Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Veel mensen vragen zich af welke olie in hun blok moet. In deze FAQ wordt uitgelegd welke.
Olie is erg belangrijk voor de duurzaamheid van je blok. De functies van olie zijn:
Wrijving verminderen
Slijtage van de bewegende onderdelen beperken
De motor koelen
Het schoonhouden van het blok
Beschermen tegen corrosie (roest)
Zorgen dat de bewegende delen een optimale temperatuur krijgen
Waarom is olie verversen zo belangrijk?
Olie verliest na een tijdje zijn eigenschappen, onder andere door sterke temperatuurwisselingen. Hierdoor wordt vooral de slijtagebeperking kleiner. Vooral korte ritjes bevordert dit proces.
Er zijn verschillende soorten olie
Je hebt:
Minerale olie, dit is olie die door kraken/destilleren uit aardolie wordt gehaald.
Synthetische olie, dit wordt chemisch gemaakt.
Een mengsel van beiden.
Synthetische olie heeft zo zijn voordelen ten opzichte van minerale olie, zo zijn de viscositeit verschillen bij verschillende temperaturen kleiner ten opzichte van minerale olie, wat weer beter voor de motor is, minder slijtage ed.
Ook blijven in Synthetische olie vuil deeltjes zweven, en gaan niet bezinken of ergens aan vastkoeken.
Wat betekenen de getallen 10W40?
De vloeibaarheid van olie, ook wel viscositeit genoemd, moet binnen bepaalde grenzen blijven voor de optimale prestatie van de olie.
Als olie warmer wordt, neemt de vloeibaarheid toe. Als olie dikker wordt, neemt de vloeibaarheid juist af.
De getallen bij bijvoorbeeld 10W40 geven dit aan.
Hoe lager het eerste getal is, 5W, 10W, 15W, hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen. De W staat voor Winter.
Het 2e getal geeft aan hoe dik de olie blijft bij warmere temperaturen ( zomer). 20,30,40 of 50.
Deze soorten olie heet multigrade, dat wil zeggen dat ze geschikt zijn voor zowel koudere als hetere temperaturen. Je heb ook singlegrade olie, hier staat maar 1 getal bij en is dus maar geschikt voor 1 bepaalde temperatuur.
Aangezien een brommerblok vrij gevoelig is voor de viscositeit van olie, onder andere door een natte koppeling, en het in Nederland vrij van temperatuur kan veranderen, van min 10 tot 40 graden is het verstandig om een olie te nemen die zo min mogelijk van viscositeit verandert. Dit is bijvoorbeeld 10W40, of 15W40.
Kwaliteitsnormen van olie
Er zijn Europese normen opgesteld waaraan je kunt zien wat de kwaliteit van de olie is. Dit wordt aangegeven met de ACEA (Association des Constructeurs Europ?ens Automobiles) code. Bijvoorbeeld ACEA A3-96. De Letter A staat voor wat voor motor de olie bedoelt is. Zo is A bedoeld voor benzinemotoren, B voor Dieselmotoren in Auto?s, en C voor Diesel in bedrijfswagens. Het getal na de letter geeft de restcategorie aan, 1 voor de laagste en 3 voor de hoogste kwaliteit. De laatste 2 cijfers geven het jaartal aan waarin de normen werden vastgesteld .
Het vervangen van de olie
Carterolie moet je zo om de 10.000 a 12.000 kilometer vervangen
Hoeveel olie je in je blok moet doen staat bij de technische gegevens van je brommer vermeld. Dit is iets van 100 ml minder dan de totale olie wat in je blok zit, bij olie verversen vervang je namelijk niet alle olie, er blijft altijd wat in het blok zitten.
Aan de onderkant van je blok zit een bout, je zet je brommer boven een teiltje en je draait deze bout er uit. Zorgt dat je brommer recht staat anders loopt niet alle olie er uit. Als alle olie er uit is draai je deze bout er weer in. Hierna vul je via de olie dop aan de bovenkant de olie weer bij
Weet je niet hoeveel olie er in je blok moet of twijfel je, aan de zijkant van het blok zit een klein boutje, deze moet je er uit draaien. Terwijl je de olie bijvult moet je op het gaatje van dit boutje letten. Zodra hier olie uit komt is het olie pijl in je blok goed. Zorg terwijl je dit doet weer dat je brommergoed recht staat.
Er zijn ook brommers die een pijlstokje hebben, deze moet je voor wat voor motor de olie bedoelt is. Zo is A bedoeld voor benzinemotoren, B voor Dieselmotoren in Auto?s, en C voor Diesel in bedrijfswagens. Het getal na de letter geeft de restcategorie aan, 1 voor de laagste en 3 voor de hoogste kwaliteit. De laatste 2 cijfers geven het jaartal aan waarin de normen werden vastgesteld. Deze moet je schoonmaken en op de plek waar je hem in het blok draait weer erin zetten, NIET erin draaien! Zo krijg je een verkeerde uitslag. Vervolgens haal je hem er weer uit kijk je tot waar de olie zit. Zolang dit tussen de streepjes zit is het goed.
|
Pagina 3 van 3
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Blukaap2 |
23-6-2004 13:31 |
Posts: 9953 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: dovabo
Bedoel je wsl wel versnellingsbak
[...]
Nee, dat bedoelt ie niet, hij bedoelt een losse koppeling.....
Quote: Oorspronkelijk gepost door: dovabo
Ja ze staan los van elkaar, voor de derde keer.
Je mist hier twee dingen :
- oliefabrikanten doen aan r&d : synthetische olie is speciaal ontwikkeld om beter te zijn als minerale. Geen enkele pro gebruikt minerale olie.
- een blok is ??n geheel, als je in een superblok een paar knellende lagers steekt wil ie ook niet meer
[...]
Zit niet zo te zeveren, minerale olie is opzich niet zoveel mis mee en zeker als je er altijd mee hebt gereden is het stom om er synthetische in te gooien vanwege opgehoopt vuil wat dan loskomt.
En zoals ik al zei: net alsof een blok plots een paar PK minder levert als je er minerale blokolie in kiepert.
En oliefabrikanten willen ook graag winst maken, dus die laten mensen graag geloven dat hun nieuwe (duurdere) olie beter is.
Net zoals die V-power bullshit (is dan wel benzine, maar goed).
Maar goed, ik zeg niks meer, heb het afgeleerd om dit soort discussies aan te gaan, is niet goed voor me.
|
|
Stoere brommers |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
23-6-2004 13:41 |
Posts: 8591 |
Sorry.
Als het een troost kan zijn, ik gebruik voor mijn oude viertakt ook maar minerale olie. Mijn tweetaktje verwen ik wat meer, die ziet meer af.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
Zit niet zo te zeveren, minerale olie is opzich niet zoveel mis mee en zeker als je er altijd mee hebt gereden is het stom om er synthetische in te gooien vanwege opgehoopt vuil wat dan loskomt.
En zoals ik al zei: net alsof een blok plots een paar PK minder levert als je er minerale blokolie in kiepert.
En oliefabrikanten willen ook graag winst maken, dus die laten mensen graag geloven dat hun nieuwe (duurdere) olie beter is.
Net zoals die V-power bullshit (is dan wel benzine, maar goed).
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Erik E |
25-6-2004 14:44 |
Posts: 30 |
heey ik heb ff een vraagje,
ik heb een Rieju RS2 matrix maar moet versnellingsbak olie verversen.
welke olie kan ik hiervoor het best gebruiken?
(welk merk olie?)
|
|
|
|
PRO TUNING |
27-6-2004 11:20 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Erik E
heey ik heb ff een vraagje,
ik heb een Rieju RS2 matrix maar moet versnellingsbak olie verversen.
welke olie kan ik hiervoor het best gebruiken?
(welk merk olie?)
Denicol Trans Power
|
|
|
|
PRO TUNING |
27-6-2004 11:26 |
Posts: 4000 |
Het klopt niet dat er altijd maar 1 soort blokolie in een 4- takt gaat.
Vroeger in de tijd van Matchles - AJS etc. waren deze voorzien van een losse versnellingsbak.
Bij de nieuwe generatie 4- takt crossers heeft o.a. de Honda CR 450 F een gescheiden carter voor de motor olie en de versnellingsbak.
In het motorgedeelte komt dan Denicol Thumper Lube 10W/60 of 10W/40 (afhankelijk van de temperatuur / omstandigheden) en in het versnellingsbak gedeelte Denicol Trans Power 10W/30
|
|
|
|
Erik E |
27-6-2004 16:00 |
Posts: 30 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
Denicol Trans Power
Ok thanks
|
|
|
|
brutus |
27-6-2004 16:05 |
Posts: 7934 |
wel makkelijk zoeen faq om te hebben. Ik snap alleen niet waarom zoveel mensen zelf mengen als je voor 15 cemt per liter meer mengsmering kan kopen
|
|
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo.. |
|
Joscross |
27-6-2004 16:08 |
Posts: 12501 |
Omdat de kwaliteit van de olie in de mengsmering dramatisch slecht is. En de meeste mensen hier rijden niet bepaald standaard en zijn toch een beetje zuinig op hun spullen
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
28-6-2004 10:06 |
Posts: 8591 |
Dank U Pro Tuning, dat wist ik niet.
Ik vraag mij nog altijd af voor welke motoren die Honda gearbox oil 70W nu dient. Of zouden al die BFgasten in een autoshop die olie kopen.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Het klopt niet dat er altijd maar 1 soort blokolie in een 4- takt gaat.
Vroeger in de tijd van Matchles - AJS etc. waren deze voorzien van een losse versnellingsbak.
Bij de nieuwe generatie 4- takt crossers heeft o.a. de Honda CR 450 F een gescheiden carter voor de motor olie en de versnellingsbak.
In het motorgedeelte komt dan Denicol Thumper Lube 10W/60 of 10W/40 (afhankelijk van de temperatuur / omstandigheden) en in het versnellingsbak gedeelte Denicol Trans Power 10W/30
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
mr200r |
3-7-2004 16:52 |
Posts: 5122 |
De meeste mensen op dit forum rijden op honda/suzuki daar gooien we mineralische olie in om dat hij waarschijnlijk al heel de tyd vanuit de winkel werdt gebruikt een mb uit 1983
hoeft echtgeen volsyntheet.
Dus trek een grens<2000 mineraal >2000 half/vollsyntheet,er zijn al genoeg merken
voorbijgekomen. met 2000 bedoel ik het bouwjaar.
|
|
mr200r |
|
asbsolute16 |
18-7-2004 12:46 |
Posts: 2485 |
kennen er 2 verschillende merken olie in je blok gedaan worden ?
Dit bericht is ge-edit door Dark op 18-7-2004 12:46
|
|
|
|
PRO TUNING |
20-7-2004 19:25 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: dovabo
Het verschil tussen versnellingsbakolie en motorolie is dat de motorolie wordt rondgepompt en de vbolie is voor aparte versnellingsbakken waar de olie niet wordt rondgepompt, zoals bij auto's, niet bij brommers.
Dus versnellingsbakolie is al zeker niet getest voor natte koppelingen.
De cijfers na SAE zijn genormeerd. Twee olies met dezelfde SAE waarde hebben dezelfde viscositeit. Zoals de centimeters op de ene meetlat moeten overeenkomen met de centimeters op een andere lat.
[...]
Dit bericht is ge-edit door dovabo op 23-6-2004 11:51
Deze omrekentabel kwam ik vandaag tegen:
Gear Oil --- Motor Oil
SAE 75 W <> 10W/30
SAE 80 W <> 10W/40
SAE 85 W <> 20W/50
SAE 90 Hypoid <> SAE 50
SAE 85W/140 Hypoid <> SAE 90
Dit bericht is ge-edit door PRO TUNING op 20-7-2004 19:27
|
|
|
|
Delirium |
9-8-2004 14:58 |
Posts: 389 |
Men lichtje van oil brandt rood.
Moet ik dan versnellingsbak olie of motorblokolie toevoegen ?
|
|
|
|
GSMJUNK |
9-8-2004 15:00 |
Posts: 1803 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Delirium
Men lichtje van oil brandt rood.
Moet ik dan versnellingsbak olie of motorblokolie toevoegen ?
Motorblokolie, dus gewoon olie in dat tankje gooien.
|
|
NEE ik kan niet rijden |
|
Delirium |
9-8-2004 15:03 |
Posts: 389 |
motorblokolie = de tweetaktolie die je bij je benzine doet h?.
versnellingsblokolie = 10w40 of 15w40 h?
heb ik het juist ? :s
|
|
|
|
Saknet |
4-4-2005 15:19 |
Posts: 10355 |
yup, als ik jou was zou ik eens uitrekenen hoever je nog kan rijden al sje lampje op rood is, opzich wel handig als je vastlopers e.d. wil vermijden
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
puchopknapper |
9-8-2005 19:08 |
Posts: 17 |
Weet je niet hoeveel olie er in je blok moet of twijfel je, aan de zijkant van het blok zit een klein boutje, deze moet je er uit draaien. Terwijl je de olie bijvult moet je op het gaatje van dit boutje letten. Zodra hier olie uit komt is het olie pijl in je blok goed. Zorg terwijl je dit doet weer dat je brommergoed recht staat.
staat in de tekst.. hoe weet ik welk boutje dat is???
|
|
--==-- |
|
roy gsm |
9-8-2005 19:10 |
Posts: 319 |
mijn gsm heeft ook een pijlstok maar hoe moet ik hem nou aflezen? erin draaien of niet erin die pijlstok?
|
|
|
|
Joscross |
9-8-2005 19:11 |
Posts: 12501 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: puchopknapper
Weet je niet hoeveel olie er in je blok moet of twijfel je, aan de zijkant van het blok zit een klein boutje, deze moet je er uit draaien. Terwijl je de olie bijvult moet je op het gaatje van dit boutje letten. Zodra hier olie uit komt is het olie pijl in je blok goed. Zorg terwijl je dit doet weer dat je brommergoed recht staat.
staat in de tekst.. hoe weet ik welk boutje dat is???
Meestal een M6 boutje die niet direct ergens aan te binden is, bijvoorbeeld midden in een carterkap, ipv bij de rand.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: roy gsm
mijn gsm heeft ook een pijlstok maar hoe moet ik hem nou aflezen? erin draaien of niet erin die pijlstok?
Alleen er in duwen, niet draaien.
Dit bericht is gewijzigd door Joscross op 9-8-2005 om 19:11 uur.
|
|
|
|
puchopknapper |
9-8-2005 19:11 |
Posts: 17 |
kan het zijn dat de bout bij de kickstarter zit en dan schuin naar beneden is vast gedraaid?
|
|
--==-- |
|
Aard |
9-8-2005 19:12 |
Posts: 710 |
Bij een puch, tap eerst je oude olie af, dmv de grote bout onderaan het blok.
Voor het bijvullen, draai je rechts van het blok, een bout eruit, de bout om je olie bij de vullen, kan er maar een zijn.
Hier doe je 250ml olie in.
(Vaak als je olie koopt voor een puch krijg je een klein flesje, welke je er gewoon helemaal in moet gooien.)
|
|
|
|
Almer |
8-2-2006 16:13 |
Posts: 3325 |
Quote: Het vervangen van de olie
Carterolie moet je zo om de 10.000 a 12.000 kilometer vervangen
Klopt dit wel? Ik vindt het nogal wat en ik geloof niet dan mn Honda-tje 12000 km op dezelfde liter olie wil draaien
|
|
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;) |
|
Snabberkeblabla |
14-12-2008 18:05 |
Posts: 77 |
iemand een tip waar ik goede versnellingsbakolie kan kopen??
(voor puch m50 racing)http://www.brommerforum.nl/gallery/view/4448/1/last
|
|
|
|
michiel-vz |
8-9-2009 17:33 |
Posts: 101 |
ik rij al ruim een half jaar op mijn monkey (4t) zonder ook maar een keer de olie vervangen te hebben of bij gevuld te hebben. Ik hoor van mensen die er elke 2 maanden een halfe liter in moeten gooien. Mijn oliepeil is nog steeds in orde. Gaat dit allemaal goed?
|
|
|
|
kenny77 |
8-9-2009 17:35 |
Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: michiel-vz
ik rij al ruim een half jaar op mijn monkey (4t) zonder ook maar een keer de olie vervangen te hebben of bij gevuld te hebben. Ik hoor van mensen die er elke 2 maanden een halfe liter in moeten gooien. Mijn oliepeil is nog steeds in orde. Gaat dit allemaal goed?
Het gaat allemaal perfect.
Als je om de 2 maanden een halve liter erbij moet gooien is er iets niet goed.
Het is wel verstandig om de zoveel km of elk jaar even de olie te verversen.
|
|
|
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 3 van 3
|
|