Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Wil je harder en leuker optrekken vervang dan je originele ontsteking door een race ontsteking. Dit werkt alleen goed bij gruwelijke setups, dus niet een standaard cilinder met race ontsteking, dat zal niet echt hard gaan.
Er zijn nogal wat voordelen aan een race ontsteking verbonden:
Snelle gasreactie
Hogere top
Dip weg bij de 7000 tpm
Sneller optrekken over het hele toerengebied
Maar er zijn ook nadelen aan verbonden
Duur in aanschaf
Grondplaat op maat maken
Hogere slijtage onderdelen
Hier een originele ontsteking afgebeeld:

Hier ga ik uitleggen hoe het monteren en afstellen van een raceontsteking werkt (HPI race ontsteking n.a.v. de plaatjes) door middel van een micrometer.

Het monteren van de raceontsteking is niet zo'n heel moeilijk werk. Je moet hooguit wat vijlen aan de grondplaat om hem passend in het carter te maken. Zorg wel dat je alles goed vastdraait, want het zal wel wat meer toeren gaan draaien en wat meer trillen als normaal. Het afstellen is een heel ander werk. Dit kun je laten doen bij een brommerzaak, maar je kan het ook zelf doen door middel
van een stroboskoop of een micrometer die je in je bougiegat kunt stoppen. Bij de micrometer is het een rondje draaien is 1mm zakken of stijgen. Let op de schaalverdeling op de micrometer is van 1 t/m 10, dit is niet het aantal millimeters, maar het aantal tienden van millimeters, dus 1 rondje is een millimeter. Met de stroboscoop kan het allemaal wat nauwkeuriger. Hieronder zie je de micrometer in het bougiegat zitten.
Het afstellen van de raceontsteking begint met het zoeken van het dode punt. Het dode punt kan gezocht worden door de micrometer in je bougiegat te steken en daarna aan de krukas te draaien. Op een gegeven moment blijft het pinnetje van de micrometer even stilstaan.
Dit is het dode punt (BDP). Aangezien het vliegwiel naar links draait, tegen de klok in dus, en de ontsteking voor het BDP moet ontsteken, draai je de krukas door naar links (tegen de klok in) na het vastzetten van het pinnetje met een schroefje (zie hieronder).

Hierna draaien we 1,3 rondjes naar rechts met de micrometer. Dus een heel rondje en dan nog tot 3. Daarna draaien we de krukas net zolang door tegen de klok in totdat de zuiger tegen het pinnetje aanstoot. Doe dit niet te hard, want anders verschuift het pinnetje en dan
staat de ontsteking niet op tijd. Hierna pakken we het kleine vliegwiel, wat maar zo'n 315 gram weegt, en dit monteren we op de krukas.
Er staat een streepje op het vliegwiel en een streepje op de ontsteking (zie bovenste plaatje), deze moeten gelijk staan. Daarna pak je voorzichtig met een waterpomptang of een BACO het vliegwiel beet (zie hierboven) en draai je de moer vast. Doe dit voorzichtig, want anders verdraai je
het vliegwiel weer ten opzichte van de ontsteking. Als dit allemaal is gebeurd nog even de bobine ophangen en het stekkertje aansluiten en als je het wil ook nog contact, dan moet hij in 1x starten. Kan even duren, maar meestal wel in 1 x. Hierna ga je rijden en door middel van
proberen hem steeds vroeger of later te zetten, zal hij steeds beter gaan lopen. Hieronder nog enkele raceontstekingen:
PVL Raceontsteking

CGC Raceontsteking

Meestal is het bij HPI zo, dat hij nog veel vroeger moet staan om hem perfect te laten lopen. Je de ontsteking afstellen door met de klok mee of (vroeger)
of tegen de klok in (later). Dit komt omdat de streepjes, op het vliegwiel en op de ontsteking een beetje te laat staan. Maar met veel proberen en testen, zal je hem zelf bijna perfect kunnen afstellen.
De afbeeldingen zijn afkomstig van Flakkeetuning. |

Pagina 3 van 3
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
mbx-power |
1-12-2004 7:33 |
Posts: 468 |
ik had al een topic geopend maar die werd fijn gesloten dus vraag ik het hier.
hoe kun je een h.p.i goed afstellen met een scoop lamp moet je dan de markeringen helemaal gelijk zetten of moet je alsnog een voor ontsteking hebben?
en niet iedereen heeft een micrometer op voorraad en al helemaal niet 1tje die in een bougie gat past.
|
|
|
|
foxbuster666 |
9-1-2005 21:41 |
 Posts: 670 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: marthijn
zijn er ook hpi race onsteking me een licht spoel ofzo zo ja wa voor een dan
ja maar deze leveren heel weinig vermogen.
Niet kopen dus
|
|
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat |
|
robin denkers |
18-6-2005 8:28 |
Posts: 269 |
Het is dus zo dat zo'n hpi of andere binnenrotor ontsteking op iedere brommer met een beetje vijl werk pas te maken is?
|
|
|
|
mbx-power |
12-12-2005 22:01 |
Posts: 468 |
nog maar ffe een vraag, hoe kun je nou je ontsteking met een scooplamp afstellen?
en ik heb een hpi mod. 2003 met losse cdi. ik lees hier dat ie een stuk vroeger moet staan al wil ie lekker lopen, hoe vroeg dan?
heb je het dat over 3mm voor bdp of bijv. 6mm??
Over een te vroege ontsteking he, hoe merk je dat?
ik heb geen zin in vast lopers of gaten in me zuigertje.
|
|
|
|
drd erik |
12-12-2005 22:09 |
Posts: 363 |
je kan t ook gewoon met micrometer in je bougiegat doen en op 3mm zetten maar hpi 2003 moet geloof ik rond de 2,8 zitten anders staat hij te vroeg en krijg je allemaal putjes in zuiger en kop!
|
|
|
|
wietplant |
12-12-2005 22:15 |
 Posts: 2092 |
met binnerotor gaat je top toch juist beetje omlaag ??
|
|
Deze reply is fictief, en is niet gebaseerd op de waarheid |
|
Johnny B |
12-12-2005 22:16 |
 Posts: 8381 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: wietplant
met binnerotor gaat je top toch juist beetje omlaag ??
nee
|
|
Raps--> R-acende A-chterhoekers P-romoten S-nelheid Jje moet schieten anders kun je niet scoren |
|
wietplant |
12-12-2005 22:18 |
 Posts: 2092 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Johnny B
[...]
nee
jawel toch ? omdat er minder massa is heeft hij minder kracht in ze allehoogste toeren en daardoor een lagere top ? in iedere geval wel met wind tegen. dat weet ik zeker maar of bij wind stil ook zo is vraag ik me af
|
|
Deze reply is fictief, en is niet gebaseerd op de waarheid |
|
buldogo2 |
12-12-2005 22:21 |
 Posts: 2101 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: wietplant
[...]
jawel toch ? omdat er minder massa is heeft hij minder kracht in ze allehoogste toeren en daardoor een lagere top ? in iedere geval wel met wind tegen. dat weet ik zeker maar of bij wind stil ook zo is vraag ik me af
Je kan het ook zo zien
er gaat minder vermogen verloren aan het vliegwiel waardoor je weer meer over hebt op je achter wiel, dus dan heft dat dit weer op
Nee da is meschien niet zo wat ik nu zeg, maar op volgas zal i volgens mij nog gewoon even hard gaan.
|
|
Born to ride |
|
mbx-power |
12-12-2005 22:22 |
Posts: 468 |
2,8 mm???
Een micrometer heb ik niet, maar eerst had ik em afgesteld met een schuifmaat toen zat ik op 3,5mm....
geen problemen mee gehad ofzo, maar nog niet tevreden over prestaties.
|
|
|
|
Stutje1 |
10-3-2006 19:29 |
 Posts: 189 |
ok ff een vraagje
ik heb ok een hpi voor mn mb125.
maar de grondplaat past niet.
Er zit een bobbel(denk voor de spoeler) die is hoger als de 3 bevestegins punten.
Dus past de grondplaat niet(de gaten komen wel overeen).
nu staat hier in de faq, dat het niet lastig is om te monteren, en dat er hooguit wat geveilt moet worden...
Dus het klopt dat mn grondplaat niet direct past?
gr
|
|
honda mb 125cc |
|
Frysk |
2-12-2006 17:56 |
 Posts: 34930 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Stutje1
ok ff een vraagje
ik heb ok een hpi voor mn mb125.
maar de grondplaat past niet.
Er zit een bobbel(denk voor de spoeler) die is hoger als de 3 bevestegins punten.
Dus past de grondplaat niet(de gaten komen wel overeen).
nu staat hier in de faq, dat het niet lastig is om te monteren, en dat er hooguit wat geveilt moet worden...
Dus het klopt dat mn grondplaat niet direct past?
gr
mijn HPI paste ook niet
heb eerst met de slijptol ruigweg het deel weggehaalt
en daarna met dremel netjes gemaakt
|
|
giggitybyte |
|
Derbi Joris |
13-7-2007 16:36 |
Posts: 1165 |
Ik heb nu een HPI 2003, alleen nu komt er een draadje uit de CDI (een zwarte) is dit massa?
|
|
|
|
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod |
13-7-2007 16:37 |
 Posts: 13700 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi Joris
Ik heb nu een HPI 2003, alleen nu komt er een draadje uit de CDI (een zwarte) is dit massa?
voor killswitch denks
|
|
|
|
Derbi Joris |
13-7-2007 16:38 |
Posts: 1165 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Trax
[...]
voor killswitch denks
Oplossing niks met doen?
|
|
|
|
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod |
13-7-2007 16:41 |
 Posts: 13700 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi Joris
[...]
Oplossing niks met doen?
Juist, hangt bij mij ook los
|
|
|
|
Derbi Joris |
14-7-2007 15:37 |
Posts: 1165 |
Nu zit ik met het probleem dat wanneer ik kick dat ie nogal een terug slag geeft. Terwijl wanneer ik rij hij het perfect doet en niet te warm word. Kan dit eventueel kwaad omdat ie dan toch nog best vroeg staat of komt dit door een eventueele voorontsteking? Het is een HPI 2003.
|
|
|
|
StefanB |
14-7-2007 15:52 |
 Posts: 2591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi Joris
Nu zit ik met het probleem dat wanneer ik kick dat ie nogal een terug slag geeft. Terwijl wanneer ik rij hij het perfect doet en niet te warm word. Kan dit eventueel kwaad omdat ie dan toch nog best vroeg staat of komt dit door een eventueele voorontsteking? Het is een HPI 2003.
Dat maakt weinig uit, heb ik bij al m'n brommertjes met binnenrotor gehad..
en dat zwarte draadje kun je gewoon met het contact aan/uit draad verbinden aan de kabelboom. (even opzoeken in draadschema welke je moet hebben.) zo had ik het ook altijd aangesloten... bullshit met een killswitch of zon debiel dodemanskoord.
|
|
E24 M30b35@GT3576 |
|
Intenso |
12-2-2008 18:22 |
 Posts: 2922 |
ik ben nu ook bezig bezig mijn hpi af te stellen of tenminste hier wil ik donderdag mee beginnen.
maar:
ik heb geen micrometer maar wel een stroboscoop en digitale schuifmaat.
kan iemand mij een beetje de basis snel uitleggen van wat ik moet doen?
omdat in de faq meer over de micrometer staat.
alvast bedankt
|
|
---Suzuki stuk voor stuk een sensatie--- |
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 3 van 3
|
|