Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Wil je harder en leuker optrekken vervang dan je originele ontsteking door een race ontsteking. Dit werkt alleen goed bij gruwelijke setups, dus niet een standaard cilinder met race ontsteking, dat zal niet echt hard gaan.
Er zijn nogal wat voordelen aan een race ontsteking verbonden:
Snelle gasreactie
Hogere top
Dip weg bij de 7000 tpm
Sneller optrekken over het hele toerengebied
Maar er zijn ook nadelen aan verbonden
Duur in aanschaf
Grondplaat op maat maken
Hogere slijtage onderdelen
Hier een originele ontsteking afgebeeld:

Hier ga ik uitleggen hoe het monteren en afstellen van een raceontsteking werkt (HPI race ontsteking n.a.v. de plaatjes) door middel van een micrometer.

Het monteren van de raceontsteking is niet zo'n heel moeilijk werk. Je moet hooguit wat vijlen aan de grondplaat om hem passend in het carter te maken. Zorg wel dat je alles goed vastdraait, want het zal wel wat meer toeren gaan draaien en wat meer trillen als normaal. Het afstellen is een heel ander werk. Dit kun je laten doen bij een brommerzaak, maar je kan het ook zelf doen door middel
van een stroboskoop of een micrometer die je in je bougiegat kunt stoppen. Bij de micrometer is het een rondje draaien is 1mm zakken of stijgen. Let op de schaalverdeling op de micrometer is van 1 t/m 10, dit is niet het aantal millimeters, maar het aantal tienden van millimeters, dus 1 rondje is een millimeter. Met de stroboscoop kan het allemaal wat nauwkeuriger. Hieronder zie je de micrometer in het bougiegat zitten.
Het afstellen van de raceontsteking begint met het zoeken van het dode punt. Het dode punt kan gezocht worden door de micrometer in je bougiegat te steken en daarna aan de krukas te draaien. Op een gegeven moment blijft het pinnetje van de micrometer even stilstaan.
Dit is het dode punt (BDP). Aangezien het vliegwiel naar links draait, tegen de klok in dus, en de ontsteking voor het BDP moet ontsteken, draai je de krukas door naar links (tegen de klok in) na het vastzetten van het pinnetje met een schroefje (zie hieronder).

Hierna draaien we 1,3 rondjes naar rechts met de micrometer. Dus een heel rondje en dan nog tot 3. Daarna draaien we de krukas net zolang door tegen de klok in totdat de zuiger tegen het pinnetje aanstoot. Doe dit niet te hard, want anders verschuift het pinnetje en dan
staat de ontsteking niet op tijd. Hierna pakken we het kleine vliegwiel, wat maar zo'n 315 gram weegt, en dit monteren we op de krukas.
Er staat een streepje op het vliegwiel en een streepje op de ontsteking (zie bovenste plaatje), deze moeten gelijk staan. Daarna pak je voorzichtig met een waterpomptang of een BACO het vliegwiel beet (zie hierboven) en draai je de moer vast. Doe dit voorzichtig, want anders verdraai je
het vliegwiel weer ten opzichte van de ontsteking. Als dit allemaal is gebeurd nog even de bobine ophangen en het stekkertje aansluiten en als je het wil ook nog contact, dan moet hij in 1x starten. Kan even duren, maar meestal wel in 1 x. Hierna ga je rijden en door middel van
proberen hem steeds vroeger of later te zetten, zal hij steeds beter gaan lopen. Hieronder nog enkele raceontstekingen:
PVL Raceontsteking

CGC Raceontsteking

Meestal is het bij HPI zo, dat hij nog veel vroeger moet staan om hem perfect te laten lopen. Je de ontsteking afstellen door met de klok mee of (vroeger)
of tegen de klok in (later). Dit komt omdat de streepjes, op het vliegwiel en op de ontsteking een beetje te laat staan. Maar met veel proberen en testen, zal je hem zelf bijna perfect kunnen afstellen.
De afbeeldingen zijn afkomstig van Flakkeetuning. |

Pagina 2 van 3
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
foxbuster666 |
30-8-2004 18:21 |
 Posts: 670 |
Door het te vroeg zetten van de ontsteking wordt de zuiger te warm, omdat deze te vroeg voor het bdp ontsteekt.
Hierdoor kan de zuiger uitzetten en lichtjes de wand schrapen (warm lopen)
Heel erg vroeg, kan er een gat in de zuiger branden, of gewoonweg vastlopen.
Zorg dus dat je ontsteking op tijd staat!
|
|
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat |
|
foxbuster666 |
1-9-2004 20:08 |
 Posts: 670 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Decorhanger
hoe zit dat eigenlijk voor een puch je hebt zo'n achterlijk dure hpi maar je hebt ook een sparcon (contactpuntenvervanger) die is veel goedkoper , maar rijd je er ook harder mee?
Er past italkit ontsteking van minarelli op je puch, gewoon zonder grondplaat!
|
|
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat |
|
rataplan |
6-9-2004 18:52 |
Posts: 3 |
heb je die dingen niet voor een verspa?
zou handig zijn
|
|
|
|
honda-power |
12-9-2004 19:30 |
Posts: 1 |
hoi, ik heb zelf ooit een soort eletrische onsteking voor puch gemaakt. werkt zeer goed, moet je wel je vliegwiel slopen en een 6v accu hebben. weet iemand toevallig hoe je zelf iets voor honda mb 5 kunt maken??
zal wel moeilijker zijn omdat er geen kontactpuntjes in zitte maar elektronisch is??
|
|
honda-power |
|
foxbuster666 |
12-9-2004 19:33 |
 Posts: 670 |
Ik denk dat zelf maken te moeilijk is @ honda en je accu snel leeg is, etc...
Ga dan gewoon voor een tweedehands hpi, deze modellen kun je al goedkoop vinden.
De beste hpi op het moment is hpi2004, deze heeft namelijk een andere curve (loopt tot 16000 rpm)
|
|
Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat |
|
Sven-MTX-sh |
7-10-2004 18:08 |
 Posts: 131 |
ik rijd met 55mm eurocilindro op mbx blok. 24mm en boss uitlaat. Zou een hpi-binnenrotor veel helpen, en in welke jaaruitvoering(en) bestaat hpi.
|
|
smv |
|
Hans F |
7-10-2004 18:12 |
Posts: 4326 |
helpt altijd veel
je hebt de oude hpi <2003 , deze heeft bobine en cdi ineen
je hebt de hpi 2003, ziet er hetzelfde uit als de <2003 alleen heeft deze een losse cdi en bobine
je hebt de hpi 2004
voor curves e.d. kan je ook kijken op www.hpi.be
|
|
|
|
marthijn |
7-10-2004 18:21 |
 Posts: 75 |
zijn er ook hpi race onsteking me een licht spoel ofzo zo ja wa voor een dan
|
|
rijde met uitlaat verlengers is leuk |
|
Hans F |
7-10-2004 18:24 |
Posts: 4326 |
er is altijd al een losse lichtspoel voor te koop
|
|
|
|
Sven-MTX-sh |
7-10-2004 19:03 |
 Posts: 131 |
ik krijg er binnenkort 1 binnen. Maar die gast weet niet cker welk jaar dat ding is. Hij zei dat er 2 computertjes bij zitten. Cdi en bobine. Allebij van hpi. idee van welk jaar??
|
|
smv |
|
Hans F |
10-10-2004 17:27 |
Posts: 4326 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Sven
ik krijg er binnenkort 1 binnen. Maar die gast weet niet cker welk jaar dat ding is. Hij zei dat er 2 computertjes bij zitten. Cdi en bobine. Allebij van hpi. idee van welk jaar??
zwarte stator? 2003
rode stator? 2004
Dit bericht is ge-edit door Hans F op 10-10-2004 17:27
|
|
|
|
Venus |
10-10-2004 17:50 |
 Posts: 29 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Hans F
[...]
zwarte stator? 2003
rode stator? 2004
Dit bericht is ge-edit door Hans F op 10-10-2004 17:27
zwarte stator kan ook ouder zijn als 2003. als je cdi in je bobine zit (2in1 dus, heb je een oudere versie)sommige hebben zelfs geen curve! alleen de nieuwere versie (2003/2004) heeft losse cdi en bobine. rode stator is 2004
|
|
|
|
Sven-MTX-sh |
20-10-2004 21:28 |
 Posts: 131 |
ik heb me rotor nu thuis. t is 2004 type (rooie). maar hoe zet ik het vliegwiel op krukas vast. zit geen spiebaan in of zo en heb er verder niks bijgekregen wat ik er voor nodig heb. Groeten SVen
|
|
smv |
|
Joostvdw |
20-10-2004 21:31 |
 Posts: 4789 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Sven
ik heb me rotor nu thuis. t is 2004 type (rooie). maar hoe zet ik het vliegwiel op krukas vast. zit geen spiebaan in of zo en heb er verder niks bijgekregen wat ik er voor nodig heb. Groeten SVen
spiebaan is alleen voor de timing, het vliegwiel zelf blijft vastzitten door de conische vorm van je krukas
gewoon erop klemmen dus en afstellen met deze faq
|
|
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer |
|
Sven-MTX-sh |
20-10-2004 21:35 |
 Posts: 131 |
ok. maar hij is 2e hands. Dus de grondplaat zit nog op de 'spoelen en stator' vast. Zo als hij was afgesteld. is het nog nodig om m aftestellen of kan dat niet omdat t vliegwiel op een andere timing zit. (krijg m nooit op zelfde plaats op krukas als vorige eigenaar had). ????
|
|
smv |
|
Joostvdw |
20-10-2004 21:40 |
 Posts: 4789 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Sven
ok. maar hij is 2e hands. Dus de grondplaat zit nog op de 'spoelen en stator' vast. Zo als hij was afgesteld. is het nog nodig om m aftestellen of kan dat niet omdat t vliegwiel op een andere timing zit. (krijg m nooit op zelfde plaats op krukas als vorige eigenaar had). ????
heb er geen ervaring mee, maar ik zou em opnieuw afstellen
|
|
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer |
|
Blorn |
20-10-2004 21:41 |
 Posts: 13825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Sven
ok. maar hij is 2e hands. Dus de grondplaat zit nog op de 'spoelen en stator' vast. Zo als hij was afgesteld. is het nog nodig om m aftestellen of kan dat niet omdat t vliegwiel op een andere timing zit. (krijg m nooit op zelfde plaats op krukas als vorige eigenaar had). ????
Als er een spiebaan inzit, waarom zou je hem dan niet hetzelfde krijgen...?
|
|
|
|
Sven-MTX-sh |
20-10-2004 21:41 |
 Posts: 131 |
lijkt me ook. Of iemand moet er anders over denken. Scheelt me werk.
|
|
smv |
|
Joostvdw |
20-10-2004 21:44 |
 Posts: 4789 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blorn
[...]
Als er een spiebaan inzit, waarom zou je hem dan niet hetzelfde krijgen...?
hij zei toch dat er geen spiebaan inzat
|
|
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer |
|
Blorn |
20-10-2004 21:46 |
 Posts: 13825 |
Sorry, niet gelezen
|
|
|
|
Sven-MTX-sh |
20-10-2004 22:08 |
 Posts: 131 |
Ik heb een tachtig cc mbx blok. En nou krijg ik de grondplaat niet strak op de schroefgaatjes. Een schroefgat krijg ik de bout er niet in. Maar daar zat met orginele ontsteking ook geen bout in. Door gedraaid of ooit bout afgeknapt die r nog in zit??(diep niet zichtbaar)
En waar moet de rode draad uit cdi heen. (geen beschrijving)??
|
|
smv |
|
Hans F |
20-10-2004 22:11 |
Posts: 4326 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Venus
[...]
zwarte stator kan ook ouder zijn als 2003. als je cdi in je bobine zit (2in1 dus, heb je een oudere versie)sommige hebben zelfs geen curve! alleen de nieuwere versie (2003/2004) heeft losse cdi en bobine. rode stator is 2004
hij zegt toch dat er 2 computertjes bijzitten..
|
|
|
|
Sven-MTX-sh |
20-10-2004 22:19 |
 Posts: 131 |
iemand andtwoord op mijn laatste vraag. het brandt me in ben nu bezig dus. haha
|
|
smv |
|
Sven-MTX-sh |
24-10-2004 14:09 |
 Posts: 131 |
kan iemand mij vertellen waar de rode draad voor is bij een hpi 2004 en waar die heen moet
|
|
smv |
|
wil van hpi |
1-11-2004 13:16 |
Posts: 1 |
aan een hpi zit GEEN rode draad, enkel een oranje voor de bobijn
|
|
|
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 2 van 3
|
|