Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1055 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Valse lucht
Geschreven door Teunmenator
Geplaatst op 13-8-2004 13:51
Categorie Carburateur

Wat is valse lucht?
Bij valse lucht krijg je een te arm mengsel in je cilinder. Dit komt omdat er teveel lucht in je mengsel zit. Deze lucht wordt dan aangezogen na je carburateur. (Als het v??r je carburateur zou zijn dan zou je er een grotere sproeier indoen en dan loopt hij toch gewoon goed)

Wat zijn de symptomen van valse lucht?
  • Hij loopt slecht af in toeren het lijkt vaak alsof je kabel niet lekker terug gaat

  • Je krijgt hem maar niet afgesteld, er zit vaak een hele grote sproeier in vergeleken met andere brommers met dezelfde setup.

  • Je hebt je luchtschroef vaak helemaal ingedraaid zitten.

  • Hij start vaak slecht en stationair loopt ie vrij hoogtoerig en vaak wat onregelmatig.

  • Je cilinder wordt veel te heet


    Wat zijn de symptomen van een cilinder die te heet worden?
  • Je bougie wordt wit/grijs.

  • Dit heeft vaak tot gevolg dat als je een tijdje hebt gereden hij stationair wat staat te loeien. Je hoort eigenlijk een helemaal egaal geluid dan en hij slaat snel af.

  • Je kunt een warmloper krijgen (je brommer houd dan ineens in, het voelt een beetje alsof je hem een versnelling terug zet. Hij reageert dan ook helemaal niet op gas geven.)

  • Je kunt een vastloper krijgen (dit is zeg maar een erge vorm van een warmloper, Je zuiger zet door de warmte zo ver uit dat hij vast komt te staan in je cilinder (dit heeft ernstige gevolgen 9 van de 10 keer) je achterwiel blokkeert hierbij ineens)

  • Het kan zo heet worden in je cilinder dat de brommer door blijft lopen als je het contact uitzet. Je bougie/ kooldeetjes zijn dat aan het gloeien door de hitte. (als dit je gebeurt zet dan je contact uit, koppeling in, geef volgas, trek je choke uit en loop naar huis en fix daar het probleem.)

  • Je cilinder en je zuigerveren slijten een stuk harder door de hitte maar dat merk je pas op de langere duur.


    Op welke plekken kun je valse lucht hebben?
    Dat is na de carburateur en voor de uitlaat. (dus niet bij een gaatje in de uitlaat)Dit zijn de meest voorkomende plekken:
  • tussen de carburateur en het spruitstuk
  • tussen het spruitstuk en de cilinder
  • tussen het blok en de voet van je cilinder
  • tussen de pet en de cilinder
  • bij de linkerkrukkaskeerring

    Op al deze plekken zit een pakking/ keerring let er altijd op dat deze netjes plat zijn (niks dubbel gevouwen) dat ze heel zijn, en niet heel erg dik. Vaak is het verstandig een pakking te gebruiken met daarbij vloeibare pakking.

    Op de volgende plekken wordt ook nogal eens valse lucht aangezogen:
  • Je olie nippel op je spruitstuk. Deze moet ?f aangesloten zijn op het oliepompje ?f de nippel moet dicht zitten (DIT IS HET BIJ HEEL VEEL MENSEN). Je nippel kun je vaak goed afsluiten door er een dun slangetje aan te zetten met een parker-schroef erin gedraaid. HET IS ALTIJD GOED DAT FF VOOR DE ZEKERHEID TE DOEN


  • Bij de bougie. Als deze er niet vast inzit, als dat ringetje aan de bougie krom is, of als het schroefdraad eraan is. Dan trilt ie wat (los) en dan kan er lucht langs.

    Denk je dat je valse lucht hebt maar kun je het bij de vorige plekken niet vinden. Kijk dan of er op andere plekken beschadigingen zitten. En of alles goed aangedraaid is (dus niet dat bijvoorbeeld je spruitstuk aan je cilinder zit met 3 schroeven omdat er bij 1 geen goed schroefdraad meer inzit) Je moet er ook op letten of je spruitstuk/ carburateur/ pet niet krom is.

    Hoe kun je checken of je inderdaad valse lucht hebt?
    Je laat je brommer stationair lopen (liefst in hele lage toeren). En dan spuit je op de "kansmakende plek" terpetine (je moet dus ff een spuitbus met terpetine halen). Als je brommer dan afslaat (of ineens anders gaat lopen). Dan zuigt hij daar valse lucht. Je kunt ipv Terpetine ook haarlak, deo, luchtverfrisser, remreiniger enz. gebruiken. (het liefst wel iets wat brand, dat kun je checken door er een aansteker voor te houden )

    Dan nog ff een laatste toevoeging. Stel je brommer af als hij warm is. Als je hem afstelt als hij koud is, heb je een kans dat hij als hij warm is niet goed loopt en een te rijk mengsel heeft.

    edit: Ik heb hem ff ge-edit omdat ik al een paar keer gebeld ben en daar kwam vaak uit dat mense gewoon een verkeerde sproeier hadde, of dat de nippel op het spruitstuk nog open was. Kvind het opzich niet erg als er gebeld wordt, maar bel wel ff buiten schooltijden dan, en je kunt me natuurlijk altijd inboxe...
  • Pagina 2 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    Teunmenator 25-8-2004 11:31 Print reply

    Posts: 2524
    Is idd wel luchtdicht maar je pet krijg je er dan nooit meer af? Of is het een soort "pasta-pakking" die vrij hardnekkig is maar ook los te krijge is?
     
    Teunmenator 1-10-2004 14:41 Print reply

    Posts: 2524
    Er staat nu ergens onderstreept wat vaak vergeten wordt en er staat onderaan edit. Khad het eerst hier neergezet. Maar kheb het daarna maar ff d'r bij gezet..

    Dit bericht is ge-edit door Teunmenator op 1-10-2004 14:43
     
    poesje 7-12-2004 14:48 Print reply

    Posts: 156
    volgens mij heeft die van mij overal valse lucht waar ie ma kan hebbe want k ben helemaal ten einde raad... maar als bij t starte die hele straat ondere de witte rookt hangt ist in ieder geval al de kop pakking he?
     
    IK BEN GEIL! wie ben jij...?
    Schuimpie 9-12-2004 13:29 Print reply
    Posts: 376
    Ik heb zelf probleem met me spruitstuk. Het schroefdraad is naar de klote... iemand een oplossing ervoor ? of een andere zoeken ?
     
    Don't be drunk and drive... if you can be stoned and fly...
    ramones 11-1-2006 9:44 Print reply

    Posts: 111
    goei FAQ nou weet ik ook weer waarom, er bij mij een grotere sproeier in zit dan bij een vriend van mij met dezelfde setup mijn spruitstuk if aan de boven kant waar de bouten in moeten afgeboken ik heb er nu gewoon dikke revetten op gedaan dacht dat da wel afsloot maar is dus niet zow

    alleen mijn cilinder word niet heet maat mijn kop die word oververhit

    Dit bericht is gewijzigd door ramones op 11-1-2006 om 9:58 uur.
     
    johan466 28-4-2006 21:11 Print reply

    Posts: 39
    mijn brommer start koud ook heel slecht maar loopt stationair goed en verder zijn alle pakingen en keeringen ook goed.
    dit is allemaal begonnen toen ik er een 17 mm carb op heb gezet.
    kan het ook komen door verkeerd spruitstuk.
    de sproeier is goed.
    zit nog een orgineel filter achter.
    als hij 1 x warm is start hij zomaar.
    alvast bedank voor reply's
    gr johan
     
    mcdronkz 28-4-2006 21:12 Print reply

    Posts: 32777
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: johan466
    mijn brommer start koud ook heel slecht maar loopt stationair goed en verder zijn alle pakingen en keeringen ook goed.
    dit is allemaal begonnen toen ik er een 17 mm carb op heb gezet.
    kan het ook komen door verkeerd spruitstuk.
    de sproeier is goed.
    zit nog een orgineel filter achter.
    als hij 1 x warm is start hij zomaar.
    alvast bedank voor reply's
    gr johan


    Open even een topic hiervoor.
     
    dree 13-8-2006 17:37 Print reply
    Posts: 150
    eej
    ik heb 5 symtome dat het valse lucht is
    hij start zelf niet meer
    wa moet k doen
    maar kmoe ook nog kleiner sproeier kope maar hij hep
    me deze sproeier goed gelope dus ksnap er niks van
    yamaha dt70 mx
    gr dree
     
    Gary - Forum en Gallery Moderator 13-8-2006 17:39 Print reply

    Posts: 12846
    Nieuwe pakkingen monteren.
     
    Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
    dree 13-8-2006 19:53 Print reply
    Posts: 150
    die zitten er net op
    die 70 cc die zuiger heeft 4 uur bij elkaar gelope nieteens

     
    XtreemTerror 13-8-2006 19:55 Print reply

    Posts: 1629
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: dree
    die zitten er net op
    die 70 cc die zuiger heeft 4 uur bij elkaar gelope nieteens


    verkeerd aangedraaid ?? xD
     
    http://www.brommerforum.nl/sales/detail/20830/last [b] rx in onderldelen[/b]
    dree 13-8-2006 20:09 Print reply
    Posts: 150
    kheb van daag me membraam enzo allemaal nagekeke + de pakkingen
    hij lekt alleen een klein beetje bij je de uitlaat die heb ik er nou afgehaald die ga ik uitbranden over een uurtje
    morge een andere sproeier maar dan moek me gas naald tog mee neme ?

     
    S1lv3r 13-8-2006 20:12 Print reply

    Posts: 5213
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: dree
    kheb van daag me membraam enzo allemaal nagekeke + de pakkingen
    hij lekt alleen een klein beetje bij je de uitlaat die heb ik er nou afgehaald die ga ik uitbranden over een uurtje
    morge een andere sproeier maar dan moek me gas naald tog mee neme ?



    beter plaats je zoeits in kleine vragen topic.

    en nee, je hoeft je naald niet mee te nemen.
     
    dree 13-8-2006 20:18 Print reply
    Posts: 150
    ja kweet nog niet hoe deze site helemaal werkt
    tuurlijk wel je meestal tog alleen een kleine en een grote sproeier
    mij grote sproeier is 239 me gasnaald is daar veelste klein voor maar om te passe of me gas naald en helemaal in pas moek hem tog meeneme ?

     
    Pyromaniac 17-4-2008 15:57 Print reply

    Posts: 19
    Je moet gewoon een goede winkel vinden waar je je sproeiers mag ruilen als het niet de goede maat is, hie in breda heb je bijv. schietecat kan je ook je sproeiers ruilen als het de verkeerde maat is maar hoezo gasnaald te klein hoe bedoel je het?
     
    rik hulkenberg 17-4-2008 16:06 Print reply

    Posts: 10029
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Pyromaniac
    Je moet gewoon een goede winkel vinden waar je je sproeiers mag ruilen als het niet de goede maat is, hie in breda heb je bijv. schietecat kan je ook je sproeiers ruilen als het de verkeerde maat is maar hoezo gasnaald te klein hoe bedoel je het?

    kijk eens naar de datum
     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 2 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved