Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 952 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Honda MB/MT naar 12v ombouwen
Geschreven door mb-cruisefather.nl
Geplaatst op 12-10-2004 19:26
Categorie Electronisch

Het is mogelijk je Honda MB/MTom te bouwen van 6 naar 12 volt.
Dit is in tegenstelling tot wat sommigen denken helemaal niet moeilijk.

Bij het oude type is het het makkelijkst.
Je hoeft dan alleen maar de accu te vervangen door een 12 volt exemplaar.
Je kan een gelaccu op conrad.nl vinden met ongeveer dezelfde afmetingen als de 12 volt accu die standaart in de MB zit, deze kun je dus zonder verbouwingen kwijt in het orginele bakje.
Daarna moet je alle lampjes en de toeter vervangen voor 12 volt exemplaren.
De gelijkrichter (bij het oude type een kleine diode, en dus geen spanningsregelaar met koelvinnen) heeft geen last van het hogere voltage en kun je dus ongemoeid laten.
De spoelen leveren ook meer dan genoeg voltage, want onafgeregeld leveren ze tot over de 20 volt.
De accu houdt de spanning laag bij het oude type MB.

Bij het nieuwe type type moet je hetzelfde doen als bij het oude type.
Je hebt alleen bij het nieuwe type ook een spanningsregelaar, deze moet je vervangen door een 12 volt exemplaar van bijvoorbeeld een NSR. Je kan deze bij de meeste brommerzaken kopen.

Dat was alles, je hoeft verder niets te vervangen, ontsteking enzo staat op een ander circuit en heeft niets met de spanning te maken.

Plaatjes van plaatsing accu enz. volgen nog

Afbeeldingen:

gelijkrichter/spanningsregelaar nieuw model MT/MB


gelijkrichter oud model MT/MB

Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

MWvdK 25-10-2004 16:57 Print reply

Posts: 2247
Heb je bij een diode dan niet (ook als hij 12v wordt) dat je licht nog voor geen meter brand, omdat het negatieve sinus gedeelte gewoon weggelaten wordt? (was bij mij iig wel zo, heb nu een nw type gelijkrichter erop, schijnt veel beter... )
 
Marco_G met 'n mt 25-10-2004 17:16 Print reply

Posts: 194
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz

weerstand hoef je niks mee te doen?

domme vraag mss maar ik ben electro n00b :P

Dit bericht is ge-edit door mcdronkz op 25-10-2004 15:41


idd..
volgens mij moet je bij het oude type wel iets aan je weerstand doen. ik weet et nie zeker.
Iemand een idee...
 
Marco_G met 'n mt 25-10-2004 17:35 Print reply

Posts: 194
en dan nog iets..
lijkt mij sterk dat dit kan want de stroom die de accu vult moet dan toch ook 12v zijn als de accu 12v is.. d'r zal dan toch een andere gelijkrichter op moete komen (bij oude type ontsteking he).


 
brutalmb70 25-10-2004 18:51 Print reply
Posts: 536
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marco_G met 'n mt

en dan nog iets..
lijkt mij sterk dat dit kan want de stroom die de accu vult moet dan toch ook 12v zijn als de accu 12v is.. d'r zal dan toch een andere gelijkrichter op moete komen (bij oude type ontsteking he).




idd dat ben ik het meej eens, ik heb dus 12 Volt op mijn mb..maar mijn lichten branden soms door....ik zit te denken dat mijn weerstand ofzo het niet doet ! kheb namelijk voor heen helemaal geen problemen gehad...ik weet niet wat ik veranderd heb, maar kben ook Noob op dat gebied !!
 
Tijzzz 25-10-2004 19:55 Print reply

Posts: 4215
Ik heb geen accu.

Dus als ik deze er op zet heb ik gewoon een 12V MT?

http://www.50cc.nl/zoek_res_2.asp?Artnr=2002
 
mcdronkz 25-10-2004 19:57 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: robert3

maarre...tot welk jaar word een MB tot het oude type gerekent?


is best logisch

als je deze heb



dan heb je een oud model
 
mcdronkz 25-10-2004 20:00 Print reply

Posts: 32777
en iemand nog iets over die weerstand? moet je die vervangen voor een ander model?

niet dat ik het zelf nodig heb, maar altijd handig voor iemand die wel naar de info opzoek is
 
Gertjan 25-10-2004 20:24 Print reply

Posts: 1505
dit was ik dus ook van plan met mn kawa, maar wat ik dus van plan was, is gewoon een gelijkrichter van een nsr aan te schaffen,
maar nou zat ik op t bedradingsschema te koekeloeren hier dus
maar heeft kawa nou alleen een gelijkrichter?
want dan kan ik in principe gewoon een 12v gelijkrichter kaufen...maakt dan eigenlijk nie veel uit of die van een nsr is of nie (dus dat er geen spanningsbegrenzer bij zit)


Dit bericht is ge-edit door GerTjaN op 25-10-2004 20:26
 
mb-cruisefather.nl 26-10-2004 12:19 Print reply

Posts: 266
Gelijkrichter maakt nix uit is er niet in een bepaald voltage.
Vrij logisch dat de negatieve sinus weggelaten wordt anders houd je wisselspanning.
Of een 12v spreg moet de negatieve sinus omzetten naar positief.
Ik weet verder niet of dat wel kan, zoveel weet ik er ook niet van.
Ik heb gewoon de oude er nog opzitten en heb gewoon prima licht.

Ik weet niet hoe je een nieuw type draadboom ombouwd naar een oud type, maar das ook niet echt nodig.
Je hoeft alleen je spanningsregelaar te vervangen voor 1 van 12 volt bij het nieuwe type.

Of je wat aan je weerstand moet doen weet ik ook niet.
Ik heb het niet gedaan en ik betwijfel zelfs oftie nog wel werkt.
Volgens mij was hij allen maar bedoelt om de overtollige spanning van de lichtspoel bij een volle accu + geen licht aan om te zetten in hitte.
De weerstand kan daar beter tegen dan de spoel die anders heet zou worden nml.

Maar bij mij heb ik de oude die wss niet eens meer werkt er nog aan hangen en ik heb prima licht, een tijdje al op netjes 12 volt en brand dus voorlopig nog niet door.


Dit bericht is ge-edit door mb-cruisefather.nl op 26-10-2004 12:30
 
mb-cruisefather.nl 26-10-2004 12:27 Print reply

Posts: 266
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tijzzz

Ik heb geen accu.

Dus als ik deze er op zet heb ik gewoon een 12V MT?

http://www.50cc.nl/zoek_res_2.asp?Artnr=2002


Hoeveel volt levert hij nu?
Zonder accu levert oud-type-draadboom-mt veel meer dan 12 v en zou je die er tussen kunnen zetten, of een 12v accu erop kunnen zetten.
Nieuw type mt heeft al een eigen spanningsregelaar, deze kun je vervangen door een spreg van een nsr (zie deze faq)
 
thahondaman 26-10-2004 18:00 Print reply

Posts: 523
als je je mb wilt ombouwen naar 12v

aansluitschema die kan je het handigste van mbx/nsr schema afleiden. daar staat precies op hoe je hem aansluit er moet inkomen de gele/de witte , de groene, de rode draad

geel is licht
wit is accu normaal gesproken (deze word gelijkricht)
rood + accu
groen massa

er is een simpele reden vor het doorbranden van de lampen de spoel wekt 2x zo veel vermogen op door dis ombouwen je kan de spoel tot 80 watt belasten (kwa licht vermogen) doe je dit niet dan heb je kans dat alles doorbrand. verder is die weerstand waar jullie het over hebben alleen maar voor als je je lampen uitzet maar ik heb bij mij het zo zitten dat me lampen altijd aanstaan (veiligheid) maar wil jij wel je lampen uit hebben dan zal je de weerstand van een mtx/nsr/mbx moeten pakken en die voro de orginele in de plaats moeten zetten en de stroom is altijd hoger dan 12 volt want dit was ook nog een vraag /

een accu moet 13,7 volt hebben om perfect geladen te worden.


 
een echte man rijdt op een honda mb
wiebutt 26-10-2004 18:23 Print reply

Posts: 6264
Een gelijkrichter van een nsr heeft 4 stekkertjes en die van een mb 3 :S
En de brommerboer hier had er alleen 1 van een tomos en die koste 33 euro
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
hondaracer 26-10-2004 19:41 Print reply
Posts: 27
welke accu moet je nemen bij conrad.nl?
 
Fearless 26-10-2004 21:12 Print reply
Posts: 62
En wat als je een elecktraloze brommer hebt?

Kan je dan zomaar een kabelboom kopen?

nieuwe type is namelijk duurder als het oude!
 
Gertjan 27-10-2004 12:39 Print reply

Posts: 1505
nou snap ik nog steeds niet wat ik nou moet vervangen bij mn kawa, want die heeft alleen een gelijkrichter en geen spanningsbegrenzer...
(is toch niet etzelfde ?)
 
Prodigital 27-10-2004 17:06 Print reply

Posts: 728
Ik wil ook wel weten welke batterij te nemen bij conrad.nl
 
mbrulezzz 27-10-2004 17:21 Print reply

Posts: 2084
ik trek mn twijfels...

volgens mij is dit hele zaakje op deze manier niet mogelijk...

je moet lijkt mij de gelijkrichter toch echt vervange.....
 
MB racing
Prodigital 27-10-2004 20:51 Print reply

Posts: 728
Volgens mij heb je geen gelijkrichter voor 12v die zo'n aansluiting heeft met twee pinnetjes die met 90? tov elkaar staan. Lijkt mij dus best wel geloofwaardig hoor.
En zeg me nu eens welke batterij op conrad.nl...
 
koekoen2000 27-10-2004 22:30 Print reply

Posts: 340
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thahondaman

als je je mb wilt ombouwen naar 12v

aansluitschema die kan je het handigste van mbx/nsr schema afleiden. daar staat precies op hoe je hem aansluit er moet inkomen de gele/de witte , de groene, de rode draad

geel is licht
wit is accu normaal gesproken (deze word gelijkricht)
rood + accu
groen massa

er is een simpele reden vor het doorbranden van de lampen de spoel wekt 2x zo veel vermogen op door dis ombouwen je kan de spoel tot 80 watt belasten (kwa licht vermogen) doe je dit niet dan heb je kans dat alles doorbrand. verder is die weerstand waar jullie het over hebben alleen maar voor als je je lampen uitzet maar ik heb bij mij het zo zitten dat me lampen altijd aanstaan (veiligheid) maar wil jij wel je lampen uit hebben dan zal je de weerstand van een mtx/nsr/mbx moeten pakken en die voro de orginele in de plaats moeten zetten en de stroom is altijd hoger dan 12 volt want dit was ook nog een vraag /

een accu moet 13,7 volt hebben om perfect geladen te worden.




zit wit ook niet aan je contact slot???
heb je dan niet het gevaar als je groen en wit omdraait dat hij totaal niet met sleutel of juist wel met sleutel start
 
Wat Vind Je Van Mn Rijstijl Bel: 0900-FUCK YOU
MichiMess 27-10-2004 22:37 Print reply

Posts: 1348
maaarre, aan welke van de 4 pinnetjes moet je de 2 draadjes dan aansluiten?

wantuh een mb/mt heeft er maar 2.

Dit bericht is ge-edit door MichiMess op 27-10-2004 22:38
 
jean_ts50x_lc 28-10-2004 21:39 Print reply
Posts: 83
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb-cruisefather.nl

Gelijkrichter maakt nix uit is er niet in een bepaald voltage.
Vrij logisch dat de negatieve sinus weggelaten wordt anders houd je wisselspanning.
Of een 12v spreg moet de negatieve sinus omzetten naar positief.
Ik weet verder niet of dat wel kan, zoveel weet ik er ook niet van.
Ik heb gewoon de oude er nog opzitten en heb gewoon prima licht.

negatieve sinus wordt omgezet nr positieve bij gelijkrichting met 4 diodes===> diode laat aan 1 kant door, andere kant niet, behalve bij bepaalde spanning die overschreden wordt, ze zijn in een 4kant geschakelt, maar is moeilijk uit te leggen, heb er tekening voor nodig

Ik weet niet hoe je een nieuw type draadboom ombouwd naar een oud type, maar das ook niet echt nodig.
Je hoeft alleen je spanningsregelaar te vervangen voor 1 van 12 volt bij het nieuwe type.

Of je wat aan je weerstand moet doen weet ik ook niet.
Ik heb het niet gedaan en ik betwijfel zelfs oftie nog wel werkt.
Volgens mij was hij allen maar bedoelt om de overtollige spanning van de lichtspoel bij een volle accu + geen licht aan om te zetten in hitte.
De weerstand kan daar beter tegen dan de spoel die anders heet zou worden nml.

Maar bij mij heb ik de oude die wss niet eens meer werkt er nog aan hangen en ik heb prima licht, een tijdje al op netjes 12 volt en brand dus voorlopig nog niet door.


Dit bericht is ge-edit door mb-cruisefather.nl op 26-10-2004 12:30

 
honda_2takt_power 2-11-2004 15:17 Print reply

Posts: 6744
ik net wezen bij de bromboer hier die begon over ontsteking dat je die moet vervangen maar dat hoeft toch niet oja ik doe er een hele nieuwe draadboom in maakt het dan wel uit?
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
gigo 2-11-2004 15:33 Print reply
Posts: 370
ontsteking vervangen whaha, ontsteking levert wel een stukkie meer dan 12 volt.
nee dan maakt het ook niet uit.
 
honda_2takt_power 2-11-2004 18:13 Print reply

Posts: 6744
precies ik dacht al hij nekt uit zen lul en 12volt begon ook met cdi vervanegn enz sukkels daar en ik vraag om draadboom ja 35 euri en is het nt of ot weten ze niet eens domme zaak en nieuwe draadboom aanleggen van een tomos kost daar 185euri en van een mt ook
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
mb-cruisefather.nl 3-11-2004 17:21 Print reply

Posts: 266
Voor diegenen die twijfelen, kom maares een keertje kijken, kheb het exact zo gedaan ent werkt nu al een half jaartje ofzo.

Accu:
Conrad.nl
->accu's batterijen, accu's & laadapperatuur
-> loodaccu's
-> nu de 4e int rijtje, maar verandert nog wel es, is die van 22.95 maten: 97 x 48 x 50.
Paste bij mijn mb zonder enige aanpassing erin.
Moet er wel iets tussenstoppen om hem goed te kunnen klemmen, heb zelf schroefdoosje van de bouwmarkt en een kurk. voor de liefhebbers wil ik wel een foto maken, ook van het lichtresultaat en shit.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved