Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 713 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Olie: algemene informatie
Geschreven door Joscross
Geplaatst op 11-6-2004 15:34
Categorie Motor gerelateerd

Veel mensen vragen zich af welke olie in hun blok moet. In deze FAQ wordt uitgelegd welke.

Olie is erg belangrijk voor de duurzaamheid van je blok. De functies van olie zijn:

  • Wrijving verminderen
  • Slijtage van de bewegende onderdelen beperken
  • De motor koelen
  • Het schoonhouden van het blok
  • Beschermen tegen corrosie (roest)
  • Zorgen dat de bewegende delen een optimale temperatuur krijgen


    Waarom is olie verversen zo belangrijk?

    Olie verliest na een tijdje zijn eigenschappen, onder andere door sterke temperatuurwisselingen. Hierdoor wordt vooral de slijtagebeperking kleiner. Vooral korte ritjes bevordert dit proces.

    Er zijn verschillende soorten olie

    Je hebt:
  • Minerale olie, dit is olie die door kraken/destilleren uit aardolie wordt gehaald.
  • Synthetische olie, dit wordt chemisch gemaakt.
  • Een mengsel van beiden.


    Synthetische olie heeft zo zijn voordelen ten opzichte van minerale olie, zo zijn de viscositeit verschillen bij verschillende temperaturen kleiner ten opzichte van minerale olie, wat weer beter voor de motor is, minder slijtage ed.
    Ook blijven in Synthetische olie vuil deeltjes zweven, en gaan niet bezinken of ergens aan vastkoeken.

    Wat betekenen de getallen 10W40?

    De vloeibaarheid van olie, ook wel viscositeit genoemd, moet binnen bepaalde grenzen blijven voor de optimale prestatie van de olie.
    Als olie warmer wordt, neemt de vloeibaarheid toe. Als olie dikker wordt, neemt de vloeibaarheid juist af.

    De getallen bij bijvoorbeeld 10W40 geven dit aan.
    Hoe lager het eerste getal is, 5W, 10W, 15W, hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen. De W staat voor Winter.
    Het 2e getal geeft aan hoe dik de olie blijft bij warmere temperaturen ( zomer). 20,30,40 of 50.
    Deze soorten olie heet multigrade, dat wil zeggen dat ze geschikt zijn voor zowel koudere als hetere temperaturen. Je heb ook singlegrade olie, hier staat maar 1 getal bij en is dus maar geschikt voor 1 bepaalde temperatuur.

    Aangezien een brommerblok vrij gevoelig is voor de viscositeit van olie, onder andere door een natte koppeling, en het in Nederland vrij van temperatuur kan veranderen, van min 10 tot 40 graden is het verstandig om een olie te nemen die zo min mogelijk van viscositeit verandert. Dit is bijvoorbeeld 10W40, of 15W40.

    Kwaliteitsnormen van olie

    Er zijn Europese normen opgesteld waaraan je kunt zien wat de kwaliteit van de olie is. Dit wordt aangegeven met de ACEA (Association des Constructeurs Europ?ens Automobiles) code. Bijvoorbeeld ACEA A3-96. De Letter A staat voor wat voor motor de olie bedoelt is. Zo is A bedoeld voor benzinemotoren, B voor Dieselmotoren in Auto?s, en C voor Diesel in bedrijfswagens. Het getal na de letter geeft de restcategorie aan, 1 voor de laagste en 3 voor de hoogste kwaliteit. De laatste 2 cijfers geven het jaartal aan waarin de normen werden vastgesteld .

    Het vervangen van de olie

    Carterolie moet je zo om de 10.000 a 12.000 kilometer vervangen
    Hoeveel olie je in je blok moet doen staat bij de technische gegevens van je brommer vermeld. Dit is iets van 100 ml minder dan de totale olie wat in je blok zit, bij olie verversen vervang je namelijk niet alle olie, er blijft altijd wat in het blok zitten.

    Aan de onderkant van je blok zit een bout, je zet je brommer boven een teiltje en je draait deze bout er uit. Zorgt dat je brommer recht staat anders loopt niet alle olie er uit. Als alle olie er uit is draai je deze bout er weer in. Hierna vul je via de olie dop aan de bovenkant de olie weer bij

    Weet je niet hoeveel olie er in je blok moet of twijfel je, aan de zijkant van het blok zit een klein boutje, deze moet je er uit draaien. Terwijl je de olie bijvult moet je op het gaatje van dit boutje letten. Zodra hier olie uit komt is het olie pijl in je blok goed. Zorg terwijl je dit doet weer dat je brommergoed recht staat.
    Er zijn ook brommers die een pijlstokje hebben, deze moet je voor wat voor motor de olie bedoelt is. Zo is A bedoeld voor benzinemotoren, B voor Dieselmotoren in Auto?s, en C voor Diesel in bedrijfswagens. Het getal na de letter geeft de restcategorie aan, 1 voor de laagste en 3 voor de hoogste kwaliteit. De laatste 2 cijfers geven het jaartal aan waarin de normen werden vastgesteld. Deze moet je schoonmaken en op de plek waar je hem in het blok draait weer erin zetten, NIET erin draaien! Zo krijg je een verkeerde uitslag. Vervolgens haal je hem er weer uit kijk je tot waar de olie zit. Zolang dit tussen de streepjes zit is het goed.
  • Pagina 3 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    Blukaap2 23-6-2004 13:31 Print reply

    Posts: 9953
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: dovabo

    Bedoel je wsl wel versnellingsbak

    [...]



    Nee, dat bedoelt ie niet, hij bedoelt een losse koppeling.....

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: dovabo

    Ja ze staan los van elkaar, voor de derde keer.
    Je mist hier twee dingen :
    - oliefabrikanten doen aan r&d : synthetische olie is speciaal ontwikkeld om beter te zijn als minerale. Geen enkele pro gebruikt minerale olie.
    - een blok is ??n geheel, als je in een superblok een paar knellende lagers steekt wil ie ook niet meer

    [...]



    Zit niet zo te zeveren, minerale olie is opzich niet zoveel mis mee en zeker als je er altijd mee hebt gereden is het stom om er synthetische in te gooien vanwege opgehoopt vuil wat dan loskomt.
    En zoals ik al zei: net alsof een blok plots een paar PK minder levert als je er minerale blokolie in kiepert.
    En oliefabrikanten willen ook graag winst maken, dus die laten mensen graag geloven dat hun nieuwe (duurdere) olie beter is.
    Net zoals die V-power bullshit (is dan wel benzine, maar goed).

    Maar goed, ik zeg niks meer, heb het afgeleerd om dit soort discussies aan te gaan, is niet goed voor me.
     
    Stoere brommers
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 13:41 Print reply

    Posts: 8591
    Sorry.
    Als het een troost kan zijn, ik gebruik voor mijn oude viertakt ook maar minerale olie. Mijn tweetaktje verwen ik wat meer, die ziet meer af.

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

    Zit niet zo te zeveren, minerale olie is opzich niet zoveel mis mee en zeker als je er altijd mee hebt gereden is het stom om er synthetische in te gooien vanwege opgehoopt vuil wat dan loskomt.
    En zoals ik al zei: net alsof een blok plots een paar PK minder levert als je er minerale blokolie in kiepert.
    En oliefabrikanten willen ook graag winst maken, dus die laten mensen graag geloven dat hun nieuwe (duurdere) olie beter is.
    Net zoals die V-power bullshit (is dan wel benzine, maar goed).


     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    Erik E 25-6-2004 14:44 Print reply
    Posts: 30
    heey ik heb ff een vraagje,

    ik heb een Rieju RS2 matrix maar moet versnellingsbak olie verversen.
    welke olie kan ik hiervoor het best gebruiken?
    (welk merk olie?)
     
    PRO TUNING 27-6-2004 11:20 Print reply

    Posts: 4000
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Erik E

    heey ik heb ff een vraagje,

    ik heb een Rieju RS2 matrix maar moet versnellingsbak olie verversen.
    welke olie kan ik hiervoor het best gebruiken?
    (welk merk olie?)


    Denicol Trans Power
     
    PRO TUNING 27-6-2004 11:26 Print reply

    Posts: 4000
    Het klopt niet dat er altijd maar 1 soort blokolie in een 4- takt gaat.
    Vroeger in de tijd van Matchles - AJS etc. waren deze voorzien van een losse versnellingsbak.

    Bij de nieuwe generatie 4- takt crossers heeft o.a. de Honda CR 450 F een gescheiden carter voor de motor olie en de versnellingsbak.
    In het motorgedeelte komt dan Denicol Thumper Lube 10W/60 of 10W/40 (afhankelijk van de temperatuur / omstandigheden) en in het versnellingsbak gedeelte Denicol Trans Power 10W/30
     
    Erik E 27-6-2004 16:00 Print reply
    Posts: 30
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING

    [...]


    Denicol Trans Power



    Ok thanks
     
    brutus 27-6-2004 16:05 Print reply

    Posts: 7934
    wel makkelijk zoeen faq om te hebben. Ik snap alleen niet waarom zoveel mensen zelf mengen als je voor 15 cemt per liter meer mengsmering kan kopen
     
    nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
    Joscross 27-6-2004 16:08 Print reply

    Posts: 12501
    Omdat de kwaliteit van de olie in de mengsmering dramatisch slecht is. En de meeste mensen hier rijden niet bepaald standaard en zijn toch een beetje zuinig op hun spullen
     
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 28-6-2004 10:06 Print reply

    Posts: 8591
    Dank U Pro Tuning, dat wist ik niet.
    Ik vraag mij nog altijd af voor welke motoren die Honda gearbox oil 70W nu dient. Of zouden al die BFgasten in een autoshop die olie kopen.

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING

    Het klopt niet dat er altijd maar 1 soort blokolie in een 4- takt gaat.
    Vroeger in de tijd van Matchles - AJS etc. waren deze voorzien van een losse versnellingsbak.

    Bij de nieuwe generatie 4- takt crossers heeft o.a. de Honda CR 450 F een gescheiden carter voor de motor olie en de versnellingsbak.
    In het motorgedeelte komt dan Denicol Thumper Lube 10W/60 of 10W/40 (afhankelijk van de temperatuur / omstandigheden) en in het versnellingsbak gedeelte Denicol Trans Power 10W/30

     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    mr200r 3-7-2004 16:52 Print reply
    Posts: 5122
    De meeste mensen op dit forum rijden op honda/suzuki daar gooien we mineralische olie in om dat hij waarschijnlijk al heel de tyd vanuit de winkel werdt gebruikt een mb uit 1983
    hoeft echtgeen volsyntheet.
    Dus trek een grens<2000 mineraal >2000 half/vollsyntheet,er zijn al genoeg merken
    voorbijgekomen. met 2000 bedoel ik het bouwjaar.
     
    mr200r
    asbsolute16 18-7-2004 12:46 Print reply

    Posts: 2485
    kennen er 2 verschillende merken olie in je blok gedaan worden ?

    Dit bericht is ge-edit door Dark op 18-7-2004 12:46
     
    PRO TUNING 20-7-2004 19:25 Print reply

    Posts: 4000
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: dovabo

    Het verschil tussen versnellingsbakolie en motorolie is dat de motorolie wordt rondgepompt en de vbolie is voor aparte versnellingsbakken waar de olie niet wordt rondgepompt, zoals bij auto's, niet bij brommers.
    Dus versnellingsbakolie is al zeker niet getest voor natte koppelingen.
    De cijfers na SAE zijn genormeerd. Twee olies met dezelfde SAE waarde hebben dezelfde viscositeit. Zoals de centimeters op de ene meetlat moeten overeenkomen met de centimeters op een andere lat.

    [...]


    Dit bericht is ge-edit door dovabo op 23-6-2004 11:51


    Deze omrekentabel kwam ik vandaag tegen:

    Gear Oil --- Motor Oil

    SAE 75 W <> 10W/30
    SAE 80 W <> 10W/40
    SAE 85 W <> 20W/50
    SAE 90 Hypoid <> SAE 50
    SAE 85W/140 Hypoid <> SAE 90



    Dit bericht is ge-edit door PRO TUNING op 20-7-2004 19:27
     
    Delirium 9-8-2004 14:58 Print reply
    Posts: 389
    Men lichtje van oil brandt rood.
    Moet ik dan versnellingsbak olie of motorblokolie toevoegen ?
     
    GSMJUNK 9-8-2004 15:00 Print reply

    Posts: 1803
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Delirium

    Men lichtje van oil brandt rood.
    Moet ik dan versnellingsbak olie of motorblokolie toevoegen ?


    Motorblokolie, dus gewoon olie in dat tankje gooien.
     
    NEE ik kan niet rijden
    Delirium 9-8-2004 15:03 Print reply
    Posts: 389
    motorblokolie = de tweetaktolie die je bij je benzine doet h?.

    versnellingsblokolie = 10w40 of 15w40 h?

    heb ik het juist ? :s
     
    Saknet 4-4-2005 15:19 Print reply

    Posts: 10355
    yup, als ik jou was zou ik eens uitrekenen hoever je nog kan rijden al sje lampje op rood is, opzich wel handig als je vastlopers e.d. wil vermijden
     
    het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
    puchopknapper 9-8-2005 19:08 Print reply
    Posts: 17
    Weet je niet hoeveel olie er in je blok moet of twijfel je, aan de zijkant van het blok zit een klein boutje, deze moet je er uit draaien. Terwijl je de olie bijvult moet je op het gaatje van dit boutje letten. Zodra hier olie uit komt is het olie pijl in je blok goed. Zorg terwijl je dit doet weer dat je brommergoed recht staat.

    staat in de tekst.. hoe weet ik welk boutje dat is???
     
    --==--
    roy gsm 9-8-2005 19:10 Print reply
    Posts: 319
    mijn gsm heeft ook een pijlstok maar hoe moet ik hem nou aflezen? erin draaien of niet erin die pijlstok?
     
    Joscross 9-8-2005 19:11 Print reply

    Posts: 12501
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: puchopknapper
    Weet je niet hoeveel olie er in je blok moet of twijfel je, aan de zijkant van het blok zit een klein boutje, deze moet je er uit draaien. Terwijl je de olie bijvult moet je op het gaatje van dit boutje letten. Zodra hier olie uit komt is het olie pijl in je blok goed. Zorg terwijl je dit doet weer dat je brommergoed recht staat.

    staat in de tekst.. hoe weet ik welk boutje dat is???


    Meestal een M6 boutje die niet direct ergens aan te binden is, bijvoorbeeld midden in een carterkap, ipv bij de rand.

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: roy gsm
    mijn gsm heeft ook een pijlstok maar hoe moet ik hem nou aflezen? erin draaien of niet erin die pijlstok?


    Alleen er in duwen, niet draaien.

    Dit bericht is gewijzigd door Joscross op 9-8-2005 om 19:11 uur.
     
    puchopknapper 9-8-2005 19:11 Print reply
    Posts: 17
    kan het zijn dat de bout bij de kickstarter zit en dan schuin naar beneden is vast gedraaid?
     
    --==--
    Aard 9-8-2005 19:12 Print reply

    Posts: 710
    Bij een puch, tap eerst je oude olie af, dmv de grote bout onderaan het blok.

    Voor het bijvullen, draai je rechts van het blok, een bout eruit, de bout om je olie bij de vullen, kan er maar een zijn.

    Hier doe je 250ml olie in.
    (Vaak als je olie koopt voor een puch krijg je een klein flesje, welke je er gewoon helemaal in moet gooien.)
     
    Almer 8-2-2006 16:13 Print reply

    Posts: 3325
    Quote:
    Het vervangen van de olie

    Carterolie moet je zo om de 10.000 a 12.000 kilometer vervangen



    Klopt dit wel? Ik vindt het nogal wat en ik geloof niet dan mn Honda-tje 12000 km op dezelfde liter olie wil draaien
     
    Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
    Snabberkeblabla 14-12-2008 18:05 Print reply

    Posts: 77
    iemand een tip waar ik goede versnellingsbakolie kan kopen??
    (voor puch m50 racing)http://www.brommerforum.nl/gallery/view/4448/1/last
     
    michiel-vz 8-9-2009 17:33 Print reply

    Posts: 101
    ik rij al ruim een half jaar op mijn monkey (4t) zonder ook maar een keer de olie vervangen te hebben of bij gevuld te hebben. Ik hoor van mensen die er elke 2 maanden een halfe liter in moeten gooien. Mijn oliepeil is nog steeds in orde. Gaat dit allemaal goed?
     
    kenny77 8-9-2009 17:35 Print reply

    Posts: 29286
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: michiel-vz
    ik rij al ruim een half jaar op mijn monkey (4t) zonder ook maar een keer de olie vervangen te hebben of bij gevuld te hebben. Ik hoor van mensen die er elke 2 maanden een halfe liter in moeten gooien. Mijn oliepeil is nog steeds in orde. Gaat dit allemaal goed?


    Het gaat allemaal perfect.

    Als je om de 2 maanden een halve liter erbij moet gooien is er iets niet goed.

    Het is wel verstandig om de zoveel km of elk jaar even de olie te verversen.
     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 3 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved