Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1309 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Poortmap maken / Timingen berekenen
Geschreven door John Huijben
Geplaatst op 12-7-2004 16:33
Categorie Algemeen

Waar is deze faq voor
deze faq heb ik geschreven voor iedereen die wil beginnen met tunen en mensen die dit gewoon interessant vinden.
verwacht niet dat je na het lezen van deze faq een cilinder helemaal goed kan tunen, maar het kan je mischien op weg helpen.
in deze faq leg ik uit hoe je een poortmap moet maken, waar het voor dient en wat je eraan hebt. ook leg ik uit wat timingen zijn, waar het voor is en wat je eraan hebt.


Poortmap, de theorie
Om te beginnen is het het verstandigste om een poortmap te maken, zo kun je al heel veel teweten komen over je cilinder.
Op zon poortmap staan alle poorten uitgetekend met de maten erbij.
Met zo'n poortmap kun je goed bekijken wat bv. de uitlaatpoorttiming is, wat de spoelpoorttiming is en wat de blowdown is. je kunt ook gemakkelijk berekenen hoe breed je uitlaatpoort is in % van de boring en hoe breed je hem kan maken.


Poortmap, de praktijk
Nou al die theorie is leuk en aardig maar je hebt er niets aan als je het int echt niet uitvoert. we gaan dus een poortmap maken.

benodigheden :
- 1 vel papier ( ligt aan cilindergrootte )
- 1 scherp potlood
- schuifmaat ( geodriehoek kan ook )
- evt plakband , das wel zo handig
- cilinder



ok, het is verstandig dat je je handen eerst ff wast en je cilinder ff schoonmaakt, anders heb je kans dat er smeer ect op je poortmap komt en dat leest zo moeilijk.

ok, stap 1
als je een a4 vel ofzo hebt is het handig om het vel door de helft te knippen of in ieder geval zo klein dat het er in een keer inpast, dus dat het onderaan en bovenaan niet uitsteekt en dat het papier niet helemaal over elkaar heen gerolt zit.
je moet dus zorgen dat er bij de poorten het papier niet over elkaar heen zit.
dan word nl. het papier te dik en word het moeilijker om de vorm er goed ingedrukt te krijgen.

zo dus :



stap 2 :
zorg met plakband ervoor dat het papier vast zit in de cilinder.
het hoeft niet supervast te zitten, tis maar dat het niet beweegt als je er met je potlood overeen gaat.
doe 1 plakbandje op de naad van het vel dat het er strak in blijft zitten en 2 of 3 plakbandjes aan de bovekant van het vel en de bovekant van de cilinder.
je kunt hem onder ook nog vast maken maar was bij mij niet perse nodig.

zo dus : ( als je goed kijkt zie je het zitten )


stap 3,
hou je uitlaatpoort in het licht zodat je de vorm goed kan zien.
ga vervolgens met een scherp potlood over de rand licht/ donker heen.
als je iets harder met je potlood op het vel duwt terwijl je er kleine krasjes inmaakt merk je al gauw dat er een lijn ontstaat. ga zo heel je poort af.



stap 4,
nu moet je met je spoelpoorten hetzelfde doen als bij je uitlaatpoort.
deze kan je niet in het licht houden dus je moet ff zoeken en aanvoelen.
bedenk bij het zoeken dat de onderkant van de spoelpoorten net zo hoog ligt als de uitlaatpoort.
als je klaar bent hoort het er ongeveer zo uit te zien :



stap 5
haal je poortmap uit je cilinder en bekijk of je de poortvorm goed ziet, zonee is het mischien wel het verstandigste om opnieuw te beginnen. de eerste paar keer heb je goed kans dat het niet lukt maar na een keer of 2 gaat het gemakkelijk.



nu draai je je poortmap om.
waarom ?, omdat je zo de omlijning goed kan zien en zo vind ik een poortmap er wat netter uitzien. sommige doen het niet maar ik wel.
zo hoort de omlijning er ongeveer uit te zien :



nu moet je met je potlood zo nauwkeurig mogelijk de poorten natekenen.
als het goed is ziet het er dan zo ongeveer uit :



stap 6

nu ga je de maten opmeten en op de poortmap tekenen,
let er wel op dat je geo / schuifmaat recht ligt.



welke maten je opmeet ligt eraan wat je ermee wilt doen, ik doe altijd de breedte en de hoogte van elke poort opmeten.
meet alle spoelpoorten apart op, bij sommige cilinders zit hier nogal verschil in, vooral tussen de voorste en de achterste.
zo kom je er ook achter hoe de cilinder is afgewerkt.

stap 7

eerst zet je de gegevens over de cilinder op de poortmap.
ik heb er brommertype, cilinder, boring en slag opgezet.
soms ik het ook handig om erop te zetten of hij wel / niet getuned is.

nu gaan we kijken wat de ruimte tussen het deck en de bovekant poort is.
dit is heel makkelijk, doe gewoon je slag - je poorthoogte en klaar.
als het goed is klopt dit niet als je de ruimte tussen de bovekant poort en bovekant poortmap opmeet.
dit komt omdat we de deck height niet hebben meegenomen.

die maten zet je ook op je poortmap en je poortmap is klaar




LET OP : dat ik het zo heb gedaan wil niet zeggen dat het altijd zo moet.
het ligt er veel aan wat je met je poortmap wilt doen.
ik heb alleen maar de bedoeling om de spoelpoorttiming, uitlaatpoorttiming en de blowdown teweten te komen.
daarom heb ik de deck height en de inlaatpoorten niet meegenomen in mn poortmap.
stel je wilt je inlaatpoorttiming weten moet je dat dus wel doen.


Timingen, de theorie
timingen zijn ervoor om cilinders te vergelijken.
ook zegt timingen iets over de hoogtoerigheid / gedrag van een cilinder.
een cilinder met blowdown van rond de 25 is zo bv nogal laagtoerig en een cilinder met een blowdown van rond de 35 is bv hoogtoerig.
het is een richtlijn, je kunt niet zeggen van ow deze cilinder heeft een blowdown van 33, dus de brommer is hoogtoerig. er tellen nl. meer factoren mee aan de powerband van een brommer zoals cilinderkop, uitlaat en carburatie.

ok wat is uitlaatpoorttiming , spoelpoorttiming en blowdown.
deze 3 termen zijn al vaak genoemt in deze faq maar mischien weet je nog niet wat het inhoud.

uitlaatpoorttiming : hoeveel graden je krukas moet draaien voordat je zuiger de ruimte tussen de uitlaatpoort heeft afgelegd.

spoelpoorttiming : hetzelfde als uitlaatpoorttiming maar dan voor de spoelpoorten.

blowdown : dit cijfer ( is meestal tussen de 20 en 40 ) geeft aan hoeveel langer de uitlaatpoort openstaat ten opzichte van de spoelpoorten. er is een verband tussen dit getal en de hogtoerigheid.


Timingen, de praktijk

er zijn 2 manieren om de timingen uit te rekenen.

- dmv een formule
- door het uit te tekenen en met een gradenschijf / geo op te meten.

ik behandel hier de 2e manier omdat je zo beter teweten komt wat je nou precies berekent.

men neemt :

- potlood / pen
- geodriehoek / gradenschijf
- passer
- je poortmap
- a4 blaadje ( lieft mm papier, maar hoeft niet )

we gaan nu in feite je cilinder in 2d natekenen.

ok onderaan op het vel teken je met een passen een rondje met dezelfde grootte als je slag.
dus stel je slag is 50.8 ( MT8 ) dan teken je een circel met een straal van 25.4

vervolgens trek je van de bovenkant van de circel een lijn recht naar boven met dezelfde lengte als je drijfstang.
als je deze lengte niet weet pak dan 2x de slag.

ok maak vervolgens een horizontale lijn op dezelfde hoogte als waar je lijn omhoog is beeindigd.
de breedte maakt niet echt uit.

als het goed is heb je nu zoiets :




nu maak je weer een horizontale lijn iets onder je bovenste horizontale lijn.
de ruimte hiertussen moet je slag zijn.

nu moet je beginnen te snappen wat dit allemaal met je cilinder te maken heeft.
die circel onderaan stelt in feite je krukas voor, en de bovenste horizontale lijn is TDC ( bovenste dode punt ) en de onderste lijn is BDC ( onderste dode punt )

nu gaan we de poorten erin tekenen,
pak de hoogte van je uitlaatpoort (bij het voorbeeld hier 24mm)
teken links van de verticale lijn en 24mm ( ligt aan de hoogte van je uitlaatpoort ) een horizontale lijn.

doe vervolgens aan de rechter kant hetzelfde maar doe het met de maat van je spoelpoort (voorbeeld = 10mm)
nu hoor je zoiets te hebben :




ok nu gaan we je drijfstang erbij tekenen.
trek van de uitlaatpoortlijn een lijn van dezelfde lengte als je drijfstang ( of 2x de slag ) naar de circel onderaan.
laat hem links kruizen met de circel.
als het goed is kruist hij ongeveer in het midden of iets onder het midden.
doe vervolgens met je spoelpoort hetzelfde maar laat hem aan de rechterkant kruizen.

dit heeft niet echt een bijzondere reden maar ik vind het wat netter en minder druk staan.
zo hoort het er ongeveer uit te zien :




nu gaan we meten hoeveer graden de uitlaatpoort openstaat.
helemaal onderaan de circel is hoort je uitlaatpoort helemaal open te staan dus meet je hoeveel graden het is tussen de onderkant van de circel en de in het voorbeeld rode lijn.
als het goed is komt er zo ongeveer rond de 80 uit, hier kan veel verschil in zitten.
doe vervolgens hetzelfde aan de rechterkant.
als het goed is kotm daar iets rond de 50 uit.
aangezien de zuiger 2x langs een poort komt in een omwenteling moet je de uitkomsten x2 doen.

nu heb je de timingen.

nu we de timingen hebben kunnen we de blowdown gaan uitrekenen.
de formule daarvoor is alsvolgt :

( uitlaatpoorttiming / 2 ) - ( spoelpoorttiming / 2 )

dus stel je hebt een uitlaatpoorttiming van 190 en een spoelpoorttiming van 100 doe je :

( 190 / 2 ) - ( 100 / 2 ) = 30.
de blowdown is dan dus 30.

als je klaar bent hoort je vel er zo ongeveer eruit te zien :




je kunt zo ook terugrekenen, dus stel je wilt bv een uitlaatpoorttiming van 190 in je cilinder dan kan dat.
je makt gewoon een hoek van 190* in je 2d krukas en je trekt een lijn naar de middelste horizontale lijn.
nu kun je opmeten hoeveel mm je omhoog moet vijlen / frezen / dremelen.
dit geld ook voor de spoelpoorten.


ik heb er ff wat vragen en antwoorden bijgezet :

- Maakt het veel uit als ik ipv de drijfstanglengte 2x de slag pak ?
niet echt, het scheelt zon 1 a 2 graden dus niets om je druk over te maken.

- Ik probeer wel de poortvorm op papier te krijgen maar ik kan de vorm niet zien, hoe kan dat ?
probeer ns een scherper potlood en druk is wat harder op het potlood. Ook moet je zorgen dat het papier niet dubbelzit, dan gaat het ook wat moeilijker.

Wat is de formule ervoor ?

D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2

T=R+L+C-E

R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.


hopelijk heb je wat aan deze faq.
als er iets is hoor ik het graag.

oja : vijl @ own risk :p

Pagina 4 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

PraatPaal 12-11-2006 17:16 Print reply

Posts: 7977
70% vd boring niet overschrijden lijkt megoed...
 
LEGOMAN 12-11-2006 17:32 Print reply

Posts: 1428
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PraatPaal
70% vd boring niet overschrijden lijkt megoed...


hoe bedoel je? m'n boring is 45mm dus zal 70% 31,5mm zijn...
 
honda power of dreams, all other...dream of that power
PraatPaal 12-11-2006 17:46 Print reply

Posts: 7977
als poortbreedte
 
tsx crosser 9-12-2006 12:32 Print reply

Posts: 2356
Uhmm ik heb een beetje hulp nodig van een kenner.
Ik moet voor school een profielwerkstuk maken en we hebben er voor gekozen op een puch te gaan tunen. Nu heb ik alles berekend en nu ben ik aan het kijken hoeveel ik de uitlaatpoort moet ophogen.
Het enige is dat ik van iemand heb gehoord dat de uitlaatpoorttiming rond de 170 moet zitten, alleen ik heb ook gehoord dat de blowdown rond de 27 moet zitten bij een automaat. Wat is het belangrijkst? Een goede timing of een goede blowdown?

Want een timing van 170 geeft--> 33 blowdown
en een blowdown van 27 geeft--> 157 uitlaatpoorttiming.

Help plz , graag wel mensen die er echt iets van weten..
 
Ktm Sx-f 250
chineesboer 9-12-2006 12:42 Print reply

Posts: 3676
Om dat allebei goed te krijgen, moet je ook je spoelpoorten omhoog brengen.

Je kunt ook je uitlaatpoort naar 67,5% van de boring brengen.


Wil je niet je spoelers aanpassen, dan zou ik gaan voor de juiste blowdown. Wat is je uitlaatpoorttiming op het moment?
 
tsx crosser 9-12-2006 13:54 Print reply

Posts: 2356
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chineesboer
Om dat allebei goed te krijgen, moet je ook je spoelpoorten omhoog brengen.

Je kunt ook je uitlaatpoort naar 67,5% van de boring brengen.


Wil je niet je spoelers aanpassen, dan zou ik gaan voor de juiste blowdown. Wat is je uitlaatpoorttiming op het moment?


Ja klopt dat merkte ik..maar om de spoelers aan te kunnen passen heb je speciale "dremels" nodig en die hebben we niet. Dus ik denk dat we daar vanaf moeten blijven. Hoe bedoel je uitlaat poort naar 67.5% van je boring..?

De uitlaatpoorttiming is nu 127. Maar we moeten de kop nog vlakken, dat heeft natuurlijk gevolgen voor de deckhight, is het handig om de kop zo te vlakken dat je een deckhight krijgt van 0.5, of is een nog een ideale deckhight bekent? Foutje..dat is de squish, dan hoef ik daar nix meer over te weten dus

Dit bericht is gewijzigd door tsx crosser op 9-12-2006 om 12:59 uur.
 
Ktm Sx-f 250
chineesboer 11-12-2006 22:58 Print reply

Posts: 3676
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsx crosser
[...]


Ja klopt dat merkte ik..maar om de spoelers aan te kunnen passen heb je speciale "dremels" nodig en die hebben we niet. Dus ik denk dat we daar vanaf moeten blijven. Hoe bedoel je uitlaat poort naar 67.5% van je boring..?

De uitlaatpoorttiming is nu 127. Maar we moeten de kop nog vlakken, dat heeft natuurlijk gevolgen voor de deckhight, is het handig om de kop zo te vlakken dat je een deckhight krijgt van 0.5, of is een nog een ideale deckhight bekent? Foutje..dat is de squish, dan hoef ik daar nix meer over te weten dus

Dit bericht is gewijzigd door tsx crosser op 9-12-2006 om 12:59 uur.



breedte van je uitlaatpoort he

Dus opmeten vanaf poortmap, wel de ECHTE breedte berekenen, want je cilinder is rond.
En wel je deckheight goed invullen.
 
pietbom 24-1-2007 22:20 Print reply

Posts: 3
Ik ben nieuw op deze site.
Ik werd doorgelinked vanaf www.kreidler.nl bij een topic over poorttiming. Ik wilde dus reageren op www.brommerforum.nl/faq/artikel/127
Ik heb een Excel-tooltje om de poort-timing te visualiseren, en je kan er verschillende Setups in opslaan en terug oproepen. Het programmeren in Excel is een uit de hand gelopen hobby van me en ik wil graag reacties uitlokken om het programma te verbeteren. Het zou handig kunnen zijn voor ervaren 2-takt tuners.
De laatste versie is te downloaden via: www.hole10.nl/start/Files/Poort_Timing_Rev5.zip en het maatschema via: www.hole10.nl/start/Files/Kreidler_Maten.xls
Graag reacties.......

m.vr.gr.
Piet Bom


Dit bericht is gewijzigd door pietbom op 24-1-2007 om 22:59 uur.

Dit bericht is gewijzigd door pietbom op 24-1-2007 om 23:02 uur.

Dit bericht is gewijzigd door pietbom op 26-1-2007 om 9:22 uur.
 
benellifan 24-1-2007 22:36 Print reply
Posts: 1553
ik doe het je niet na erg netjes!

 
CNC en Conventioneel Draai en Frees werk voor een leuke prijs
- Han - 24-1-2007 22:41 Print reply

Posts: 9667
netjes gemaakt piet
 
<10.000 posts
S1lv3r 24-1-2007 22:52 Print reply

Posts: 5213
Ziet er netjes uit, erg indrukwekkend.






Maar ik snap er de ballen van.
 
geert-nsr 24-1-2007 22:56 Print reply

Posts: 6438
@ piet je onderste link moet je alleen even maken.
 
pietbom 26-1-2007 9:21 Print reply

Posts: 3
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: geert-nsr
@ piet je onderste link moet je alleen even maken.


Onderste link nu aangepast.
Tevens _Rev4 vervangen door _Rev5 (voor beter Setup beheer)

m.vr.gr.
Piet

 
leonmt5 13-2-2007 21:48 Print reply

Posts: 799
ik heb nu een lijn gekruist van de uitlaat poort naar de kruising op de krukas maar er staat 'als het goed is komt hij net in het midden of iets eronder' maar bij mij komt hij er een stukje boven het midden.
heb ik dan iets verkeerd gedaan?

leon
 
bert : bezopen en rijd toch.
leonmt5 14-2-2007 21:49 Print reply

Posts: 799
ik heb nu alles berekend de blowdown van mijn ( onbewerkte cilinder ) is nu 25 maar ik wil hem 35 hebben. is dit te veel? of kan dit nog wel? ik heb berekend dat er 2 mm van de uitlaatpoort en spoelpoort af kan. er staat ---> nu kun je opmeten hoeveel mm je omhoog moet vijlen / frezen / dremelen. <--- maar volgens mijn lijnen die je van de krukas naar de poorten trekt komt hij onder de oude poorten te staan ( 2 mm eronder ) moet ik nu 2 mm van de onderkant af vijlen of van de bovenkant?
 
bert : bezopen en rijd toch.
stoeptegel 21-3-2007 17:14 Print reply

Posts: 3085
Ik heb nu toch me mb8 cilinder eraf liggen.En nu wil ik ook iets proberen.Waarschijnlijk zal het wel niet heel veel uitmaken,maar toch.
Ik heb gehoord dat als je die 2 schotten aan de onderkant van je cilinder scherper maakt.Dat dit je flow zou verbeteren.Zijn er verder nog andere tips,trucjes die ik toe kan passen.Zonder heel veel rsico,benodigde vakmanschap.?

 
80 cc ownatsj
erwinko 27-5-2007 23:04 Print reply

Posts: 1012
ik heb net ook ff mn eerste poortmap gemaakt

viel me erg mee


een tip voor de mensen hier: pak een klein zaklampje en leg die in je uitlaatpoort/spoelpoort, dan zie je precies wat je moet aftekenen
dan hoef je de spoelpoorten niet blind te tekenen :P

 
Karlmt5 18-9-2007 19:38 Print reply

Posts: 2296
oke, ik heb nu de timingen van de ori cil van m'n gilera gsm (morini blok)

nu kom ik uit op
uitlaatpoorttiming: 184
spoelpoorttiming: 132

(184 / 2) - (132 / 2) = 26..

dus heb ik een blowdown van 26 is dat niet erg laag? of wel normaal voor ori cilinder

en als ik m'n uitlaatpoort ophoog naar 195,
heb ik dus

(195 / 2) - (132 / 2) = 31.5

klinkt mij al wat bekender in de oren, misschien dat 1 van jullie weet of het zo ongv. klopt?

31.5 lijkt me wel redelijke blowdown

Dit bericht is gewijzigd door Karlmt5 op 18-9-2007 om 19:45 uur.
 
keep rollin' rollin rollin rollin, keep rollin' rollin rollin rollin
Almer 22-9-2007 14:38 Print reply

Posts: 3325
Zeta 50cc tuned voor KREIDLER

Kom uit op een blowdown van 10 graden, is dit niet ontzettend weinig?
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
plof 4 ever 28-10-2007 8:48 Print reply

Posts: 295
hoef je de inlaat niet de tekenen?
 
| Front tegen skoeters | DERBI !! het nieuwe rijden : 80 in zn 4
Tombrom 11-5-2008 22:47 Print reply

Posts: 15925
ok ben bezig geweest met timing van airsal 70cc

kom uit op

uitlaatpoort timing 182 graden
spoeltiming 160 graden
blowdown 22

klopt dat een beetje? of heb ik helemaal fout gedaan

boring is 48mm
slag 39
drijfstand lengte 85

uitlaat poort 20.9 onder de bove kant zegma

spoelers op 30.8.
 
kenny77 11-5-2008 22:57 Print reply

Posts: 29286
Ik heb de waardes ingevult (in een programma), wat door de topic starter is gemaakt , en daar komt op dit uit.
(Deck height heb ik nul gepakt omdat je die niet hebt gegeven.)



Uitlaatpoort Spoelpoort Boostpoort
Slag 39 39 39 mm
Drijfstanglengte85 85 85 mm
Deck height 0 0 0 mm
Afstand poort 20,9 30,8 30,8 mm

Timingen 185,07 121,11 121,11 graden
Blowdown 31,98


De waardes komen niet netjes in een rijtje, bij mij in het reageer scherm staat het allemaal netjes, maar ik hoop dat je het kunt zien.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 11-5-2008 om 23:05 uur.
 
Tombrom 11-5-2008 23:06 Print reply

Posts: 15925
hmm heb het dus fout gedaan...

ff blijven kutten

welk prog ist eig?
 
Joel_koningslust 11-5-2008 23:08 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tombrom
hmm heb het dus fout gedaan...

ff blijven kutten

welk prog ist eig?


het is denk ik wel goed wat je hebt gedaan, kenny heeft een deckheigt van 0 ingevoerd. bij jou cilinder zal die 1,6mm zijn ofzo denk ik. dan kom je ook weer op iets anders uit
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Tombrom 11-5-2008 23:11 Print reply

Posts: 15925
zie al wat ik fout heb gedaan

ga ff opnieuw kutten

ok ff alles na gemeten en gedaan

kom nu op
uitlaatpoort 184 graden
spoeltiming 122 graden
blowdown 31

uitgaande van

slag 39
drijfstang 85
uitlaatpoort 22
spoelpoort 31

zo klopt ie he?

Dit bericht is gewijzigd door tombrom op 11-5-2008 om 23:20 uur.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 4 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved