Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 744 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Blokrevisie Honda brommers
Geschreven door foxbuster666
Geplaatst op 16-5-2004 19:14
Categorie Motor gerelateerd

Eerst moet natuurlijk alles uit elkaar worden gehaald en grondig worden schoongemaakt. Maar dit spreek voor zich. Zorg wel dat je weet waar alles heeft gezeten en schrijf dit desnoods op. Het is handig om aan beide kanten van de schakelassen tyrips te doen, zodat ze niet uit elkaar vallen.
Lagers die je niet van de krukas af krijgt, kun je eventueel voorzichtig warmstoken en daarna met een poelietrekker eraf halen. De kleine lagers in het carter kun je door een bromfietshandelaar laten verwijderen. Het lager van de balans zit meestal ook goed vast, maar kan met poelietrekker worden verwijdert.

Nadat dit alles is gedaan, kan je de nieuwe spullen gaan klaar leggen. Ook handig bij het reviseren is wel :
-Doppensetje
-Poelietrekker
-Schroeverdraaiers
-Borgclipjes
-Vloerbare pakking
-Loctide
-2 takt motor olie
-Bougiestop

Hier zie je de honda krukas in de vriezer liggen. Normaal moet er een plastic zakje omheen, dit zou beter voor de krukas zijn. Ongeveer 24 uur voor het reviseren in de vriezer stoppen, zodat je zeker weet dat hij is gekrompen. Hierdoor krijg je hem makkelijker in de lagers.


Als alle oude lagers, keerringen, pakkingen en vloeibare pakking zijn verwijderd, kan je beginnen aan de revisie.

We beginnen met het linkercarter warm te stoken. Hierdoor zetten de carters uit waardoor de lagers makkelijker op zijn plaats kunnen. Doe nooit eerst je lagers op je krukas, dit voorkomt dat je de krukas scheef in de wangen zet, waardoor er speling op de wangen komt te zitten, of waardoor je krukas scheef in je carter komt te zitten. Heb je al een carter dat uitgesleten is, laat het dan nameten en zet desnoods de lagers vast met locktide. Pas op dat de loctide niet tussen de lagers komt, want dan gaan ze kapot.

Hieronder zie je hoe ik het carter verwarm met een verffohn. Dit kan ook met een brander en dit gaat nog beter zelfs. Sla voorzichtig met een hamer op een grote dop (maat 24 in dit geval) op de buitenkant van de lagers en zorg dat ze er recht ingaan. Gaan ze te soepel erin, dan vastzettenmet loctide. Je kan ook voorzichtig met de hamer op de randjes van de buitenkant van de lagers slaan. Pas wel op dat je de binnenkant niet raakt of dat er geen viezigheid in de lagers komt. Zitten ze erin, doe dan een beetje olie in de lagers, zodat de eerste start geen droge start is. Smeer ook de keerringen in met vaseline of iets dergelijks, zodat deze ook niet droog staan.



Hieronder zie je de revisie in stappen. Er zal verder toelichting gegeven worden indien nodig. Je begint dus bij het linkercarter. Daar zet je alle lagers en keeringen in. Dan als eerste (bij zesbak) de secundaire as erin zetten, dan twee tandwielen eraf halen zodat ook de primaire as erin kan. Dan de tandwielen er weer op. Dan de schakelvorken erin, maar nog niet de schakelvorkas, omdat eerst de schakel wals erin moet. Dus dan de wals monteren en daarna netjes de schakelas erin plaatsen.
Zit de bak in elkaar, ga dan eerst door alle versnellingen heen, zodat je zeker weet dat je niet met een defecte bak begint. Dan kan je namelijk het hele zaakje weer uit elkaar halen. Zit de bak goed in elkaar, zet hem dan in zijn vrij. Ook nog even de balansas monteren en het linkercarter is tot nu toe klaar.

Daarna wordt het tijd om het andere carter warm te stoken. Hierin ook alle lagers plaatsen en dan is het tijd om alles in elkaar te gaan zetten.



Indien nodig, doe naast de pakking ook nog vloeibare pakking, als hij daarvoor verschijnselen van olielekkage had. Dit kan zijn dat er een stukje uit het carter is, of door het erop slaan, door vele malen reviseren (honda blokjes zijn vaak open geweest). Zet dan de krukas in het linkerlager en doe de rechtercarter helft er voorzichtig op. Pak dan een stukje hout en sla en voorzichtig op net zolang totdat de carters in elkaar zitten.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Blok
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Blok van de buitenkant
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Schakelmechanisme


Het slaan op de carters is niet de veiligste manier. Dit is ook niet het beste voor je lagers. Het kan eventueel ook nog met dezelfde bouten, alleen dan een langere maat. Hierdoor kun je de carters naar elkaar toe trekken. Pas wel op met bouten die maar net de tap pakken, hierdoor kan je de tap eruit trekken. Het is namelijk een legering en dat is niet het sterkste.

Draai daarna een voor een de honda bouten eerst handvast in het carter. Daarna een voor een de bouten goed vast draaien en daarna nog een x een nacontrole.
Draai ook niet alleen een kant eerst aan, hierdoor kan de boel scheef komen te zitten, maar draai links/rechts een boutje aan.

Nu moet als eerste de schakelas in het blok worden gedaan. Daarna de schakelpennen (6-bak = 5 pennen, 5 bak = 4 pennen, 4 bak = 3 pennen) in de wals doen.
En dan de schakelwals afmaken door de nokkenplaat te monteren. De schakelas moet natuurlijk ook niet uit elke versnelling schieten, maar erin blijven. Daarom moet nu de blokkeerarm er op geplaats worden.

Daarna wordt het tijd om de koppeling en andere kleinere spullen te monteren. De toerteller as kun je er gewoon in zetten. Ook het losse tandwiel dat de koppeling en de kickstarter met elkaar verbind kan er in gezet worden (let wel op, hier moet een ring onder). Voor de handigheid kun je daarna eerst de cilinder monteren, zodat je het krukastandwiel goed vast kunt zetten met een bougiestop in de cilinder. Zit deze vast, dan wordt het tijd om de balansas op tijd te zetten en de koppeling te monteren.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppeling
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Balansas
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppeling en kickstart systeem


In bovenstaande Knowledge Base artikelen staat je hoe de koppeling in elkaar zit en hoe je de balansas op tijd moet zetten (zorg wel dat het puntje op het krukastandwiel gelijk staat met drijfstang van de krukas, anders staat de balansas nog niet op tijd). De koppeling is een eenvoudig werk, maar de balans op tijd zetten is van groot belang, omdat anders het blok gaat trillen. Dit voorkomt hogere slijtage van de lagers. Het is een contragewicht van de krukas. Als de krukas naar boven slingert, slingert de balansas naar beneden.

Wanneer deze dingen gemonteerd zijn kan een van de laatste dingen van het blok worden gemonteerd. De kickstarteras samen met de geleideplaat. Eerst de geleideplaat vastzetten, dit is om de kickstarter te spannen en om het tandwiel te laten pakken. Zet volgens het onderstaande schema de kickstartersas in elkaar en monteer deze in het carter (Let op, vergeet nooit de laatste ring op de kickstarteras te doen. Hierdoor slaat de kickstarter namelijk over en moet het hele gebeuren weer uit elkaar.

Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Kickstart systeem
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Koppelingsdeksel
Knowledge Base: Honda / MB, MT, MTX-ot / Exploded views / Cilinder en zuiger


Monteer als laatste het rechtercarter helft en vergeet niet de drukstift in het carter te doen. Nadat alles in elkaar zit gaat alles zwaar.
Het staat allemaal nog een beetje onder spanning. Daarom is het handig om voor het starten voorzichtig op het vliegwiel te slaan, waardoor de krukas een beetje los komt te zitten. Vergeet ook de olie er niet in te doen.

Bij slippende koppeling (extreme setups ed) is het handig om veren onder de koppeling te doen. Hierdoor drukken de platen harder op elkaar.
Zorg wel dat de ringen vrij zitten van de bovenste drukplaat anders blijft de koppeling hangen. Ook is het mogelijk om 4/5 (50 en 80 blok) platen te monteren. Hiervoor moet 2mm van de onderste drukplaat af en 2mm van de bovenste drukplaat af. Zie voor meer informatie omtrent koppeling(splaten) dit FAQ-artikel.

Pagina 5 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

mt80 24-8-2004 15:15 Print reply

Posts: 2071
Even rustig aan, en na blijven denken , rustig op de uitgaande assen tikken en kijken of je geen blokbouten vergeten ben eruit te halen.
 
oranje mt5 24-8-2004 15:40 Print reply

Posts: 24
het zit zo: aan de kant van de kickstart sit er een as, waar aan de andere kant het versnellingspookje aan zit, moet die eruit?? En ik heb vandaag het tandwiel van de krukas af gehaald, maar er zitten nu natuurlijk ook nog lagers, moeten die er ook af?
 
jorny 23-10-2004 17:22 Print reply

Posts: 174
met deze fqa bij de hand ga ik mijn blok ook reviceren, ik hoop dat het goed gaat.
 
kut.............................................................vastloper.
-Wheelie-Johie- 23-10-2004 17:36 Print reply

Posts: 2814
tuurlijk gaat het goed
 
trots BMW e30 325i eigenaar
wiebutt 23-10-2004 17:49 Print reply

Posts: 6264
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jorny

met deze fqa bij de hand ga ik mijn blok ook reviceren, ik hoop dat het goed gaat.


Het is makkelijker dan je denkt
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
ironbird 31-10-2004 17:58 Print reply

Posts: 1096
ik ben ook bezig men blok te reviseren. maar ik krijg de carters niet van elkaar

ik heb de koppeling en het krukastandwiel erafgehaald moet er verder nog meer los om de carters te splitsen?

eneuhm, in de faq staat dat je voor 40/50euro lagers, keerringen en pakkingen hebt. Ik heb naar een brommerwinkel gebeld en die zegt dazt het ongeveer 20euro per kering en per lager gaat kosten... maar het zijn wel ori honda stukken dan.

of gebruiken jullie imitatie keerringen?

is het trouwens nodig om alle lagers te vervangen? want de kruklager aan de koppelinskant ziet er nog heel goed uit en heeft geen speling. maar die aan de vliegwielkant heeft wel speling.
 
Polleke 31-10-2004 18:05 Print reply
Posts: 419
beiden vervangen.

ik gebruik altijd skf of fag lagers c3 is immi maar zeker zo goed als ori honda (ori honda is ntn meen ik)

keeringen gebruik ik altijd van de brommerboer huismerk, iets van 5 of 6 euro per stuk (alleen krukas) zijn wel goede dubelafsluitende keeringen)
 
Crazy Honda Team
ironbird 30-1-2005 15:32 Print reply

Posts: 1096
welke nummer van loctite moet ik gebruiken om lagers vast te zetten? Ik heb nu een busje schroefdraadborging nr 2701. maar er zijn zoveel soorten schroefdraadborging, je hebt er die makkelijk terug losgaat, en je hebt er die potvast komt enzo.

hoe weet ik welke ik moet nemen (en kom niet af met die link waar je moet zeggen welke 2 materialen op elkaar moeten, daar heb ik namelijk nog geen fuck aan)

dus als iemand ff een nummertje kan geven ofzo?
 
FoX-racing 10-11-2005 12:10 Print reply

Posts: 1034
Mwah de hele faq vind ik wel leuk.

Lagers verhitten zou ik niet doen....

Lagers erin rammen met een hamer zou ik ook niet doen....


Je carterdelen weer op elkaar rammen met een hamer zou ik ook niet doen... (dat water onder staat: "Het kan eventueel ook nog met dezelfde bouten, alleen dan een langere maat. Hierdoor kun je de carters naar elkaar toe trekken." lijkt mij de normaalste en makkelijkste/beste manier)

Dat was het wel voor derest doe ik het eigenlijk ook wel zon beetje.


edit: Hier mijn homemade lager trekker, hoef je niks te verhitten (behalve bij carter weer op elkaar doen) je hoeft dan ook niet te rammen met hamers enzo.>>>>



werkt dan zo zeg maar (krukas lager deruit trekken van tsx)
ff vliegwiel gebruikt zodat die hem daar tegenhoud (had ff geen andere plaat of iets sterks af en toe beetje improviseren
)




om zoiets te maken is het wel makkelijk dat je kan draaien
(zon ding kan je volgens mij ook wel kopen of beetje wat proberen met kan en klare buis ofzo)


mzzls Jeffrey



Dit bericht is gewijzigd door FoX-racing op 10-11-2005 om 12:17 uur.
 
\ XL500 | CR125 /
Schrabbekerke 10-11-2005 12:12 Print reply

Posts: 1812
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ironbird
welke nummer van loctite moet ik gebruiken om lagers vast te zetten? Ik heb nu een busje schroefdraadborging nr 2701. maar er zijn zoveel soorten schroefdraadborging, je hebt er die makkelijk terug losgaat, en je hebt er die potvast komt enzo.

hoe weet ik welke ik moet nemen (en kom niet af met die link waar je moet zeggen welke 2 materialen op elkaar moeten, daar heb ik namelijk nog geen fuck aan)

dus als iemand ff een nummertje kan geven ofzo?


Ik had vroeger zo'n loctite wijzer, stond op waar alles voor bedoeld was en de eigenschappen, ik denk niet dat ik dat ding nog heb. Misschien kan je even www.loctite.nl checken?
 
nsrracer 10-11-2005 13:25 Print reply

Posts: 8625
hoe moet ik de ontsteking zetten????????
 
brommercrazy 10-11-2005 13:43 Print reply

Posts: 2594
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: nsrracer
hoe moet ik de ontsteking zetten????????


Streepje op de grondplaat gelijk zetten met het uitsteeksel op je blok

 
MT70-nolimit 10-11-2005 14:35 Print reply

Posts: 4322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ironbird
welke nummer van loctite moet ik gebruiken om lagers vast te zetten? Ik heb nu een busje schroefdraadborging nr 2701. maar er zijn zoveel soorten schroefdraadborging, je hebt er die makkelijk terug losgaat, en je hebt er die potvast komt enzo.

hoe weet ik welke ik moet nemen (en kom niet af met die link waar je moet zeggen welke 2 materialen op elkaar moeten, daar heb ik namelijk nog geen fuck aan)

dus als iemand ff een nummertje kan geven ofzo?



Die lagerhuizen hebben een 'krimp'verbinding, geen 'lijm'verbinding Als je lagerhuis versleten is, laat em dan gewoon uitkotteren en er een nieuwe bus in zetten anders ben je met een half jaar weer aan revisie toe, iig met 50snel of 70cc.
 
gaat lang goed
bloodfist 10-11-2005 14:37 Print reply

Posts: 1679
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
[...]



Die lagerhuizen hebben een 'krimp'verbinding, geen 'lijm'verbinding Als je lagerhuis versleten is, laat em dan gewoon uitkotteren en er een nieuwe bus in zetten anders ben je met een half jaar weer aan revisie toe, iig met 50snel of 70cc.


ben ik het niet mee eens, want als je het gewoon vastzet(linker lager) met loctide, dan zet die zich beter vast als die koud is, als het blok draait wordt het warm en zet de lager uit en heeft de loctide geen functie meer, loctide werkt ook alleen met koude dingen en niet meer als het warm wordt.
als de lager zich uitzet door de warmte zit die ook weer goed
 
!!!Polini en carters tuned!!!
nsrracer 22-11-2005 12:19 Print reply

Posts: 8625
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brommercrazy
[...]


Streepje op de grondplaat gelijk zetten met het uitsteeksel op je blok



heb je daar een foto of iets dergelijks van?
 
daanmtx 12-12-2005 21:46 Print reply

Posts: 3759
idd, door warmte laat loctite los en wordt het weer vloeibaar..
 
Honda VFR400R
buldogo2 12-12-2005 21:51 Print reply

Posts: 2101
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
idd, door warmte laat loctite los en wordt het weer vloeibaar..


Dan moet je de goede loctite paken.. zijn verschillende soorten he
 
Born to ride
daanmtx 12-12-2005 21:54 Print reply

Posts: 3759
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: buldogo2
[...]


Dan moet je de goede loctite paken.. zijn verschillende soorten he


volgens mij geldt het voor alle loctite's.. iig de meest sterkte, laten los bij sterke verhitting, maar ik vraag me af of een lager ?cht warm wordt.. met al die koeling van benzine e.d.
 
Honda VFR400R
MT70-nolimit 12-12-2005 22:01 Print reply

Posts: 4322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
[...]


volgens mij geldt het voor alle loctite's.. iig de meest sterkte, laten los bij sterke verhitting, maar ik vraag me af of een lager ?cht warm wordt.. met al die koeling van benzine e.d.


dat is juist het hele eier-eten bij Hondablokken. Het linker krukaslager had gewoon in een oliebad moeten lopen, hij krijgt nu gewoon te weinig smering, en word dus ?cht te warm.
 
gaat lang goed
daanmtx 12-12-2005 22:06 Print reply

Posts: 3759
ik zou opzich wel een keer mn blok open willen maken voor revisie en om een 5-6 bak erin te doen.. maar ik zie er echt tegenop..
ik weet niet waarom maar ik ben echt doodsbenauwd dat ik mn blok verkloot..
't is niet zo dat ik onwijs a-technisch ben - intgendeel..
maar mn blokje loopt nu perfect, dus vandaar dat ik er niet teveel aan wil klooien maar die 4 bak begint een beetje te vervelen ..

 
Honda VFR400R
mbx-power 12-12-2005 22:19 Print reply
Posts: 468
krukas lagers zijn te lijmen, met een groene loctite, nr. ervan weet ik niet...

In de auto zooi wordt het ook gebruikt om wiellagers vast te lijmen.
 
mulder 12-12-2005 22:19 Print reply

Posts: 13701
idd
gewone loctite houd die warmte wel, voor je baklagers
 
Coza_Noztra 13-2-2006 20:55 Print reply
Posts: 257
Het lager van de balansas (aan de kant van dat tandwiel), is dat te vervangen? Ik krijg het tandwiel er niet fatsoenlijk vanaf.
 
If you kiss too much ass, you will choke in the shit
god of darkness 13-2-2006 21:14 Print reply
Posts: 222
je kan het tandwiel er af persen
 
mb-gek 13-2-2006 21:20 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Coza_Noztra
Het lager van de balansas (aan de kant van dat tandwiel), is dat te vervangen? Ik krijg het tandwiel er niet fatsoenlijk vanaf.

ik heb het laten doen bij de bromboer
was er maar 5 euro voor kwijt om er gelijk een nieuwe op te laten zetten
ex lager dan dat wel

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 5 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved