Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1263 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Olie: algemene informatie
Geschreven door Joscross
Geplaatst op 11-6-2004 15:34
Categorie Motor gerelateerd

Veel mensen vragen zich af welke olie in hun blok moet. In deze FAQ wordt uitgelegd welke.

Olie is erg belangrijk voor de duurzaamheid van je blok. De functies van olie zijn:

  • Wrijving verminderen
  • Slijtage van de bewegende onderdelen beperken
  • De motor koelen
  • Het schoonhouden van het blok
  • Beschermen tegen corrosie (roest)
  • Zorgen dat de bewegende delen een optimale temperatuur krijgen


    Waarom is olie verversen zo belangrijk?

    Olie verliest na een tijdje zijn eigenschappen, onder andere door sterke temperatuurwisselingen. Hierdoor wordt vooral de slijtagebeperking kleiner. Vooral korte ritjes bevordert dit proces.

    Er zijn verschillende soorten olie

    Je hebt:
  • Minerale olie, dit is olie die door kraken/destilleren uit aardolie wordt gehaald.
  • Synthetische olie, dit wordt chemisch gemaakt.
  • Een mengsel van beiden.


    Synthetische olie heeft zo zijn voordelen ten opzichte van minerale olie, zo zijn de viscositeit verschillen bij verschillende temperaturen kleiner ten opzichte van minerale olie, wat weer beter voor de motor is, minder slijtage ed.
    Ook blijven in Synthetische olie vuil deeltjes zweven, en gaan niet bezinken of ergens aan vastkoeken.

    Wat betekenen de getallen 10W40?

    De vloeibaarheid van olie, ook wel viscositeit genoemd, moet binnen bepaalde grenzen blijven voor de optimale prestatie van de olie.
    Als olie warmer wordt, neemt de vloeibaarheid toe. Als olie dikker wordt, neemt de vloeibaarheid juist af.

    De getallen bij bijvoorbeeld 10W40 geven dit aan.
    Hoe lager het eerste getal is, 5W, 10W, 15W, hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen. De W staat voor Winter.
    Het 2e getal geeft aan hoe dik de olie blijft bij warmere temperaturen ( zomer). 20,30,40 of 50.
    Deze soorten olie heet multigrade, dat wil zeggen dat ze geschikt zijn voor zowel koudere als hetere temperaturen. Je heb ook singlegrade olie, hier staat maar 1 getal bij en is dus maar geschikt voor 1 bepaalde temperatuur.

    Aangezien een brommerblok vrij gevoelig is voor de viscositeit van olie, onder andere door een natte koppeling, en het in Nederland vrij van temperatuur kan veranderen, van min 10 tot 40 graden is het verstandig om een olie te nemen die zo min mogelijk van viscositeit verandert. Dit is bijvoorbeeld 10W40, of 15W40.

    Kwaliteitsnormen van olie

    Er zijn Europese normen opgesteld waaraan je kunt zien wat de kwaliteit van de olie is. Dit wordt aangegeven met de ACEA (Association des Constructeurs Europ?ens Automobiles) code. Bijvoorbeeld ACEA A3-96. De Letter A staat voor wat voor motor de olie bedoelt is. Zo is A bedoeld voor benzinemotoren, B voor Dieselmotoren in Auto?s, en C voor Diesel in bedrijfswagens. Het getal na de letter geeft de restcategorie aan, 1 voor de laagste en 3 voor de hoogste kwaliteit. De laatste 2 cijfers geven het jaartal aan waarin de normen werden vastgesteld .

    Het vervangen van de olie

    Carterolie moet je zo om de 10.000 a 12.000 kilometer vervangen
    Hoeveel olie je in je blok moet doen staat bij de technische gegevens van je brommer vermeld. Dit is iets van 100 ml minder dan de totale olie wat in je blok zit, bij olie verversen vervang je namelijk niet alle olie, er blijft altijd wat in het blok zitten.

