Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1035 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Olie: algemene informatie
Geschreven door Joscross
Geplaatst op 11-6-2004 15:34
Categorie Motor gerelateerd

Veel mensen vragen zich af welke olie in hun blok moet. In deze FAQ wordt uitgelegd welke.

Olie is erg belangrijk voor de duurzaamheid van je blok. De functies van olie zijn:

  • Wrijving verminderen
  • Slijtage van de bewegende onderdelen beperken
  • De motor koelen
  • Het schoonhouden van het blok
  • Beschermen tegen corrosie (roest)
  • Zorgen dat de bewegende delen een optimale temperatuur krijgen


    Waarom is olie verversen zo belangrijk?

    Olie verliest na een tijdje zijn eigenschappen, onder andere door sterke temperatuurwisselingen. Hierdoor wordt vooral de slijtagebeperking kleiner. Vooral korte ritjes bevordert dit proces.

    Er zijn verschillende soorten olie

    Je hebt:
  • Minerale olie, dit is olie die door kraken/destilleren uit aardolie wordt gehaald.
  • Synthetische olie, dit wordt chemisch gemaakt.
  • Een mengsel van beiden.


    Synthetische olie heeft zo zijn voordelen ten opzichte van minerale olie, zo zijn de viscositeit verschillen bij verschillende temperaturen kleiner ten opzichte van minerale olie, wat weer beter voor de motor is, minder slijtage ed.
    Ook blijven in Synthetische olie vuil deeltjes zweven, en gaan niet bezinken of ergens aan vastkoeken.

    Wat betekenen de getallen 10W40?

    De vloeibaarheid van olie, ook wel viscositeit genoemd, moet binnen bepaalde grenzen blijven voor de optimale prestatie van de olie.
    Als olie warmer wordt, neemt de vloeibaarheid toe. Als olie dikker wordt, neemt de vloeibaarheid juist af.

    De getallen bij bijvoorbeeld 10W40 geven dit aan.
    Hoe lager het eerste getal is, 5W, 10W, 15W, hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen. De W staat voor Winter.
    Het 2e getal geeft aan hoe dik de olie blijft bij warmere temperaturen ( zomer). 20,30,40 of 50.
    Deze soorten olie heet multigrade, dat wil zeggen dat ze geschikt zijn voor zowel koudere als hetere temperaturen. Je heb ook singlegrade olie, hier staat maar 1 getal bij en is dus maar geschikt voor 1 bepaalde temperatuur.

    Aangezien een brommerblok vrij gevoelig is voor de viscositeit van olie, onder andere door een natte koppeling, en het in Nederland vrij van temperatuur kan veranderen, van min 10 tot 40 graden is het verstandig om een olie te nemen die zo min mogelijk van viscositeit verandert. Dit is bijvoorbeeld 10W40, of 15W40.

    Kwaliteitsnormen van olie

    Er zijn Europese normen opgesteld waaraan je kunt zien wat de kwaliteit van de olie is. Dit wordt aangegeven met de ACEA (Association des Constructeurs Europ?ens Automobiles) code. Bijvoorbeeld ACEA A3-96. De Letter A staat voor wat voor motor de olie bedoelt is. Zo is A bedoeld voor benzinemotoren, B voor Dieselmotoren in Auto?s, en C voor Diesel in bedrijfswagens. Het getal na de letter geeft de restcategorie aan, 1 voor de laagste en 3 voor de hoogste kwaliteit. De laatste 2 cijfers geven het jaartal aan waarin de normen werden vastgesteld .

    Het vervangen van de olie

    Carterolie moet je zo om de 10.000 a 12.000 kilometer vervangen
    Hoeveel olie je in je blok moet doen staat bij de technische gegevens van je brommer vermeld. Dit is iets van 100 ml minder dan de totale olie wat in je blok zit, bij olie verversen vervang je namelijk niet alle olie, er blijft altijd wat in het blok zitten.

    Aan de onderkant van je blok zit een bout, je zet je brommer boven een teiltje en je draait deze bout er uit. Zorgt dat je brommer recht staat anders loopt niet alle olie er uit. Als alle olie er uit is draai je deze bout er weer in. Hierna vul je via de olie dop aan de bovenkant de olie weer bij

    Weet je niet hoeveel olie er in je blok moet of twijfel je, aan de zijkant van het blok zit een klein boutje, deze moet je er uit draaien. Terwijl je de olie bijvult moet je op het gaatje van dit boutje letten. Zodra hier olie uit komt is het olie pijl in je blok goed. Zorg terwijl je dit doet weer dat je brommergoed recht staat.
    Er zijn ook brommers die een pijlstokje hebben, deze moet je voor wat voor motor de olie bedoelt is. Zo is A bedoeld voor benzinemotoren, B voor Dieselmotoren in Auto?s, en C voor Diesel in bedrijfswagens. Het getal na de letter geeft de restcategorie aan, 1 voor de laagste en 3 voor de hoogste kwaliteit. De laatste 2 cijfers geven het jaartal aan waarin de normen werden vastgesteld. Deze moet je schoonmaken en op de plek waar je hem in het blok draait weer erin zetten, NIET erin draaien! Zo krijg je een verkeerde uitslag. Vervolgens haal je hem er weer uit kijk je tot waar de olie zit. Zolang dit tussen de streepjes zit is het goed.
  • Pagina 1 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    sproeiertje 11-6-2004 19:33 Print reply

    Posts: 643
    elke keer als ik mijn versnellingsbak olie vervang dan laat ik eerst mijn brommer warmdraaien dat de olievloeibaar wordt

     
    Leen 11-6-2004 19:36 Print reply

    Posts: 26877
    er staat een stuk 2x in, en in bold :P
     
    Joscross 11-6-2004 19:40 Print reply

    Posts: 12501
    Ow ja dat was me vast nog niet opgevallen
    Blijkbaar een bug in het forum ofzo
    Ff wachten tot Nick het fixt

    Dit bericht is ge-edit door Joscross op 11-6-2004 19:42
     
    henk huppelschoten 11-6-2004 19:52 Print reply
    Posts: 656
    gelukkig hoef ik nooit af te tappen dat doet die van mij automatisch
     
    Maar agent ik rij toch mooi met het verkeer mee???Ja maar wel op de snelweg jongeman!!!
    Martin mt5 knol 11-6-2004 21:51 Print reply

    Posts: 2211
    Hoeveel x wordt alles herhaald?
     
    brommerforum stinkt
    barry 11-6-2004 21:56 Print reply

    Posts: 7387
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: malossirossiTSX

    elke keer als ik mijn versnellingsbak olie vervang dan laat ik eerst mijn brommer warmdraaien dat de olievloeibaar wordt



    jah, ik had ook altijd probleem met brommer warm laten worden. olie moest namelijk eerst vloeibaar worden voordat ik weg kon rijden, net zoiets als vast frituur vet


    ghehe, nee, als je olie warm is, gaat het idd sneller, en je haalt er meer uit

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: henk huppelschoten

    gelukkig hoef ik nooit af te tappen dat doet die van mij automatisch


    das handig, wat voor een systeem gebruik je?
     
    He?
    Blukaap2 11-6-2004 22:39 Print reply

    Posts: 9953
    10-12000km vind ik vrij grote intervallen om eerlijk te zijn.
    Zeker met de kleine olievoorraad vd meeste brommers.
    6000km lijkt me een betere interval (zo duur is het verversen toch niet, aangezien er maar een litertje in gaat).

    Dit bericht is ge-edit door Blukaap2 op 11-6-2004 22:40
     
    Stoere brommers
    mr200r 12-6-2004 1:42 Print reply
    Posts: 5122
    Als eerst werdt het nodig dat dit een keer behandeld werdt ik denk dat veel mensen hier wat aan hebben,bedankt.
    Hier nog enkele specificatisch JASO/MA,API/SG.
    Dit zijn eisen waar motorolie voor MOTORFIETSEN
    aan moeten doen.
     
    mr200r
    Joscross 12-6-2004 2:00 Print reply

    Posts: 12501
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

    10-12000km vind ik vrij grote intervallen om eerlijk te zijn.
    Zeker met de kleine olievoorraad vd meeste brommers.
    6000km lijkt me een betere interval (zo duur is het verversen toch niet, aangezien er maar een litertje in gaat).

    Dit bericht is ge-edit door Blukaap2 op 11-6-2004 22:40

    12k is de stand die Honda adviseerd.
    Maargoed mischien een beetje veel

    Edit: ik zal maar van de faq edit knop afblijven want blijkbaar gaat er weer iets niet goed...

    Dit bericht is ge-edit door Joscross op 12-6-2004 2:17
     
    PRO TUNING 12-6-2004 9:22 Print reply

    Posts: 4000
    Alle uit een boekje overgeschreven gegevens die hier boven zijn vermeldt gelden voor auto motorolie, maar in een versnellingsbak hoort een andere soort olie met andere (afwijkend van auto motorolie) specificaties.

    Josscross, dus weer zoeken in je boekje om je Faq te verbeteren.
     
    CraftyVirus 12-6-2004 9:55 Print reply
    Posts: 1530
    worshippy

    goede faq
     
    WOOJOOOO
    HondaPXR 13-6-2004 12:11 Print reply
    Posts: 257
    Wat betekend dan SAE30 voor grasmachines vb?

    WD-40 heeft hier niks met te maken zeker?
     
    PRO TUNING 13-6-2004 12:28 Print reply

    Posts: 4000
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: HondaPXR

    Wat betekend dan SAE30 voor grasmachines vb?

    WD-40 heeft hier niks met te maken zeker?


    WD-40 is een merknaam van kruipolie, voor het losmaken van vastgeroeste bouten / moeren.

    SAE 30 betekent een olie met een viscositeit (dikte) van 30 volgens de regels van de Society of Automotive Engineers (SAE dus)
     
    Prodigital 13-6-2004 12:46 Print reply

    Posts: 728
    Der zit SAE 75W - 80W in mijn bak, kan dit kwaad ?
     
    NSR-Power 13-6-2004 19:07 Print reply

    Posts: 285
    Dat jij je brommer eerst warmdraait hoort inderdaad. Dat dat eerst moet staat bijvoorbeeld ook in de how-to in het instructie-boekje van de Honda NSR. (Ik ben trotse bezitter jaja ).
     
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 17-6-2004 11:54 Print reply

    Posts: 8591
    Dat is een singlegrade. Op bepaalde merken staat inderdaad nonsens (2 getallen 'W'). Ik denk dat die olie veel te dik is (75W t.o.v. 10W).


    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: MB-Prodigital

    Der zit SAE 75W - 80W in mijn bak, kan dit kwaad ?


    Dit bericht is ge-edit door dovabo op 17-6-2004 12:34
     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    Prodigital 17-6-2004 11:57 Print reply

    Posts: 728
    Reet, tis dan wel versnellingsbakolie en alles gaat nog best hoor. Of moet ik dat er nou meteen uitgooien ?
     
    PRO TUNING 19-6-2004 15:37 Print reply

    Posts: 4000
    Je kunt de viscositeit (dikte) van motorolie en versnellingsbak olie niet met elkaar vergelijken.
    Motorolie SAE 60 is stroop terwijl versnellingsbak olie SAE 80 nog goed vloeibaar is
     
    Ed Honda CB50J 19-6-2004 16:02 Print reply

    Posts: 4190
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING

    Je kunt de viscositeit (dikte) van motorolie en versnellingsbak olie niet met elkaar vergelijken.
    Motorolie SAE 60 is stroop terwijl versnellingsbak olie SAE 80 nog goed vloeibaar is


    Ik vind jouw een wijsneus
     
    Moto-GP is weer helemaal fantastisch !! Succes is een keuze : Rij 4takt.. > Zal ik je een geheimpje vertellen ? ..... je vader komt oorspronkelijk uit Marokko.. Gezocht : goedkope/goede Honda C50..
    -!Giles!- 19-6-2004 16:41 Print reply

    Posts: 1302
    deze faq is dus voor de olie te vervangen aan de rechtercarter,? ?
    en hoe moet je de versnellingsbak olie dan vervangen ?
     
    nick is gay ;-)
    BlackIce 19-6-2004 17:18 Print reply
    Posts: 326
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: -!Giles!-

    deze faq is dus voor de olie te vervangen aan de rechtercarter,? ?
    en hoe moet je de versnellingsbak olie dan vervangen ?


    dat is dezelfde
     
    Suzuki - Ride the winds of change
    Blukaap2 19-6-2004 17:22 Print reply

    Posts: 9953
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Ed Honda CB50J
    Ik vind jouw een wijsneus


    Omdat ie het weet (cq: moet weten) is het een wijsneus.

    Maar 80W90 versnellingsbakolie werkt ook prima, heb er zelf ook een tijd mee rondgereden bij gebrek aan iets anders..
     
    Stoere brommers
    PRO TUNING 19-6-2004 17:44 Print reply

    Posts: 4000
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Ed Honda CB50J

    [...]


    Ik vind jouw een wijsneus


    En is dit positief of negatief bedoeld ??
     
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 11:48 Print reply

    Posts: 8591
    Het verschil tussen versnellingsbakolie en motorolie is dat de motorolie wordt rondgepompt en de vbolie is voor aparte versnellingsbakken waar de olie niet wordt rondgepompt, zoals bij auto's, niet bij brommers.
    Dus versnellingsbakolie is al zeker niet getest voor natte koppelingen.
    De cijfers na SAE zijn genormeerd. Twee olies met dezelfde SAE waarde hebben dezelfde viscositeit. Zoals de centimeters op de ene meetlat moeten overeenkomen met de centimeters op een andere lat.

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING

    Je kunt de viscositeit (dikte) van motorolie en versnellingsbak olie niet met elkaar vergelijken.
    Motorolie SAE 60 is stroop terwijl versnellimessage=Het verschil tussen versnellingsbakolie en motorolie is dat de motorolie wordt rondgepompt en de vbolie is voor aparte versnellingsbakken waar de olie niet wordt rondgepompt, zoals bij auto's, niet bij brommers.
    Dus versnellingsbakolie is al zeker niet getest voor natte koppelingen.
    De cijfers na SAE zijn genormeerd. Twee olies met dezelfde SAE waarde hebben dezelfde viscositeit. Zoals de centimeters op de ene meetlat moeten overeenkomen met de centimeters op een andere lat.

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING

    Je kunt de viscositeit (dikte) van motorolie en versnellingsbak olie niet met elkaar vergelijken.
    Motorolie SAE 60 is stroop terwijl versnellingsbak olie SAE 80 nog goed vloeibaar is


    Dit bericht is ge-edit door dovabo op 23-6-2004 11:51
     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
    pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2004 11:54 Print reply

    Posts: 8591
    Er is een verschil tussen kunnen en uitvoeren. Die olie is niet goed voor koud rijden en wsl niet goed voor de koppeling.

    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

    Maar 80W90 versnellingsbakolie werkt ook prima, heb er zelf ook een tijd mee rondgereden bij gebrek aan iets anders..

     
    Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved