Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 676 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: HPI binnenrotor
Geschreven door foxbuster666
Geplaatst op 25-7-2004 17:38
Categorie Motor gerelateerd

Wil je harder en leuker optrekken vervang dan je originele ontsteking door een race ontsteking. Dit werkt alleen goed bij gruwelijke setups, dus niet een standaard cilinder met race ontsteking, dat zal niet echt hard gaan.

Er zijn nogal wat voordelen aan een race ontsteking verbonden:

  • Snelle gasreactie
  • Hogere top
  • Dip weg bij de 7000 tpm
  • Sneller optrekken over het hele toerengebied


    Maar er zijn ook nadelen aan verbonden

  • Duur in aanschaf
  • Grondplaat op maat maken
  • Hogere slijtage onderdelen


    Hier een originele ontsteking afgebeeld:



    Hier ga ik uitleggen hoe het monteren en afstellen van een raceontsteking werkt (HPI race ontsteking n.a.v. de plaatjes) door middel van een micrometer.



    Het monteren van de raceontsteking is niet zo'n heel moeilijk werk. Je moet hooguit wat vijlen aan de grondplaat om hem passend in het carter te maken. Zorg wel dat je alles goed vastdraait, want het zal wel wat meer toeren gaan draaien en wat meer trillen als normaal. Het afstellen is een heel ander werk. Dit kun je laten doen bij een brommerzaak, maar je kan het ook zelf doen door middel
    van een stroboskoop of een micrometer die je in je bougiegat kunt stoppen. Bij de micrometer is het een rondje draaien is 1mm zakken of stijgen. Let op de schaalverdeling op de micrometer is van 1 t/m 10, dit is niet het aantal millimeters, maar het aantal tienden van millimeters, dus 1 rondje is een millimeter. Met de stroboscoop kan het allemaal wat nauwkeuriger. Hieronder zie je de micrometer in het bougiegat zitten.

    Het afstellen van de raceontsteking begint met het zoeken van het dode punt. Het dode punt kan gezocht worden door de micrometer in je bougiegat te steken en daarna aan de krukas te draaien. Op een gegeven moment blijft het pinnetje van de micrometer even stilstaan.
    Dit is het dode punt (BDP). Aangezien het vliegwiel naar links draait, tegen de klok in dus, en de ontsteking voor het BDP moet ontsteken, draai je de krukas door naar links (tegen de klok in) na het vastzetten van het pinnetje met een schroefje (zie hieronder).



    Hierna draaien we 1,3 rondjes naar rechts met de micrometer. Dus een heel rondje en dan nog tot 3. Daarna draaien we de krukas net zolang door tegen de klok in totdat de zuiger tegen het pinnetje aanstoot. Doe dit niet te hard, want anders verschuift het pinnetje en dan
    staat de ontsteking niet op tijd. Hierna pakken we het kleine vliegwiel, wat maar zo'n 315 gram weegt, en dit monteren we op de krukas.
    Er staat een streepje op het vliegwiel en een streepje op de ontsteking (zie bovenste plaatje), deze moeten gelijk staan. Daarna pak je voorzichtig met een waterpomptang of een BACO het vliegwiel beet (zie hierboven) en draai je de moer vast. Doe dit voorzichtig, want anders verdraai je
    het vliegwiel weer ten opzichte van de ontsteking. Als dit allemaal is gebeurd nog even de bobine ophangen en het stekkertje aansluiten en als je het wil ook nog contact, dan moet hij in 1x starten. Kan even duren, maar meestal wel in 1 x. Hierna ga je rijden en door middel van
    proberen hem steeds vroeger of later te zetten, zal hij steeds beter gaan lopen. Hieronder nog enkele raceontstekingen:

    PVL Raceontsteking


    CGC Raceontsteking


    Meestal is het bij HPI zo, dat hij nog veel vroeger moet staan om hem perfect te laten lopen. Je de ontsteking afstellen door met de klok mee of (vroeger)
    of tegen de klok in (later). Dit komt omdat de streepjes, op het vliegwiel en op de ontsteking een beetje te laat staan. Maar met veel proberen en testen, zal je hem zelf bijna perfect kunnen afstellen.

    De afbeeldingen zijn afkomstig van Flakkeetuning.
  • Pagina 3 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    mbx-power 1-12-2004 7:33 Print reply
    Posts: 468
    ik had al een topic geopend maar die werd fijn gesloten dus vraag ik het hier.
    hoe kun je een h.p.i goed afstellen met een scoop lamp moet je dan de markeringen helemaal gelijk zetten of moet je alsnog een voor ontsteking hebben?
    en niet iedereen heeft een micrometer op voorraad en al helemaal niet 1tje die in een bougie gat past.
     
    foxbuster666 9-1-2005 21:41 Print reply

    Posts: 670
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: marthijn

    zijn er ook hpi race onsteking me een licht spoel ofzo zo ja wa voor een dan


    ja maar deze leveren heel weinig vermogen.
    Niet kopen dus
     
    Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
    robin denkers 18-6-2005 8:28 Print reply
    Posts: 269
    Het is dus zo dat zo'n hpi of andere binnenrotor ontsteking op iedere brommer met een beetje vijl werk pas te maken is?
     
    mbx-power 12-12-2005 22:01 Print reply
    Posts: 468
    nog maar ffe een vraag, hoe kun je nou je ontsteking met een scooplamp afstellen?

    en ik heb een hpi mod. 2003 met losse cdi. ik lees hier dat ie een stuk vroeger moet staan al wil ie lekker lopen, hoe vroeg dan?
    heb je het dat over 3mm voor bdp of bijv. 6mm??

    Over een te vroege ontsteking he, hoe merk je dat?
    ik heb geen zin in vast lopers of gaten in me zuigertje.
     
    drd erik 12-12-2005 22:09 Print reply
    Posts: 363
    je kan t ook gewoon met micrometer in je bougiegat doen en op 3mm zetten maar hpi 2003 moet geloof ik rond de 2,8 zitten anders staat hij te vroeg en krijg je allemaal putjes in zuiger en kop!
     
    wietplant 12-12-2005 22:15 Print reply

    Posts: 2092
    met binnerotor gaat je top toch juist beetje omlaag ??
     
    Deze reply is fictief, en is niet gebaseerd op de waarheid
    Johnny B 12-12-2005 22:16 Print reply

    Posts: 8381
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: wietplant
    met binnerotor gaat je top toch juist beetje omlaag ??

    nee
     
    Raps--> R-acende A-chterhoekers P-romoten S-nelheid Jje moet schieten anders kun je niet scoren
    wietplant 12-12-2005 22:18 Print reply

    Posts: 2092
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Johnny B
    [...]

    nee


    jawel toch ? omdat er minder massa is heeft hij minder kracht in ze allehoogste toeren en daardoor een lagere top ? in iedere geval wel met wind tegen. dat weet ik zeker maar of bij wind stil ook zo is vraag ik me af
     
    Deze reply is fictief, en is niet gebaseerd op de waarheid
    buldogo2 12-12-2005 22:21 Print reply

    Posts: 2101
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: wietplant
    [...]


    jawel toch ? omdat er minder massa is heeft hij minder kracht in ze allehoogste toeren en daardoor een lagere top ? in iedere geval wel met wind tegen. dat weet ik zeker maar of bij wind stil ook zo is vraag ik me af


    Je kan het ook zo zien
    er gaat minder vermogen verloren aan het vliegwiel waardoor je weer meer over hebt op je achter wiel, dus dan heft dat dit weer op

    Nee da is meschien niet zo wat ik nu zeg, maar op volgas zal i volgens mij nog gewoon even hard gaan.
     
    Born to ride
    mbx-power 12-12-2005 22:22 Print reply
    Posts: 468
    2,8 mm???

    Een micrometer heb ik niet, maar eerst had ik em afgesteld met een schuifmaat toen zat ik op 3,5mm....
    geen problemen mee gehad ofzo, maar nog niet tevreden over prestaties.
     
    Stutje1 10-3-2006 19:29 Print reply

    Posts: 189
    ok ff een vraagje

    ik heb ok een hpi voor mn mb125.

    maar de grondplaat past niet.
    Er zit een bobbel(denk voor de spoeler) die is hoger als de 3 bevestegins punten.

    Dus past de grondplaat niet(de gaten komen wel overeen).

    nu staat hier in de faq, dat het niet lastig is om te monteren, en dat er hooguit wat geveilt moet worden...
    Dus het klopt dat mn grondplaat niet direct past?

    gr
     
    honda mb 125cc
    Frysk 2-12-2006 17:56 Print reply

    Posts: 34930
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Stutje1
    ok ff een vraagje

    ik heb ok een hpi voor mn mb125.

    maar de grondplaat past niet.
    Er zit een bobbel(denk voor de spoeler) die is hoger als de 3 bevestegins punten.

    Dus past de grondplaat niet(de gaten komen wel overeen).

    nu staat hier in de faq, dat het niet lastig is om te monteren, en dat er hooguit wat geveilt moet worden...
    Dus het klopt dat mn grondplaat niet direct past?

    gr


    mijn HPI paste ook niet
    heb eerst met de slijptol ruigweg het deel weggehaalt
    en daarna met dremel netjes gemaakt
     
    giggitybyte
    Derbi Joris 13-7-2007 16:36 Print reply
    Posts: 1165
    Ik heb nu een HPI 2003, alleen nu komt er een draadje uit de CDI (een zwarte) is dit massa?
     
    Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 13-7-2007 16:37 Print reply

    Posts: 13700
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Derbi Joris
    Ik heb nu een HPI 2003, alleen nu komt er een draadje uit de CDI (een zwarte) is dit massa?



    voor killswitch denks
     
    Derbi Joris 13-7-2007 16:38 Print reply
    Posts: 1165
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Trax
    [...]



    voor killswitch denks

    Oplossing niks met doen?
     
    Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 13-7-2007 16:41 Print reply

    Posts: 13700
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Derbi Joris
    [...]

    Oplossing niks met doen?


    Juist, hangt bij mij ook los
     
    Derbi Joris 14-7-2007 15:37 Print reply
    Posts: 1165
    Nu zit ik met het probleem dat wanneer ik kick dat ie nogal een terug slag geeft. Terwijl wanneer ik rij hij het perfect doet en niet te warm word. Kan dit eventueel kwaad omdat ie dan toch nog best vroeg staat of komt dit door een eventueele voorontsteking? Het is een HPI 2003.
     
    StefanB 14-7-2007 15:52 Print reply

    Posts: 2591
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Derbi Joris
    Nu zit ik met het probleem dat wanneer ik kick dat ie nogal een terug slag geeft. Terwijl wanneer ik rij hij het perfect doet en niet te warm word. Kan dit eventueel kwaad omdat ie dan toch nog best vroeg staat of komt dit door een eventueele voorontsteking? Het is een HPI 2003.


    Dat maakt weinig uit, heb ik bij al m'n brommertjes met binnenrotor gehad..

    en dat zwarte draadje kun je gewoon met het contact aan/uit draad verbinden aan de kabelboom. (even opzoeken in draadschema welke je moet hebben.) zo had ik het ook altijd aangesloten... bullshit met een killswitch of zon debiel dodemanskoord.
     
    E24 M30b35@GT3576
    Intenso 12-2-2008 18:22 Print reply

    Posts: 2922
    ik ben nu ook bezig bezig mijn hpi af te stellen of tenminste hier wil ik donderdag mee beginnen.

    maar:
    ik heb geen micrometer maar wel een stroboscoop en digitale schuifmaat.
    kan iemand mij een beetje de basis snel uitleggen van wat ik moet doen?
    omdat in de faq meer over de micrometer staat.

    alvast bedankt
     
    ---Suzuki stuk voor stuk een sensatie---

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 3 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved