Wat is valse lucht?
Bij valse lucht krijg je een te arm mengsel in je cilinder. Dit komt omdat er teveel lucht in je mengsel zit. Deze lucht wordt dan aangezogen na je carburateur. (Als het v??r je carburateur zou zijn dan zou je er een grotere sproeier indoen en dan loopt hij toch gewoon goed)
Wat zijn de symptomen van valse lucht?
Hij loopt slecht af in toeren het lijkt vaak alsof je kabel niet lekker terug gaat
Je krijgt hem maar niet afgesteld, er zit vaak een hele grote sproeier in vergeleken met andere brommers met dezelfde setup.
Je hebt je luchtschroef vaak helemaal ingedraaid zitten.
Hij start vaak slecht en stationair loopt ie vrij hoogtoerig en vaak wat onregelmatig.
Je cilinder wordt veel te heet
Wat zijn de symptomen van een cilinder die te heet worden?
Je bougie wordt wit/grijs.
Dit heeft vaak tot gevolg dat als je een tijdje hebt gereden hij stationair wat staat te loeien. Je hoort eigenlijk een helemaal egaal geluid dan en hij slaat snel af.
Je kunt een warmloper krijgen (je brommer houd dan ineens in, het voelt een beetje alsof je hem een versnelling terug zet. Hij reageert dan ook helemaal niet op gas geven.)
Je kunt een vastloper krijgen (dit is zeg maar een erge vorm van een warmloper, Je zuiger zet door de warmte zo ver uit dat hij vast komt te staan in je cilinder (dit heeft ernstige gevolgen 9 van de 10 keer) je achterwiel blokkeert hierbij ineens)
Het kan zo heet worden in je cilinder dat de brommer door blijft lopen als je het contact uitzet. Je bougie/ kooldeetjes zijn dat aan het gloeien door de hitte. (als dit je gebeurt zet dan je contact uit, koppeling in, geef volgas, trek je choke uit en loop naar huis en fix daar het probleem.)
Je cilinder en je zuigerveren slijten een stuk harder door de hitte maar dat merk je pas op de langere duur.
Op welke plekken kun je valse lucht hebben?
Dat is na de carburateur en voor de uitlaat. (dus niet bij een gaatje in de uitlaat)Dit zijn de meest voorkomende plekken:
tussen de carburateur en het spruitstuk
tussen het spruitstuk en de cilinder
tussen het blok en de voet van je cilinder
tussen de pet en de cilinder
bij de linkerkrukkaskeerring
Op al deze plekken zit een pakking/ keerring let er altijd op dat deze netjes plat zijn (niks dubbel gevouwen) dat ze heel zijn, en niet heel erg dik. Vaak is het verstandig een pakking te gebruiken met daarbij vloeibare pakking.
Op de volgende plekken wordt ook nogal eens valse lucht aangezogen:
Je olie nippel op je spruitstuk. Deze moet ?f aangesloten zijn op het oliepompje ?f de nippel moet dicht zitten (DIT IS HET BIJ HEEL VEEL MENSEN). Je nippel kun je vaak goed afsluiten door er een dun slangetje aan te zetten met een parker-schroef erin gedraaid. HET IS ALTIJD GOED DAT FF VOOR DE ZEKERHEID TE DOEN
Bij de bougie. Als deze er niet vast inzit, als dat ringetje aan de bougie krom is, of als het schroefdraad eraan is. Dan trilt ie wat (los) en dan kan er lucht langs.
Denk je dat je valse lucht hebt maar kun je het bij de vorige plekken niet vinden. Kijk dan of er op andere plekken beschadigingen zitten. En of alles goed aangedraaid is (dus niet dat bijvoorbeeld je spruitstuk aan je cilinder zit met 3 schroeven omdat er bij 1 geen goed schroefdraad meer inzit) Je moet er ook op letten of je spruitstuk/ carburateur/ pet niet krom is.
Hoe kun je checken of je inderdaad valse lucht hebt?
Je laat je brommer stationair lopen (liefst in hele lage toeren). En dan spuit je op de "kansmakende plek" terpetine (je moet dus ff een spuitbus met terpetine halen). Als je brommer dan afslaat (of ineens anders gaat lopen). Dan zuigt hij daar valse lucht. Je kunt ipv Terpetine ook haarlak, deo, luchtverfrisser, remreiniger enz. gebruiken. (het liefst wel iets wat brand, dat kun je checken door er een aansteker voor te houden )
Dan nog ff een laatste toevoeging. Stel je brommer af als hij warm is. Als je hem afstelt als hij koud is, heb je een kans dat hij als hij warm is niet goed loopt en een te rijk mengsel heeft.
edit: Ik heb hem ff ge-edit omdat ik al een paar keer gebeld ben en daar kwam vaak uit dat mense gewoon een verkeerde sproeier hadde, of dat de nippel op het spruitstuk nog open was. Kvind het opzich niet erg als er gebeld wordt, maar bel wel ff buiten schooltijden dan, en je kunt me natuurlijk altijd inboxe...
Er staat nu ergens onderstreept wat vaak vergeten wordt en er staat onderaan edit. Khad het eerst hier neergezet. Maar kheb het daarna maar ff d'r bij gezet..
Dit bericht is ge-edit door Teunmenator op 1-10-2004 14:43
volgens mij heeft die van mij overal valse lucht waar ie ma kan hebbe want k ben helemaal ten einde raad... maar als bij t starte die hele straat ondere de witte rookt hangt ist in ieder geval al de kop pakking he?
goei FAQ nou weet ik ook weer waarom, er bij mij een grotere sproeier in zit dan bij een vriend van mij met dezelfde setup mijn spruitstuk if aan de boven kant waar de bouten in moeten afgeboken ik heb er nu gewoon dikke revetten op gedaan dacht dat da wel afsloot maar is dus niet zow
alleen mijn cilinder word niet heet maat mijn kop die word oververhit
Dit bericht is gewijzigd door ramones op 11-1-2006 om 9:58 uur.
mijn brommer start koud ook heel slecht maar loopt stationair goed en verder zijn alle pakingen en keeringen ook goed.
dit is allemaal begonnen toen ik er een 17 mm carb op heb gezet.
kan het ook komen door verkeerd spruitstuk.
de sproeier is goed.
zit nog een orgineel filter achter.
als hij 1 x warm is start hij zomaar.
alvast bedank voor reply's
gr johan
Quote:Oorspronkelijk gepost door: johan466
mijn brommer start koud ook heel slecht maar loopt stationair goed en verder zijn alle pakingen en keeringen ook goed.
dit is allemaal begonnen toen ik er een 17 mm carb op heb gezet.
kan het ook komen door verkeerd spruitstuk.
de sproeier is goed.
zit nog een orgineel filter achter.
als hij 1 x warm is start hij zomaar.
alvast bedank voor reply's
gr johan
eej
ik heb 5 symtome dat het valse lucht is
hij start zelf niet meer
wa moet k doen
maar kmoe ook nog kleiner sproeier kope maar hij hep
me deze sproeier goed gelope dus ksnap er niks van
yamaha dt70 mx
gr dree
kheb van daag me membraam enzo allemaal nagekeke + de pakkingen
hij lekt alleen een klein beetje bij je de uitlaat die heb ik er nou afgehaald die ga ik uitbranden over een uurtje
morge een andere sproeier maar dan moek me gas naald tog mee neme ?
Quote:Oorspronkelijk gepost door: dree
kheb van daag me membraam enzo allemaal nagekeke + de pakkingen
hij lekt alleen een klein beetje bij je de uitlaat die heb ik er nou afgehaald die ga ik uitbranden over een uurtje
morge een andere sproeier maar dan moek me gas naald tog mee neme ?
ja kweet nog niet hoe deze site helemaal werkt
tuurlijk wel je meestal tog alleen een kleine en een grote sproeier
mij grote sproeier is 239 me gasnaald is daar veelste klein voor maar om te passe of me gas naald en helemaal in pas moek hem tog meeneme ?
Je moet gewoon een goede winkel vinden waar je je sproeiers mag ruilen als het niet de goede maat is, hie in breda heb je bijv. schietecat kan je ook je sproeiers ruilen als het de verkeerde maat is maar hoezo gasnaald te klein hoe bedoel je het?
Quote:Oorspronkelijk gepost door: Pyromaniac
Je moet gewoon een goede winkel vinden waar je je sproeiers mag ruilen als het niet de goede maat is, hie in breda heb je bijv. schietecat kan je ook je sproeiers ruilen als het de verkeerde maat is maar hoezo gasnaald te klein hoe bedoel je het?