    Aan de onderkant van je blok zit een bout, je zet je brommer boven een teiltje en je draait deze bout er uit. Zorgt dat je brommer recht staat anders loopt niet alle olie er uit. Als alle olie er uit is draai je deze bout er weer in. Hierna vul je via de olie dop aan de bovenkant de olie weer bij

    Weet je niet hoeveel olie er in je blok moet of twijfel je, aan de zijkant van het blok zit een klein boutje, deze moet je er uit draaien. Terwijl je de olie bijvult moet je op het gaatje van dit boutje letten. Zodra hier olie uit komt is het olie pijl in je blok goed. Zorg terwijl je dit doet weer dat je brommergoed recht staat.
    Er zijn ook brommers die een pijlstokje hebben, deze moet je voor wat voor motor de olie bedoelt is. Zo is A bedoeld voor benzinemotoren, B voor Dieselmotoren in Auto?s, en C voor Diesel in bedrijfswagens. Het getal na de letter geeft de restcategorie aan, 1 voor de laagste en 3 voor de hoogste kwaliteit. De laatste 2 cijfers geven het jaartal aan waarin de normen werden vastgesteld. Deze moet je schoonmaken en op de plek waar je hem in het blok draait weer erin zetten, NIET erin draaien! Zo krijg je een verkeerde uitslag. Vervolgens haal je hem er weer uit kijk je tot waar de olie zit. Zolang dit tussen de streepjes zit is het goed.
  • Pagina 2 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    Blukaap2 23-6-2004 12:12 Print reply

    Posts: 9953
    Zoals PRO TUNING al zei:
    80W90 versnellingsbakolie is vrij vloeibaar (en blijft dat ook) en ik geef 'm dus gelijk als ie zegt dat het niet te vergelijken is.

    Daarnaast: als de koppeling niet slipt met die versnellingsbakolie: prima toch ?
    Lagers worden toch wel gesmeerd, de krukaslagers hangen vaak in de mengsmering aan 2 kanten (en als ze dat niet hangen is die slootvoorraad olie echt wel genoeg om te smeren).
    Dat is nou net weer een voordeeltje aan 2-takten boven 4-takten, blokolie komt iets minder kritisch.
     
    Stoere brommers
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 12:21 Print reply

    Posts: 8514
    Hier is er eentje met problemen met vbolie :

    http://www.brommerforum.nl/showtopic/19915/1
     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    Blukaap2 23-6-2004 12:27 Print reply

    Posts: 9953
    Dat is de olie die er in hoort aap .
     
    Stoere brommers
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 12:30 Print reply

    Posts: 8514
    Dat is idd nog een verschil tussen motorolie voor een tweetakt en een viertakt. Bij de tweetakt wordt de cilinder gesmeerd door de mengsmering.
    Ze moeten wel allebei goed zijn (mengsmering en motorolie). En ook op elkaar afgestemd : steeds synthetische mengsmering gebruiken bij synthetische motorolie.

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

    Zoals PRO TUNING al zei:
    80W90 versnellingsbakolie is vrij vloeibaar (en blijft dat ook) en ik geef 'm dus gelijk als ie zegt dat het niet te vergelijken is.

    Daarnaast: als de koppeling niet slipt met die versnellingsbakolie: prima toch ?
    Lagers worden toch wel gesmeerd, de krukaslagers hangen vaak in de mengsmering aan 2 kanten (en als ze dat niet hangen is die slootvoorraad olie echt wel genoeg om te smeren).
    Dat is nou net weer een voordeeltje aan 2-takten boven 4-takten, blokolie komt iets minder kritisch.

     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 12:34 Print reply

    Posts: 8514
    Nee dat is motorfiets vbolie. En dat gaat dus niet lekker. Voor je brommer moet op de fles staan motorolie voor natte koppelingen. Er zijn zelfs specifieke voor tweetakt en viertakt.

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

    Dat is de olie die er in hoort aap .

     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    Blukaap2 23-6-2004 12:38 Print reply

    Posts: 9953
    ....
    Je hebt van die busjes van 1 liter voor Honda bromfietsen.
    Als ie zegt Honda Gearbox oil kun je er vanuit gaan dat ie te pakken heeft.

    En waarom zou er verschil in blokolie zitten tussen 2 en 4-takten ?
    En tussen motor en brommerolie.....

    En waarom in godsnaam syntethische mengsmeringolie gebruiken als je synthetische blokolie pakt ?
    Die 2 komen nooit bij elkaar en als ze dat wel doen is het hele ding al naar de klote.

    Dit bericht is ge-edit door Blukaap2 op 23-6-2004 12:40
     
    Stoere brommers
    Neonlampje 23-6-2004 12:41 Print reply

    Posts: 14825
    Omdat 4takt olie ervoor zorgt dat je cilinder gemeert wordt

    Als je motorolie voor motorfietsen neemt dan heb je altijd de goede, want ik ken bijna geen motoren die een losse koppeling hebben zoals in auto's

    Bovendien kun je gewoon met 4T olie in een 2T blok rijden, maar het liefst niet andersom...
     
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 12:43 Print reply

    Posts: 8514
    tweetakt en viertakt : dat is zoiets als benzine en diesel, is vergelijkbare olie maar is specifiek ontwikkeld (additieven).
    motor en brommer : er zijn geen brommers met een aparte versnellingsbak bij mijn weten (schiet nu maar). Gearboxolie is voor motorfietsen met een aparte versnellingsbak (vraag ook niet welke, ik rijd met goedkope oude fietsjes)

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

    ....
    Je hebt van die busjes van 1 liter voor Honda bromfietsen.
    Als ie zegt Honda Gearbox oil kun je er vanuit gaan dat ie te pakken heeft.

    En waarom zou er verschil in blokolie zitten tussen 2 en 4-takten ?
    En tussen motor en brommerolie.....

     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    Blukaap2 23-6-2004 12:45 Print reply

    Posts: 9953
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: dovabo

    tweetakt en viertakt : dat is zoiets als benzine en diesel, is vergelijkbare olie maar is specifiek ontwikkeld (additieven).
    het ging over blokolie, niet over mengolie oid
    motor en brommer : er zijn geen brommers met een aparte versnellingsbak bij mijn weten (schiet nu maar). Gearboxolie is voor motorfietsen met een aparte versnellingsbak (vraag ook niet welke, ik rijd met goedkope oude fietsjes)
    waar heb je het in godsnaam over, jij zegt dat er verschil zit tussen motorfiets en brommer blokolie, nu begin je over loszittende versnellingsbakken

    [...]


     
    Stoere brommers
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 12:45 Print reply

    Posts: 8514
    Omdat je anders met geld smijt. Er is dan nog een andere beperkende factor (wrijving).

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

    En waarom in godsnaam syntethische mengsmeringolie gebruiken als je synthetische blokolie pakt ?
    Die 2 komen nooit bij elkaar en als ze dat wel doen is het hele ding al naar de klote.

    Dit bericht is ge-edit door Blukaap2 op 23-6-2004 12:40

     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 12:46 Print reply

    Posts: 8514
    Je hebt twee keer niet goed gelezen.

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

    [...]


     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    Blukaap2 23-6-2004 12:46 Print reply

    Posts: 9953
    WTF heb je het over man .

    Blokolie en mengsmeringolie mogen helemaal niet bij elkaar komen, dus het is complete bullshit om beiden synthetisch te pakken....
     
    Stoere brommers
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 12:48 Print reply

    Posts: 8514
    Perfect antwoord.

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

    Omdat 4takt olie ervoor zorgt dat je cilinder gemeert wordt

    Als je motorolie voor motorfietsen neemt dan heb je altijd de goede, want ik ken bijna geen motoren die een losse koppeling hebben zoals in auto's

    Bovendien kun je gewoon met 4T olie in een 2T blok rijden, maar het liefst niet andersom...

     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 12:49 Print reply

    Posts: 8514
    Ik heb niet gezegd dat die samenkomen, ik zeg dat je met geld smijt als je synthetische mengsmering gebruikt bij minerale motorolie.

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

    WTF heb je het over man .

    Blokolie en mengsmeringolie mogen helemaal niet bij elkaar komen, dus het is complete bullshit om beiden synthetisch te pakken....

     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    Blukaap2 23-6-2004 12:50 Print reply

    Posts: 9953
    2T olie is mengsmeringolie...
    4T olie smeert idd cilinders en moet geschikt zijn voor natte platen.

    Maar verschil tussen 2-takt en 4-takt blokolie vind ik bullshit, een 2-takt slikt alleen wat meer spul als blokolie.
     
    Stoere brommers
    Blukaap2 23-6-2004 12:50 Print reply

    Posts: 9953
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: dovabo

    Ik heb niet gezegd dat die samenkomen, ik zeg dat je met geld smijt als je synthetische mengsmering gebruikt bij minerale motorolie.



    Waarom in godsnaam ?
     
    Stoere brommers
    Neonlampje 23-6-2004 12:51 Print reply

    Posts: 14825
    dovabo, ik snap jou niet hoor
     
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 12:54 Print reply

    Posts: 8514
    wat snap je niet. Je vult mij net perfect aan.

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

    dovabo, ik snap jou niet hoor

     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    Blukaap2 23-6-2004 12:55 Print reply

    Posts: 9953
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: dovabo

    Ik heb niet gezegd dat die samenkomen, ik zeg dat je met geld smijt als je synthetische mengsmering gebruikt bij minerale motorolie.



    Dit snapt ie niet (en ik wacht nog op uitleg op m'n vraag waarom dat smijten met geld is).
     
    Stoere brommers
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 12:59 Print reply

    Posts: 8514
    vb synthetische mengsmering, minerale motorolie. Je motor draait niet optimaal door de motorolie, waarom dan synthetische mengolie gebruiken ? Het kan, maar je geeft geld te veel uit.

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

    [...]


    Waarom in godsnaam ?

     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    Joscross 23-6-2004 13:00 Print reply

    Posts: 12501
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: dovabo

    vb synthetische mengsmering, minerale motorolie. Je motor draait niet optimaal door de motorolie, waarom dan synthetische mengolie gebruiken ? Het kan, maar je geeft geld te veel uit.

    [...]


    Uhm je heb ook synthetische blok olie..?
     
    Blukaap2 23-6-2004 13:01 Print reply

    Posts: 9953
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: dovabo

    vb synthetische mengsmering, minerale motorolie. Je motor draait niet optimaal door de motorolie, waarom dan synthetische mengolie gebruiken ? Het kan, maar je geeft geld te veel uit.

    [...]



    Wat is dat voor onzin ?
    Die 2 staan compleet los van elkaar.
    Waarom zou een 2-takt blok in godsnaam minder draaien door een minerale olie ?
    Net alsof ie dan in 1 keer een paar PK minder levert.....
     
    Stoere brommers
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 13:02 Print reply

    Posts: 8514
    Bedoel je wsl wel versnellingsbak

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

    Als je motorolie voor motorfietsen neemt dan heb je altijd de goede, want ik ken bijna geen motoren die een losse koppeling hebben zoals in auto's


     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 13:05 Print reply

    Posts: 8514
    Ja ze staan los van elkaar, voor de derde keer.
    Je mist hier twee dingen :
    - oliefabrikanten doen aan r&d : synthetische olie is speciaal ontwikkeld om beter te zijn als minerale. Geen enkele pro gebruikt minerale olie.
    - een blok is ??n geheel, als je in een superblok een paar knellende lagers steekt wil ie ook niet meer

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

    [...]


    Wat is dat voor onzin ?
    Die 2 staan compleet los van elkaar.
    Waarom zou een 2-takt blok in godsnaam minder draaien door een minerale olie ?
    Net alsof ie dan in 1 keer een paar PK minder levert.....

     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 13:08 Print reply

    Posts: 8514
    Meestal half-synthetisch, half mineraal

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Joscross

    [...]

    Uhm je heb ook synthetische blok olie..?

     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 2 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved