Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 532 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: HPI binnenrotor
Geschreven door foxbuster666
Geplaatst op 25-7-2004 17:38
Categorie Motor gerelateerd

Wil je harder en leuker optrekken vervang dan je originele ontsteking door een race ontsteking. Dit werkt alleen goed bij gruwelijke setups, dus niet een standaard cilinder met race ontsteking, dat zal niet echt hard gaan.

Er zijn nogal wat voordelen aan een race ontsteking verbonden:

  • Snelle gasreactie
  • Hogere top
  • Dip weg bij de 7000 tpm
  • Sneller optrekken over het hele toerengebied


    Maar er zijn ook nadelen aan verbonden

  • Duur in aanschaf
  • Grondplaat op maat maken
  • Hogere slijtage onderdelen


    Hier een originele ontsteking afgebeeld:



    Hier ga ik uitleggen hoe het monteren en afstellen van een raceontsteking werkt (HPI race ontsteking n.a.v. de plaatjes) door middel van een micrometer.



    Het monteren van de raceontsteking is niet zo'n heel moeilijk werk. Je moet hooguit wat vijlen aan de grondplaat om hem passend in het carter te maken. Zorg wel dat je alles goed vastdraait, want het zal wel wat meer toeren gaan draaien en wat meer trillen als normaal. Het afstellen is een heel ander werk. Dit kun je laten doen bij een brommerzaak, maar je kan het ook zelf doen door middel
    van een stroboskoop of een micrometer die je in je bougiegat kunt stoppen. Bij de micrometer is het een rondje draaien is 1mm zakken of stijgen. Let op de schaalverdeling op de micrometer is van 1 t/m 10, dit is niet het aantal millimeters, maar het aantal tienden van millimeters, dus 1 rondje is een millimeter. Met de stroboscoop kan het allemaal wat nauwkeuriger. Hieronder zie je de micrometer in het bougiegat zitten.

    Het afstellen van de raceontsteking begint met het zoeken van het dode punt. Het dode punt kan gezocht worden door de micrometer in je bougiegat te steken en daarna aan de krukas te draaien. Op een gegeven moment blijft het pinnetje van de micrometer even stilstaan.
    Dit is het dode punt (BDP). Aangezien het vliegwiel naar links draait, tegen de klok in dus, en de ontsteking voor het BDP moet ontsteken, draai je de krukas door naar links (tegen de klok in) na het vastzetten van het pinnetje met een schroefje (zie hieronder).



    Hierna draaien we 1,3 rondjes naar rechts met de micrometer. Dus een heel rondje en dan nog tot 3. Daarna draaien we de krukas net zolang door tegen de klok in totdat de zuiger tegen het pinnetje aanstoot. Doe dit niet te hard, want anders verschuift het pinnetje en dan
    staat de ontsteking niet op tijd. Hierna pakken we het kleine vliegwiel, wat maar zo'n 315 gram weegt, en dit monteren we op de krukas.
    Er staat een streepje op het vliegwiel en een streepje op de ontsteking (zie bovenste plaatje), deze moeten gelijk staan. Daarna pak je voorzichtig met een waterpomptang of een BACO het vliegwiel beet (zie hierboven) en draai je de moer vast. Doe dit voorzichtig, want anders verdraai je
    het vliegwiel weer ten opzichte van de ontsteking. Als dit allemaal is gebeurd nog even de bobine ophangen en het stekkertje aansluiten en als je het wil ook nog contact, dan moet hij in 1x starten. Kan even duren, maar meestal wel in 1 x. Hierna ga je rijden en door middel van
    proberen hem steeds vroeger of later te zetten, zal hij steeds beter gaan lopen. Hieronder nog enkele raceontstekingen:

    PVL Raceontsteking


    CGC Raceontsteking


    Meestal is het bij HPI zo, dat hij nog veel vroeger moet staan om hem perfect te laten lopen. Je de ontsteking afstellen door met de klok mee of (vroeger)
    of tegen de klok in (later). Dit komt omdat de streepjes, op het vliegwiel en op de ontsteking een beetje te laat staan. Maar met veel proberen en testen, zal je hem zelf bijna perfect kunnen afstellen.

    De afbeeldingen zijn afkomstig van Flakkeetuning.
  • Pagina 2 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    foxbuster666 30-8-2004 18:21 Print reply

    Posts: 670
    Door het te vroeg zetten van de ontsteking wordt de zuiger te warm, omdat deze te vroeg voor het bdp ontsteekt.
    Hierdoor kan de zuiger uitzetten en lichtjes de wand schrapen (warm lopen)
    Heel erg vroeg, kan er een gat in de zuiger branden, of gewoonweg vastlopen.
    Zorg dus dat je ontsteking op tijd staat!
     
    Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
    foxbuster666 1-9-2004 20:08 Print reply

    Posts: 670
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Decorhanger

    hoe zit dat eigenlijk voor een puch je hebt zo'n achterlijk dure hpi maar je hebt ook een sparcon (contactpuntenvervanger) die is veel goedkoper , maar rijd je er ook harder mee?

    Er past italkit ontsteking van minarelli op je puch, gewoon zonder grondplaat!
     
    Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
    rataplan 6-9-2004 18:52 Print reply
    Posts: 3
    heb je die dingen niet voor een verspa?
    zou handig zijn
     
    honda-power 12-9-2004 19:30 Print reply
    Posts: 1
    hoi, ik heb zelf ooit een soort eletrische onsteking voor puch gemaakt. werkt zeer goed, moet je wel je vliegwiel slopen en een 6v accu hebben. weet iemand toevallig hoe je zelf iets voor honda mb 5 kunt maken??
    zal wel moeilijker zijn omdat er geen kontactpuntjes in zitte maar elektronisch is??
     
    honda-power
    foxbuster666 12-9-2004 19:33 Print reply

    Posts: 670
    Ik denk dat zelf maken te moeilijk is @ honda en je accu snel leeg is, etc...
    Ga dan gewoon voor een tweedehands hpi, deze modellen kun je al goedkoop vinden.
    De beste hpi op het moment is hpi2004, deze heeft namelijk een andere curve (loopt tot 16000 rpm)
     
    Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
    Sven-MTX-sh 7-10-2004 18:08 Print reply

    Posts: 131
    ik rijd met 55mm eurocilindro op mbx blok. 24mm en boss uitlaat. Zou een hpi-binnenrotor veel helpen, en in welke jaaruitvoering(en) bestaat hpi.
     
    smv
    Hans F 7-10-2004 18:12 Print reply
    Posts: 4326
    helpt altijd veel

    je hebt de oude hpi <2003 , deze heeft bobine en cdi ineen
    je hebt de hpi 2003, ziet er hetzelfde uit als de <2003 alleen heeft deze een losse cdi en bobine
    je hebt de hpi 2004

    voor curves e.d. kan je ook kijken op www.hpi.be
     
    marthijn 7-10-2004 18:21 Print reply

    Posts: 75
    zijn er ook hpi race onsteking me een licht spoel ofzo zo ja wa voor een dan

     
    rijde met uitlaat verlengers is leuk
    Hans F 7-10-2004 18:24 Print reply
    Posts: 4326
    er is altijd al een losse lichtspoel voor te koop
     
    Sven-MTX-sh 7-10-2004 19:03 Print reply

    Posts: 131
    ik krijg er binnenkort 1 binnen. Maar die gast weet niet cker welk jaar dat ding is. Hij zei dat er 2 computertjes bij zitten. Cdi en bobine. Allebij van hpi. idee van welk jaar??
     
    smv
    Hans F 10-10-2004 17:27 Print reply
    Posts: 4326
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Sven

    ik krijg er binnenkort 1 binnen. Maar die gast weet niet cker welk jaar dat ding is. Hij zei dat er 2 computertjes bij zitten. Cdi en bobine. Allebij van hpi. idee van welk jaar??

    zwarte stator? 2003
    rode stator? 2004

    Dit bericht is ge-edit door Hans F op 10-10-2004 17:27
     
    Venus 10-10-2004 17:50 Print reply

    Posts: 29
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Hans F

    [...]

    zwarte stator? 2003
    rode stator? 2004

    Dit bericht is ge-edit door Hans F op 10-10-2004 17:27


    zwarte stator kan ook ouder zijn als 2003. als je cdi in je bobine zit (2in1 dus, heb je een oudere versie)sommige hebben zelfs geen curve! alleen de nieuwere versie (2003/2004) heeft losse cdi en bobine. rode stator is 2004

     
    Sven-MTX-sh 20-10-2004 21:28 Print reply

    Posts: 131
    ik heb me rotor nu thuis. t is 2004 type (rooie). maar hoe zet ik het vliegwiel op krukas vast. zit geen spiebaan in of zo en heb er verder niks bijgekregen wat ik er voor nodig heb. Groeten SVen

     
    smv
    Joostvdw 20-10-2004 21:31 Print reply

    Posts: 4789
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Sven

    ik heb me rotor nu thuis. t is 2004 type (rooie). maar hoe zet ik het vliegwiel op krukas vast. zit geen spiebaan in of zo en heb er verder niks bijgekregen wat ik er voor nodig heb. Groeten SVen



    spiebaan is alleen voor de timing, het vliegwiel zelf blijft vastzitten door de conische vorm van je krukas

    gewoon erop klemmen dus en afstellen met deze faq
     
    Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
    Sven-MTX-sh 20-10-2004 21:35 Print reply

    Posts: 131
    ok. maar hij is 2e hands. Dus de grondplaat zit nog op de 'spoelen en stator' vast. Zo als hij was afgesteld. is het nog nodig om m aftestellen of kan dat niet omdat t vliegwiel op een andere timing zit. (krijg m nooit op zelfde plaats op krukas als vorige eigenaar had). ????
     
    smv
    Joostvdw 20-10-2004 21:40 Print reply

    Posts: 4789
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Sven

    ok. maar hij is 2e hands. Dus de grondplaat zit nog op de 'spoelen en stator' vast. Zo als hij was afgesteld. is het nog nodig om m aftestellen of kan dat niet omdat t vliegwiel op een andere timing zit. (krijg m nooit op zelfde plaats op krukas als vorige eigenaar had). ????


    heb er geen ervaring mee, maar ik zou em opnieuw afstellen
     
    Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
    Blorn 20-10-2004 21:41 Print reply

    Posts: 13825
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Sven

    ok. maar hij is 2e hands. Dus de grondplaat zit nog op de 'spoelen en stator' vast. Zo als hij was afgesteld. is het nog nodig om m aftestellen of kan dat niet omdat t vliegwiel op een andere timing zit. (krijg m nooit op zelfde plaats op krukas als vorige eigenaar had). ????
    Als er een spiebaan inzit, waarom zou je hem dan niet hetzelfde krijgen...?
     
    Sven-MTX-sh 20-10-2004 21:41 Print reply

    Posts: 131
    lijkt me ook. Of iemand moet er anders over denken. Scheelt me werk.
     
    smv
    Joostvdw 20-10-2004 21:44 Print reply

    Posts: 4789
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Blorn

    [...]
    Als er een spiebaan inzit, waarom zou je hem dan niet hetzelfde krijgen...?


    hij zei toch dat er geen spiebaan inzat
     
    Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
    Blorn 20-10-2004 21:46 Print reply

    Posts: 13825
    Sorry, niet gelezen
     
    Sven-MTX-sh 20-10-2004 22:08 Print reply

    Posts: 131
    Ik heb een tachtig cc mbx blok. En nou krijg ik de grondplaat niet strak op de schroefgaatjes. Een schroefgat krijg ik de bout er niet in. Maar daar zat met orginele ontsteking ook geen bout in. Door gedraaid of ooit bout afgeknapt die r nog in zit??(diep niet zichtbaar)

    En waar moet de rode draad uit cdi heen. (geen beschrijving)??

     
    smv
    Hans F 20-10-2004 22:11 Print reply
    Posts: 4326
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Venus

    [...]


    zwarte stator kan ook ouder zijn als 2003. als je cdi in je bobine zit (2in1 dus, heb je een oudere versie)sommige hebben zelfs geen curve! alleen de nieuwere versie (2003/2004) heeft losse cdi en bobine. rode stator is 2004



    hij zegt toch dat er 2 computertjes bijzitten..
     
    Sven-MTX-sh 20-10-2004 22:19 Print reply

    Posts: 131
    iemand andtwoord op mijn laatste vraag. het brandt me in ben nu bezig dus. haha
     
    smv
    Sven-MTX-sh 24-10-2004 14:09 Print reply

    Posts: 131
    kan iemand mij vertellen waar de rode draad voor is bij een hpi 2004 en waar die heen moet
     
    smv
    wil van hpi 1-11-2004 13:16 Print reply
    Posts: 1
    aan een hpi zit GEEN rode draad, enkel een oranje voor de bobijn


     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 2 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved