunie carburateur en keihin, en nog nooit last van gehad en hier is het af en toe heeeeeeeeeeeeel erg koud

maar om erop terug te komen, tijdens het rijden met een warme motor krijg je mij niet wijsgemaakt dat dan de carburateur nog bevriest.

Ooit wel eens van endothermisch gehoord?

Dit bericht is ge-edit door Joscross op 12-2-2005 16:18
 
m.v 12-2-2005 16:48 Print reply

Posts: 76
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Boerke [Mathieu]

[...]


jij krijg mij niet wijsgemaakt dat je carburateur dichtvriest tijdens het rijden als je motor warm is,

ik heb altijd honda gereden, met mikunie carburateur en keihin, en nog nooit last van gehad en hier is het af en toe heeeeeeeeeeeeel erg koud

maar om erop terug te komen, tijdens het rijden met een warme motor krijg je mij niet wijsgemaakt dat dan de carburateur nog bevriest.


jij rij honda en waarschijnlijk een lucht gekoelde... en als je vooruit rijd :P dan stroomt er wind langs je cilinder naar je carb en verder naar achter.... en als je cil warm is neemt ie warme lucht meej dus bevriest jouwes niet(zo snel).

maar watergekoelde blokken krijgen niet zulke warme cilinders als luchtgekoelde dus stroomt er ook nie zoo veel warme lucht langs..
daarom zijn ook bij de meeste watergekoelde de carbs aangesloten aan het koelsysteem!
maar als je brommer dan nog nie warm is kan ie bevriezen..

amen
 
Bart-DRD 12-2-2005 18:45 Print reply

Posts: 1838
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Boerke [Mathieu]

[...]


jij krijg mij niet wijsgemaakt dat je carburateur dichtvriest tijdens het rijden als je motor warm is,

ik heb altijd honda gereden, met mikunie carburateur en keihin, en nog nooit last van gehad en hier is het af en toe heeeeeeeeeeeeel erg koud

maar om erop terug te komen, tijdens het rijden met een warme motor krijg je mij niet wijsgemaakt dat dan de carburateur nog bevriest.



ach, het grootste voordeel van die oude brommers is dat die luchtgekoeld zijn. en ja goedzo zoals je al zal denken de warme luchtstroom komt mooi langs je carb.

watergekoelde cilinders hebben veeeel minder warme luchtstroom die ze aflaten.

het verschil is dusdanig groot dat je dicht/vastvriezende carbs krijgt..

ik weet niet als er ook brommers(racers?) zijn die de radiotor voor de cilinder hebben, die zullen er wss ook minder last van hebben.

edit lezen is ook moeilijk... voorganger had het al gepost :P

Dit bericht is ge-edit door Bart-DRD op 12-2-2005 18:47
 
stom stuk ei uit blik...
arrier 12-2-2005 18:54 Print reply
Posts: 2221
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NAISH

Cabrinha heeft soms last van plakkende koppelings platen in de winter....
(aprillia MX)
strart hem in z'n vrij, schakeld naar 1 (met koppelingshendel in natuurlijk) en valt uit/slaat uit..

Maar dit is alleen als het heeel koud is geweest.

heb ik bij mn gsm ook wel een beetje last van dat hoor je ook best een harde tik en als hij dan in zn een staat en khep de koppeling in en ik geef gas komt hij nog langzaam voorruit ook
 
jeroen 12-2-2005 19:06 Print reply

Posts: 15066
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blijhoofd

[...]


zi zie je maar dat die nieuwe troep het neit wint van het oude degelijke spul

die gsmetjes hebben er ook vaak last van



olie mss?
 
Cabrinha 12-2-2005 20:16 Print reply

Posts: 1729
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blijhoofd

[...]


zi zie je maar dat die nieuwe troep het neit wint van het oude degelijke spul

die gsmetjes hebben er ook vaak last van


hmm mijn honda het erook last van, dus wat lul je

btw, bij een aprilia rx/mx, heeft er geen last van, omdat hier een aardig verwarmingssysteem inzit..., 2min stationair laten lopen is het over.

of je zet je brom gewoon binnen
en benzinekraan aanlaten snachts.
ik heb er iig nooit last van gehad, wel bart-drd op zijn drd.
ligt puur aan de carb, neit aan am6-bakken classicpruster:P



Dit bericht is ge-edit door Cabrinha op 12-2-2005 20:18
 
boerken 12-2-2005 20:24 Print reply

Posts: 501
Quote:
ook de Ducati Monster 600 en 998 ...
suzki bandit en SV durven het ook wel eens voor te hebbe...
ongetwijfeld nog vele ander motoren ook
 
Roedi-Loerbeek 13-2-2005 11:42 Print reply

Posts: 1492
derbi heeft er ook wel eens last van dat de carburateur bevriest, maar nog het meeste dat hun benzine afsluiter dichtvriest (het membraan zit dan vast) en dan krijg die geen benzine meer.

oplossing daarvoor is gewoon een benzine kraan van een rieju erop bouten.

 
Wa Motte Ze Dan? ---- 't trilt, 't krast, 't tikt, het stinkt, het dampt, het zuup, oftewel XT
Gilera Gsm 13-2-2005 11:57 Print reply

Posts: 2376
derbi car bevriest niet. Daar zit een verwarmingselementje in.
 
gonzales 13-2-2005 13:09 Print reply

Posts: 1319
kheb nog met me honda gereden dat m'n carb zowat bedolven zat onder de sneeuw m'n waterkoeler en enige waar ik ooit last van gehad heb is dat m'n powerfilter water opzoog , drom dat ik vaak in de winter met een plastic potje van chocopasta of yohurt over m'n powerfilter reed , had zelf geen invloed op m'n prestatie's enkel klonkt het wel een beetje raar
m'n kawasaki had in de winter wel soms last van koppeling die bleef plakken als ze bijvoorbeeld hele dag had in de sneeuw gestaan ofzo en je wou snel vertrekken zonder te warmdraaien , wat ik dus zelden deed . in feite heeft m'n yamaha fzr600r der met de nieuwe koppeling ook een beetje last van zelfs .... en wanneer je warmdraait niet

Dit bericht is ge-edit door gonzales op 13-2-2005 13:15
 
burn your rubber not your soul
Bart-DRD 13-2-2005 14:21 Print reply

Posts: 1838
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cabrinha

[...]


hmm mijn honda het erook last van, dus wat lul je

btw, bij een aprilia rx/mx, heeft er geen last van, omdat hier een aardig verwarmingssysteem inzit..., 2min stationair laten lopen is het over.

of je zet je brom gewoon binnen
en benzinekraan aanlaten snachts.
ik heb er iig nooit last van gehad, wel bart-drd op zijn drd.
ligt puur aan de carb, neit aan am6-bakken classicpruster:P



Dit bericht is ge-edit door Cabrinha op 12-2-2005 20:18


lul je nou man, jij heb er meer problemen mee gehad dan ik man
 
stom stuk ei uit blik...
mtxr2rijder 14-2-2005 10:44 Print reply

Posts: 133
ja dat heb je niet bij Honda
 
Lawrence 14-2-2005 11:05 Print reply

Posts: 663
heb er ook altijd last van in de winter als k op me batavus rijdt. na een stukje rijden ligt er altijd een laagje ijs op de kartcarb, en vriest de pomp dicht
 
SavagePielk 14-2-2005 23:21 Print reply

Posts: 4562
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: denollie(the real one)

bij mijn honda hebben ze tussen het inlaatspruitstuk en de carbu een aluminium plaatje aangebracht , ik wist eerst niet wat dit was , maar nu door dit te lezen , is het misschien tegen het bevriezen van de carburateur ?


ja dat kan wel. Maar meestal is dit kunststof, waardoor de warmte juist niet verder kan, en dan bevriest hij.

Okay nog even voor de ongelovigen;
ja hij kan bevriezen tijdens het rijden, ook als hij goed warm is. De verdampingsenergie van benzine is heel hoog, wat dus wil zeggen dat bij het verdampen van benzine veel energie, dus warmte wordt onttrokken. En in een carburateur vindt gedwongen verdamping plaats. Zelfs als hij verwarmd binnen staat kan het gebeuren, want het gaat niet om de warme of koude start. De eerste kilometers loopt hij als een trein en daarna niet meer. En Rieju RS1 heeft het idd net, want daarbij is de carb zelf verwarmd, wat echt ideaal is.

Voor de critici; ja, dit is de reden dat hij dichtvriest, hooguit nog in combinatie met andere redenen. En sommige RS'en en Classics hebben er geen last van, maar veel ook wel. Het is maar een tip, het is een poging anderen te helpen, wat jullie ermee doen maakt niet uit
 
SavagePielk 14-2-2005 23:25 Print reply

Posts: 4562
en een lampje of gloeielement in de filterbox heb ik aan gedacht, maar ivm brandgevaar niet gedaan. Als ineens je filterbox gaat smeulen/branden en je tank gaat mee, dan ben je zuur. Of met een beetje gelekte benzine of wat dampen, ben je binnen no time de lul. Deze oplossing is gewoon safe!
 
christianos 14-2-2005 23:27 Print reply

Posts: 20445
hmmmm 12 volt en fikken ?

dat gaat niet egt samen...
 
Bullet 14-2-2005 23:27 Print reply

Posts: 12150
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gilera Gsm

derbi car bevriest niet. Daar zit een verwarmingselementje in.


ja maar of het goed werkt is een ander verhaal
 
**My BungHole Will Speak Now**

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved