Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 837 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Monoshock ophangpunt (MT/MB)
Geschreven door mbrulezzz
Geplaatst op 1-12-2004 21:02
Categorie Algemeen

Benodigdheden monoshock bevestiging MB/MT

Apparatuur :
- Boormachine
- M8 IJzerboor
- IJzerzaag
- IJzervijl
- Lasapparaat
- Priem ( markeringspunten vastleggen )
- Ringsleutelset of doppenset
- Lineaal

Materiaal :
- ca. 300 x 100 x 3 plaatstaal, in mm?s berekent
- 2x M8 bout RVS
- 2x M8 moer RVS
- 4x M8 ringetjes ( plaatjes )

Hoe ga je te werk ?
1. Kras met de priem de vorm uit op het stuk plaatstaal
2. Zaag dit uit met de ijzerzaag
3. Veil alle scherpe randjes / uitsteeksels netjes vlak
4. Las nu de 2 bevestigingspunten op de ?grondplaat? van het systeem
5. Boor 2 gaten boven elkaar, met de M8 boor
6. Kras nu met de priem de 2 geboorde gaten over op het frame
(kijk eerst met je veer in je achterbrug gemonteerd waar je de gaten moet boren om een goede stand van de achterbrug te krijgen)
7. Boor de 2 gaten door die op het frame gemarkeerd staan
8. Bevestig nu het systeem : plaatje, boutje, plaatje, moertje
9. Evt. Nog het geheel vastlassen aan het frame











- Bij deze FAQ is er van uitgegaan dat je al een achterbrug met een monoshock veerpunt ophanging hebt.

-

Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

leonmt5 18-1-2007 18:59 Print reply

Posts: 799
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hasj volle gasj
monoshock duwt je frame krom !!!


krom?? hoezo dat?
 
bert : bezopen en rijd toch.
Moped Macho 18-1-2007 19:06 Print reply

Posts: 2037
Daarom zijn alle scooter met een ophanging uitgerust en alle moderne brommers ook...

Niet echt waar ofzo
 
Boerenkool om half 10.
mtx-motard 18-1-2007 19:10 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: leonmt5
[...]


krom?? hoezo dat?



frame is gebouwd op dualschok op de punten waar ze normaal zitten (bij zadel) en niet op het hoofdframe midden op een buis
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
hasj volle gasj 18-1-2007 19:10 Print reply

Posts: 735
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: leonmt5
[...]


krom?? hoezo dat?



omdat een mt/mb frame daar niet op berekend is.. mijn frame was op de plaats waar de veer vast zat( precies hetzelfde als hier op de foto's)
helemaal doorgeknikt zegmr...
 
leonmt5 1-2-2007 18:06 Print reply

Posts: 799
wat is dan de beste optie om een veer vast te zetten? ik dacht zelf een H profiel tussen de twee uiteinden vast te lassen.
wat zeggen jullie daarvan?

leon
 
bert : bezopen en rijd toch.
nielskempen 1-2-2007 19:14 Print reply

Posts: 469
als je bang ben dat je frame bui gaat buigen las je tog een lang u profiel op de frame buis (wel het u profiel op de kop doen )
 
crossgek - Forum en Sales Moderator 1-2-2007 19:16 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: nielskempen
als je bang ben dat je frame bui gaat buigen las je tog een lang u profiel op de frame buis (wel het u profiel op de kop doen )


als je die doorlast is de kans imo groter dat de boel krom raakt van het lassen als van de kracht met veren zonder het doorlassen
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
MT70-nolimit 1-2-2007 19:20 Print reply

Posts: 4322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: leonmt5
wat is dan de beste optie om een veer vast te zetten? ik dacht zelf een H profiel tussen de twee uiteinden vast te lassen.
wat zeggen jullie daarvan?

leon

Ook niet doen, gewoon niet doen. Er zijn genoeg mensen met bijna-dood ervaringen door het toepassen van een mono-veer op een MT5, het is er gewoon niet op gemaakt, klaar.
 
gaat lang goed
S1lv3r 1-2-2007 19:27 Print reply

Posts: 5213
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
[...]

Ook niet doen, gewoon niet doen. Er zijn genoeg mensen met bijna-dood ervaringen door het toepassen van een mono-veer op een MT5, het is er gewoon niet op gemaakt, klaar.


dan doen zij iets gruwelijk fout :p.
 
Teunis 1-2-2007 19:28 Print reply

Posts: 1073
het is wel heel erg belangrijk idd om zoiets precies in het midden van het frame te doen, om de rechtheid te behouden.

Dat een brommer niet voor monoshock gemaakt is kan, maar dat maakt niks uit als je de bevestiging zo maakt dat de kracht redelijk verdeeld wordt. De kracht die op het frame komen blijft het zelfde alleen nu komt het dan op één punt.

En met lassen zou ik hier ook oppassen dat je links en rechts ongeveer tegelijk last niet eerst de ene kant en dan de andere kant, want ijzer zet harder uit dan dat het weer zal krimpen en dit kan lijden tot een krom frame.

Ik denk dat als je nog geen monoshock hebt en je wilt ereen dat dat prima kan, alleen je moet het wel goed doen en weten wat je nu precies doet!

Dit bericht is gewijzigd door Teunis op 1-2-2007 om 19:30 uur.
 
- Han - 26-2-2007 20:55 Print reply

Posts: 9667
ik ga van het weekend ook aan me frame bakken. Maar ozu het zin hebben om de buis die zegmaar naar voor loopt ook te verstevigen? Plaatstaal van 2mm dik ofzo er rond omheenbuigen ofzo?
 
<10.000 posts
benellifan 26-2-2007 20:58 Print reply
Posts: 1553
dat heeft helemaal geen zin plaatstaal eromheen buigen hoe kom je erbij
 
CNC en Conventioneel Draai en Frees werk voor een leuke prijs
- Han - 26-2-2007 20:59 Print reply

Posts: 9667
misschien niet goed uitgelegd ik lig bijna te pitte hier

Maar iets van een strip op de boven- en onderkant lassen ofzo?
 
<10.000 posts
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 26-2-2007 21:00 Print reply

Posts: 17929
hoef je niets bij te lassen, is stevig genoeg
 
- Han - 26-2-2007 21:02 Print reply

Posts: 9667
okee, dan zal het wel lukken. Ik laat men broer dat ding wel bakken, die heeft een lasdiploma
 
<10.000 posts
5MB5 28-7-2007 15:38 Print reply

Posts: 878
schetsplaten waar de achterbrug in komt te hangen wel verstevigen (plaat in zelfde vorm van ong. 2 a 3mm dik opzetten, met lasjes van ong. 1.5cm om de 2cm.

anders scheuren de standaard schetsplaten gegarandeerd een keer af, en rij je sowieso met een flexibele constructie rond.


 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved